[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

showteam

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:04

Heb je een cropbody of een fullframe Leen? Ik fotografeer bijna dagelijks woningen en interieurs, een externe flitser en een goed statief is ook wel een must hierbij. In openbare ruimtes zijn ze niet altijd even blij als je overal gaat lopen flitsen :D. Ga eerst gewoon eens je eigen huis doen en dat van een aantal bekenden. Dit hoeft dan niet opgeruimd te zijn het is altijd goed om te oefenen en te kijken wat mooie standpunten zijn etc. Ook de nabewerking is belangrijk dus oefen dat ook goed!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:15

Cropbody, canon 600d.
Een goed statief heb ik, externe flitser nog niet. Wou nog niet direct grote aankopen doen alvorens ik wist of het wel iets is wat ik graag doe. Maar qua externe flitser, kan ik dan gewoon iets nemen waar ik dan bijvoorbeeld achteraf ook portretten van mensen mee kan maken? Van externe flitsers, of flitsers in het algemeen ken ik eigenlijk 0,00. Heb tot nu toe alleen nog maar buiten foto's gemaakt met een reflectiescherm, dat was voldoende dan.

Ik heb bij ons thuis al geprobeerd, wil er straks eventueel wel wat foto's van laten zien, maar ik kom gewoon niet breed genoeg met mijn lens. Ik kan er nooit een hele ruimte opzetten, of zelfs niet eens een mooi stukje.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:51

Ja je kan bijvoorbeeld een Canon Speedlite 430EX II nemen, die voldoet prima en kun je inderdaad ook gebruiken bij al je andere fotografie.
Ik weet verder weinig van de lens die je op het oog hebt, qua bereik lijkt deze mij prima op de 600d. Probeer er wel op te letten dat de lens niet al te veel vertekend ik zou dus waarschijnlijk niet vol open fotograferen (10 mm) maar ietstjes zoomen, al is vervorming redelijk te corrigeren in Lightroom maar ook tot op zekere hoogte :)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:22

Heeft iemand hier een creatief brein?
De eigenaresse van mijn verzorgpaard gaat trouwen en nou wik ik haar foto's van haar knapperd cadeau doen. Maar wel foto's die refereren aan het huwelijk... Maar hoe :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:54

Is het een ruin of een merrie? Anders smoking/sluier om/aan doen bij het paard? :')

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:35

xMaxxiee schreef:
Heeft iemand hier een creatief brein?
De eigenaresse van mijn verzorgpaard gaat trouwen en nou wik ik haar foto's van haar knapperd cadeau doen. Maar wel foto's die refereren aan het huwelijk... Maar hoe :')

Een trash your dress shoot aanbieden?

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:24

Geen idee of ik deze vraag hier kwijt kan.

Heb begin september een bruiloft gefotografeerd. Omdat ik dit nog niet eerder had gedaan heb ik dit in eerste instantie afgeslagen. Toen heeft het bruidspaar aangegeven dat ze een tweede persoon gevraagd hebben om ook te komen fotograferen en dat ze het met mij wel aandurfden. Ik heb hier geen vergoeding voor gevraagd omdat ik het als ervaring mee wilde nemen.
Bij een meeting met de bruid en de 2e fotograaf is er afgesproken dat ik de foto's zou bewerken. Zodat het in 1 stijl aangeleverd zou worden.
Bij de dag zelf bleek de 2e fotograaf niet zelf over een auto te beschikken, ik heb haar de hele dag overal naar toe gereden.

Nu de 2 grote punten, bij het poseren heb ik haar gevraagd mijn reflectiescherm vast te houden. Ook aangegeven welke kan deze opgericht moest worden. Ik had mijn instellingen correct staan.
Nu heeft ze vervolgens de hele tijd (achteraf pas gezien) het reflectiescherm richting mijn lens gericht zodat het zonlicht heeft gereflecteerd op mijn lens. Geen idee of het bewust of onbewust is geweest. Maar het gevolg is wel dat er alleen maar witte foto's met vage silhouetten uit zijn gekomen. Goddank is dit alleen gebeurd tijdens het eerste gedeelte van de reportage. Maar ik kon wel janken. Tweede punt is dat ze nu ineens haar foto’s niet meer wil aanleveren. In ieder geval niet onbewerkt. De foto’s die ze bewerkt heeft zijn al naar het bruidspaar verzonden.
Hoe zouden jullie om gaan met zo’n situatie.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:21

Het klinkt een beetje alsof deze andere fotograaf opzettelijk (of niet..maar dan heel klunzig) jou een beetje in een kwaad daglicht wilt stellen.

Ik zou hierbij gewoon professioneel blijven en jou foto's op je eigen manier bewerken en doorsturen naar het bruidspaar zonder mokken of overige steken naar de ander toe. Laat zien dat jij hier gewoon volwassen een professioneel mee om kan gaan. Jammer maar helaas, met deze persoon zal je in ieder geval nooit meer samenwerken. :\

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:43

Hoi! Ik heb een vraagje. Ik ga morgen hobbymatig fotograferen bij de clubkampioenschappen van mijn vereniging. Ik ben alleen aan het twijfelen welke lens/camera ga meenemen. Ik heb beschikking tot een 24-70mm f2.8 voor mijn Canon en mijn andere lens is 70-300mm f4.5 voor Sony. Welke kan ik het beste meenemen? Ik kan gewoon aan de rand van de ring staan en het is dresuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:13

De 70-300mm :-)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:53

Sicayes schreef:
Is het een ruin of een merrie? Anders smoking/sluier om/aan doen bij het paard? :')

Een ruin haha, maar dat is wel een leuk idee! Ik denk dat ik een stropdas ofzo ga dken en dan ballonnen in zijn manen vlecht ofzo... Leuk idee :)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:41

Laatst was hier een vraag over een camera rugtas, nu heb ik zelf een vraag!

