Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
miss_lizje schreef:Beste bokkers,
Ik heb sinds een tijdje een Olympus spiegelreflexcamera, bij deze camera zat het bewerkingsprogramma Olympys Master. Over het algemeen werk ik hier best fijn mee, echter loop ik tegen het probleem aan betreft mijn (C). Zover ik heb begrepen kan ik alleen via het bewerken bij tekst invoegen iets op de foto laten verschijn wat op mijn watermerk/logo moet lijken. Echter is deze dus niet een standaard formaat.
Is het mogelijk om via dit programma een logo/watermerk toe te voegen op een standaard manier waardoor dit logo altijd dezelfde grote bevat? Op dit moment kost het bewerken (alleen mijn naampje toevoegen) dus ontzettend veel werk.
Wie kan mij hierover wat meer vertellen?
AnneXxX schreef:Besloten om me toch eerst eens in RAW bestanden te gaan verdiepen. Ik snap er op dit moment alleen nog vrij weinig van!
Er komt bij mij iets op over het bijgeleverde cd'tje bij mijn camera, ik vrees alleen dat ik die niet meer heb...
Wat is de normale volgorde? Zodra je de foto's op de pc zet direct JPG van maken?
Misschien weet iemand een goed artikel over de stappen van het fotograferen tot het eindresultaat.
Of kan iemand kort even de stappen noemen?
En wat zijn handige (gratis) programma's om juist het beste uit je RAW bestand te halen? (licht en kleur aanpasen etc)
Ik heb GIMP, maar toen ik daar pas iets mee deed opende mijn computer dat bestand alleen nog maar in GIMP zelf en kon hem verder nergens lezen.
callychanel schreef:Nog even naar aanleiding van mijn vraag over Paintshop.
Ik heb een proefversie gedownload van Photoshop CS6 om naar het verschil te kijken.
Dit is er heel duidelijk.
Ik heb ik beide programma's de foto geopend als RAW bestand en vervolgens opgeslagen als JPG bestand en hier veder niks veranderd aan kleur ect.
Daarna heb ik beide bestanden geopend met bordermaker en er snel een logo op gezet.
CS6 geeft ook wel een klein verschil met het origineel maar dit is nihil en ik heb veder nog niet naar de instellingen gekeken.
Hier de foto's om jullie een idee te geven.
Corel Paintshop Pro X4:
[ Afbeelding ]
Adobe Photoshop CS6
[ Afbeelding ]
Bagheera_206 schreef:Ik fotografeer in RAW. Je hebt achteraf meer ruimte om je foto te na te bewerken en je raakt geen gegevens kwijt die je bij JPG wel kwijt raakt.
Zie een JPG als een magnetron-maaltijd. Die stop je in magnetron en je kunt nog beetje op smaak brengen met wat peper/zout, maar that's all. Die komt bij iedereen exact het zelfde uit de magnetron.
Fotograferen in RAW is zelf met ingrediënten spelen in de keuken zodat jij exact bepaald hoeveel van wat erin zit en hoe lang je het kookt/bakt, etc.
Slechte vergelijking, maar toch.Kan zo gauw even geen ander goed voorbeeld noemen.
Het grootste nadeel van RAW is de ruimte die het extra in neemt. RAW foto's nemen bij de huidige generatie camera's al gauw 25 MB in beslag per foto.
callychanel schreef:@ miss_lizje: Ik heb geen verstand met dat programma, maar ik gebruik nu bordermaker.
Dit is gratis en hier kun je een logo in maken/opslaan en een standaard formaat in voeren. Dit werkt heel veel sneller en is altijd het zelfde. Dus geen verschil in logo.
moniiquee schreef:Hallo,
Ik ben nu een tijdje een spiegelreflex camera en wil graag een programma om mijn foto's te bewerken..
Wat is een goed programma, waarin dingen zijn uitgelegd. Niet al te uigebreid, maar toch veel mee kan, gaat vooral om paarden foto's. Bedankt