[centraal] fototechniek....vraag en antwoord!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbeerly

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:43

wie kan deze foto is een goed vormaat maken hij is namelijk gescand en ik weet niet hoe ik de foto grooter kan maken en het witte weghalen
dit is de foto
Afbeelding
wie kan mij helpen
groetjes josjelover

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:39

bij het scannen kun je selecteren wat je wil scannen... toen had je gelijk alleen de foto moeten selecteren..

nu moet je met een fotoprogramma het origineel bijknippen met "crop" (dat doe je door te selecteren, en dan op "crop" klikken)

je kunt ook de foto selecteren, knippen en dan "paste as new document"

ik kan het niet voor je doen, want dit is een mijn-album.nl foto, en dus al kleiner en beroerdere kwaliteit dan het origineel

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:23

Rhiannon schreef:
bij het scannen kun je selecteren wat je wil scannen... toen had je gelijk alleen de foto moeten selecteren..

nu moet je met een fotoprogramma het origineel bijknippen met "crop" (dat doe je door te selecteren, en dan op "crop" klikken)

je kunt ook de foto selecteren, knippen en dan "paste as new document"

ik kan het niet voor je doen, want dit is een mijn-album.nl foto, en dus al kleiner en beroerdere kwaliteit dan het origineel

bedankt voor het uitlegen alleen krijg het jammergenoeg niet voorelkaar

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:25

welk programma gebruik je?

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:49

Rhiannon schreef:
welk programma gebruik je?

ik probeer het met paint

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:43

zoiets?
ben zelf ook niet zo goed met die programma's
Afbeelding

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:27

@ josjelover ;
ik had je de foto al vergroot gestuurd... ?

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:33

mSz_iriS schreef:
@ josjelover ;
ik had je de foto al vergroot gestuurd... ?

ja die heb ik gehad

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:47

Ik heb een vraagje. en ik wil graag het antwoord via PM!

ik wil graag met het progamma Abode Photoshop cs graag een collage maken van paarden. maar ik heb geen idee hoe het werkt.
wil iemand mij een duidelijke uitleg geven?? dat zou ik erg op prijs stellen

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 19:01

Heb even stukje terug gelezen, maar nog niet zien staan, dus hier komt mijn vraag

Hoe maak ik gewoon een simpele rand, zo'n zwart lijntje of wit bijvoorbeeld om een foto in Photostudio? Ze hebben wel frames, maar ik zoek gewoon zo'n simpele rand die je ook bij photoshop kunt maken

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:50

Heeej...ik heb een vraag en ik hoop dat ik hem hier goed neerzet....

Ik heb een nieuwe pc gekregen...eentje voor mijzelf...
Op die van me pa staat PhotoShop 7
Wel een leuk programma...maar er bestaan volgens mij veel programma;s waar je meer mee kunt...

Ik wil graag een nieuw programma op mijn pc zetten, eventueel ook wel kopen...
Hoe duur zijn zulke programma's en wat voor programma;s heb je eigenlijk allemaal en wat is goed...waar kun je veel mee en is toch niet te ingewikkeld...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:29

SuusJa schreef:
Heb even stukje terug gelezen, maar nog niet zien staan, dus hier komt mijn vraag

Hoe maak ik gewoon een simpele rand, zo'n zwart lijntje of wit bijvoorbeeld om een foto in Photostudio? Ze hebben wel frames, maar ik zoek gewoon zo'n simpele rand die je ook bij photoshop kunt maken

Ik werk zelf ook met Photostudio.

Ik doe het op 2 manieren.
Als ik alleen een witte rand wil, dan doe ik: Bewerken -> Rand toevoegen -> aantal pixels selecteren (let erop dat je ze allemaal op hetzelfde hebt staan)
Je kan daarna eventueel nog schaduw toevoegen (via menu: Laag) en je tekst

Een zachte rand vind ik persoonlijk mooier. Die staat ook onder Laag. Zachte rand en dan ook het aantal pixels.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:09

marleendv_88 schreef:
Op die van me pa staat PhotoShop 7
Wel een leuk programma...maar er bestaan volgens mij veel programma;s waar je meer mee kunt...

hahaha, wel een leuk programma, maar ja...ach...eigenlijk kan je er veel te weinig mee

Er bestaan geen fotobewerkingsprogramma's die beter zijn en meer kunnen dan Photoshop...... Succes .

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:52

Ik heb een vraag, als ik met mijn nieuwe camera foto's maak bij bewolking zijn de foto's altijd een beetje vervaagd en de kleuren dof. Een snellere sluitertijd helpt wel maar dan moet ik dus flitsen, is hier geen weg om heen?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:00

CelticCry schreef:
Ik heb een vraag, als ik met mijn nieuwe camera foto's maak bij bewolking zijn de foto's altijd een beetje vervaagd en de kleuren dof. Een snellere sluitertijd helpt wel maar dan moet ik dus flitsen, is hier geen weg om heen?

