[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:30

capopjekop schreef:
Waarom zou je met je 70-300 geen portret kunnen schieten? Ik schoot eerst vrijwel alles met die lens, daarna kwam de 50mm er pas.

ik heb zelf nog geen ervaring met al die soorten lenzen..
maar mn tante vond die lens een onding voor portretten enz.

zij doet inderdaad alles met een 80-200

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:45

Hoi,
Ik zoek een goede ( niet al te dure ) lens voor de nikon D50 om mooie bewegings en portretfoto's te nemen? Lachen
kiss x

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:12

Wat dacht je van de 55-200mm F4.5-6Kellykeuhh? Vanaf 135 euro.
Als je meer bereik wil, kun je ook voor de 70-300mm F4.5-5.6 gaan. Die prijzen zijn vanaf 149 euro.

Ik heb altijd met de Nikon D50 + 55-200 gewerkt. Vond ik prima, werkt perfect. Goede kwaliteit. Was er helemaal tevreden over. Maar als je meer wil inzoomen kan ik je de 70-300 ook aanraden, voor bijv dierentuinen is het wat handiger.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:56

Heeft er iemand foto's die met een canon en/of sigma 70-200 2.8 zijn gemaakt in een binnenbak?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:02

Susan (SSDesign) heeft volgens mij de combi van Canon 400d + sigma 70-200. Lachen Moet je haar anders even PBen.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:06

Zal ik doen, dankje voor je advies!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:21

sigma 70-200.. is dat weer een stuk anders dan 18-200?
ik ben op internet alleen maar combi's met een body + 18-200 tegen gekomen.

Ik denk dat ik voor de 18-200 lens ga, daar kan ik denk ik in het begin goed mee uit de voeten, en hoef ik vooral in t begin (als ik de camera zelf nog moet leren kennen) nog niet teveel van lens te wisselen. Als ik alles dan een beetje doorheb en behoefte heb aan 'meer' kan ik gaan sparen voor een nieuwe lens.
Alleen nu het dilemma...
Ga ik voor de sigma lens zonder beeldstabilisatie , of met beeldstabilisatie (150 euro duurder).

pfoe, weer een nieuwe vaag erbij van mij:
Wat is het verschil tussen een 18-200 lens, en een 55-200 lens ?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:54

De Sigma 70-200 is een F2.8; dus ook een stúk duurder dan andere versies die een F4-5.6 hebben, zoals de 55-200 of de 70-300.

18-200 is fijn. Je hebt dan groothoek en zoom, maar het doet afbreuk aan de kwaliteit. Je hebt zegmaar twee lenzen in 1. Je voorkomt het steeds wisselen van objectieven, maar het doet wat afbreuk aan de kwaliteit van de lens. Ik zou je eerder een 55-200 lens aanraden. Ik denk dat je daar meer profijt van hebt.

Beeldstabilisatie moet je zelf weten. 150 euro voor een VR versie is wel weer heel veel van het goede... Dat zou ik dan niet doen. Tenzij je van jezelf weet dat je vaak last hebt van een niet zo'n stille hand, dan is het wel aan te raden.

Welke body heb je? Want ik zou eigenlijk helemaal níet voor de Sigma variant gaan als je een Canon of Nikon hebt. Nagelbijten / Gniffelen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:00

Zwitsal schreef:
capopjekop schreef:
Waarom zou je met je 70-300 geen portret kunnen schieten? Ik schoot eerst vrijwel alles met die lens, daarna kwam de 50mm er pas.

ik heb zelf nog geen ervaring met al die soorten lenzen..
maar mn tante vond die lens een onding voor portretten enz.

zij doet inderdaad alles met een 80-200

Een 70-300 een onding noemen, terwijl ze zelf met een 80-200 werkt?
Als je écht alleen maar mensportretten wil maken, raad ik je een 50mm F1.8 aan bijvoorbeeld. Of de 85mm versie. Maar de 80-200 is ook gewoon een zoomobjectief... Heeft alleen een F2.8, maar dat maakt de lens alleen maar heel erg duur. Mijn vader heeft de 70-300 en die heb ik eens mogen gebruiken icm zijn Canon 400D, maar ik vind dat absoluut geen onding hoor! Werkt fijn.

