[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:44

showteam schreef:
Ja je kan bijvoorbeeld een Canon Speedlite 430EX II nemen, die voldoet prima en kun je inderdaad ook gebruiken bij al je andere fotografie.
Ik weet verder weinig van de lens die je op het oog hebt, qua bereik lijkt deze mij prima op de 600d. Probeer er wel op te letten dat de lens niet al te veel vertekend ik zou dus waarschijnlijk niet vol open fotograferen (10 mm) maar ietstjes zoomen, al is vervorming redelijk te corrigeren in Lightroom maar ook tot op zekere hoogte :)

Weet jij of er toevallig veel verschil is met de Canon Speedlite 430 EX (edit: zag ook nog een 380 EX voor dezelfde prijs=80 euro) en of die ook zou volstaan? Deze had ik namelijk tweedehands bij een goede winkel gezien, dus met nog garantie. Scheelt een hoop in prijs, maar als het niet gelijkwaardig (of veel mindere kwaliteit) dan neem ik beter een andere.

Goedkoop is duurkoop, maar soms wel verleidelijk als er wel wat vanaf kan :+

showteam

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:24

Ik weet niet precies wat alle verschillen zijn tussen de oude en nieuwe versie. Alleen die nieuwe (II) is in de meeste gevallen beter omdat de herlaad tijd sneller is, je kunt dus sneller achter elkaar flitsen (zorg wel voor goede batterijen zoals bijv Eneloops). Ook verloopt de communicatie tussen eventuele triggers en nieuwere types camera's beter met de 430 ex II.
En ik vind de bevestiging met een kliksysteem fijner dan het draaiwieltje op de oude versie. Dat zijn de redenen waarom ik voor de ex II heb gekozen destijds ondanks dat de prijs tweedehands nog al kan verschillen. Qua flits prestaties doen ze wellicht niet onder voor elkaar maar hij werkt gewoon wat fijner :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:36

Oke, zou me er eens over moeten inlezen wat ik nu net nodig heb en waarom, maar ik vind niet zo snel een goede uitleg.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:17

Inmiddels is de Canon 430 EXIII RT uit. :) Je zult ongetwijfeld de oude 430 EXII voor een leuke prijs op MP kunnen vinden. Ik gebruikte mijn Speedlite heel veel om te strobisten, maar daar heb ik nu een Quadra voor. <3 Ik gebruik mijn Speedlite nog wel voor feesten en partijen etc. :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:21

Op feesten en partijen na was dat allemaal chinees voor me. Ga dus denk ik eerst eens wat opzoekwerk doen voor ik wat koop :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:23

Ik weet niet of ik goed zit in dit topic, maar welk statief is geschikt voor een Canon Eos 700D? Budget is niet zo groot, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten statieven :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:25

Ghostattack schreef:
Ik weet niet of ik goed zit in dit topic, maar welk statief is geschikt voor een Canon Eos 700D? Budget is niet zo groot, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten statieven :=

Welk objectief heb jij erop? Wat wil jij gaan fotograferen? Hoe zwaar mag hij zijn? Hoe degelijk moet hij zijn? Wat is jouw budget?

Ik heb zelf een Manfrotto 190 met een 3-weg kop. Afgelopen zomer eeg veel profijt van gehad in IJsland en ook bij die stadsfotografiefotomeetings in de avond. :)

Hier is meer informatie te vinden:
[FK] [FK] wat voor statief kopen

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:41

Hallo,
ik heb gister een Canon 700D gekocht, en heb nu 3 lenzen.
- EF 50mm f/18 II
- EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM (kitlens??)
- TAMRON 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD

Ik ben echt een beginnend fotograaf en ik moet echt wegwijs worden hiermee. Ook met ISO instellingen en dergelijke. Ik wil voornamelijk paardjes en dieren gaan fotograferen.
Heeft iemand tips voor mij? Of eventueel een link waarmee ik een stuk vooruit kan?
Ik wil ook cursusjes gaan volgen (omgeving arnhem) dus als iemand daar ook nog iets van weet?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:09

