[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:02

Wuis schreef:
Ik heb serieus nog nooit van Tokina gehoord. Ga er eens even naar kijken. Zijn er ook nog canon groothoeklenzen die je voor deze camera aanbeveelt?

Ik kan je intussen uit persoonlijke ervaring vertellen: die 11-20 f2.8 is om op te vreten :D
Er zijn even wat omstandigheden, maar voorbeeldfoto's volgen nog.

De 11-16 f2.8 is z'n voorganger. Prijsverschil is ongeveer 100 euro, aan jou om te bepalen of het je dat waard is.

k_m

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:21

Net van iemand gehoord dat de tokina 16-50 2.8 echt prut is.. even ter info :')

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:46

Ik zit er nu echt aan te denken om een telelens te kopen. Maar kan iemand mij een duidelijk verschil uit leggen tussen deze 2 lenzen? Ik heb het een en ander al gevonden maar zou ook graag van anderen willen weten die een van deze lenzen bijvoorbeeld hebben waarom je voor die lens gekozen hebt.

CANON EF 70-200MM F/2.8L IS USM II
CANON EF 70-200MM F/2.8L USM

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:59

Die 1e heeft beeldstabilisatie en heb die boven die 2e verkozen, omdat ik destijds nog heel veel concertfotografie deed en ook langere sluitertijden wilde gebruiken die met die 2e lastiger zijn.

Daarnaast is die 1e weathersealed waardoor hij iets beter tegen licht spatje en stof kan. Dat zijn denk ik de 2 grootste verschillen waar je voor betaald.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:06

Bagheera_206 schreef:
Die 1e heeft beeldstabilisatie en heb die boven die 2e verkozen, omdat ik destijds nog heel veel concertfotografie deed en ook langere sluitertijden wilde gebruiken die met die 2e lastiger zijn.

Daarnaast is die 1e weathersealed waardoor hij iets beter tegen licht spatje en stof kan. Dat zijn denk ik de 2 grootste verschillen waar je voor betaald.

Vind ik het nog best wel veel verschil in zitten kwa prijs. Je betaald dan best voor voor de de beeld stabilisatie en de spat en stof dicht. Ik wist niet dat dat verschil zo duur kon zijn. Ik had het namelijk ook al gelezen maar dacht dat het dan ergens anders in kon zitten. Spat en stof dicht is voor mij wel belangrijk. Ik zou wel graag op een event nog even kunnen fotograferen als het begint te spetteren. Dat ik dan niet direct mijn camera hoef weg te stoppen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:10

Die 1e heeft ook iets andere coatings waardoor je iets scherpere/contrastrijkere foto's hebt, maar dan moet je wel echt gaan pixelpeepen hoor. := Voor hondjes en paardjes heb je geen IS nodig, maar als die 1e in jouw budget valt dan zou ik voor de 1e gaan. ;) Mocht hij niet in je budget passen dan is die 2e een hele fijne upgrade van je 75-30mm. +:)+ Heb je wel een BG op je 600D? Mijn ervaring op mijn 550D was dat hij een beetje topzwaar wordt en het al beter in balans is met een BG onder je body.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:16

Nou ja ik heb nu genoeg bij elkaar voor de 2e lens :P Voor de eerste moet ik nog wat voor sparen of ik moet mazzel hebben dat mijn vader hem via het werk kan bestellen of ik het via mijn stage bedrijf kan doen. Maar ik wou wel echt weten wat ik dan nodig heb en wat verstandig is om te doen. Stel ik neem de 2e en achteraf heb ik toch de eerste nodig vind ik het wel heel zonde. Het is niet een klein bedrag wat je 'even' uit geeft. Bedankt voor de uitleg!

Met BG bedoel je Battery grip?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:19

Met BG bedoel ik inderdaad een BG.

Tja dat hangt er vanaf wat je naast paardjes/hondjes nog meer fotografeert. Voor bij paardjes/hondjes gebruik je zulke korte sluitertijden dat IS geen meerwaarde heeft en het zonde is om er meer voor te betalen. :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:25

Gydja schreef:
Bagheera_206 schreef:

Vind ik het nog best wel veel verschil in zitten kwa prijs. Je betaald dan best voor voor de de beeld stabilisatie en de spat en stof dicht. Ik wist niet dat dat verschil zo duur kon zijn. Ik had het namelijk ook al gelezen maar dacht dat het dan ergens anders in kon zitten. Spat en stof dicht is voor mij wel belangrijk. Ik zou wel graag op een event nog even kunnen fotograferen als het begint te spetteren. Dat ik dan niet direct mijn camera hoef weg te stoppen.

Dan zoek je toch een goede occasion? Alle goede fotozaken hebben ze van tijd tot wel in de occasionkast staan. Heb je IS voor de prijs van non-IS.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:28

Dat heb ik (nog) niet maar de kans is zeer aanwezig dat ik dat binnenkort op mijn verjaardag ga krijgen.

