Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:48

jenne schreef:
Ik schiet in Raw, moet dus de kleuren bewerken, en daarnaast haal ik de draadjes/paaltjes weg.

Raw, zo van de camera. Lekkere grauwe dag.
[ Afbeelding ]

Bewerkt, kleur, uitsnede en wegwerken.
[ Afbeelding ]

Deze ook!

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:49

jenne schreef:
Goed gedaan Fading!

Nog 1 van mij.

Weer een raw tijdens een hele grauwe dag.
[ Afbeelding ]

En bewerkt.
[ Afbeelding ]

WAUW!!

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:54

Yvettee schreef:
Rechtstreeks uit de camera, op dat moment bewolkt
Lage resolutie jpg, daardoor ook niet helemaal scherp
[ Afbeelding ]
En de uiteindelijke foto (in RAW geschoten en bewerkt)
[ Afbeelding ]

wauw yvette, vind het knap hoe netjes de draad over de pony hebt kunnen weg werken! Zag de foto op facebook, maar dacht dat de lijn gewoon achter de pony zat en niet ervoor! gaaf hoor!

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:58

Eline schreef:
Ik ben zelf erg, erg fan van photoshop, op die manier kan ik beelden maken die ik niet gewoon kan fotograferen. Toch vind ik mezelf nog steeds fotograaf, het is niet m'n bedoeling om 'photoshopkunst' te maken, dan zou ik wel tekenaar zijn geworden :)

Vind de keuze die Jenne maakt "ik neem de ruimte, dan staat ie er sowieso goed op" een hele valide. Heb wel het idee dat je hier net iets te ver wegstond?
En die van Yvettee hierboven is voor mij echt wel een schoolvoorbeeld om te laten zien hoeveel je met nabewerking toe kan voegen aan een foto, kleur en contrast zijn heel mooi geworden. Vind het jammer dat je aan de rechterkant van de hei nog wel vrij goed ziet dat er lijn weggewerkt is.
Leonyr: vergeet niet dat je camera zelf ook 'bewerkingen' maakt. Als jij een .jpg uit je camera haalt, wordne daar door de software bewerkingen op het gebied van kleur, contrast en scherpte op losgelaten. Het enige verschil van een raw naderhand bewerken, is dat je meer controle hebt op je eindresultaat.

Ik fotografeer zelden meer paarden, dus een heel ander voorbeeld van mij:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

wauw, wat een werk zul je hier aan gehad hebben maar wat gaaf zeg!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:03

Zhippo, volgende keer alles in 1 bericht? :')

Van mijn kant ook wat foto's:

VOOR:
Afbeelding
Grauwe dag, eerste fotomeeting.

NA:
Afbeelding
Opgelicht, contrast toegevoegd. Tikkie verscherpt.
Alleen hengstenketting niet weggewerkt.

VOOR:
Afbeelding

NA:
Afbeelding

Zoals te zien; simpele basis dingen. Niet heel erg bijzonder.
Ben ook geen photoshop genie.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:28

Goof schreef:
Ik ben wel echt een klein beetje overdonderd van wat ik hier zie eigenlijk.

Iedere fotograaf bewerkt uiteraard; je snijdt de foto bij, verwijdert storende elementen, voegt eventueel wat contract toe, maar ik zie hier ware kunstwerken langskomen die nauwelijks nog met de originele foto overeen komen.

Hypofocus, als ik jouw naam even mag noemen ;), op bokt komen de meest prachtige platen van je voorbij, ik bewonder ze iedere keer weer, maar nu ik dit topic zie zie ik ineens ook dat simpelweg een heel knap staaltje photoshop is ipv direct een goede foto maken. Men betaalt erg veel geld voor een shoot van je, met prachtige resultaten, maar maakt je dat dan een goede fotograaf of een hele goede en uiterst handige bewerker van foto's? Men boekt (dure!) cursussen fotografie, maar daar zal men nooit leren zulke foto's te maken als jij maakt, want het is het nabewerken dat ze bijzonder maakt. Is dat dan eerlijk? Tuurlijk leer je je camera kennen met zo'n cursus en leer je over goede composities en interessante houdingen van een paard etc, maar het zullen nooit de platen worden die de cursisten wellicht voor ogen hebben na het zien van jouw foto's. Is het niet iets om cursussen in bewerken aan te gaan bieden dan?

