[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:34

Ik denk dat deze vraag al eerder is gesteld, maar ik heb geen zin om alle pagina's door te gaan lezen eerlijk gezegt. Ik hoop dat jullie me toch even snel willen helpen ;). Ik heb sinds afgelopen zomer de Nikon D3000 en vind het een super ding, ik heb er een tamron lens bij 55-200. Nou wil ik dit graag nog iets uitbreiden en er nog een lens bijkopen. Ik hoor regelmatig iets over een telelens, maar als ik eerlijk ben weet ik niet zo goed wat dat anders is vergeleken met een 'gewone' lens. Ik fotografeer voornamelijk de paardensport, zowel dressuur als springen, maar ik fotografeer ook paarden bij stilstand. Verder maak ik regelmatig foto's tijdens vakantie's en feesten, maar ook van de voetbal.

En als ik een telelens zou nemen welke zouden jullie mij dan aanraden? Of eventueel wat voor andere lens?
Bedankt.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:46

Als jezelf al geen moeite wil nemen om wat terug te lezen in dit topic. Moeten anderen dan maar de moeite nemen om jou advies te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:00

DewiRox, de lens die je hebt is al een telelens ;-)

En "standaardlens" is vaak iets in het bereik 18-55, 24-70 oid. Daarmee kun je verder uitzoomen/minder ver inzoomen. Met een "telelens" kun je juist wel ver inzoomen (zoals met jouw lens).

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:15

Jep, die kan op de D60 :j

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:03

verstijnen schreef:
Als jezelf al geen moeite wil nemen om wat terug te lezen in dit topic. Moeten anderen dan maar de moeite nemen om jou advies te geven?

Sorry, zo bedoelde ik het niet. Maar meestal kunnen jullie sneller antwoorden en ook wat preciesser dan wanneer ik het moet gaan opzoeken.

Maar ik wist niet dat ik ook al een telelens had, maar wel bedankt voor de info. Weet jij met wat voor lens ik mijn camera dan wel zou kunnen uitbreiden? Of kan ik eigenlijk al heel veel kanten op met de lens die ik nu heb? Ik zou graag wat mooiere foto's willen maken bij wat donkerder weer (bewolkt) en eventueel in een binnenbak. Ik vind dat daar nu niet zulke hele mooie foto's uitkomen zeg maar. Zou ik dat met een lens wat beter kunnen krijgen? (Ik moet zelf ook nog veel ervaring opdoen, sorry voor mijn onervaren vragen). Ik probeer me er wel in te verdiepen, maar er staan zoveel lensen en zoveel informatie op internet

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:39

DewiRox schreef:
verstijnen schreef:

Sorry, zo bedoelde ik het niet. Maar meestal kunnen jullie sneller antwoorden en ook wat preciesser dan wanneer ik het moet gaan opzoeken.

Maar ik wist niet dat ik ook al een telelens had, maar wel bedankt voor de info. Weet jij met wat voor lens ik mijn camera dan wel zou kunnen uitbreiden? Of kan ik eigenlijk al heel veel kanten op met de lens die ik nu heb? Ik zou graag wat mooiere foto's willen maken bij wat donkerder weer (bewolkt) en eventueel in een binnenbak. Ik vind dat daar nu niet zulke hele mooie foto's uitkomen zeg maar. Zou ik dat met een lens wat beter kunnen krijgen? (Ik moet zelf ook nog veel ervaring opdoen, sorry voor mijn onervaren vragen). Ik probeer me er wel in te verdiepen, maar er staan zoveel lensen en zoveel informatie op internet
Tip: Ga eerst eens even een aantal pagina's lezen. Als we iedere 10x dezelfde antwoorden moeten geven blijven we bezig ;)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:54

Ik vraag me af of ik het ooit zal gaan snappen, die cijfertjes in de namen van alle lenzen en wat nou precies een macrolens of telelens is... %)
In ieder geval, ik wil al een heel lange tijd een nieuw objectief kopen, maar ik zit zo te twijfelen. Ik vind portretten altijd erg leuk om te zien, maar ik fotografeer zelf al sneller dingen in de natuur. Ik hou van macrofoto's, maar ik vind het eigenlijk ook wel fijn om een objectief te hebben die objecten dichterbij kan halen.

Nu zag ik net deze twee objectieven: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS en de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS. Ik neem aan dat je met die eerste dus nog leuk foto's van dichtbij kan maken en objecten dichterbij kunt halen en dat je met die tweede veel verder kan inzoomen, maar objecten van dichtbij iets minder goed op de foto kan zetten?