Zelf fotografeer ik graag met een zoomobjectief. Je moet weliswaar meer afstand nemen, maar dat komt alleen maar ten goede van de vervaging van de achtergrond. Ik vind een zoomobjectief op alle vlakken fijn. Alleen moet je eraan denken dat je altijd een afstand van minimaal 1 meter moet hebben.

De 70-300 is niet zwaar, compact maar toch een goede lens. Ik zou niet zo goed weten waarom dat een onding is. En al helemaal niet tov de 80-200, die een stuk groter zwaarder en duurder is. Je hebt daarmee alleen een veel fijnere DoF.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:08

mn tante had die 70-300 lens, maar heeft m heel snel weer verkocht omdat ze het dus een onding vond Tong uitsteken

dat F2.8 of F5.6 staat toch voor de lichtsterkte (oid) ?
2.8 is dan beter dan 5.6 ?

Citaat:
Welke body heb je? Want ik zou eigenlijk helemaal níet voor de Sigma variant gaan als je een Canon of Nikon hebt

oh ^^
ik heb nog geen body, maar ga zometeen even in de winkel kijken of de canon 1000d lekker in de hand ligt enz.
Waarom geen sigma in combi met een canon? en wat voor soort lens dan?

En nee, ik ben niet van plan om alleen maar portretten te maken.
ik ben inmiddels helemaal de weg kwijt mbt alle soorten objectieven die er zijn. (komt ook omdat ik er nog niet zoveel verstand van heb).
Juist omdat ik ook 'bewegende' dingen wil fotograferen (rennende/spelende honden/paarden/etc) weet ik nu al dat ik niet genoeg heb aan de kitlens wat betreft de zoom.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:14

Ja, 2.8 is een stuk beter dan de 5.6. Dit is je diafragma, hoe kleiner het getal, hoe groter de opening. Dit betekend dat er meer licht naar binnen kan vallen en dat de camera in donkerdere omstandigheden beter kan fotograferen (snellere sluitertijd) en je achtergrond is onscherper.

Waarom zou je voor Sigma gaan? Je verkiest prijs boven kwaliteit. En dat is het laatste wat je wil lijkt mij. Kwaliteit zou altijd voorop moeten staan als je mooie resultaten wil boeken. En de 55-200 of 70-300 zijn helemaal geen objectieven wat een rib uit je lijf is. Als je een Sigma aanschaft zul je er ongetwijfeld tevreden mee zijn - hoop ik -, maar als je vervolgens eens fotografeerd met de Canon versie zul je écht het verschil merken. Want de Canon versie is tenslotte voor de Canon bedoeld, de Sigma oorspronkelijk niet.

Neem bijv de 55-200mm
Sigma: ± 118 euro nieuwprijs
Canon: ± 175 euro nieuwprijs
Dus ik zou voor die 60 euro niet voor een Sigma gaan.

Als je een Canon neemt, zou ik het gewoon altijd bij Canon houden. Maargoed, daar verschillen veel meningen over.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:16

Als je gewoon allround wilt fotograferen, zou ik voor de 55-200mm gaan. Ja Ik heb altijd met de 55-200 gefotografeerd. Paardenportretten, paardenevenementen, dierentuinen, mensen, honden etc. Ik was er dik tevreden over en heb er twee jaar met veel plezier mee gefotografeerd. Ik heb mijn kitlens nooit aangeraakt.
Het enige waar je tegenaan loopt is dat je tekort schiet in donkere binnenbakken. Maargoed, als dat het enige is, waarom niet? Lachen

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:20

zijn er ook 55-200mm's met OS/IS (Das t zelfde geloof ik? alleen andere benaming?).
Ik zie namelijk overal op internet 55-200 lenzen staan zonder beeldstabilisatie, ik weet van mezelf dat ik niet altijd de meest stille hand heb, dus als er een 55-200 lens bestaat met beeldstabilisatie (die niet gelijk 200 euro duurder is) dan is dat wel het overwegen waard denk ik.

zie net trouwens een canon 55-200 op internet in de aanbieding. wel zonder beeldstabilisatie geloof ik, maar voor 150 euro. oorspronkelijke prijs was 295 euro.
Canon EF 55-200mm F/4.5-5.6 USM II, Nederlands
wat betekenen dat USM en de II ?

donkere binnenbakken ga ik me denk ik uberhaubt niet aan wagen ^^

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:25

Ik ben niet thuis in de Canon benamingen; ik ben zelf van de Nikon. Maar USM is Ultra Silent Motor.
OS/IS weet ik niet. Bij Nikon heet het VR. Maar is dat OS niet van Sigma? Behoort dat niet bij de Sigma benamingen om aan te geven dat het een Canon vitting heeft? Ik heb geen idee.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:27

OS is optical stabilizer.(schrijf je dat zo?).

