[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:47

HouvanPonys schreef:
hebben jullie ervaring met de Fuji Finepix S1600 / 1500 en wat houdt bridge in :+

Ik heb op dit moment een Samsung L100, Die maakt wel leuke foto's, en ik wil eigenlijk net iets beters.. maar ik kan een spiegelreflex niet betalen en heb bij de mediamarkt gekeken en ik vond een fuji finepix wel mooi, in dit topic zijn wel veel Fuji Finepix te zien, De S1600/S1500 zijn rond de 150 euro, veel meer wil ik er ook niet aan uitgeven, zijn dit fijne camera's? Maken die ook mooie foto's met bewegingen?

zoals jullie al merken, heb ik echt totaal geen verstand ervan. :+

oeps sorry verkeerde knopje :o moest wat wijzigen

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:05

Laten vallen is vrijwel even funest voor iedere camera. Klein verschil: Bij een 450d gaat de behuizing ook stuk, bij een 1D alleen wat erin zit :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:27

HouvanPonys schreef:
HouvanPonys schreef:
hebben jullie ervaring met de Fuji Finepix S1600 / 1500 en wat houdt bridge in :+

Ik heb op dit moment een Samsung L100, Die maakt wel leuke foto's, en ik wil eigenlijk net iets beters.. maar ik kan een spiegelreflex niet betalen en heb bij de mediamarkt gekeken en ik vond een fuji finepix wel mooi, in dit topic zijn wel veel Fuji Finepix te zien, De S1600/S1500 zijn rond de 150 euro, veel meer wil ik er ook niet aan uitgeven, zijn dit fijne camera's? Maken die ook mooie foto's met bewegingen?

zoals jullie al merken, heb ik echt totaal geen verstand ervan. :+

oeps sorry verkeerde knopje :o moest wat wijzigen

Met bridge bedoelt Fuji (geloof ik, correct me if I'm wrong please) dat het een tussenmodel is, dus eigenlijk een overbrugging (bridge :D ) tussen de gewone simpele compactcamera, en de spiegelreflex.

Met beide camera's heb ik geen ervaring. Ik heb de S6500fd gehad, was een erg fijn ding :)

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:43

He allemaal, Ik heb besloten om toch de overstap te maken van mijn compact camera'tje naar een spiegelreflex camera. Het enige probleem is: welke? Er is zo veel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik ben dus een beginnend fotograaf en wil graag een toestel dat makkelijk in gebruik is. Ik heb geen intentie om studio opnames te maken maar wil graag mooie foto's schieten waar ik vind dat mijn compact tekort komt.

Nu heb ik in het makro krantje een NikonD3000 zien staan ( aanbieding staat op de vorige pagina ) wat vinden jullie daarvan?

Dan vraag ik me ook af hoe het zit met alle losse lenzen die er te koop zijn: wat zijn de verschillen en waar moet je op letten?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:16

ik lees even mee

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:17

Waarin schiet je compactje tekort en waarvoor gebruik je dat toestel nu? Nog dingen die je graag wil fotograferen die met je compact écht niet lukken?

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:31

ik gebruik mijn camera vooral voor vakanties en foto's van eigenlijk alle dingen in mijn leven. Nu ga ik over een paar maanden naar Australie en wil ik graag in staat zijn daar mooie foto's te schieten. Als ik kijk naar de foto's die ik nu maak met mijn camera vind ik deze over het algemeen niet voldoende van kwaliteit/scherpte. Daarbij zou ik graag meer leren over fotografie en graag een toestel hebben waarmee ik meer zelf kan bepalen/instellen maar nog niet te ingewikkeld is voor nu.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:39

Hmm, als je niet specifiek een bepaalde richting aan je fotografie wil geven zou ik idd eens voor een D3000 kijken. Neem er dan een kitlensje (18-55VR) bij en ga heel hard oefenen + kijken wat je nog mist.
Mocht je ook eens bij andere merken willen kijken, dan kan je de Canon EOS 1000D overwegen. Zelfde prijsklasse, zelfde kwaliteit, voor beide camera's geldt dat ik me er als behoorlijk veeleisende fotogek prima mee zou kunnen vermaken. Van beide merken zijn ook de goedkope kitlenzen (Nikkor 18-55VR en Canon 18-55IS) waanzinnig goed voor hun geld.

Je kan je geld stukslaan op een duurdere body, een D5000 heeft zeker z'n voordelen (bijv. een filmmogeljikheid), maar een sterk advies is om ook rekening te houden met eventuele toekomstige investeringen in extra objectieven en misschien een flitser.

Fotograferen met een spiegelreflex is erg leuk, maar als het je grijpt ook een tijdrovende en kostbare hobby :) Je set is niet snel "af" zeg maar.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:46

Heel erg bedankt voor de informatie! Ik zal beide camera's zeker eens bekijken.