Ehm, als het goed is heb je op je camera zo'n knopje om je camera in te stellen op "bewolking" zeg maar.. Dat je camera zichzelf aan het licht aanpast. Misschien moet je ff in de handleiding kijken?

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:32

Weet niet wat voor camera je hebt maar als je ISO hoger instelt krijg je toch meer licht --> kleuren minder dof . Ja ik heb zelf ook pas andere camera dus weet er ook nog niet alles vanaf, sorry als ik het verkeerd heb

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 00:27

De ISO hoger instellen kost een heleboel geheugenkaart ruimte, en zorgt niet altijd voor het gewenste resultaat. Wat betreft het wolkje, dat heb ik al uit geprobeerd.
Fotografeer trouwens met een Canon EOS 350D. Ik denk dat het simpelweg onmogelijk is, dus het zal maar bijbenen blijven tot ik externe flitsers e.d kan aanschaffen.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:28

CelticCry schreef:

Geef eens een voorbeeldfoto

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:55

Afbeelding

Zoals je weet is dit natuurlijk niet de normale kwaliteit van EOS 350 D.
Deze foto is er nog niet eens zo erg aan toe, de meeste zijn nog erger, maar al verwijderd omdat ze niet mooi waren. Het ergert mij verschrikkelijk vooral omdat ik van de winter dan helemaal geen mooie foto's kan maken, en dat lijkt mij erg sterk. Want fotografen , fotograferen toch ook in de donkere seizoenen, lijkt mij ?

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:41

Oeps, deze foto is wel heel erg slecht. Wat waren je instellingen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:08

Ik heb dat probleem ook af en toe, vooral in de bak enzo, ik stel hem altijd in op 100 ISO en een sluitertijd van minstens 1/125, ik kan jammer genoeg maar uit een paar diafragma's kiezen, de laagste 3.2, en daar moet het dan maar mee, buiten worden de foto's redelijk goed met bewolking, binnen iets te donker, maar als ik ze iets lichter maak ik photoshop zien ze er best goed uit.. en.. geen bewegingsonscherpte
Ik weet niet tot hoe ver jou diafragma gaat, probeer het getal zo laag mogelijk te houden.

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:47

5.6 , en lager wil hij dan niet. En daar baal ik verschikkelijk van, want ik weet dat hij lager kan.
Instellingen waren F Diafragma: 5.6 Sluitertijd: ( zelf door hem bepaald want hij wil geen sluitertijd van mij aannemen als ik het wieltje op AV zet ) 65 , Belichting : wolkje, ISO: 200 . Als ik de sluitertijd omdraai ( TV gekozen ) dan wordt de foto zo donker dat je de fries mag gaan zoeken.
Vandaag waren de foto bij slecht weer wat beter, van eigen pony, in een rengalop en bijna geen bewegingsonscherpte en in de regen nog wel, ik weet niet wat het is met die camera, maar iets snap ik niet of wil toch niet helemaal .

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 23:10

Wat ik niet helemaal snap is dat je een dergelijke camera hebt gekocht. Ik merk dat je niet al te veel verstand hebt van je toestel en denk dat een goede compact een betere keus was geweest.
Maar goed je moet het er nu mee doen. De kitlens die jij er waarschijnlijk op hebt wil niet verder open dan 5.6 als je volledig hebt ingezoomd. Bij uitgezoemd wil hij op 3.5 als grootste opening. Om je probleem een beetje trachten op te lossen, probeer eens met een hogere ISO te fotograferen in die omstandigheden. 400 of 800, dan kun je een snellere sluitertijd kiezen. Probeer dat en dan zien we het wel.Succes.

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 00:56

Een goede compact heb ik al gehad, dus vandaar de overstap. En je kunt natuurlijk niet verwachten dat bij het leren om om te gaan met een nieuwe camera alles vanzelf gaat, maar hartelijk bedankt voor de tip en ik zal het uitproberen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:16

CelticCry schreef:
Een goede compact heb ik al gehad, dus vandaar de overstap. En je kunt natuurlijk niet verwachten dat bij het leren om om te gaan met een nieuwe camera alles vanzelf gaat, maar hartelijk bedankt voor de tip en ik zal het uitproberen

Had pas later gezien dat je "nog maar" 15 bent. Met zo'n camera verwacht je een ouder iemand. Dan heb je dus voor je leeftijd een pracht van een camera ter beschikking. Als je meer vragen hebt mag je altijd een Pb.tje sturen. Want het zou zonde zijn als je door teleurstellende resultaten die camera in de kast zou laten liggen.