Bovenstaand niet om lelijk te doen, want nogmaals; ik bewonder je platen altijd, ik vind ze prachtig, maar ik vind het na het zien van dit topic wel een interessant discussiepunt.
Geldt overigens voor meerdere fotografen in dit topic ;)

Precies mijn gedachte! Ik ben wel geschrokken van de mate waarin sommige foto's bewerkt zijn. Uiteraard vind ik dat ook erg knap, daar niet om. Neemt ook niet weg dat ik sommige foto's die eerst niet zo mooi waren nu prachtig vind. Snap in eens waarom foto's bij mijzelf en mensen die ik ken nooit in de buurt komen, wij hebben nog veel te leren! Heel interessant zo'n topic. Niet dat ik niet van bewerken ben hoor, ik bewerk erg graag en snap goed dat je als (professioneel of amateur) fotograaf nog wat dingen aanpast. :)

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:53

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:05

Ik werk sinds kort met RAW, dus heb nog maar weinig foto's om jullie daarvan te laten zien.
Dus daarom maar wat totaal anders. Ben voor de grap ook maar eens wat uit gaan proberen en daar kwam een extreme bewerking uit (doe ik eigenlijk nooit).
Doordat ik zo fanatiek aan de slag ben gegaan ben ik de ketting even vergeten weg te werken, zou ik normaal wel doen al vind ik het bij deze foto niet zo heel storend. Alleen die paal wel maar die staat er nu dus nog op XD

Ben benieuwd naar jullie reacties en ook vooral naar mijn extreme bewerking.

voor - na - extreem bewerkt
Afbeelding

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:22

love_wiepke schreef:
sophianemo schreef:
Wat grappig dit, haha! Nu snap ik het ik dacht altijd wat een mooie heldere foto's met donker weer! Haha nu weten we allemaal het geheim van fotografen.. Hah

Is nooit een geheim geweest. Of je moet je oogkleppen afzetten als je op straat loopt en reclame ziet.

Oww kijk bijna nooit tv maar knap werk allemaal!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:24

hannah41 schreef:
Goof schreef:
Ik ben wel echt een klein beetje overdonderd van wat ik hier zie eigenlijk.

Iedere fotograaf bewerkt uiteraard; je snijdt de foto bij, verwijdert storende elementen, voegt eventueel wat contract toe, maar ik zie hier ware kunstwerken langskomen die nauwelijks nog met de originele foto overeen komen.

Hypofocus, als ik jouw naam even mag noemen ;), op bokt komen de meest prachtige platen van je voorbij, ik bewonder ze iedere keer weer, maar nu ik dit topic zie zie ik ineens ook dat simpelweg een heel knap staaltje photoshop is ipv direct een goede foto maken. Men betaalt erg veel geld voor een shoot van je, met prachtige resultaten, maar maakt je dat dan een goede fotograaf of een hele goede en uiterst handige bewerker van foto's? Men boekt (dure!) cursussen fotografie, maar daar zal men nooit leren zulke foto's te maken als jij maakt, want het is het nabewerken dat ze bijzonder maakt. Is dat dan eerlijk? Tuurlijk leer je je camera kennen met zo'n cursus en leer je over goede composities en interessante houdingen van een paard etc, maar het zullen nooit de platen worden die de cursisten wellicht voor ogen hebben na het zien van jouw foto's. Is het niet iets om cursussen in bewerken aan te gaan bieden dan?