Ik heb nog meer vragen maar laat ik rustig aan beginnen, anders gaat het kwartje nooit vallen. :Y)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:20

Veirl schreef:
Ik vraag me af of ik het ooit zal gaan snappen, die cijfertjes in de namen van alle lenzen en wat nou precies een macrolens of telelens is... %)
In ieder geval, ik wil al een heel lange tijd een nieuw objectief kopen, maar ik zit zo te twijfelen. Ik vind portretten altijd erg leuk om te zien, maar ik fotografeer zelf al sneller dingen in de natuur. Ik hou van macrofoto's, maar ik vind het eigenlijk ook wel fijn om een objectief te hebben die objecten dichterbij kan halen.
Een macrolens is feitelijk een objectief dat onderwerpen op 1:1 kan fotograferen. De sensor van de meeste Canon spiegelreflexen is 23,6 x 15,8 mm, betekent dat je op 1:1 dingen van 23,6 x 15,8mm beeldvullend kan fotograferen. Dit wordt - in tegenstelling tot wat veel mensen verwachten - niet bereikt doordat een macro-objectief een enórme brandpuntsafstand heeft, maar simpelweg door het objectief zo te ontwerpen dat je dichterbij kan scherpstellen. Als je toevallig een objectief hebt met zo'n "glaasje" waar de scherpstelafstand op weergegeven is: kijk daar eens naar, meestal heb je rechts een soort 8 opzij, die staat voor oneindig. Dan krijg je vaak 10 meter, 5 meter, 3, 2, 1.5, 1, 0.7, 0.5, 0.4, 0.35, 0.32, 0.30, 0.29 en al die getalletjes staan ongeveer op dezelfde afstand.
Hoe dichterbij je scherpstelt, hoe korter de scherptediepte wordt en hoe verder bepaalde lenzen in het objectief moeten verplaatsen om scherp te kunnen stellen. Gevolg is dat een macro-objectief:
a) om nauwkeurig te kunnen scherpstellen vaak een lange scherpstelslag heeft (d.w.z. de afstand tussen bijv. 10 en 5m is sowieso al groot. Dit in tegenstelling tot bijv. een 70-200L USM die gemaakt is op snel scherpstellen voor snelle objecten, sport enz.
b) waar een 70-200L USM minimaal 1.5 meter afstand tussen sensor en onderwerp nodig heeft om scherp te stellen gaat een Canon 180mm f/3.5L USM door tot 48cm! Dat is - lengte van camera en het objectief meegerekend - zo'n 30cm voor je frontglas, dus érg dichtbij.
Gevolg van die lange focusslag is wel dat als het objectief gaat "zoeken" (wanneer je probeert scherp te stellen de héle slag die de focusring kan maken afzoeken om te kijken waar dat scherpe punt nou precies is) nogal lang bezig is, ik heb al eens een macro-objectief vast gehad die meer dan 3 seconden nodig had om van oneindig tot zo dichtbij mogelijk te verdraaien :+ Om die reden zijn macro-objectieven nooit zo populair voor andere onderwerpen tenzij je de tijd hebt (echte macro-objectieven hebben vaak een vrij klein diafragma, maar de meesten zijn wel onwijs scherp en de wat duurdere hebben ook nog eens een mooie achtergrondonscherpte). Objectieven als de Canon EF 50mm f/2.5 Macro die ik hier in de kast heb staan werden vroeger daarnaast vaak gebruikt om foto's over te fotograferen en nu nog weleens om oude documenten te vereeuwigen.

Nu zijn er objectieven die gewoon wat dichterbij scherpstellen dan hun concurrenten en daarom de toevoeging "macro" in hun naam krijgen (de Tamron SP AF28-75/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) Macro bijvoorbeeld), maar vaak gaat dat niet helemaal op. De maximale vergrotingsfactor opzoeken helpt je een inschatten of dit is wat je zoekt. Er zijn ook objectieven die nog veel verder gaan, zoals de Canon MP-E 65mm (die gaat tot 5:1 geloof ik, dus 5x vergroting... maar begint bij 1:1, en kan dus niet op oneindig scherpstellen).
Voor de fotohackers en cameranerds onder ons: Waar sommigen zich nog weleens in vergissen is dat de verlengingsfactor van een cropcamera hier niet meer telt. Een 90mm macro is net zo goed 1:1 op een fullframe sensor van 36x24mm als op een 1.6x crop van 23,6 x 15,8. Er zit vaak alleen een andere verhouding tussen megapixels (ik noem het heel bewust steeds minder vaak resolutie) en sensorformaat.

