[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:36

Hilly200: Ik heb een Spyder 3 Express, werkt prima! Inmiddels heb je ook wel een nieuwere versie, allemaal binnen je budget. Hier in huis worden alle laptops en beeldschermen ermee gekalibreerd. :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:25

Dagmar80 schreef:
Hilly200: Ik heb een Spyder 3 Express, werkt prima! Inmiddels heb je ook wel een nieuwere versie, allemaal binnen je budget. Hier in huis worden alle laptops en beeldschermen ermee gekalibreerd. :P

Ik heb daar ook aan zitten twijfelen destijds. Zag er ook wel fijn uit.

Kun je daar tegenwoordig ook al je mobiel en tablet mee kalibreren?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:57

Spyder 5 express is er nu, vrij nieuw nog dus kan er weinig ervaringen nog over vinden hij heeft bij de kleurtemperatuur standaard 6500k en gammawaarde 2.2, is dit handig/gangbaar of is het beter dat je meer keuze daar in hebt zoals bij de xrite i1 display pro?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:28

Ik zou het niet weten, ik heb toen die Spyder 3 Express gekocht en die voldoet voor mij prima dus nu kijk ik verder niet meer naar de nieuwe ontwikkelingen eigenlijk... Ik denk wel dat je sowieso een nieuwere versie nodig hebt om ook mobiel e.d. te kunnen kalibreren. Ik heb zelf nog een mobiel uit het haar o en een tablet heb ik ook niet :p

De Spyder 5 express zal niet heel anders zijn dan de 4? Over de 4 vast veel reviews te vinden... De 5 zal weer wat nieuwere toepassingen hebben enzo...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:39

Ik weet niet of het helemaal hier past, máár ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe pc/laptop. In principe doet mijn laptop het wel prima, zolang ik maar niet LR en PS tegelijk aan heb. En als ik me dan vergis en tegelijk aan het internetten ben, dan vindt hij me echt niet meer lief.

Toen ik hem net had, ging het nog wel, hij is nu denk ik 5 of 6 jaar oud? Kwestie van onderhoud of toch slimmer om er iets naast te kopen? En wat dan? (ook qua werkgeheugen enzovoorts haha)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:59

Ik ben bang dat jouw laptop zijn beste tijd heeft gehad na 6 jaar. De software wordt steeds zwaarder.

Ik ben zelf altijd wel gecharmeerd van een fatsoelijk rekenbeestje met een i7, 16GB en SSD. Of dat nou een laptop of PC is. Alleen hangt dat erg van jouw budget af wat jij precies wilt en hoe lang hij weer mee moet gaan. :=

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:02

Even een vraagje over lightroom, tegenwoordig kan ik er steeds beter mee overweg.
Nu exporteer ik vaak de foto's verkleind en met logo, maar kan ik ook ergens kiezen dat hij 2 versies opslaat?
1 bewerkte versie maar groot formaat, en 1 verkleinde versie met logo (in dezelfde map en dat die met logo dan een kopie of nieuwe versie is ofzo)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:44

Dat kan. Gewoon een 1e export aanmaken en die 2e export de andere afmetingen opgeven en aangeven dat hij bestanden moet gaan hernoemen. Of die 2e export in andere map laten exporteren. Het kan allemaal. :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:48

Ohh dus dat je eerst gewoon ze opslaat en daarna die map opnieuw opslaat. Duhh :o?
Ik zit steeds moeilijk te doen met vorige export etc maar dat kan ik natuurlijk ook gewoon in 1 keer doen als ik alles heb bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:08

Hè verdorie. Ik wil een foto collage maken (nog nooit gedaan) maar nu opent Corel paintshop in elke map maar een foto. De rest word totaal niet weergegeven. Wat die ik fout. Normaal gesproken opent die alles normaal.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:09

Iemand tips als je bijv een paard of model fotografeert en de lucht is gewoon mooi blauw. Hoe kan ik er voor zorgen dat het op mijn foto ook mooi blauw wordt?