Bovenstaand niet om lelijk te doen, want nogmaals; ik bewonder je platen altijd, ik vind ze prachtig, maar ik vind het na het zien van dit topic wel een interessant discussiepunt.
Geldt overigens voor meerdere fotografen in dit topic ;)

Precies mijn gedachte! Ik ben wel geschrokken van de mate waarin sommige foto's bewerkt zijn. Uiteraard vind ik dat ook erg knap, daar niet om. Neemt ook niet weg dat ik sommige foto's die eerst niet zo mooi waren nu prachtig vind. Snap in eens waarom foto's bij mijzelf en mensen die ik ken nooit in de buurt komen, wij hebben nog veel te leren! Heel interessant zo'n topic. Niet dat ik niet van bewerken ben hoor, ik bewerk erg graag en snap goed dat je als (professioneel of amateur) fotograaf nog wat dingen aanpast. :)

Ik vind de mensen wel heel extreem een reactie geven hoor.. sommige fotograferen blijven een professional.. Meer en deel van de mensen snappen niet wat een RAW bestand is en wat uberhaupt die bestand doet met je foto.. Op je camera ziet namelijk de foto wel precies zo uit kwa kleuren hoe de fotograaf het wil het is gewoon dat een RAW bestand alles eruit haalt zodat dit tot in de perfectie zou kunnen bewerken. Jullie pleuren dus liever een foto weg die overbelicht is dan dit netjes weg te kunnen werken??

Iedere fotograaf die wat langer in vak zit en weet wat hij doet cropt, gooit contrast erin, trekt wat kleuren recht zoals ze in real life zijn(!!) en haalt storende platen weg want je wil toch absoluut een plaat hebben zoals de klant denkt wauw! Althans ik wel! Femke laat haar klanten de foto's zo RAW uit de camera zien (Wat doen RAW weten jullie dit mensen? RAW haalt de kleuren uit de foto als je deze zo ongeopend in photoshop normaal op je bureablad opent en ziet er dus zo uit) Dit is dan niet dat die foto's zo gemaakt zijn!! Dit komt door het betreffende bestand waar ze mee werkt en 99.9999% van alles prof fotografen mee werken zelfs ik!

Femke heeft paar weken terug deze prachtige plaat van mijn pony geschoten.
Afbeelding

Prachtig gemaakt! Kleuren zijn zoals ze waren die dag. Het gaat niet alleen hoe de foto er uit ziet of bewerkt is, het gaat om timen van moment, het gaat om licht in val, instellingen op je camera en ook nog eens hoe is je sluiter, welke diafragma fotografeer je en welke iso gebruik heb je? Maar ook wat voor apparatuur heb je. Allemaal belangrijke factoren om een prachtige foto te schieten, mis je dit al geloof me dan kan bijna geen enkel photoshop wonder zo foto even klaar voor je maken..

Mensen denk nu niet ineens wanneer je een photoshop ''wonder'' bent als amateur fotograaf ff zo plaat neer weet te zetten.. Denk nou niet dat je met een compact camera dit klaar kunt spelen hoor wanneer je weet hoe photoshop in elkaar steekt.. Uit eindelijke gaat het om de kwaliteit van de foto en dat zul je bij sommige echt wel krijgen in vergelijking met de MEESTE hier op bokt die zicht beschouwen als ''fotograaf''

Renee heeft 2 jaar geleden deze prachtige plaat gemaakt, pony is zoals hij is enige is touwtje weg gehaald.
Afbeelding

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:30

Citaat:
Ik vind de mensen wel heel extreem een reactie geven hoor.. sommige fotograferen blijven een professional.. Meer en deel van de mensen snappen niet wat een RAW bestand is en wat uberhaupt die bestand doet met je foto.. Op je camera ziet namelijk de foto wel precies zo uit kwa kleuren hoe de fotograaf het wil het is gewoon dat een RAW bestand alles eruit haalt zodat dit tot in de perfectie zou kunnen bewerken. Jullie pleuren dus liever een foto weg die overbelicht is dan dit netjes weg te kunnen werken??

