[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:34

SSDesign schreef:
ziet er netjes uit Renee :) Ik heb sinds vandaag een 100-400 :) Ben er echt heel blij mee. Ga hem morgen heel uitgebreid testen, want het was net wat te donker. Heb al snel wat foto's in mijn kamer gemaakt en daar is hij prima, eens kijken of hij zichzelf morgen ook buiten kan bewijzen :D
Heette jij in het echt Silene? Dan heb je 'm nl. via mij :=

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:54

HLPhoto schreef:
SSDesign schreef:
ziet er netjes uit Renee :) Ik heb sinds vandaag een 100-400 :) Ben er echt heel blij mee. Ga hem morgen heel uitgebreid testen, want het was net wat te donker. Heb al snel wat foto's in mijn kamer gemaakt en daar is hij prima, eens kijken of hij zichzelf morgen ook buiten kan bewijzen :D
Heette jij in het echt Silene? Dan heb je 'm nl. via mij :=

Nee ik heet geen Silene :P

Apostrof

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:27

Okay.. zou ook wel héél erg toevallig zijn :')

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:37

Ik heb al eerder hier een vraag gesteld alleen toen werd me gevraagt om het topic doortelezen, dit heb ik ook gedaan. Maar ik heb een vraag waar ik niet echt het antwoord op kon vinden, ik hoop dat jullie mee daarmee kunnen helpen.

Ik heb dus de Nikon D3000 met de Tamron AF 18-200 mm, het bevalt me prima en ik vind de foto's die ik ermee kan maken ook helemaal super. Ik heb hem tot nu toe alleen maar op de AF stand staan en fotografeer dan met het icoontje voor bewegende beelden of op A. Alleen nou zou ik het wel eens willen proberen om hem handmatig scherp te stellen, dus op de MF stand. Ik heb dit laatst geprobeerd, ik heb daarbij eerst die keuze ring (bovenop mijn camera zeg maar) op M gezet en vervolgens het schakelaartje omgezet naar MF. Het lukte me wel om zelf scherp te stellen en hij maakt ook de foto, alleen mijn beeld was zwart.

Hebben jullie toevallig een idee waardoor dat is gekomen? En wat ik fout doe.
Ook vraag ik me af of jullie veel gebruik maken van MF stand, of juist van de AF?
Ik hoop dat jullie mijn vraag willen beantwoorden.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:27

Vraag hoort hier eigenlijk niet thuis, maar kan me voorstellen dat je dat niet weet. de modeselector bovenop en AF/MF zijn onafhankelijk van elkaar.

Wat je nu gedaan hebt is niet alleen je camera op M(anual) F(ocus) zetten, maar ook je fotomodus van A(perture) naar M(anual). Het gevolg? Je stelt niet meer alleen je diafragma zelf in (of mogelijk liet je dit al vol open staan), maar ook je sluitertijd. Waarschijnlijk zie je ook een dingetje in je zoeker naar -3 of -5 schieten en daar knipperen? Dat dingetje houdt nl. in dat je sterk onderbelicht.

Ik kan het even niet beknopter uitleggen, zou het even in topics die meer over de bediening van je camera gaan zoeken. De oplossing van je probleem is echter je objectief op MF zetten en de selector bovenop op "A" laten staan.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:49

Oké, bedankt ;). Ik zie nu inderdaad wat ik fout heb gedaan. Ik heb er nog even aan lopen puzzelen maar nu heb ik hem volgens mij op de goede standen staan, want hij maakt de foto's en ik kan zelf scherp stellen. Bedankt!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:31

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:33

thnx voor het bericht! Ik wilde serieus binnenkort een nieuwe body aanschaffen maar heb 3 objectieven die in het genoemde lijstje staan.... bummer....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:37

ik heb gelukkig geen tamron en was ik ook niet van plan om te kopen gelukkig (heb de 50d)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:13

@lifaya, in het bericht staan ook een aantal canon objectieven die problemen geven met de genoemde toestellen...

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:19

Angelofove: dat zijn ook wel vrij oude Canon lenzen die nu niet eens meer verkocht worden! :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:42

Wat ik in andere topic al plaatste: ik vind het opvallend. Ben blij dat bepaald ander merk een 300L ge-reverse engineered heeft ;)

Vergis je niet: de fout zit hier in de camera, maar gok op een rechipactie van tamron. Is al eens eerder gedaan. Ff afwachten dus.

@ meisje met 3 objectieven: ga voor de sigma 17-50 os of de tamron non-vc, zijn optisch beide beter :)
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 25-02-11 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:44

LisaDijk schreef:
Angelofove: dat zijn ook wel vrij oude Canon lenzen die nu niet eens meer verkocht worden! :)

Maar het is toch banketstaaf als je die objectieven (we spreken immers niet van lenzen he ;-) ;-)) al hebt en vaak gebruikt.. en er dan achter komt dat ze niet gaan werken met je nieuwe body ;-)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:49

Zie boven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:50

ik wil binnenkort de Canon EOS 1000d gaan kopen.
En dan de zoomlens 55-250 voor portretten, maar welke lens is het beste voor bewegende beelden? (paarden/honden)
En de standaard lens die erbij zit, de 18-55, is die ook geschikt om mensen mee te fotograferen of moet ik dan echt die zoomlens 55-250 erbij hebben? (of evt een andere?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:33

Megansk schreef:
En dan de zoomlens 55-250 voor portretten, maar welke lens is het beste voor bewegende beelden? (paarden/honden)
En de standaard lens die erbij zit, de 18-55, is die ook geschikt om mensen mee te fotograferen of moet ik dan echt die zoomlens 55-250 erbij hebben? (of evt een andere?)

