[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Scipita

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:38

@MoonWecke, ik ben het volledig met je eens dat er betere opties zijn. Helaas hebben mijn schoonmoeder en soon to be schoonvader de mening dat het allemaal wel goed komt en dat ze het echt zo fijn zouden vinden als ik de taak op mij neem.
Heel enthousiast ben ik er niet over om de angst dat ik het verpest, maar trust me, discusseren heb ik al geprobeerd tot je het moment bereikt waar het lijkt als of ik er geen "zin" in heb. Dussss ik ga de foto's maken... het zij zo.

dat is wel leuk trouwens, je foto's vergelijken met die van een professionele fotograaf :D Ben benieuwd!

@Thanks voor de tips, ik had al met mijn schoonmoeder besproken dat ik inderdaad goed op de hoogte moet zijn van de planning. Ze wonen in een oude molen, opzich is thuis al een leuke locatie voor wat pre-foto's!

@Miekje, jij ook bedankt voor de tip :) Ik ga eens een lijstje samen stellen van hoe het draaiboek van de fotograaf er uit komt te zien, vinden jullie het leuk als ik mijn opzetje deel tzt?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:12

ok...nu heb ik eens even wat tips en trics nodig
ik ben gevraagd voor een bruiloft te shooten
de bruid zit in een rolstoel en nu ben ik dus op zoek naar wat leuke foto ideeen die dus te combineren zijn met de rolstoel en hoe ik de reflectie van de rolstoel het meeste tegen ga want ze trouwt midden in de zomer dus kans op volle zon!

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:08

@ikdoemaarwat: Het eerste dat mij door het hoofd schiet; probeer de glimmende delen te verstoppen met jurk. Maar misschien draagt ze om praktische redenen iets anders?

@Scipita: ik ben iig al benieuwd hoe je foto's uit gaan pakken dus naar je draaiboek ben ik ook wel nieuwsgierig. Klinkt wel erg leuk trouwens, een oude molen! Zitten de kap en de wieken er nog op?? Met wieken kun je hele leuke dingen doen, van onderaf ook met name. Of zo'n dromerige 'bruidspaar dat over het landschap uitkijkt'-foto op de omloop... Eh goed. Ik draaf een beetje door geloof ik :o

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:35

miekje1979 : ja ze draagt dus wel een jurk maar zo een satijnen sluitende......dus die kan ik er idd niet overheen draperen

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:12

Hey Hey, helaas is de kap en de wieken er niet meer :( Dat was inderdaad heel gaaf geweest! Maar de basis staat er nog wel en is in zeer goede staat!

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:57

weet iemand hier misschien of de nikon d60 een maximum aantal kliks heeft?
heb deze camera laatst een keer in handen gehad, en vond hem erg fijn, zie topic in onderschrift

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:27

Vanavond geef een vriendin van me een acoustisch optreden in een kroeg. Hiervan wil ik wel wat foto's maken. Zijn er hiervoor nog speciale tips? Heb beschikking over Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS en goedkoop extern flitsertje. De 17-85 neem ik niet mee want daar heb ik geen uv filter voor en ben bang dat er mensen tegen aan lopen. Ik denk dat ik ga fotograferen met de 55-250 met zonnekapje :j.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:42

ikdoemaarwat schreef:
de bruid zit in een rolstoel en nu ben ik dus op zoek naar wat leuke foto ideeen die dus te combineren zijn met de rolstoel en hoe ik de reflectie van de rolstoel het meeste tegen ga want ze trouwt midden in de zomer dus kans op volle zon!

polarisatiefilter

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:08

Scipita schreef:
Beste mensen,

Mijn schoonmoeder gaat eind juni trouwen en nu is mij gevraagd of ik foto's wil nemen tijdens de gehele dag. Reden... ik heb een Nikon D40... Nou dat is dat natuurlijk mooi mee genomen maar zo goed kan ik helemaal niet fotograferen.