Iedere fotograaf die wat langer in vak zit en weet wat hij doet cropt, gooit contrast erin, trekt wat kleuren recht zoals ze in real life zijn(!!) en haalt storende platen weg want je wil toch absoluut een plaat hebben zoals de klant denkt wauw! Althans ik wel! Femke laat haar klanten de foto's zo RAW uit de camera zien (Wat doen RAW weten jullie dit mensen? RAW haalt de kleuren uit de foto als je deze zo ongeopend in photoshop normaal op je bureablad opent en ziet er dus zo uit) Dit is dan niet dat die foto's zo gemaakt zijn!! Dit komt door het betreffende bestand waar ze mee werkt en 99.9999% van alles prof fotografen mee werken zelfs ik!

[ Afbeelding ]

Prachtig gemaakt! Kleuren zijn zoals ze waren die dag. Het gaat niet alleen hoe de foto er uit ziet of bewerkt is, het gaat om timen van moment, het gaat om licht in val, instellingen op je camera en ook nog eens hoe is je sluiter, welke diafragma fotografeer je en welke iso gebruik heb je? Maar ook wat voor apparatuur heb je. Allemaal belangrijke factoren om een prachtige foto te schieten, mis je dit al geloof me dan kan bijna geen enkel photoshop wonder zo foto even klaar voor je maken..

Mensen denk nu niet ineens wanneer je een photoshop ''wonder'' bent als amateur fotograaf ff zo plaat neer weet te zetten.. Denk nou niet dat je met een compact camera dit klaar kunt spelen hoor wanneer je weet hoe photoshop in elkaar steekt.. Uit eindelijke gaat het om de kwaliteit van de foto en dat zul je bij sommige echt wel krijgen in vergelijking met de MEESTE hier op bokt die zicht beschouwen als ''fotograaf''

Renee heeft 2 jaar geleden deze prachtige plaat gemaakt, pony is zoals hij is enige is touwtje weg gehaald.
[ Afbeelding ]

Ik doel niet op een persoon hoor, gewoon in het algemeen. Ik wist niet dat fotograven zo veel bewerkten. Ik vind de foto's erg gaaf hoor, en ik vind deze personen machtig goed (in zowel fotograferen als bewerken) en ik zal nooit zo goed worden als hun, maar dat betekent niet dat ik er niet van schrik hoe deze foto's bewerkt zijn. :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:33

hannah41 schreef:
Citaat:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik doel niet op een persoon hoor, gewoon in het algemeen. Ik wist niet dat fotograven zo veel bewerkten. Ik vind de foto's erg gaaf hoor, en ik vind deze personen machtig goed (in zowel fotograferen als bewerken) en ik zal nooit zo goed worden als hun, maar dat betekent niet dat ik er niet van schrik hoe deze foto's bewerkt zijn. :)

Nee jullie schrikken niet hoe de foto er uit ziet maar jullie schrikken van het RAW bestand en dat is gewoon VEEEEL anders dan een iets wanneer het klaar is, RAW valt gewoon niet te vergelijken met een foto zoals je hem op het scherpje ziet van je camera. Maar dat is wat veel mensen niet snappen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:36

Nicole schreef:
hannah41 schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Citaat:
Nee jullie schrikken niet hoe de foto er uit ziet maar jullie schrikken van het RAW bestand en dat is gewoon VEEEEL anders dan een iets wanneer het klaar is, RAW valt gewoon niet te vergelijken met een foto zoals je hem op het scherpje ziet van je camera. Maar dat is wat veel mensen niet snappen.

