[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:04

Id en Il gebruik ik niet dus even afwachten wat abonnement Ps alleen doet. := Adobe Photoshop CS6 kost rond de 1000 euro en stel dat het pakket 2 jaar mee gaat zou een abonnement van 40 euro per maand redelijk aannemelijk zijn.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:48

Nog even naar aanleiding van mijn vraag over Paintshop.
Ik heb een proefversie gedownload van Photoshop CS6 om naar het verschil te kijken.
Dit is er heel duidelijk.
Ik heb ik beide programma's de foto geopend als RAW bestand en vervolgens opgeslagen als JPG bestand en hier veder niks veranderd aan kleur ect.
Daarna heb ik beide bestanden geopend met bordermaker en er snel een logo op gezet.
CS6 geeft ook wel een klein verschil met het origineel maar dit is nihil en ik heb veder nog niet naar de instellingen gekeken.
Hier de foto's om jullie een idee te geven.
Corel Paintshop Pro X4:
Afbeelding
Adobe Photoshop CS6
Afbeelding

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:50

miss_lizje schreef:
Beste bokkers,

Ik heb sinds een tijdje een Olympus spiegelreflexcamera, bij deze camera zat het bewerkingsprogramma Olympys Master. Over het algemeen werk ik hier best fijn mee, echter loop ik tegen het probleem aan betreft mijn (C). Zover ik heb begrepen kan ik alleen via het bewerken bij tekst invoegen iets op de foto laten verschijn wat op mijn watermerk/logo moet lijken. Echter is deze dus niet een standaard formaat.

Is het mogelijk om via dit programma een logo/watermerk toe te voegen op een standaard manier waardoor dit logo altijd dezelfde grote bevat? Op dit moment kost het bewerken (alleen mijn naampje toevoegen) dus ontzettend veel werk.

Wie kan mij hierover wat meer vertellen?

Ik qoute mezelf even. Want zelfs google geeft mijn geen antwoord.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:53

@ miss_lizje: Ik heb geen verstand met dat programma, maar ik gebruik nu bordermaker.
Dit is gratis en hier kun je een logo in maken/opslaan en een standaard formaat in voeren. Dit werkt heel veel sneller en is altijd het zelfde. Dus geen verschil in logo.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:27

Besloten om me toch eerst eens in RAW bestanden te gaan verdiepen. Ik snap er op dit moment alleen nog vrij weinig van!
Er komt bij mij iets op over het bijgeleverde cd'tje bij mijn camera, ik vrees alleen dat ik die niet meer heb...

Wat is de normale volgorde? Zodra je de foto's op de pc zet direct JPG van maken?
Misschien weet iemand een goed artikel over de stappen van het fotograferen tot het eindresultaat.
Of kan iemand kort even de stappen noemen?

En wat zijn handige (gratis) programma's om juist het beste uit je RAW bestand te halen? (licht en kleur aanpasen etc)
Ik heb GIMP, maar toen ik daar pas iets mee deed opende mijn computer dat bestand alleen nog maar in GIMP zelf en kon hem verder nergens lezen.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:54

AnneXxX schreef:
Besloten om me toch eerst eens in RAW bestanden te gaan verdiepen. Ik snap er op dit moment alleen nog vrij weinig van!
Er komt bij mij iets op over het bijgeleverde cd'tje bij mijn camera, ik vrees alleen dat ik die niet meer heb...

Wat is de normale volgorde? Zodra je de foto's op de pc zet direct JPG van maken?
Misschien weet iemand een goed artikel over de stappen van het fotograferen tot het eindresultaat.
Of kan iemand kort even de stappen noemen?

En wat zijn handige (gratis) programma's om juist het beste uit je RAW bestand te halen? (licht en kleur aanpasen etc)
Ik heb GIMP, maar toen ik daar pas iets mee deed opende mijn computer dat bestand alleen nog maar in GIMP zelf en kon hem verder nergens lezen.

Ik kon niet meer wijzigen, dus daarom maar in quote.