Ik ben in het bezit van de Case Logic KSB-101-BLACK, maar heb nu de Case Logic SLRC-206-BLACK op het oog.

In de cameratas die ik heb passen niet al mijn spullen en met name mijn 70-200 f2.8 niet. Kan bij deze laatste tas deze lens er wel in volledigheid in (icm body)? Ik vroeg mij af hoeveel er nou ongeveer in kan.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:42

Ik denk dat het het handigste is om even in de winkel te passen.
Ik heb zelf de lowerpro 400 uit mijn hoofd, daar past het wel :)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:50

Ja daar heb je gelijk in! :)

Ik heb nét de 70-200 en merk toch wel dat deze in veel tassen niet past.. :=
Toen ik deze tas net had, had ik al een beetje het probleem met m'n body icm batterygrip, want had hem online besteld. Maar ik zal eens in de winkel gaan kijken!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:13

xlovelove schreef:
Ja daar heb je gelijk in! :)

Ik heb nét de 70-200 en merk toch wel dat deze in veel tassen niet past.. :=
Toen ik deze tas net had, had ik al een beetje het probleem met m'n body icm batterygrip, want had hem online besteld. Maar ik zal eens in de winkel gaan kijken!

Ik had hiervoor ook een cameratas (nou die heb ik nog) die eigenlijk wel heel fijn is maar waar als ik de hele set erin leg past de rest er niet meer in dus vandaar dat ik nu echt een mega rugzak heb, maar dan kan ik wel alles meenemen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:56

Same here. Heb al diverse tassen gehad. Voor body+BG+70-200mm vind ik de LowePro Toploader Pro 75 AW heel erg fijn. Soms wil ik meer mee dan alleen die combi en dan gaat mijn andere rugzak mee. Ook een LowePro, maar ben de naam ervan even kwijt. Dan kan ook mijn Quadra met extra accu mee. :D Bij die andere rugzak heb ik ook ruimte voor een statief aan de zijkant.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:00

Dat is de LowePro Rover 45L AW
http://store.lowepro.com/rover-pro-45l-aw

Die was mee naar IJsland voor al mijn shizzle en draagt echt superfijn en kan er ook mijn Camelbak in kwijt voor tijdens het wandelen. :D

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:41

Ik heb o.a. de Lowapro Flipside 300. Dit is qua formaat nog een redelijk bescheiden tas maar mijn body + 70-200 past hierin en dan kan ik nog 1 a 2 extra lenzen erbij proppen + m'n externe flitser. Vind het een fijne tas!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:08

Ik heb vandaag voor de tweede keer zelf portrets gemaakt. Eerste keer ging helemaal mis. Daar is geen één scherpe uitgekomen. Nu heb ik een paar scherpe. Hebben jullie nog tips voor mij om het nog beter te maken?
Afbeelding

En aangezien ik de 'kunst' kant op wil met fotografie ben ik een beetje gaan zoeken naar een aparte foto.
Afbeelding

Ik ben nog hard aan het leren om goed te bewerken dus er zullen heel wat foutjes inzitten dus daarom vraag ik voor tips. :)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:49

Thanks allemaal! Heb inderdaad ook gekeken naar die van LowePro, maar zal eens verder gaan rondkijken in winkels e.d.! :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:41

Die Lowepro's zijn wel fijn ja :) Ik heb een 400 AW, ik had wat groots nodig voor een bruiloft... En ik doe zo nu en dan nog bruiloften dus dan komt de ruimte goed van pas (zelfs nog proppen met 2 body's, 4 lenzen, flitsers etc.).

Ik heb ook de Lowepro 200 gehad, ook een leuk rugzakje, baal soms nog wel dat mijn ouders hem overgenomen hebben toen ik de 400 AW kreeg... Die is soms weer te groot... Verder heb ik nog een kleine fototas die leuk is als je gewoon met 1 lensje op pad gaat.

In de loop der tijd verzamel je er gewoon wat, voor elke gelegenheid een fototas! :P En doe er nooit zomaar één weg :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:47

Ik gebruik zelf al 11 jaar de rugzakken van Samsonite.
Geen speciale fototas dus.

Voor de camera body heb ik een goedkoop camera tasje, zodat hij goede bescherming krijgt.
En voor de lenzen heb ik hun originele beschermtassen van Nikon.

Die doe ik dan gewoon steeds los in de rug, ieder in hun eigen beschermtasje.
Zo kan ik makkelijk bepalen wat er die dag wel of niet mee gaat op fotoshoot.

En een ander groot voordeel: het valt niet zo op dat je met camera spullen rondloopt.
Het is gewoon een mooie, degelijke rugzak die extra fijn draagt door de verstevigde schouderbanden en rugkussens. En heel veel handige extra opbergvakken die je zelf in kunt delen. Plus aan de zijkanten vakjes voor een halve liter-flesje drinken.

In 11 jaar tijd heb ik er 2 gehad. De laatste gebruik ik nog steeds. Dus ze zijn erg duurzaam.
En bovendien handig mee te nemen in het vliegtuig; want het valt binnen de maten van handbagage :)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:23

Ik had een hoop vragen! De antwoorden heb ik allemaal in dit topic teruggevonden! Thnks meiden!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:54

_merel_ schreef:
Ik had een hoop vragen! De antwoorden heb ik allemaal in dit topic teruggevonden! Thnks meiden!

Volgens mij is er ook een jongeman heel fanatiek hier :P

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:00

Thnks mensen! Hihi, zit tussen mijn oren.... Sorry, wil iig niemand voor het hoofd stoten!