[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:08

Okee ik ga ze morgen even doorlezen Knipoog

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:33

Waar moet ik op letten als ik een tweedehands camera koop?
(Spiegelreflexcamera)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:41

Leonie_M schreef:
Waar moet ik op letten als ik een tweedehands camera koop?
(Spiegelreflexcamera)

Poeh, wij hebben dat gedaan en als "leek" kan ik het je niet aanraden Ondanks dat ik er nu veel meer van weet zou ik het niet weer doen
De mechanismes zijn niet erg simpel, dus problemen zie je niet snel. Klap iig de spiegel op en kijk heel goed naar de sensor (vanuit verschillende hoeken met goed licht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:47

Verder werking van alle knopjes, schatting maken of aantal clicks overeenkomt met de telling (zie p. 129/130), goed checken of alles erbij zit (incl. software, garantiebewijzen, gebruiksaanwijzing, alle lens- en bodydoppen en BON)...

Relatief veilig tweedehands kopen kun je bijvoorbeeld doen door met de eigenaar overeen te komen dat als binnen een half jaar bijvoorbeeld de sluiter er mee ophoudt, dat hij hem dan terug koopt voor het aankoopbedrag ofzo.

En ALTIJD paar testfoto's maken!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:49

Jep! Het lieft overdag gaan Ja En als het even kan een testfoto maken van een strakblauwe lucht met diafragma op hoogste getal..... als je dan op je foto stipjes/vlekjes ziet is de sensor niet schoon. Dat hoeft geen ramp te zijn, maar wel goed checken dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:51

Beter nog is een witte muur die goed in het licht staat voor die sensortest.

Maar ach, een sensor kun je schoonmaken.

En ik zou het dus ook bij voorkeur niet doen als je niet zo veel verstand van zaken hebt. Mocht je het geld hebben voor een nieuwe (en dan misschien één cameraatje ouder dan je anders tweedehands had gekocht), doe dat dan. Belangrijkste zijn toch je lenzen, met een body kan je wel ff vooruit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:54

Mij is altijd gezegd dat blauwe lucht beter is dan wit... (is ook mijn ervaring Bloos).
Sensor kan je schoonmaken ja.... als het vuil is Knipoog Kan ook beschadigingen zijn (daar leek het achteraf bij ons ook op....hoop stress.... gelukkig was het vuil, maar is niet altijd goed te bepalen zonder expert-kennis).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:57

Hmmm blauwe lucht is het probleem dat daar sowieso vaak nog oneffenheden in zitten, kleine flarden van wolkjes enzo. ALS 'ie al blauw is....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:01

Ik bedoel dan ook echt een strak blauwe lucht Knipoog Maar hij moet gewoon goed licht zijn. Evt. dingen op je sensor zijn dan gewoon als donkere vlekken op de foto te zien. Is wel duidelijk... maar als alternatief is een lichte/witte muur natuurlijk ook prima.

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:39

Na een jaar de Panasonic FZ7 in huis te hebben gehad, wil ik toch graag gaan overstappen naar een D-SLR. Heb nu mijn oog laten vallen op de Sony Alpha 100 en de Canon EOS 400D. Over de laatste camera heb ik veel goede verhalen gehoord, maar hebben mensen hier ook ervaring met D-SLR's van Sony? Ik ga binnenkort sowieso even langs wat winkels om beide te bekijken, vast te houden, enz. maar als bokkers me alvast wat meer kunnen vertellen; graag Haha!

Vergelijking van beide body's staat hier.

Wat hebben jullie trouwens met je oude camera gedaan als je bent overgestapt naar een andere? Verkoop je die in huiselijke kring, via internet of heb je hem misschien ingeruild? Hoe zijn de ervaringen daarmee?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:59

@Wineds; om je laatste vragen te beantwoorden, ik heb 1 camera (een oudere compact, Canon Powershot) verkocht aan de overbuurman. Clown

Een andere camera was m'n Fuji FinePix, die was nog vrij nieuw, die heb ik op internet gezet, via Speurders.nl (geloof ik) was 'ie binnen 3 dagen weg en na 1 dag al contact. Dus een erg positieve ervaring. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:16

Wineds: Ik zou alleen al om de aanwezige (tweedehands en nieuwe) accessoires en lenzen voor de Canon gaan. Kwalitatief maakt het merk niet zo veel uit, maar Sony is natuurlijk géén SLR-merk en daardoor zijn voornamelijk de doorgroei- en uitbreidingsmogelijkheden veel kleiner.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:28

