[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:05

18-200 is groothoek, portret en telelens ineen. Dat gaat vaak erg ten koste van de kwaliteit van je foto.. Een zoomlens is niet slecht hoor, maar deze heeft wel een heel groot bereik (weet niet hoe je dat noemt Clown ), dat kan nooit positief zijn voor je foto's Lachen

Zelf heb ik een spiegelreflexcamera van Canon, en zou dat merk iedereen aanraden. Ook Nikon ben ik erg positief over, na het uitproberen van die camera. Verder hoor ik over Pentax ook positieve verhalen, maar die is ook niet zo héél erg bekend.
Nikon en Canon hebben daarbij ook een héle ruime keus in objectieven, wat ik zelf wel fijn vind Lachen

Maar als je erg positief bent over die x100, moet je hem vooral kopen hoor! Niet je aanschaf af laten hangen van mijn mening haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:00

edelweis1 schreef:
Voor mijn verjaardag wil ik waarschijnlijk een camera gaan vragen. En aangezien hier zoveel mensen met veel ervaring zitten ben ik wel benieuwd wat jullie mij adviseren te vragen Lachen.
Ik heb 2 jaar geleden een vrij standaard camera gekregen, waar weinig functies op zitten. Eigenlijk ben ik na 2 jaar deze wel een beetje zat omdat ik vaak niet het juiste beeld krijg dat ik wil: foto's lukken vooral op geluk en niet doordat ik het instel. Dit was een Olympus C-370 ZOOM. Klik

*knip*

Check ook even deze camera's, denk dat hier voor jou ook wel wat tussen zit:

[***] schreef:
http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf ... 9E004FD773

Zeven leuke camera's waarmee bewegend geen enkel probleem zou moeten zijn. Alle camera's verkrijgbaar in zilver en zwart, ene camera wat duurder dan de andere.

De Sony DSC-H5, Panasonic DMC-FZ20 en DMC-FZ30 zijn de minder bruikbare van de zeven voor goede scherpe paardenfoto's. Van de rest ben ik vooral fan van de Panasonic DMC-FZ7 en FZ8.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:02

Texas1 schreef:
Oke noujah goed ieder zijn mening....heb hem bij 2 zaken aangeboden gekregen omdat er een lens op zit van 18-200 en dus neit hoef te wisselen.
Monilta is overgenomen door Sony en dit was een minolta cam. Wat overigens een goed merk is....

Maar wat zouden jij/jullie mij dan kunnen adviseren? Voornamelijk zal eht op paarden foto`s gaan en kleine details vind ik erg gaaf om te fotograferen. (heb hier trouwens een folder van de sony)
Zelf wil ik 2 objectieven erbij....een groothoek zeg maar en een telelens (om te zoomen)
Daar kijk ik naar camera`s met 2 objectieven erbij of dus alles in 1. Mij is in een andere zaak de canon ook aangewezen omdat ik een canon ixus heb. Alleen weet ik neit meer welk type dit is...

Wie o wie zegt....je moet deze nemen? of die?

En hoe zit het met de lichtsterkte van dat ding wat erbij zit? Niet erg lichtsterk zeker? Zul je zien, baal je er over een paar maand van dat je er geen fatsoenlijke foto's mee kunt maken in binnenbakken etc... Helemaal aangezien je aangeeft paarden te willen fotograferen is een beetje lichtsterk wel aan te raden. En lichtsterke lenzen zijn dúúr en worden doorgaans níet geleverd met de camera.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:32

Fairie schreef:
Toegevoegd: [*] Canon powershot S2 IS
En nieuwe foto's voor: [*] Canon Powershot A620

Ah ook iemand met een Canon Powershot! Heb er ook eentje, alleen de Powershot G3. Maar kan daar geen goede bewegingsfoto's mee maken. Voor de rest is het een fijn ding. Kan iemand me AUB helpen?!

Alvast bedankt!

Maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:34

Ik heb gister met een nikon D200 foto's gemaakt.
wauw wat een camera Haha! alleen een beetje duur

senriejetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:45

heeft er iemand hier ervaring met de canon EOS 400D? En hoe zijn die ervaringen?

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:24

Niet bepaald lichtsterk, maar ach, het ís een zoomlens...

