[Centraal] Foto's nabewerken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boooo

Re: [Centraal] Foto's nabewerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:55

Dat vind ik ook. Het ligt er ook aan wat voor foto het is, met zo'n foto doe je andere dingen qua bewerking dan met bijvoorbeeld de 1ste uit dit topic. :j

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:56

Zeker waar :j

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:26

Oh leuk dit, ik zet stipje, misschien doe ik volgende ronde wel mee als dat mag? :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:27

Loontje_ schreef:
Manipuleren is dingen echt veranderen zoals bijvoorbeeld het meisje uitknippen en in een bos plakken. Haar haar korter maker, haar een jurk aandoen ipv deze korte broek. (Ik roep nu maar gewoon wat voorbeelden but you get my point)
De achtergrond een andere kleur maken of eventueel rook bijvoegen is in mijn ogen geen manipuleren :)

Ik vind persoonlijk het toevoegen van nieuwe objecten of figuren in een foto meer onder manipuleren vallen. Dus ook het toevoegen van een andere achtergrond of rook.

Persoonlijk vind ik die met rook echt geweldig gaaf _/-\o_ Alleen pas het (imo) niet in een topic over nabewerken. Iig heb hier besloten mee te doen om te kunnen leren van andere bokkers (en fotografen) over hoe zij een foto zouden nabewerken voordat ze hem aan een klant geven. En dan bewerk je een foto dus na door fototechnische elementen aan te passen. Contrast, helderheid, kleurbalans, scherpte, lichtval etc.
Tenminste, als ik een foto van iemand op z'n paard maak dan zijn dat uiteindelijk de dingen die ik verander, en niet de achtergrond, rook, of een gekke kleurzweem :)) .
Is het een idee dat degene die gewonnen heeft een kleine tutorial schrijft over wat hij heeft gedaan? Dan kunnen we daar allemaal van leren? Of is dat een stom idee :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:28

Ik vind dat het toevoegen van rook of achtergrondkleur wat bewerken nog wel kunnen, het is immers nog dezelfde achtergrond en geen knip en plakwerk.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:29

Ik voeg soms wel lichtbronnen of een kleurzweem toe als ik foto's maak van iemand en z'n paard. Als dat de sfeer is die bij die foto past doe ik dat wel :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:30

Ik voeg ook wel eens een kleurzweem toe, maar dan geen regenboog kleuren.. Maar dat is denk ik lastig te bediscussieren, iedereen vindt wat anders. Wellicht kan de TS meer uitsluitsel geven in wat wel en niet mag.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:34

Focussed schreef:
Is het een idee dat degene die gewonnen heeft een kleine tutorial schrijft over wat hij heeft gedaan? Dan kunnen we daar allemaal van leren? Of is dat een stom idee :D

Super leuk idee! :D Misschien is het zowiezo een idee dat iedereen verteld wat hij/zij heeft gedaan met de foto?

Verder ben ik het met sommige wel eens. Misschien is het leuk om door het oogpunt te blijven kijken van: Hoe zou ik hem afleveren bij een klant.

In mijn bewerking heb ik ook rook toegevoegd maar vind ik het juist wat toevoegen.
Zal hem ook best zo aan een klant geven. :j

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:42

Focussed schreef:

Dat vind ik uit het oogpunt van 'leren van anderen' wel een goed idee ;)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:24

Ik dacht al dat ik een beetje op het randje zou zitten kwa bewerkingen. Twijfel enorm of het wel of niet kan. Bij de opdracht van deze week (nouja bij de foto met de beschrijving erbij) stond ook iets met de achtergrond (dacht ik pin me er niet op vast.) daarom heb ik een extra laag toegevoegd en daar inderdaad nog wat rook/wolken bij gevoegd, wel geprobeerd om het niet "to mutch" te maken.

Mocht ik met de bewerking toch mensen voor het hoofd stoten en hebben ze liever dat dit soort dingen niet de bedoeling zijn begrijp ik dat en ben ik ook bereid om deze bewerking weg te halen en een nieuwe te maken.

Het is dan misschien wel makkelijk om een duidelijke streep te trekken van wat wel kan en wat niet kan zodat dit soort discussies niet meer hoeven plaats te vinden en we niet bang hoeven te zijn dat het topic gesloten word want het is een super leuk topic! :)

Zelf ben ik geen fotograaf of iets dergelijks dus ben er ook niet bekend mee om foto's af te leveren aan klanten, ik teken en tatoeëer alleen haha!

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:23

Hoe je nabewerkt zou wat mij betreft afhankelijk zijn van je "opdrachtgever" en je eigen stijl. Echt de achtergrond veranderen zou mij ook te ver gaan maar wat kleuren toevoegen of rook vind ik wel passen binnen "nabewerken".

Ik heb een crop gemaakt mede ook omdat ik er niet goed uitkwam met het belichtingsverschil tussen de onder- en boven kant.
Mijn versie deze keer:
Afbeelding

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 17:24

Misschien is het sws handiger om voor een volgende keer een foto te kiezen waarbij er al een achtergrond is, en niet een studiodoek ofzo. Om verwarring te voorkomen. Ik vind het namelijk wel manipulatie van de foto, door het toevoegen van zulke extreme effecten ;)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:25

Maar toch vind ik zo'n studiodoek ook gaaf om te bewerken, ik fotografeer niet in een studio dus dit is voor mij onbekend terrein

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:27

Voor mij ook inderdaad. Ik denk dat we gewoon allemaal bij onszelf moeten bedenken wat we wel en niet vinden kunnen en hier rekening mee houden bij het bewerken. :)

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:59

Dit is mijn bewerking. Vond het wel een hele uitdaging deze keer.

Afbeelding

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:45

Okee, mijn inbreng deze ronde :)
Afbeelding

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:12

Afbeelding

De mijne, ben er best wel trots op :)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:24

Misschien moeten jullie het zo zien: hoe zouden jullie deze foto in de ELLE terug willen zien? Wanner zou je oog er op vallen? Hoe kan deze foto er het sterkste naar voren komen? Dus niet zo: "goh, laat ik eens iets anders proberen op de deze foto", maar écht kijken naar wat je meer uit de foto kan halen. Er valt genoeg te verbeteren op het origineel, en dat is eigenlijk al goed genoeg. Daar is waar (na)bewerking over gaat bij deze foto: verkopen van kleding (of de sterke punten van het model).

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:57

Zo... voorkant voor de Elle :Y)

Afbeelding

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:57

Haha vind ik leuk :D

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:59

Hihi :)) Vond het wel grappig :P

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:15

Haha nice :D

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:19

Wat een leuk topic!

Afbeelding

Mijn inzending...
Scherpte is alleen weg door upload zie ik.. -O-

Wauw Loontje die van jou is gaaaaaf! _/-\o_

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:05

Ik ben echt heel erg benieuwd naar jou bewerking Lipydo, je bent er echt heel goed in vind ik! :j

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:55

Mijn bewerking:
Afbeelding