Voor zowel dieren (paarden/honden portretten/in beweging) als portretten van mensen zul je hoogstwaarschijnlijk voornamelijk je 55-250 gebruiken. Die is voor beide genres prima geschikt.

Met de 18-55 kún je best mensen fotograferen, maar wegens vertekening is meer tele (de 55-250 dus) meestal meer gewenst. Tenzij die vertekening natuurlijk een gewenst effect is. Maar doorgaans zul je de 18-55 meer gebruiken voor reportagewerk, vakantiefoto's, landschappen etc etc dan voor écht close portretten (headshots ed).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:06

Nouks schreef:
Megansk schreef:

Voor zowel dieren (paarden/honden portretten/in beweging) als portretten van mensen zul je hoogstwaarschijnlijk voornamelijk je 55-250 gebruiken. Die is voor beide genres prima geschikt.

Met de 18-55 kún je best mensen fotograferen, maar wegens vertekening is meer tele (de 55-250 dus) meestal meer gewenst. Tenzij die vertekening natuurlijk een gewenst effect is. Maar doorgaans zul je de 18-55 meer gebruiken voor reportagewerk, vakantiefoto's, landschappen etc etc dan voor écht close portretten (headshots ed).

Oke dankjewel!
ga deze week langs Dixons :D

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:35

Megansk schreef:

Deze camera hebben wij vorige week gekocht met twee lenzen erbij, een 18-55 en een 75-300
We zijn nog echt, maar dan ook écht beginnelingen.
Wat zou een goede lens zijn om dieren in het wild mee te fotograferen vanaf een spotters plek?
Zou dat met die 75-300 lukken???

Zijn de meeste van jullie gewoon zelf begonnen en uitproberen of hebben jullie toch wel iets van een cursus ofzo gedaan?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:02

Onassa schreef:
Megansk schreef:

Deze camera hebben wij vorige week gekocht met twee lenzen erbij, een 18-55 en een 75-300
We zijn nog echt, maar dan ook écht beginnelingen.
Wat zou een goede lens zijn om dieren in het wild mee te fotograferen vanaf een spotters plek?
Zou dat met die 75-300 lukken???

Zijn de meeste van jullie gewoon zelf begonnen en uitproberen of hebben jullie toch wel iets van een cursus ofzo gedaan?

Ik ben zelf begonnen... 300mm voor wild is best weinig en sowieso is de 75-300 een behoorlijk verouderde lens. Ik weet niet of je hier echt mee kunt fotograferen van wild. Wat voor iets heb je in gedachten? Groot wild zal nog wel lukken (konikspaarden bijv.) maar vogels niet.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:03

Het gaat wel om groot wild, herten, zwijnen, vosjes en dassen die hier veel lopen.
Ik heb laatst vanuit het raam wat vogels gepakt met die lens op zo'n ongeveer 100 meter afstand en ik denk dat dat ook wel zo'n beetje het max is wat nog goed gaat met die lens.
Maar stel dat het voor het wild toch niet goed werkt, aan welk soort lens zou ik dan moeten denken?

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:40

ik wil graag de 85mm 1.8 aanschaffen, iemand die hier ervaring heeft met deze lens?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:46

Onassa schreef:
Het gaat wel om groot wild, herten, zwijnen, vosjes en dassen die hier veel lopen.
Ik heb laatst vanuit het raam wat vogels gepakt met die lens op zo'n ongeveer 100 meter afstand en ik denk dat dat ook wel zo'n beetje het max is wat nog goed gaat met die lens.
Maar stel dat het voor het wild toch niet goed werkt, aan welk soort lens zou ik dan moeten denken?

100-400, of een 400 of 500mm prime of zo :) Of je kunt ook een teleconverter gebruiken...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:29

_Charlotte_ schreef:
ik wil graag de 85mm 1.8 aanschaffen, iemand die hier ervaring heeft met deze lens?
Jep, van twee merken.

De Nikon: Vrij rappe AF ondanks slotted drive, scherp mits goed gefocused, bouwkwaliteit goed, exemplaar waarmee ik fotografeerde had wat last van misfocus maar dat zal 'm vooral in de body hebben gezeten. Vind de bokeh zelf prima (beter dan de AF-D 85 1.4), maar sommige anderen vinden 'm erg storend. De AF-S 85 1.4 ken ik zelf niet goed genoeg, dus kan ik niet vergelijken.
De Canon: letterlijk niks mis mee, iedere cent waard. Goed scherp (zelfs vol open meer dan acceptabel), ook tot in de hoeken scherp en daarmee bruikbaar op zowel fullframe als hoogresolutie crop (bijv. 550D/600D/60D/7D). Autofocus snel, bokeh prima en bouwkwaliteit toppie.
Kaa_GFV hier op het forum kan er ook wel een oordeeltje over vellen denk ik, die heeft nl. mijn ex-85 1.8 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:09

En ik heb ook een Canon 85 f1.8, heerlijk objectief. Erg snelle focus, erg scherp. :)
Wat de Nikon 85mm betreft ben ik inderdaad niet weg van de bokeh.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:11

Ik heb de canon 500D met 18-200IS lens..
Nu wil ik graag kijken of ik iets van een klein studio kan maken..
Wat heb ik ervoor nodig en wat voor lens raden jullie me aan?
Vriendin wilt zwangerschaps foto's.. van dr buik. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?