Veirl schreef:
Nu zag ik net deze twee objectieven: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS en de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS. Ik neem aan dat je met die eerste dus nog leuk foto's van dichtbij kan maken en objecten dichterbij kunt halen en dat je met die tweede veel verder kan inzoomen, maar objecten van dichtbij iets minder goed op de foto kan zetten?

Ik heb nog meer vragen maar laat ik rustig aan beginnen, anders gaat het kwartje nooit vallen. :Y)

De 18-135mm is een objectief met een vrij groot bereik die inderdaad ook vrij dichtbij scherpstelt, maar een erg mooi objectief vind ik het niet. Canon heeft er helaas niet meer van kunnen maken dan wat over de meeste superzooms gezegd mag worden: ze kunnen van alles een beetje.
De EF-S 15-85mm IS USM vind ik overigens wél een erg mooi objectief, heel veel beter dan z'n voorganger (de 17-85), maar helaas ook een aardig stukje prijziger. De 55-250 is in z'n prijsklasse zo ongeveer de onbetwiste winnaar, een scherpere tele ga je niet vinden voor rond de 200,-.

Waar het nu net om ging zijn de minimale scherpstelafstanden en die zal ik voor die drie even voor je opzoeken:
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS: 101cm (getest), 110cm (opgegeven door Canon), max. vergroting 0.31x
Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM: 32,9cm (getest), 35,1cm (opgegeven door Canon), max. vergroting 0.21x
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS: 48,7cm, max. vergroting 0.21x

Kijk ook eens op de bovenkant van je camera, daar staat (was. net links of rechts van je zoeker/interne flitser) een O met een streepje erdoor. Dat is de plek waar je sensor zit en vanaf waar je dus die minimale scherpstelafstand moet meten.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:42

Ontzettend bedankt voor de enorme uitleg, ik ga het even rustig doornemen. :D Ik zie zo snel geen O met een streepje erdoor trouwens. Zal wel aan mij liggen. :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:50

Veirl schreef:
Ontzettend bedankt voor de enorme uitleg, ik ga het even rustig doornemen. :D Ik zie zo snel geen O met een streepje erdoor trouwens. Zal wel aan mij liggen. :D
Afbeelding

Aan de linkerkant, net naast het clipje voor de draagband ;)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:55

Ah, tada! :D Die is goed verstopt.

Ik denk dat ik dan voor de 55-250 4-5.6 IS ga. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:18

Veirl schreef:
Misschien dat je me nog even kunt helpen met twee vraagjes: is het handig om bij die 55-250mm 4-5.6 een zonnekap te kopen? (En waarom zit er zoveel verschil tussen? Deze lijkt veel smaller dan deze.
2) als je dan zo'n zonnekap hebt, is het dan ook nog nodig om een UV-filter te kopen? Nu zie ik alleen dat je daar ook weer allerlei verschillen in hebt (standaard, polarisatie)...

Ik vind het allemaal maar ingewikkeld hoor. :))
De millimeters die op een objectief beschreven worden staan voor de beeldhoek die dat objectief kan weergeven. Een groothoekobjectief heeft een andere beeldhoek dan een tele:

Afbeelding

Zou je de ET-60 zonnekap nu voor een 18-55 zetten, dan betekent dat dat je op waarschijnlijk alles behalve die 55mm een beeldhoek maakt die zó groot is dat je vooral de zonnekap op de foto zet. Om die reden schuift het frontelement van de 24-70L bijvoorbeeld naar voren als je naar 24mm toe zoomt: De beeldhoek wordt groter, maar het frontelement zit verder naar voren en er wordt dus continu precies genoeg zon uit het beeld gehouden (want de zonnekap blijft op z'n plek). Zo heb je op 70mm ook nog iets aan die zonnekap ;) (dan is het objectief zo ver mogelijk ingeschoven: hoe kleiner de beeldhoek, hoe dichterbij alles lijkt te zijn, en hoe kórter de 24-70L wordt, in tegenstelling tot de meeste objectieven).