Ik heb vaak last dat ze lucht zo wit en uitgebeten wordt ook al is de originele lucht gewoon strak blauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:28

Het helpt al als je met de zon in je rug de foto maakt.
Dan krijg je de meest intens blauwe kleur.

En probeer hoge contrasten te vermijden.
Geen lichte lucht bij een heel donkere rij dennenbomen fotograferen.

En eventueel een circulair polarisatie filter gebruiken.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:42

De laatste tijd valt het me op dat ik mijn foto's niet helemaal scherp meer krijg... Heeft iemand tips hiervoor misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:47

Heb je een paar voorbeelden?
Het kan aan verschillende dingen liggen. Een voorbeeld kan helpen.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:55

Ik had deze foto gepost in het taxatie topic (is wel een foto van een tijd terug, daar niet van). Maar daar kreeg ik dus ook als feedback terug dat er een hele hoop scherpte mist. Precies waar ik al bang voor was. Ik hoopte stiekem dat het eraan lag dat ik een oogtest uitstel... :')

De eerste foto's zijn uit dat topic, deze waren geheel nabewerkt en eigenlijk dus af. Maar ze zijn super onscherp nu. Ik weet eerlijk gezegd niet of deze wel direct van mijn camera komen of dat ik deze van facebook geplukt heb voor het uploaden in dat topic...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En deze foto heb ik vorige week gemaakt. Ik heb alleen nog maar dingen weggewerkt maar ben toen chagrijnig gestopt omdat ik zo erg baal van het gebrek aan scherpte.
Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:12

Je foto's doen het niet

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:54

Je foto's doen het hier inderdaad ook niet......

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:26

Ah potverdorie. Ik zal zo op mijn laptop even kijken wat er mis gaat

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:15

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk doet hij t nu

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:28

Ik val hier ook weer binnen :-)

Is er iemand die veel kent van filters, filterhouders en dergelijke, die ik een PB mag sturen met wat vragen? :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:22

billionache schreef:
Ik val hier ook weer binnen :-)

Is er iemand die veel kent van filters, filterhouders en dergelijke, die ik een PB mag sturen met wat vragen? :D

[FK] ND filter

Daar staat denk ik al een hoop informatie in, maar berichtje sturen mag ook als het daar niet in staat. ;)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:24

Vraagje over Photoshop....
Is er een mogelijkheid om foto's snel op te slaan?
Ik sla foto's altijd op als photoshop-bestand, Jpeg groot formaat en png klein formaat met logo.
Dit zijn dus 3 handelingen met enkele klikt per handeling.
Kan zoiets niet sneller?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:28

Ik kom even een beetje binnenvallen, maar vond dit plaatje echt te geniaal :D

Afbeelding

Erg leuk bedacht :P

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:30

Nefertarie schreef:
Vraagje over Photoshop....
Is er een mogelijkheid om foto's snel op te slaan?
Ik sla foto's altijd op als photoshop-bestand, Jpeg groot formaat en png klein formaat met logo.
Dit zijn dus 3 handelingen met enkele klikt per handeling.
Kan zoiets niet sneller?

Dit zou ik ook wel willen weten, maar volgens mij kan het niet. Je zult toch bij elk apart de instellingen moeten aanklikken enzo..

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:56

Je kan daarvoor een action aanmaken, maar dat kan enkel per map waar je de foto's in wilt bewaren. Dus een nieuwe serie is een nieuwe action. Je kan ook voor een complete map een 'action' aanmaken, dat hij alle foto's in 1 keer verkleint bijvoorbeeld, maar hoe dat ookalweer precies moest weet ik niet meer.

[edit] bij die action gaat hij uit van de instellingen die je toepast voor horizontale foto's óf verticale, als je in je serie alle twee hebt betekent het dus dat je twee verschillende actions moet aanmaken.