Ik heb het programma "Photivo" gevonden. Via deze kan ik mijn RAW bestanden wel openen en zijn er ontelbaar veel mogelijkheden voor het bijstellen van de kleuren. Vervolgens kan ik hem opslaan als jpg. Gaat het nu zoals het moet?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 05:54

callychanel schreef:
Nog even naar aanleiding van mijn vraag over Paintshop.
Ik heb een proefversie gedownload van Photoshop CS6 om naar het verschil te kijken.
Dit is er heel duidelijk.
Ik heb ik beide programma's de foto geopend als RAW bestand en vervolgens opgeslagen als JPG bestand en hier veder niks veranderd aan kleur ect.
Daarna heb ik beide bestanden geopend met bordermaker en er snel een logo op gezet.
CS6 geeft ook wel een klein verschil met het origineel maar dit is nihil en ik heb veder nog niet naar de instellingen gekeken.
Hier de foto's om jullie een idee te geven.
Corel Paintshop Pro X4:
[ Afbeelding ]
Adobe Photoshop CS6
[ Afbeelding ]

Ik zou ook nog even het pakket van je camera openen en daar je originele RAW openen en exporteren naar JPG. Of JPG en RAW tegelijkertijd maken tijdens het fotograferen. Als je RAW rechtstreeks omzet naar JPG zonder nabewerkingen zal hij er altijd anders uitzien. ;) Bij het gebruik van RAW in je workflow wordt van de fotograaf verwacht dat hij weet welke nabewerkingen toegepast moeten worden om tot een eindresultaat te komen. Fotograferen in RAW is inderdaad meer werk, maar er meer mogelijk en je kunt meer uit de foto te halen.

Bagheera_206 schreef:
Ik fotografeer in RAW. Je hebt achteraf meer ruimte om je foto te na te bewerken en je raakt geen gegevens kwijt die je bij JPG wel kwijt raakt. :(

Zie een JPG als een magnetron-maaltijd. Die stop je in magnetron en je kunt nog beetje op smaak brengen met wat peper/zout, maar that's all. Die komt bij iedereen exact het zelfde uit de magnetron.

Fotograferen in RAW is zelf met ingrediënten spelen in de keuken zodat jij exact bepaald hoeveel van wat erin zit en hoe lang je het kookt/bakt, etc.

Slechte vergelijking, maar toch. := Kan zo gauw even geen ander goed voorbeeld noemen. :( Het grootste nadeel van RAW is de ruimte die het extra in neemt. RAW foto's nemen bij de huidige generatie camera's al gauw 25 MB in beslag per foto.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:49

callychanel schreef:
@ miss_lizje: Ik heb geen verstand met dat programma, maar ik gebruik nu bordermaker.
Dit is gratis en hier kun je een logo in maken/opslaan en een standaard formaat in voeren. Dit werkt heel veel sneller en is altijd het zelfde. Dus geen verschil in logo.

Logo maken vind ik nog lastig! Maar al zou ik alleen de zelfde tekst ( bijv. LH foto's). Ik heb het programma nu gedownload. En ga eens het 1 en ander uitproberen :).

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:43

Je kunt inderdaad ook gewoon tekst opslaan.. Het is even kijken, maar als je het eenmaal weet super simpel

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:45

Hoi Bokkers!
Ik heb een vraagje.
Ik wil graag deze foto bewerken:

Afbeelding

Zoals je kunt zien springt mijn paard niet met 2 benen tegelijk. Is het mogelijk om zijn linkervoorbeen iets bij te draaien zodat hij gelijk springt met zijn rechtervoorbeen? Zo ja, met welk programma doe je zoiets?