Verder: Ja, een zonnekap is heel erg nuttig. Kan flares en verlies van contrast voorkomen en daarnaast vind ik het de beste bescherming van je frontglas.
Kijk overigens ook even op marktplaats voor zonnekapjes, o.a. JJC maakt goeie imitatie-kappen voor Canon- en Nikon-objectieven. Scheelt soms nog wel een slok op een borrel.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:19

Ik voel me nu echt een dwaas, want het is me nog niet helemaal duidelijk. (Ben bang dat dat eerder komt doordat cijfers mij niks zeggen.) :o

Edit: ik heb mijn antwoord al via het internet gevonden.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:49

Veirl schreef:
Edit: ik heb mijn antwoord al via het internet gevonden.
De enige domme vraag is er één die niet gesteld wordt! Daarnaast: we delen kennis hier - wat heb je gevonden? :D

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:45

Geen kennis, gewoon het simpele antwoord. Zoals ik al zei was de uitleg niet helemaal duidelijk voor mij, maar dat zal het waarschijnlijk ook nooit worden omdat ik dus geen inzicht heb in cijfers e.d. Vandaar dat ik gewoon op het internet op zoek ben gegaan naar welke zonnekap ik moet hebben voor deze lens. (Kwam uit op de ET-60 trouwens).

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:16

Mijn opa en oma zijn in mei 50 jaar getrouwd, en ik had een mooie camera, dus zij hadden de vraag; Wil jij bij ons de fotograaf spelen? Een grote eer, spannend, maar ik vraag me af wat nou een mooie lens is, om daar te gebruiken.

Ik heb wel 3 lenzen liggen, 1 standaardlensje, de Nikon af-s Nikkor 18-55 1;3,5 - 5,6G, een AF-S Nikkor 55-200 1;4-5,6G en een Sigma DG 700-300 1;4-5.6

Ik heb een nikon D60, en vind het erg handig als de lens AF heeft. Ik heb eventueel een externe flitser.

Wat voor lens zouden jullie me aanraden, (en liefste geen dure prijsklasse, dus ongeveer tot €400,= )?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:18

Het zou handig zijn als je ons wat meer zou kunnen vertellen over het soort feest ;)

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:55

Ja, sorry, ik moest snel weg. Hierbij iets meer informatie, maar ik heb ook weinig informatie.

Ik verwacht dat het in een zaaltje gevierd word, op de dag zijn de kinderen en kleinkinderen uitgenodigd, broers en zussen, en 's avonds is er een receptie. Verder weinig bijzonderheden.

Ik wil misschien over een tijdje een (mobiele) studio aanschaffen, misschien kan dezelfde lens daarvoor wel gebruikt worden.

Kunnen jullie hier meer mee? Verder heb ik nog geen idee wat voor feest het is, ik weet dat er stukjes gedaan word, filmpjes worden afgespeeld, etc, dus beetje traditioneel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:30

ik overweeg misschien om toch een extender te kopen voor mijn Canon 70-200 f2.8 lens, ik zag een extender 2.0x II , heeft iemand ervaring met deze combinatie? Is de autofocus nog te doen?

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:36

ik denk dat de nieuwe 2.0x III extender zowiezo al een stuk beter is.. anders huur je hem toch een keer (de mark II)? kan je het zelf beoordelen, op internet vind je er ook niet zo heel veel over.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:46

de III zit niet binnen mijn budget :) ik wil er gewoon leuke platen mee kunnen maken, ze zullen wellicht kwalitatief iets slechter zijn dan de III maar denk niet dat dat zo;n enorm verschil met zich meebrengt dat ik die 300 euro extra kan betalen :) wil in de toekomst misschien de 100-400 L IS USM kopen :) dan is dat een prima vervanging voor de extender

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:49

Hai,
Ook ik ben voor mijn canon 1000D op zoek naar een nieuwe lens..
Heb nu een 18-200 lens

Wat wil ik met de
1ste lens:
- Dingen (natuur, vogels en dergelijke) beter in kunnen zoomen en scherp kunnen stellen
- Lens die voor meerdere dingen gebruikt kan worden. (bewegingsfoto's, portet, natuur foto's) ook van verdere afstanden

2de lens:
- goede macro lens die redelijk betaalbaar is.

Wat raden jullie aan :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:50

waarvoor wil je op dit moment eigenlijk extra zoom? voor een bepaalde gebeurtenis? of vind je dat voor altijd gewoon handig?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:50

gewoon voor de leuk en handig :) Als ik bijv naar de veluwe ga ofzo :)