Meest simpele antwoord is andere fotograaf zoeken, die suggestie heb ik meerdere malen geopperd maar helaas willen ze niet.

Omdat ik het toch niet helemaal wil verpesten en graag de foto's voor ze maak ben ik op zoek naar tips & tricks, geen hele boekwerken maar gewoon wat handigheidjes van hou daar rekening mee, do's en dont's. Fotograferen is geen passie van mij moet ik eerlijk bekennen.

Ik heb een Nikon D40 met een standaard lens, verder geen extra's, die ga ik ook niet aanschaffen.

Hebben jullie bruikbare tips die ik als leek goed kan begrijpen dan hoor ik het graag! Alvast bedankt.

Heel fijn dat ze zo'n vertrouwen in jou heeft maar toch adviseer ik je om te weigeren.
Je bent haar schoondochter en ik neem aan dat je dus om haar geeft.
Als je fotograaf bent maak je verder zeer weinig van de hele dag mee.
Familiefoto's moet je maken dus sta je er zelf niet op of je moet al een statief meenemen en heel hard rennen.
Bij de trouwplechtigheid kun je als fotograaf rondlopen of op een aparte plek zitten voor de mooiste foto's.
Jouw vriend is dus de gehele dag alleen en jij bent aan het werk en krijgt het heel anders mee.

Dan is er nog je apparatuur. Hiermee kun je gewoon echt niet veel.
Of je moet al een tele hebben vanaf ongeveer 50 mm tot iets van 200 mm.
En heb je een externe flitser want die ben je echt heel hard nodig. Je interne geeft namelijk rode ogen.

Dit zijn wel zo ongeveer de dingen die ik zo kan bedenken.

Ik ben bruidsfotografe en ook al ken ik de bruidsparen vaak maar amper toch vind ik het altijd weer heel mooi en ontroerend.
Mijn eigen familie zou ik dan ook altijd weigeren te fotograferen. Wellicht wel de reportage maar de dienst mag een collega doen.

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:45

ik weet niet of het al gevraagd is,maar ik weet niet hoe ik met de Fuji Finepix S 5600 blackfoto's moet makne,
Wie het me kan uitleggen,zou ik zo dankbaar zijn,

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:48

http://www.bokt.nl/wiki/Fotograferen

Citaat:
Zwarte achtergrond

Foto's van een paard met een zwarte achtergrond zien er al snel chique uit, en het effect is helemaal niet moeilijk te bereiken:

Allereerst zoek je een donkere achtergrond uit. Vaak voldoet de deuropening van een stal, je zet je paard bij wijze van spreken op de drempel zodat het buitenlicht op zijn hoofd valt, maar zijn lijf in de schaduw staat en de achtergrond donker is. Het is ideaal als je het paard zo kunt neerzetten dat de zon op hem valt, maar de achtergrond donker blijft.
Vervolgens stel je de belichting van je camera in op het paard. Je kunt dit doen door 'spotmeting' te gebruiken op het paard, of iets onder te belichten om te compenseren voor de donkere achtergrond.
Als laatste kun je met nabewerken in een fotobewerkingsprogramma de puntjes op de I zetten. Door de donkere delen van de foto écht zwart te maken en de lichtere delen iets op te lichten.

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:51

heel erg bedankt,,ik ga het proberen

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:01

ik krijg alleen steeds maar geen mooie zwarte achtergrond,en ik weet niet hoe ik hem op spotmeting moet zetten,is dat de S op de Fuji Finepix S 5600?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:44

ik heb even een vraagje.

ik heb gister veel foto's gemaakt. en nu ik de foto's op de computer zie dan zit er bij veel foto's een soort paarse rand omheen.
Komt dit omdat ik geen zonnekap heb? of is hier iets tegen te doen? ik krijg het ook niet weggewerkt.

hier een 100% crop.
Afbeelding

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:57

JAZZ4ff schreef:
ikdoemaarwat schreef:

polarisatiefilter

Dank je wel!! ik ga er eens even naar kijken....