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:14

Met Photofiltre zou dit wel kunnen (vind ik het makkelijkste) en uiteraard met Photoshop en dergelijke programma's.
Maar geen idee of dit mooi wordt en doe het zelf echt nooit :P

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:41

Ik denk ook niet dat de fotograaf heel vrolijk wordt als je zelf aan zijn foto gaat sleutelen?
Als ik het goed heb mag dit officieel niet eens.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:37

Wie oh wie kan mij helpen. Ik wil een logo op mijn foto stempelen maar het logo komt alleen doorzichtig ipv in het zwart op de foto. Je ziet hem dus bijna niet. Hoe krijg ik m in t zwart en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn logo altijd kan gebruiken ipv hem telkens opnieuw in te stellen ? Ik gebruik Photoshop cs2

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:06

Kan niet editen maar dit is het probleem..heb tot nu toe dit gedaan :

Stap 1; Open een leeg bestand met transparante achtergrond
Stap 2; Typ je logo in het zwart, met het lettertype etc. hoe jij het wilt hebben
Stap 3; Selecteer je logo, klik op 'bewerken' en dan op 'voorinstelling penseel definiëren'
Stap 4; Typ een naam in voor je logo en sla hem op. Hij staat nu bij je brushes
Stap 5; Open een foto
Stap 6; Ga naar 'venster' en klik op 'handelingen'
Stap 7; Je krijgt het venster 'handelingen' aan de rechterkant te zien, en onderin het venster zul je een stopteken (vierkantje), een opnameteken (rondje) zien, en een play teken (driehoekje). Klik rechtsbovenin in het venster op de optielijst en selecteer 'nieuwe handeling', en geef de handeling de naam 'logo'. Je ziet dat het rondje rood oplicht en hij nu 'opneemt'
Stap 8; Ga naar je brushes, en stempel je logo op de foto in de kleur die jij wilt

En daar lukt het niet, de stempel is transparant

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:14

Bij C6 staat er boven in Opacity (engelse versie) ik weet niet of je dat ook ziet staat in photoshop C2? Die moet je op 100% zetten

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:15

Staan beide op 100%

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:29

Hallo,

Ik ben nu een tijdje een spiegelreflex camera en wil graag een programma om mijn foto's te bewerken..
Wat is een goed programma, waarin dingen zijn uitgelegd. Niet al te uigebreid, maar toch veel mee kan, gaat vooral om paarden foto's. Bedankt :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 07:18

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 07:21

moniiquee schreef:
Hallo,

Ik ben nu een tijdje een spiegelreflex camera en wil graag een programma om mijn foto's te bewerken..
Wat is een goed programma, waarin dingen zijn uitgelegd. Niet al te uigebreid, maar toch veel mee kan, gaat vooral om paarden foto's. Bedankt :)

Ik vind zelf een combinatie van Lightroom en Photoshop een fijne combinatie. Lr kun je dan gebruiken voor je hele workflow en eventueel een uitstapje naar Ps om te kloonstampen. Lightroom 5 en Photoshop Elements 11 zijn goed te betalen in vergelijking met CS en CC.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:42

Bet is vast niet mogelijk om je catalogus etc over te zetten van 4 naar 5?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:51

Sandra schreef:
Bet is vast niet mogelijk om je catalogus etc over te zetten van 4 naar 5?

Bij 2 naar 3 en van 3 naar 4 wel. Dus ga er vanuit dat Lr 5 dat ook doet. Bij de Lr 5 beta is expliciet vermeld dat hij dat niet deed.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:38

Hee Bokkers,

Ik ben bezig om uit te vinden hoe Photofiltre werkt.. Maar ben er toch niet zo handig in!
Nou wil ik graag weten hoe ik teugels moet weg werken, dit topic had ik gevonden: [FK] [Tutorial] Storend iets wegwerken in een foto in Photofiltre

Maar het lukt niet en ik heb een nieuwere versie..

Iemand die het mij in Jip en Janneke taal :Y) uit wil leggen?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:21

Je ziet rechts zo'n stamper staan, daar klik je op en dan druk je op CTRL en tegelijkertijd klik je op de plek die je wilt kopieeren.

Ik heb dus ooo Photofiltre en ik probeer daarmee ook touw weg te krijgen maar kanonnen wat ziet dat er dan lelijk uit :\ iemand die me daarmee kan helpen?
Je ziet gewoon dat het bewerkt is, hoe doen jullie dat?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:56

Dan doet 'ie bij mij niks.. Snap er niks van! Heb ook al andere topics gevonden maar het lukt gewoon weg niet!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:03

Ik kan de 'dekking' ook nergens instellen... Alleen straal! Klopt dit?