Oke :D

Ho quote klopt niet helemaal.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:42

Interessante discussie. Ik denk dat het in deze tijd ook een beetje gemakszucht is geworden. Want je kunt zo makkelijk naar photoshop grijpen om het bij te werken. Ik denk dat het gros aan fotografen hier op bokt met een hele ouderwetse anologe camera geen goede foto's kan schieten. Dan bedoel ik ook echt waarbij je zelf allemaal extra instrumenten moet gebruiken voor witbalans en lichtmeting etc etc.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat een aantal originele foto's mij hier flink tegenvallen, terwijl de nabewerkingen prachtig zijn. Ook ik streef nog steeds naar foto's die al bijna perfect uit de camera rollen en heb daarom ook geen nabewerking nodig ondanks ik in raw schiet. Dat wil niet zeggen dat ik nooit photoshop gebruik, met eigen werk vind ik het heerlijk om creatief met photoshop aan de slag te gaan of als de klant er specifiek om vraagd. Maar toch moet ik toegeven dat er van een aantal fotografen in dit topic hun originele foto niet anders is dan een huis tuin en keuken kiekje en de bewerkte ineens een prachtig kunstwerk is. Ik ben absoluut niet tegen een beetje bijwerken in photoshop (ik begrijp dat je er soms niet onderuit komt), maar als ik dan zulke grote verschillen zie dan komen er wel wat vraagtekens bij mij...

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:45

Leonyr schreef:
Omdat ik de fotografen niet persoonlijk wil aanvallen, even de boktnaam uit de quote gehaald.
Onder andere deze post vond ik zeer extreem.

Na
Afbeelding

Voor
Afbeelding

Dat is mijn foto :+
Ben het hier wel helemaal met je eens hoor!
Dt is van mij namelijk ook echt een extreem voorbeeld, normaal kijk ik veel beter naar mijn instellingen, maar dit was op een meeting en was nog bezig met de instellingen maar vond hem toch erg leuk...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:45

Op je camerascherm zie je het JPG bestand, een RAW bestand kán dan even tegenvallen, er zijn dan immers geen bewerkingen al door de camera uitgevoerd. Ik maak ook gebruik van RAW en kies nog geen WB instelling, gebruik de auto instelling, en pas dit later aan op de pc. Ja, kan best een verschil in kleuren geven, ga dit niet overdreven aanpassen, probeer dicht bij de werkelijke kleuren te blijven. Betekent wel dat het ruwe bestand wat saaier kan ogen, afhankelijk van het weer etc.

En ja, Photoshop kan heel wat toevoegen, maar onscherpe foto's worden niet ineens scherp en te veel over- of onderbelichten heeft erg veel invloed op de kwaliteit van je foto. Enige kennis van de instellingen van je camera e.d. is dus wel gewenst.

Erg mooi trouwens die twee foto's hierboven!

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:52

Deze heb ik een tijdje geleden gemaakt..
Dit was meer om te laten zien, wat je er allemaal mee kan doen..
Afbeelding
Hals breder, hand weg, kettingweg, sperriem weg, en maantop groter
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 11-09-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:54

Bij sommige foto's in het topic inderdaad wel grote verschillen. Halster helemaal weggeshopt, dichte ogen vervangen door open ogen enzo, dat doe ik zelf dan weer niet. Touwtje wegwerken nu soms wel, eerder eigenlijk ook niet, maar ja, liever meteen zonder als het mogelijk is, scheelt ook een hoop tijd :p

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:54

Pff, jongens toch, zulke slechte kwaliteit opeens als je met photobucket upload :P
Maar ik heb nog nooit een blackfoto gedaan, qua bewerking is het dus niet top :')

(nou, zo wazig was hij dus niet :') )
Afbeelding

Afbeelding

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:57

Dagmar80 schreef:
Bij sommige foto's in het topic inderdaad wel grote verschillen. Halster helemaal weggeshopt, dichte ogen vervangen door open ogen enzo, dat doe ik zelf dan weer niet. Touwtje wegwerken nu soms wel, eerder eigenlijk ook niet, maar ja, liever meteen zonder als het mogelijk is, scheelt ook een hoop tijd :p

Absoluut!! Ik heb er meer respect voor als er minder is nabewerkt dan dat er zo ontzettend veel is nabewerkt. Nu wil ik niet zeggen dat ik zelf een perfecte fotograaf ben, ook ikzelf durf eerlijk toe te geven dat ik onder het gros fotografen val dat ik in mijn eerdere post omschreef wat betreft analoge camera. Maar ik streef altijd naar een zo goed mogelijke originele foto. Scheelt uren nabewerken haha!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:58