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:54

ikdoemaarwat schreef:
Dank je wel!! ik ga er eens even naar kijken....
Gedeelte waar het omgaat.
Bron Wiki
Citaat:
Fotografie

Bij het verlichten van bijvoorbeeld glimmende voorwerpen kan door zowel voor het licht als voor de lens een filter te plaatsen een vrijwel "onzichtbare" verlichting bereikt worden. Zodoende kan de bron, meestal een reflectie van het verlichtingsarmatuur, geheel "weggeregeld" en daardoor vrijwel onzichtbaar gemaakt worden. Wel is er altijd sprake van enig blauw leklicht, doordat de filters t.g.v. imperfectie van de fabricagemethode (jodiumkristallen) het licht niet 100% uitdoven. Bij de duurdere circulairepolarisatiefilters is dit effect kleiner.

Bij het fotograferen van voorwerpen achter glas, bijv. in een museum, kan het spiegelende effect van het glas met behulp van een polarisatiefilter worden onderdrukt. Verder kan met een polarisatiefilter een foto worden gemaakt van vissen en planten in een vijver, iets wat zonder filter nauwelijks mogelijk is. Een ander effect van het gebruik van een polarisatiefilter is dat een wolkenlucht veel meer contrast krijgt.

tweakers.net/pricewatch

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:11

Kom ik met een vraagje..
Wat is nu de perfecte foto qua licht?
Of is die geheel persoonlijk?

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:27

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:14

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:48

LBfotografie schreef:
ik heb even een vraagje.

ik heb gister veel foto's gemaakt. en nu ik de foto's op de computer zie dan zit er bij veel foto's een soort paarse rand omheen.
Komt dit omdat ik geen zonnekap heb? of is hier iets tegen te doen? ik krijg het ook niet weggewerkt.

hier een 100% crop.
Afbeelding

een term daarvoor is 'purple fringing', je kunt er hier wat meer over lezen; http://en.wikipedia.org/wiki/Purple_fringing
In Photoshop/PSP heb je filters om het weg te halen (zie de help, dat weet ik niet uit m'n hoofd), maar je kunt de ergste stukjes ook handmatig wegwerken door voor een 'desaturatiekwast' te kiezen en de paarse randjes wat grijzer te maken, dan valt het veel minder op.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:26

mensjes, ik kom even binnen vallen met een vraagje..

Ik zie soms fotos van mensen waarbij de kleuren gigantisch fel zijn! Bij mij zijn ze veel fletser en meer richting de werkelijkheid.. Kan iemand mij vertellen hoe je dit doet?

VB fotos van mij:
Afbeelding

Afbeelding

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:44

Manon, door gewoon een beetje met temperatuur en contrast tespelen kom je al een eind.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:10

in photoshop of met je camera?
want in CS3 veranderen de kleuren zo erg dat het er niet meer mooier op wordt ;) Ik moet ook zeggen dat ik ze standaard iets te donker schiet met die D300.. Ben er nog lang niet aan gewend! haha

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:47

Ik heb ook de D300 en schiet standaard -0.3 onderbelicht maar wel altijd in RAW. Verder bewerk ik het liefst in Elements 7 maar dat moet met RAW niet uitmaken. Beetje contast en eventueel met temperatuur spelen kom je al een heel eind.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:43

ik schiet niet in raw omdat ik ze niet kan openen in cs3 :O heel erg jammer! Maar dat is dus het kunstje :D Kan je ook met een tiff bestand de temperatuur aanpassen?

De D300 schiet heel vaak zelf overbelicht he!? Ben daar een paar keer de fout mee ingegaan waardoor ik nu iets save schiet (zoals je ziet hier boven..) met als gevolg dat ik hem soms iets te donker heb := moeilijk fotograferen!