[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:02

Ik doe meestal een gewoon ctrl+S (opslaan) en dan verkleinen + logo en ctrl, alt + S om hem op te slaan als kopie. Dan kan ik daarna de map doorzoeken op kopie en kan ik deze foto's uploaden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:17

Lipydo schreef:
Je kan daarvoor een action aanmaken, maar dat kan enkel per map waar je de foto's in wilt bewaren. Dus een nieuwe serie is een nieuwe action. Je kan ook voor een complete map een 'action' aanmaken, dat hij alle foto's in 1 keer verkleint bijvoorbeeld, maar hoe dat ookalweer precies moest weet ik niet meer.

[edit] bij die action gaat hij uit van de instellingen die je toepast voor horizontale foto's óf verticale, als je in je serie alle twee hebt betekent het dus dat je twee verschillende actions moet aanmaken.

Als je daar 1 keer een action voor maakt, kan je daarna elke map dmv een batch laten opslaan. Ja, daarna moet je even alle foto's weer sluiten, maar dat is maar 1 handeling. Bij de batch kies je de action die je wilt, de map die hij moet pakken. In de action neem je alle manieren van opslaan gewoon op. Je zit idd wel met de map waar je het dan opslaat, maar ik zou dan liever de foto's uit die map verslepen, dan elke keer alles foto voor foto moeten doen. :')

Wel makkelijk, ik doe het ook. Even portret en landschap scheiden, dan batch aan zetten en hij verscherpt, slaat grote versie op, verkleint, plaatst logo en slaat foto weer op voor web.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:44

Hee jongens,
Binnenkort ga ik foto's maken van de nieuwe auto van mijn (ex)autorijleraar. Ik vind het super leuk dat hij mij gevraagd heeft! Alleen, ik heb nog nooit auto's gefotografeerd. Met wat voor lens is dat nou het mooist, en uit welke hoek/hoogte is fotograferen het beste?
'Actie' foto's lijkt me ook leuk, dat je de achtergrond ziet bewegen en de auto niet. Hoe doen jullie dat?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:03

En nog een vraag, omdat ik mijn vorige bericht niet meer kan aanpassen in een andere reactie ;)
Dit ligt misschien iets dichter bij bokt, haha. Ik wilde binnenkort naar de Oostvaardersplassen om foto's te gaan maken. Ik heb een 70-200 2.8 lens op een 70D (crop body). Heb ik hier genoeg zoom aan of moet ik toch misschien wel voor een extender gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:56

Auto's....
Ik gebruik daarbij meestal een groothoeklens. En schuin vanaf de bumper met laag perspectief. Van heel dichtbij en dan lekker uitzoomen. Geeft een 'stoer' effect.

Met een actiefoto waarbij de achtergrond beweegt maar de auto niet kun je dat op 2 manieren doen.
1. De simpelste manier: zelf gewoon ergens stil staan, de auto volgen met je lens en de foto maken op het moment dat je wil met een relatief trage sluitertijd. De achtergrond beweegt dan omdat je meetrekt met de camera. En de auto staat relatief aan jouw camera "stil" op de foto.
2. Ingewikkelder. Eigenlijk hetzelfde als bij de vorige, maar dan fotografeer je zelf vanuit een rijdende auto die op dezelfde snelheid gaat als de auto die je wil fotograferen.

Voor de Oostvaardersplassen is een 70-200mm wel voldoende. Vaak kun je heel dichtbij komen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:26

Ook een vraagje vanaf mijn kant -

Voor a.s. zondag ben ik gevraagd om een babyshower te fotograferen. Erg leuk en een uitdaging voor me. Ik neem mijn 17-55 f2.8 IS mee en eventueel nog de prime 50mm + een externe flitser. Ik ben online wat gaan zoeken naar inspiratie maar zijn er vanuit hier misschien ook nog tips? :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:22

Dag allen.

Mag ik mij melden?
Ik ben een beginner en heb gister een 550d gekocht met een 18- 135 is f 35- 56 lens gekocht.

Het is puur voor eigen gebruik.
Nu zoek ik een gratis of goedkoop photoshop programma. Iemand een tip?

Graag een 1 maligne bedrag geen abbo

Hebben jullie de helderheid van het display op je camera hoog midden of laag staan?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:46

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:15

Vind je het een leuke beginners set?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:19

__Nathalie__ schreef:
Vind je het een leuke beginners set?

Jazeker. Ik vond het een erg fijne set om mee te beginnen.

Net als je eerste paard, auto, huis vergeet je je eerste body ook nooit meer. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:33

De helderheid van het display heb ik meestal zo neutraal mogelijk staan.
Liefst pak ik de camera even en ga ik naast de computer zitten, om te kijken op welke sterkte de kleuren het beste overeenkomen met mijn gekalibreerde computer monitor.

Zet je de helderheid van je LCD scherm heel fel, dan lijkt het alsof de foto's veel lichter zijn, dan ze in werkelijkheid zijn. Zet je 'm juist erg donker, dan lijken de foto's juist weer te donker.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:46

Ja dat dacht ik al. Maar ik wist niet zeker wat kwa kleur het beste overeen komt. Ik zal er eens op de computer naar kijken.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:06

Weet iemand een gratis programma om NEF naar JPG over te zetten zonder watermerk?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:12

LisannePruts schreef:
Weet iemand een gratis programma om NEF naar JPG over te zetten zonder watermerk?