Nouja, ik ga even richting de dixons om te kijken of die 1000d body wat is.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:29

Kun je ook gelijk even vragen naar de objectieven toch? Lachen Zij geven altijd goede en eerlijke adviezen.
En wie weet kunnen ze een mooi pakketje voor je maken met wat voordeel als je het objectief erbij koopt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:32

ja, alleen weet ik niet zoveel van objectieven af, dus als zij een heel verhaal op gaan hangen met allemaal getallen en cijfers en weet ik t wat raak ik snel de draad kwijt vrees ik ^^.

maar ik zal eens vragen, wie niet waagt wie niet wint natuurlijk.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:36

Dan zeg je gewoon; 'Hou het simpel, zoveel weet ik er nog niet van'. Haha!
Neehoor, ze gooien - iig hier in Amersfoort niet - niet met afkortingen en getalletjes. Ze leggen het heel helder uit, don't worry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:46

Dixons zijn meestal niet echt vakmensen, dus 't is maar de vraag of ze er daar veel meer vanaf weten dan jij... Als iemand verstand heeft van televisies, wil dat nog niet zeggen dat diegene ook verstand heeft van camera's Clown

(Nu kan 't natuurlijk zijn dat je geluk hebt en iemand treft die er wél echt verstand van heeft, maar meestal zijn 't bij de Dixons gewoon verkopers, niks meer, niks minder.)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:50

Ik heb een vraagje.
Sinds een week krijg ik bij gebruik van mijn Canon EFS 18-55 objectief een foutmelding op mijn camera (Err 99). De sluiter maakt een heel 'flauw' geluid (veel zachter zegmaar dan wanneer het objectief wel werkt) en dan verschijnt de error in beeld. Nu las ik dat Err 99 voor vanalles kan staan. Heb de contactpunten al voorzichtig schoongemaakt, maar dat helpt niet.
Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:49

nou t viel mee.. heb geen ingewikkeld praatje gehad.. want ze hadden geen 55-200 lens, en ook geen 18-200 lens.
alleen maar de kitlens en een tamron 70-300.
body verkopen ze ook niet los, dus bij de dixons hield t snel op Tong uitsteken

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:57

smeetjoew, met wat voor lens fotografeer jij zelf?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:33

Nouks: Ik snap dat ze er natuurlijk niet superveel verstand van hebben, maar ik hoop toch echt dat ze wel weten wat ze verkopen. Knipoog Ik vond het heel erg meevallen hoor. Ik had destijds echt iemand die er veel van wist. Niet een lúlpraatje hield maar er behoorlijk verstand van had. Ik heb goede ervaringen met Dixons.

Arielle_: Tegenwoordig Nikon D300 + Nikkor 70-200 F2.8
Maar dit setje moet ik nog goed doorkrijgen, maar ben er dik tevreden mee! Haha!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:31

Ik heb wel binnebak foto's gemaakt met de 70-200 2.8 maar ik weet niet of ik er hier bij kan (ben nu op mijn studentekamer)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:56

Auky schreef:
Ik heb een vraagje.
Sinds een week krijg ik bij gebruik van mijn Canon EFS 18-55 objectief een foutmelding op mijn camera (Err 99). De sluiter maakt een heel 'flauw' geluid (veel zachter zegmaar dan wanneer het objectief wel werkt) en dan verschijnt de error in beeld. Nu las ik dat Err 99 voor vanalles kan staan. Heb de contactpunten al voorzichtig schoongemaakt, maar dat helpt niet.
Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Diafragma pinnetje die niet goed valt. Of mss is er iets kapot aan je lens, dat was bij mijn lens toen het geval.

Ik koop persoonlijk liever bij een fotovakzaak. Betaal je vaak iets meer voor, maar dan word je ook goed voorgelicht en ze zijn altijd erg goed met garanties enz. Maar zaken zoals fotokonijn zijn niet eens duur.