Qua tips, lees dit topic eens door. Kijk op een website als zoom.nl.
Hier een camerasimulator om vanaf de luie bank te oefenen met de sluitertijd, het diafragma en nog wat snufjes. http://camerasim.com/apps/original-camerasim/web/
En volgens mij geeft Juliette van Juliette fotografie ook cursussen. Zij komt uit Arnhem.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:26

Kan ik iemand (per pb) advies vragen als het gaat om de rechten van de fotograaf/rechten van model? Graag iemand die al wel ervaring heeft met shoots.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:41

Absoluut, stuur maar 'n pb :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:01

IsaCalixa schreef:
Kan ik iemand (per pb) advies vragen als het gaat om de rechten van de fotograaf/rechten van model? Graag iemand die al wel ervaring heeft met shoots.

Inmiddels voorzien :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:56

Hee!
Af en toe zie ik van die productfoto's van hoofdstellen, zoals ze ook op Divoza of een andere paardenwinkel staan. Je ziet het hoofdstel dan als het ware 'in de lucht hangen'. Hoe maak je dit soort foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:23

Hoofdstel aan een visdraadje ophangen en achteraf weg retoucheren in een fotobewerkingprogramma

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:25

Oh, wat slim! Dankjewel :)

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:06

Hallo allemaal,

met regelmaat lees ik eens mee, maar heb nu een serieuze maar misschien domme vraag....

Ik heb foto's gemaakt die ik iets wil na bewerken, maar die wel groot moeten blijven qua formaat vanwege eventueel groot formaat afdruk.
Als ik nabewerk in PhotoFiltre, kan ik de foto dan op het grote formaat na bewerken en heeft dat dan hetzelfde blijvende effect als dat je de foto eerst verkleint en dan bewerkt?

Ik ben er een beetje zenuwachtig voor...... het betekent namelijk veel voor die mensen en wil het graag goed afleveren ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:57

Zou je dezelfde foto op klein formaat bewerken en op groot formaat bewerken met precies dezelfde handelingen, dan kunnen er toch hele kleine verschillen zijn.

Hoe komt dat?
Als je de foto op klein formaat bewerkt, zijn er minder pixels en dus ook minder details om mee te werken.
Zo zou een bewerking op contrast wat sterker over kunnen komen als je die op klein formaat bewerkt ten opzichte van het grote formaat.

Om die reden is het voor je eindresultaat het beste om altijd te beginnen met de grote foto en pas als alles klaar is verkleinen en evt. iets verscherpen.

Met ook als voordeel dat je dan zowel de grote versie als de kleine versie precies hetzelfde hebt in dezelfde bewerking :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 08:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:11

Deze set zou ik niet doen... het geeft amper licht.
Met een flitser heb je meer controle.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:11

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:01

Bedankt voor de reacties. Net mij gemeld in dat Hk topic :) binnenkort denken ik maar een flitsertje aanschaffen

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:26

ik heb een vraag over een Nikoncamera, hopelijk kan ik daarvoor in dit topic terecht :)

ik heb deze camera sinds kort, ben hem lekker aan het uitproberen. het enige lastige waar ik tegenaan loop, is de naam die de camera aan de foto's geeft.

Hij maakt meerdere mappen aan, wat een camera altijd doet geloof ik. Maar hij begint elke map weer met hetzelfde nummer. Hierdoor kan ik de foto's uiteindelijk niet in 1 map plaatsen, heel irritant!

weet iemand waar ik dit kan wijzigen? Dat hij gewoon doornummert zeg maar.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:50

Ja! Heel toevallig heeft daar laatst een artikel over ergens in gestaan! Je moet naar je menu gaan, dan vervolgens ga je naar SETUP MENU (als het goed is de vierde van boven), en dan moet je opeenvolgende numm. aanzetten, als het goed is nummert hij dan gewoon door! :)

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:55

die staat er helaas bij mij niet bij -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:16

Welke camera heb je precies? (type nummer)