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:28

krijg ik daar meer het spiegel reflex idee meer mee dan met de 18-55?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:29

Wat versta je in vredesnaam onder "het spiegelreflexidee"?

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:32

met de 18-55 krijg ik bij een portret foto de achtergrond iets wazig ik wil de achtergrond waziger hebben en dus ook rijfotos kunnen maken (voor vb zie paar paginas terug)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:35

Voor "wazigere" achtergrond moet je de diafragmawaarde op een kleiner getal zetten (is groter diafragma), en wat dichter bij het onderwerp gaan staan helpt ook heel wat. Maar behalve dat F4,5 niet bepaald lichtsterk is, vrees ik ook dat je 18-55 lichtsterker of even lichtsterk zal zijn als die zoomlens op Marktplaats (zeker niet nóg minder lichtsterk neem ik aan).

Maar als dát voor jou "het spiegelreflexidee" is.... "wazige achtergronden" kun je met de meeste compactjes zelfs prima maken, voor mij is een SLR wel iets anders/meer dan dat... Nagelbijten / Gniffelen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:40

weet iemand nog iets voor mij (zie 138/137) Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:41

Maar dat is helemaal niet specifiek het spiegelreflex idee. Dat heet gewoon een kleine scherpte-diepte.. Een kleine scherptediepte krijg je met een grote diafragma-opening, en dus een kleiner F-getal. Een klein F-getal kun je ook op compactcamera's terugvinden.
De 80-200mm lens is gewoon een zoomlens, en niet lichtsterk (een lichtsterke lens is een objectief met een klein F-getal, dus zorgt ook voor een kleine scherpte-diepte), dus je zult het "spiegelreflexidee" niet meer bereiken dan met de 18-55mm lens.

Daarbij heb je een gat van 25mm als je deze lens naast de 18-55 neemt, en dat is best veel. Je kunt beter een 55-..mm lens nemen, of een 60-.. lens, dan heb je (haast) geen gat, en een groter bereik dus.

Ik weet niet hoor, maar had het niet verstandig geweest je eerst te verdiepen in wat een slr-camera nu eigenlijk is, en in ieder geval hoe diafragma ed. werkt? Bloos

[Edit] En wéér was Nouks me voor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:44

Haha Myukii, steeds inderdaad Haha!

Ik zit gewoon te veel op Bokt... Nagelbijten / Gniffelen

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:00

ik verdiep me er nu toch in dat is mijn keuze Haha! ik was die andere camera gewoon zat, en nu had ik geld voor een spiegelreflex dus koop ik hem (nee geen verwend kreng, gewoon zelf voor gewerkt Tong uitsteken)

maar jullie weten wat ik nu wil en wat voor lens raden jullie me dan aan merk? F? mm?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:05

Welk objectief ik je aan zou raden heb ik in mijn vorige post al gezegd (en is een apart centraal topic voor Lachen ). Een lichtsterke lens, klein F-getal dus, waar je niet teveel met een gat zit.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:45

edelweis1 schreef:
Voor mijn verjaardag wil ik waarschijnlijk een camera gaan vragen. En aangezien hier zoveel mensen met veel ervaring zitten ben ik wel benieuwd wat jullie mij adviseren te vragen Lachen.
Ik heb 2 jaar geleden een vrij standaard camera gekregen, waar weinig functies op zitten. Eigenlijk ben ik na 2 jaar deze wel een beetje zat omdat ik vaak niet het juiste beeld krijg dat ik wil: foto's lukken vooral op geluk en niet doordat ik het instel. Dit was een Olympus C-370 ZOOM. Klik
Omdat veel bewegende foto's niet zo scherp werden ben ik maar gaan oefenen met de digitale camera van mijn vader. Deze camera heeft al veel meer mogelijkheden en ken ik nu ook steeds beter. Wat mij alleen erg tegen valt is de kwaliteit van de foto's bij bewolkt weer en ook komen er weing mooie scherpte-diepte foto's uit. Ook de Macro functie werkt bij de camera iets minder, dit gaat op een zelfontspanner, waardoor soms de achtergrond scherp wordt ipv dat wat ik wil fotograferen.
Dit is een Sony cybershot DSC-V1. Klik

Wat ik dus graag wil is een camera die een goede scherpte diepte heeft, ook scherpe foto's maakt bij bewegingen, foto's van een grote kwaliteit maakt, zodat eventueel later croppen ook goed mogelijk is, een goede macrofunctie heeft, lekker veel functies heeft waarmee ik lekker aan de slag kan gaan etc.