Is het verstandig om een camera te nemen met beeldstabilisator? Want ik zie dat deze op veel camera's zoals bv. de canon eos 400d ontbreekt!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:30

Canon heeft het in lenzen zitten..... ik zou er zelf niet op selecteren. Niet bij een SLR in ieder geval.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:34

Thx manzano....zo leer je er elke dag weer iets bij!! Haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:38

Niet in alle lenzen trouwens hoor.... dat zijn de "IS" lenzen en die zijn vaak wel duur. Maar IS heeft eigenlijk alleen zin bij lage sluitertijden.
Bij bewegingsfoto's is dat dus niet echt aan de orde. Je zou om bewogen foto's te voorkomen ook een statief kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:13

Net wat manzano al zegt: wel of geen IS moet je met DSLR's niet naar kijken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:04

Ik was vanmiddag naar de winkel geweest(en nog een andere) om te kijken voor de Fuji Finepix S5600, ze hadden hem niet meer, maar zeiden ook dat deze niet zo goed was omdat de lens van plastic is en ze zeiden dat als je er dan een krasje op had dat je hem wel weg kon gooien..

Dus ze boden mij de olympus sp510 aan, €230 bij de dixons nu, anders 289..
Maar nu wil ik er graag meer over weten natuurlijk voordat ik hem koop Knipoog

Wat zijn de voordelen en nadelen? Lachen

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:20

x_Marr schreef:
Ik was vanmiddag naar de winkel geweest(en nog een andere) om te kijken voor de Fuji Finepix S5600, ze hadden hem niet meer, maar zeiden ook dat deze niet zo goed was omdat de lens van plastic is en ze zeiden dat als je er dan een krasje op had dat je hem wel weg kon gooien..

Qua specificaties ziet hij er wel goed uit Lachen

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:49

Ik kan een eos 350d kopen van net 2 maanden oud.
Hoe lang heb ik dan nog garantie op deze camera ?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:04

x_Marr schreef:

Dat lijkt mij een nette camera. Ligt fijn in de hand, voldoende megapixels, korte sluitertijd.
http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... dsfshpspi1

Hij is 228 bij Digitalstreet, en dat lijkt mij de goedkoopste prijs (geen verzendkosten). Dus 230 is ook een goede prijs dan.

Edit; met die Fuji Finepix zijn wel hele goede ervaringen opgedaan door veel gebruikers. Die is ook op voorraad bij digitalstreet en kost maar 192. Dat scheelt je toch weer heel wat Euro's.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:22

Leonie_M schreef:
Ik kan een eos 350d kopen van net 2 maanden oud.
Hoe lang heb ik dan nog garantie op deze camera ?

10 maanden gok ik (totaal een jaar dus).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:20

Scum schreef:
x_Marr schreef:

Dat lijkt mij een nette camera. Ligt fijn in de hand, voldoende megapixels, korte sluitertijd.
http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... dsfshpspi1

Hij is 228 bij Digitalstreet, en dat lijkt mij de goedkoopste prijs (geen verzendkosten). Dus 230 is ook een goede prijs dan.

Edit; met die Fuji Finepix zijn wel hele goede ervaringen opgedaan door veel gebruikers. Die is ook op voorraad bij digitalstreet en kost maar 192. Dat scheelt je toch weer heel wat Euro's.

Ja maar de Fuji heeft dus een plastic lens wat een nadeel is omdat er snel krassen opkomen, ik ben daar natuurlijk altijd heel voorzichtig mee, met al mijn sspullen trouwens, maar mijn moeder gaat er dan over zitten zeuren Nagelbijten / Gniffelen

Ik ga er nog even over na denken en ik hoop dat ik voorbeeldfoto's van die olympus kan vinden Lachen
En ik wil ook graag bewegingsfoto's ervan vinden, want daar heb ik nog niks over gehoord..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:25

Ik heb nog nooit iemand gehoord die zúlke krassen op z'n s5600 had zitten, dat de camera onbruikbaar werd (heb hem zelf ook gehad). Is ook een stuk goedkoper inderdaad, en echt een aanrader. Lachen
Natuurlijk zelf weten, de andere camera weet ik verder niets van..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:28

Oke Lachen

Ik hoop dat ik mijn moeder ervan kan overtuigen Vork

Want ik vind het ook best wel handig als ik die Fuji neem, heel veel weten hoe die werkt hier dus Tong uitsteken