Dat staat op de cd die bij je Nikon body zat denk ik.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:27

Weet iemand of de accu van een 1000D in een 1200D past?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 00:04

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:14

Hoihoi, ik vroeg me af hoe je die hele dromerige foto's krijgt. Ik weet dat dat grotendeels met nabewerken is. Heeft iemand toevallig ergens een tutorial gevonden?

Asselruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:18

xMaxxiee schreef:
Hoihoi, ik vroeg me af hoe je die hele dromerige foto's krijgt. Ik weet dat dat grotendeels met nabewerken is. Heeft iemand toevallig ergens een tutorial gevonden?

Ik denk dat Marit dat wel heeft, je moet maar eens op haar blog gaan kijken. Die staat vol met tutorials ;) - http://mhilariustutorials.nl/

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:30

Ik heb gisteren geoefende met mijn camera. Mijn nichtjes van 8 en 4 heb en model gezeten. Die van 8 heeft nog talent ook. Zijn mooie foto's uit gekomen. Alleen kwa instellingen nog niet. Omdat ik simpel weg nog niet weet hoe dat werkt haha

Ik heb hem op de portret stand gehad met zelf scherpstellen en dat ging best aardig.

Nu vroeg ik me af. Doen jullie veel aan de helderheid met nabewerken of kun je dat ook met je instellingen doen?

Ik moet me er nog in verdiepen ik ga vandaag m'n boekje door lezen en hoop er zo meer over te leren....

Ik neem aan dat je het meeste met je camera doet maar wat doen jullie dan zoal met nabewerken?

Ook vind ik het makkelijker om op het scherm te kijken om scherp te stellen als door de lens. Dan vind ik het moeilijk te zien wanneer doe scherp is. Hebben meer daar last van ? Anders komt het misschien door mijn oog afwijking......

Wat een super leerzame site btw
Dit bedoel ik. Deze foto na is mega na bewerkt. Prachtig. Maar is dat met instellingen van je camera niet haalbaar? Is photoshop het grootste aandeel hierin?

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:12

Ik gebruik altijd mijn autofocus. Alleen bij landschappen, macro en productfotografie gebruik ik handmatig scherpstellen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:33

Uit de handleiding van je camera, blz 115 "Als de scherpstelling is bereikt, wordt het
AF-punt groen en klinkt er een pieptoon".

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:43

__Nathalie__ schreef:
Ik heb gisteren geoefende met mijn camera. Mijn nichtjes van 8 en 4 heb en model gezeten. Die van 8 heeft nog talent ook. Zijn mooie foto's uit gekomen. Alleen kwa instellingen nog niet. Omdat ik simpel weg nog niet weet hoe dat werkt haha

Ik heb hem op de portret stand gehad met zelf scherpstellen en dat ging best aardig.

Nu vroeg ik me af. Doen jullie veel aan de helderheid met nabewerken of kun je dat ook met je instellingen doen?

Ik moet me er nog in verdiepen ik ga vandaag m'n boekje door lezen en hoop er zo meer over te leren....

Ik neem aan dat je het meeste met je camera doet maar wat doen jullie dan zoal met nabewerken?

Ook vind ik het makkelijker om op het scherm te kijken om scherp te stellen als door de lens. Dan vind ik het moeilijk te zien wanneer doe scherp is. Hebben meer daar last van ? Anders komt het misschien door mijn oog afwijking......

Wat een super leerzame site btw
Dit bedoel ik. Deze foto na is mega na bewerkt. Prachtig. Maar is dat met instellingen van je camera niet haalbaar? Is photoshop het grootste aandeel hierin?

[ [url=m/4lChIF.png]Afbeelding[/url] ]

Leuk dat je even op mijn site hebt gekeken :D

Links zie je het origineel, zo uit de camera, en rechts het bewerkte beeld. Bij deze foto is eigenlijk niet zo heel erg veel nabewerkt. Het contrast en de donkere tinten zijn iets versterkt, en er is een vignettering omheen geplaatst. Dit soort dingen zijn inderdaad niet met je camera mogelijk. Of althans, een vignettering kun je altijd wel creëren, maar mooi wordt het dan niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:48

KootMiraDrum schreef:
Uit de handleiding van je camera, blz 115 "Als de scherpstelling is bereikt, wordt het
AF-punt groen en klinkt er een pieptoon".

Ik ga vandaag aan de handleiding beginnen :')

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:40

As donderdag heb ik een bruiloft van kennissen. Ik heb 2x eerder een bruiloft gefotografeerd en zij waren erg enthousiast over mijn foto's.

Het is een jong stel. Een nederlandse meid en een surinaamse jongen. Ze willen graag de reportage in een verlaten pand, die hebben we kunnen vinden gelukkig. Het pand is alleen erg donker, er zijn wel wat lampen aanwezig.
Ik beschik over een canon 6d, 24-70mm 2.8 en een 70-200mm 2.8
Ook een externe flitser is aanwezig. Maar hoe gebruik ik deze het beste met het contrast tussen de twee mensen? Zodat hij niet te licht word en zij te donker en vice versa. Iemand hier tips voor?
We hebben 2 locaties voor de trouwfoto's, binnen en buiten. op beide locaties worden foto's gemaakt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:31

Afbeelding
ik ga jullie volgen ben mijn camera ook aan het ontdekken.(nikon D5100) en 24 sept basis cursus bij een fotograaf.

bijgevoegd een inspiratie