Verder heb ik al een beetje over het internet gekeken en vond ik de spiegelreflexcameras natuurlijk erg aantrekkelijk, de prijs voor de camera is nog wel te doen, alleen voordat je goede lenzen hebt ben je volgens mij veel duurder uit! En aangezien ik fotograferen erg leuk vind, maar het toch een hobby blijft, wil ik wel zonder 10 verschillende lenzen, veelzijdige foto's kunnen maken.

Wat prijzen jullie mij aan? Ik ben erg benieuwd!

Nog iemand?

senriejetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:00

heeft er iemand hier ervaring met de canon EOS 400D? En hoe zijn die ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:06

Prima camera hoor Lachen

Ik fotografeer zelf met Canon, heb de 400D niet, maar wel een aantal keer mee gefotografeerd. Ik mis dan het kleine aparte instellingenschermpje wel behoorlijk...

Maar ja, een 400D is (net als iedere andere SLR trouwens) geen garantie voor mooie foto's, die maak je toch zélf (en goede kwaliteit lenzen helpen ook behoorlijk mee).

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:48

OKe...ik vraag ook maar naar jullie ervaring...Ik heb er zelf neit echt veel verstand van....(nu zit ik te denken weet t niet zeker meer) maar volgens mij zei die man over de canon idd dat hij goed is om in een binnebak te fotograferen....neit dat ik dat veel doe (hebben een buitenbak alleen) maar je weet t nooit.
Maar over welk type camera van canon heb je het dan?? en hoe en wat enzo? ik wil gewoon in 1 keer een goede camera...wat is belangrijk enzo waar moet ik op letten??
Ik dacht idd ook van die 18-200 lens van gaat dat niet ten koste van mij kwaliteit...maarja zo`n verkoper wil je ook maar zo`n ding aansmeren denk...

Maar canon was ooit mijn allereerste gedachten. Van nikon heb ik mooie foto`s gezien maar ik weet niet bij nikon heb ik geen fijn gevoel. Bij canon dus het meest maar wat is een goed type welke lenzen etc etc.

Edit: in de lukas klamer krant stond ook een canon....

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:08

Heb even in het lukas klamer/makro krantje gekeken...en het is de Canon EOS-400D 10.1 Megapixels, 18-55 zoomlens....en de prijs valt me mee...€ 679.49 incl. BTW en 80 euro terug van canon zelf...dat betekend dus dat het 600 euro is....En heb even op de canon site gekeken...dan zou ik er een lens van 55-200 bij kunnen nemen die is zo € 300,-
Is de 400D een van de eerste of laatste types??? heb namelijk geen idee Hyper! Ben niet zo heel erg thuis erin Lachen

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:29

Texas1 schreef:
Heb even in het lukas klamer/makro krantje gekeken...en het is de Canon EOS-400D 10.1 Megapixels, 18-55 zoomlens....en de prijs valt me mee...€ 679.49 incl. BTW en 80 euro terug van canon zelf...dat betekend dus dat het 600 euro is....En heb even op de canon site gekeken...dan zou ik er een lens van 55-200 bij kunnen nemen die is zo € 300,-
Is de 400D een van de eerste of laatste types??? heb namelijk geen idee Hyper! Ben niet zo heel erg thuis erin Lachen

Is een van de laatste types Lachen

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:37

oke dankje...hihi...ik kan er niet echt over meepraten maar vind het geweldig om foto`s enzo te maken en moet het toch allemaal een beetje uitzoeken...ik heb de ixus al een jaar of 3...dat ging altijd best maarja een mens wil wel eens meer. Maar dit is een goede camera?? deze zal die man in een van de winkels waar ik ben geweest ook wel voorgesteld hebben. Heb op de prijslijst van canon gekeken en dan is die volgens mij een kleine 1000 euro...scheelt toch weer!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:38

Ja een goede camera is het zeker. Echter zou je ook naar een iets ouder model kunnen kijken (EOS 350 D bijv...) en dan een goed objectief erbij kopen.