Tja die rijdrovende en kostbare hobby's zijn hier bekend... Voor nu zal ik eerst maar eens een camera aanschaffen en dan verder kijken!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:23

ik wil gewoon paardenfoto's maken en evt van honden,
zou een D3000 goed kunnen ?
met de 2 lenzen : 18-55 en 55-200.
filmen hoeft er niet op te zitten want ik heb al een filmcamera.

een tijdrovende en kostbare hobby weet ik maar dat zijn me paarden ook ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:34

Met een 18-55 en 55-200 kan je een hoop kanten uit! En die D3000 body is echt prima :)

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:37

*Komt zich hier ook melden met hetzelfde als vele anderen^^*

Heb de halve avond besteed aan het doorlezen van dit topic en ben al wel iets wijzer geworden. Na heel lang over nagedacht te hebben, wil ik toch voor een spiegelreflex gaan. Heb nu meer dan een jaar alleen een mobielcamera gehad (die overigens net zo goed is als een compacte camera) en wil ernaast een goede camera voor meerdere doeleinden :j

Graag wil ik gewone foto's maken van paarden/natuur/familie/vakantie, maar daarnaast ben ik ook af en toe op stap als journaliste bij Theaterparadijs. Daar vragen ze ook vaak of ik foto's wil maken. Hierbij is het handig om een camera te hebben, die ook met minder licht goede foto's kan maken (theaterzalen etc.). Ik doe een opleiding waarmee ik bij mn master ook de journalistiek kant op ga, dus eventuele verdere mogelijkheden met camera zou fijn zijn :)

Nu heb ik het één en ander uitgezocht en kwam bij de camera's, die ik hier al vaker genoemd heb gezien^^

1. Canon 1000D met 18-55 mm objectief (geen VR/IS) (zou extra lens max 100 euro bij kunnen)
2. Nikon D3000 met 18-55VR kit (zou extra lens van max 150 euro bij kunnen)
3. Sony A230 of A330 met 18-55 mm (bij beiden ook nog 55-200 mm erbij in)
4. Canon EOS 450D incl. 18-55 mm IS kit
5. Nikon D5000 incl. 18-55 mm VR kit

De laatste 2 kan ik voorlopig echt geen andere lens bij kopen, omdat het gewoonweg te duur wordt.
Ik ben helemaal beginnend met een spiegelreflex, maar leer enorm snel en als ik het eenmaal door heb (heel veel proberen^^), blijft het ook zo gaan :j

Iemand tips voor de verschillende camera's?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:43

Lastig Ilse!
Van de bodies die je noemt gaan ze volgens mij in deze volgorde met slecht licht om (van goed naar slecht):
Nikon D5000, Canon 1000D, Canon EOS 450D, Nikon D3000, Sony A230/330.

Echter is die 18-55 II van Canon geen fijn objectief, de 18-55IS daarentegen weer wel!

Daarnaast zijn alle vormen kitlens niet echt lichtsterk te noemen, en denk ik dat er bij jou ooit nog een keer de behoefte naar een lichtsterk objectief gaat ontstaan.

Gezien je budget zou ik er denk ik naar neigen om geen kit te kopen, maar een Canon 1000D of Nikon D5000 met een Tamron 17-50 2.8 objectief. Voor dit geld kan je zo goedkoop niet lichtsterker, behalve met een 50mm 1.8. Nadeel van zowel de Canon als de Nikon-variant van dat objectief is dat ze boven de f/2.8 minder scherp zijn dan de Tamron op f/2.8.. bij mij komt het ding nauwelijks ooit meer buiten de tas.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:53

Haha, ik wil weer wat lastigs :=
Ik zal iets minder kieskeurig zijn, het gaat erom dat je zichtbare (liefst wel scherpe) foto's kan maken in een schemerige theaterzaal of belicht podium (gaat meestal om foto's na de voorstelling en niet tijdens :) ).
Zal dat wel lukken met een kitlens?

Die 18-55 II had ik inderdaad al gelezen, ik wilde zowieso met IS :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:58

18-55IS moet je niet doen voor het gebrek aan licht, wel voor de veel betere optische kwaliteit.

V.w.b. die schemerfoto's: Als je mag flitsen zou ik investeren in een externe flitser (bijv. de 420EX of SB-800, even marktplaatsen ;)) en googlen op dragging the shutter ;)

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 00:09

Okee, bedankt iig al!
Ik denk dat de Sony hem sowieso niet gaat worden, maar dan nog kijken naar de verschillen in Nikon en Canon en de duurdere en goedkopere versies :j
In de winkel moet ik even gaan kijken welke lekkerder in de hand ligt, wil niet iets kopen via internet en later denken: nee :=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 00:11

Heb je grote handen?

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:47

Volgens mij niet, kleiner dan de meeste iig :=
Ter vergelijking: Ik kan op een piano eigenlijk geen octaaf aanslaan met 1 hand

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:29

Dan is een xxxD in ieder geval groot genoeg ;)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:13

HLPhoto schreef:
Met een 18-55 en 55-200 kan je een hoop kanten uit! En die D3000 body is echt prima :)

oke.
ik denk dat ik die dan ga kopen ;)
heb vanavond theorieles dus vanavond kan het niet,
maar ik denk dat ik morgen ga kijken

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:19

Zag er net nog 1 in de (prijstopper)folder staan, geen spiegelreflex dit staat erbij:

Fujicolour Digitale fotocamera.
013162
Superzoom Camera met 10,0 miljoen pixels.
Prijsdoorbraak in 12x optische zoom
3 dubbele beeldstabilisatie
Panorama stand, tracking autofocus
SR auto (space recognition)
Gezichtsdetectie met rode ogen correctie

Is dit een goede?
Wil eigenlijk net iets tussen de spiegelreflex en een simpel digitale fotocamera. Is deze aan te raden?

juudii5Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:31

Nu staat in het krantje van mediamarkt een Canon EOS 1000D 18-55 MM.
Is dit een goede? of raden jullie me een andere aan?
Ik wil een goede camera waar je mooie foto's mee kan maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:35

Juudii5 die camera word het meest besproken in dit topic dus misschien handig om even de zoekfunctie links onderaan te gebruiken, dan zie je vanzelf wel wat de tips allemaal waren :)

juudii5Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:42

oh oke bedankt :D!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:05

lifaya schreef:
dus misschien handig om even de zoekfunctie links onderaan te gebruiken

Hey wat handig, die functie kende ik helemaal niet! Geniaal, thanks! :D