Dat benoem ik zeker. Op mijn huidige website eb ik het erover, maar op mijn website, waarmee ik in the middle van het updaten zit ga ik daar ook iets meer aandacht aan besteden.
Cynn
Fotograaf
Geplaatst: 25-03-13 21:51
Hilda79 schreef:
Voordat je naar een shoot gaat heb je contact via mail/telefoon noem je daar dan iets over dit soort zaken?
Ik vraag wel altijd naar de locatie. Maar vaak als ik dan daar aankom valt het nog tegen.. Ik denk dat klanten dat niet altijd door hebben wat allemaal storende factoren (er kunnen) zijn.
Benoem die dan in je contacten. Ik heb weleens mensen eerst nog dingen laten opruimen. Dat is veel sneller klaar dan dat je alles weg moet gaan lopen poetsen.
Die benoem ik ook altijd. En als ik daar dan aankom is het nog steeds een rommel. 'Ach, dat is toch niet zo storend?' krijg je dan. Handen uit de mouwen steken om wat op te ruimen doen ze dan echt niet.. en dan sta ik daar heel de omgeving uit te kammen naar een beter plekje en sleep en schuif dingen aan de kant, maar hulp van de klanten kan ik niet verwachten, heel jammer is dat.
Ik ga nu ook vaak naar fotomeetings of met bekenden afspreken bij b.v.b. heides en zandvlaktes.. bos achtergronden.. dat soort dingen. En vooral die foto's gebruik ik als portfolio materiaal. De andere fotoshoots eigenlijk niet..
Klanten kunnen moeilijk verwachten dat je foto's maakt met een duin op de achtergrond terwijl ze hun paard in de bak neerzetten. Ze hebben zelf ook nog hersens lijkt me
Maar dat kun je toch op de computer bewerken?? Dat is mij duidelijk geworden in dit topic. Daarnaast als een klant dat kan bedenken kan de klant ook prima bedenken dat alles wat je ziet als je een rondje draait op de locatie waar de foto's gemaakt worden op de foto kan komen. Dus die lelijke schuur met daarnaast de tractoren en de mestbult en even verder de gebouwen van het industrieterrein.
Ik heb ooit eens de vraag gekregen of ik een overledene en een kind op 1 foto kon zetten zodat het leek alsof het kind bij de overledene op schoot zat. Ik denk dat het best zou kunnen maar ik weiger daar aan mee te werken.
Je kunt in de achtergrond storende elementen verwijderen. Maar als je er een duin van wil maken ga je dat zeker weten zien en dat wordt ontzettend nep. Dat 'kan' dus niet.
Cynn
Fotograaf
Geplaatst: 25-03-13 22:21
Dat bedoel ik dus. Ik ga geen compleet nieuwe achtergronden toveren.. Daar begin ik gewoon niet aan, dat maakt de hele foto nep. Als de klanten dat wel van mij verwachten dan zitten ze toch echt verkeerd..
En ik vind het niet vreemd dat je portfolio alleen maar perfecte (zo goed mogelijke dan..) foto's bevat. Daarmee wil je toch je klanten trekken? Niet met die foto met een compleet industrieterrein, reclameborden, weet ik wat op de achtergrond of een hele neppe nieuw gemaakte achtergrond.. Dan kan er wel gezegd worden hier 'ja, dat kan heel makkelijk. Ik heb het net ook geprobeerd'. Ík kan dat dus niet. Ik ben een (amateur) fotograaf die zo licht mogelijk nabewerkt.. en niet meer dan dat. Ik ben geen professioneel photoshopper
Ah en daar zijn we dan terug op de vraag die ik eerder stelde n.a.v. opmerkingen van mensen dat je dat soort foto's niet op het internet wilt hebben. Je hebt dan een paar optie's. - Achtergrond bewerken - De "window" gebruiken zoals Jolanda uitlegde - De foto's niet maken - De foto's maken en het risico lopen - ......................
Om terug te komen op de intentie van dit topic. Wat is geoorloofd en wat niet? Ik blijf van mening dat het zo puur mogelijk moet zijn.
Ik zorg er voor dat de achtergrond zo natuurlijk mogelijk is en het niet van het onderwerp (het paard) afleid. Als je een paard met alleen gebouwen in de omgeving en geen groen op de foto moet zetten kies ik voor de lucht
JolandaS
Geplaatst: 26-03-13 10:39
Als ik zo de reacties lees, dan denk ik dat in een aantal gevallen de communicatie vooraf niet duidelijk/uitgebreid genoeg is. Als het ter plekke niet blijkt te zijn zoals je verwacht had, hoe komt dat dan? Mijn ervaring is dat je niet moet verwachten dat mensen vanzelf van alles doen, maar dat je specifiek om bepaalde dingen moet vragen.
En verder denk ik dat het een kwestie is van mogelijkheden leren zien i.p.v. beperkingen. Ik heb in al die jaren nog nooit meegemaakt dat ik niet wil dat de gemaakte foto's online komen.
Ik vraag toch echt duidelijk hoe de locatie eruit ziet (vaak ook foto, maar die krijg ik dan niet) en leg uit wat storende factoren (kunnen) zijn. Dus aan de communicatie ligt het niet.
Rennie89
Geplaatst: 26-03-13 10:44
En toch vraagik altijd naar de omgeving overigens ook nooit fotos gehad die niet online mochten komen hoor. Maar soms moet je gewoon wat aan de omgeving doen met bewerken
Van mij mogen de foto's trouwens ook gewoon online. Dan probeer ik de meest vervelende factoren weg te werken, het nog zo goed mogelijk te maken.. maar toch krijg je dan reacties dat de foto's tegenvallen en wordt je weer negatief afgeschilderd. Terwijl onder betere omstandigheden de foto's dan tig keer beter zijn. Dat vind ik het jammere ervan.
JolandaS
Geplaatst: 26-03-13 11:33
Als het een enkele keer gebeurt dat de omstandigheden tegenvallen, dat kan. Het weer kan enorm omslaan of op de ochtend van de reportage wordt een berg zand gestort in de naastgelegen wei. Dat zijn dingen waar zowel de klant als de fotograaf niks aan kunnen doen. Maar als het regelmatig voorkomt, dan zou ik me toch afvragen hoe dat komt en hoe ik dat een volgende keer kan voorkomen.
Ik geef altijd tips voordat ik op shoot ga, zeker met betrekking tot achtergrond en dergelijke Om dus te voorkomen dat je op een locatie komt waar je geen kant op kunt