Dagmar80 schreef:

Je zult maar net een paard treffen dat totaal niet mee wil werken, je alles uit de kast hebt gehaald maar dier staat beetje suf voor zich uit te staren.. Dit wil je toch ook niet aan de eigenaar geven en je zult net 2 foto's hebben waarbij het paard zijn hals ff opzet oortjes erop maar net zijn oog half dicht, dood zonde om die foto weg te gooien als je deze foto in nog geen 2 seconden tijd met een oogje open van kan maken, paard is niks anders is nog precies zelfde paard alleen je hebt oogje aan toegevoegd van een foto waar hij vervolgens nog gaan mili seconde later zijn oren weer op half 7 had hangen.

Nou geef mij dan maar een foto waar dat oogje dan op geshopt is, het is niet zo dat ze ineens een blauwe oog erin zetten ofzo. Klanten willen nou ook eenmaal waar voor hun geld want geloof me je kan af en toe toch wat klanten hebben _-:( |o Nou dan maar wat extra werk en zeer tevreden klanten ;)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:00

Gewoon uit interesse! Niet aanvallend bedoeld! Babeth, jij schiet dus in RAW (is dus een ruwe foto, soort van negatief) maar je ontwikkeld hem niet? Wat is dan voor jou het voordeel aan raw? Kun je dan niet beter gewoon in jpg schieten?

Nog een foto van diezelfde valk
Ik heb nu een onbewerkte raw foto gepakt, zodat de scherpte ook gewoon klopt

Onbewerkt:
Afbeelding

Bewerkt:
Afbeelding

Dagmar80 precies! Ik geef inderdaad toe dat ik best wat bewerk aan mijn foto's. Maar mijn manier van bewerken voegt wel mijn eigen stijl aan mijn foto's toe! Sommige mensen vinden dat mooi, sommige niet. Dat is een verschil van mening! En daarom kiezen de ene mensen voor de ene fotograaf en de andere mensen voor de andere fotograaf!

Verder zorg ik er wel altijd voor dat mijn foto technisch verder wel helemaal in orde is. Qua scherpstelling, belichting, niet bewogen, compositie etc! Want een onscherpe foto krijg je inderdaad niet meer scherp. Ja oke op webformaat kun je een foto met behoorlijk wat naverscherpen nog scherp laten lijken! Maar echt scherp zal die nooit worden en bij afdrukken zul je dit ook blijven zien.
En oke soms snijd ik ook wel eens bij als dat nodig is of trek ik de foto recht. Maar dat zijn (in mijn ogen) dan maar kleine veranderingen.

EmmyJoyceeJarig

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:05

Prachtig! _/-\o_

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:05

Ik heb niet meer of minder respect voor iemand die veel nabewerkt. Je weet nooit hoe de omstandigheden waren, soms kun je niet anders ook al zou je het willen.

En ik ben er wel zo een die met een analoge camera uit de voeten kan, want die heb ik en ik ben analoog begonnen; maar dat maakt mij toch echt niet ineens beter? Het is ook maar net wat je gewend bent... als jij nooit met een analoge camera (volledig manueel) hebt gefotografeerd kun je niet verwachten dat je dat ineens zomaar kunt. Iemand die prachtige foto's maakt met een compactcamera moet ook eerst wennen aan een digitale spiegelreflex.

Krijg een beetje het idee dat sommige mensen hier vergeten dat nabewerken gewoon bij het fotograferen hoort én dat het hartstikke leuk kan zijn. Ik vind het nabewerken vaak even leuk als het fotograferen zelf.

Anoniem

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:05

We streven uiteindelijk allemaal naar het beoogde eindplaatje toch? of dat nou met veel of weinig bewerken is. Je hebt allemaal een doel voor ogen :)