Naast paarden en honden fotografeer ik mensen. En herten maar dat valt onder de categorie paarden en honden geloof ik haha. Ik heb heel wat wensen wat ik allemaal wel niet wil maar tja het is allemaal niet goedkoop O:) Het is ook nog de bedoeling om een fotostudio(tje) aan huis te beginnen. Dat komt ooit nog een keer.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:29

ikke schreef:
Dan zoek je toch een goede occasion? Alle goede fotozaken hebben ze van tijd tot wel in de occasionkast staan. Heb je IS voor de prijs van non-IS.

Goede tip! +:)+ *\o/*

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:43

Ik heb een 100-300mm f5.6 lens van minolta en vraag me af of deze geschikt is voor paardenfotografie(weet niet of de vraag hier hoort). Is het mogelijk hiermee goede portret/rij foto's te maken?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:21

Ik wil jullie nog even bedanken voor de informatie van me canon 55-250 lens!
Ben er super blij mee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:29

horserider22 schreef:
Ik heb een 100-300mm f5.6 lens van minolta en vraag me af of deze geschikt is voor paardenfotografie(weet niet of de vraag hier hoort). Is het mogelijk hiermee goede portret/rij foto's te maken?

Ligt er een beetje aan wat je wil. Op wedstrijden waar je niet met je snufferd pal aan de ring kunt komen, maak je met zo'n toeter nog aardige kansen, zeker op een cropje :j Moet het wel een beetje licht zijn; binnen wordt het wellicht wat lastiger.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:50

Ik ben aan het sparen voor een lens. Duurt nog erg lang, maar heb ik iig tijd om te kijken en te zoeken.

Nu kwam ik op een nikon lens uit

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:56

Ik ben aan het sparen voor een lens. Duurt nog erg lang, maar heb ik iig tijd om te kijken en te zoeken.

Nu kwam ik op een nikon lens uit, een macro lens die ik ook voor portret kan gebruiken. Macro is meer een bij dingetje dan ik echt wil. Vooral paarden en honden en af en toe wat natuur.

Nu kwam ik in het andere topic tegen, deze 2 lensen, maar de prijs verschil is enorm. Ik gebruik vooral voor buiten, met paarden en honden.

Maar is de kwaliteit ook enorm anders, want anders vind ik het zonde van mijn geld. En kunnen ze beide op de nikon D3200? Ik kon het niet zo snel vinden.. Of het is ook niet te vinden op mijn mobiel :')

http://www.cameranu.nl/nl/p10126/tamron ... #tab-specs

http://www.cameranu.nl/nl/p288494/tamro ... #tab-specs

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:34

Hoi!
Van mij ook een vraag!
Ik heb de Nikon D3200 en wil nu een beetje meer zoomen voor actie, gewoon buiten, galoperende paarden op de wei enzo..
Ik denk aan de tamron 70-300 F/4-5,6, met beeldstabilisatie, kost nieuw 350 euro, maar zie weinig voorbeelden.
Weten jullie of je daar redelijk actie mee kan maken?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:16

puppy1128 schreef:

Nu kwam ik op een nikon lens uit, een macro lens die ik ook voor portret kan gebruiken. Macro is meer een bij dingetje dan ik echt wil. Vooral paarden en honden en af en toe wat natuur.

Nu kwam ik in het andere topic tegen, deze 2 lensen, maar de prijs verschil is enorm. Ik gebruik vooral voor buiten, met paarden en honden.

Maar is de kwaliteit ook enorm anders, want anders vind ik het zonde van mijn geld. En kunnen ze beide op de nikon D3200? Ik kon het niet zo snel vinden.. Of het is ook niet te vinden op mijn mobiel :')

http://www.cameranu.nl/nl/p10126/tamron ... #tab-specs

http://www.cameranu.nl/nl/p288494/tamro ... #tab-specs

De eerste lens ken ik en behoord niet tot mijn favorieten. Redelijk snelle AF, maar vooral op de grotere afstanden vreselijk zacht. De tweede is aanzienlijk beter en komt uit hun profi lijn. Macro moet je je niet teveel van voorstellen, dat voegt eigenlijk niets toe.

Grote vraag is: ga je veel binnen fotograferen? Heb je die f 2.8 werkelijk nodig? Zo ja, dan loont het om goed te kijken en te vergelijken tussen tamron (vaak zachte beelden), sigma (vaak razend scherp maar de AF is vaak langzaam) of een tweede hands Nikkor (het beste wat er is).

Wanneer je geen behoefte voelt aan een groot gat als de 2.8, dan zijn er mogelijkheden te over voor f4/f5.6 lenzen. Scheelt een hoop geld!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:26

MirandaFuego schreef:
Hoi!
Van mij ook een vraag!
Ik heb de Nikon D3200 en wil nu een beetje meer zoomen voor actie, gewoon buiten, galoperende paarden op de wei enzo..
Ik denk aan de tamron 70-300 F/4-5,6, met beeldstabilisatie, kost nieuw 350 euro, maar zie weinig voorbeelden.
Weten jullie of je daar redelijk actie mee kan maken?

Neem in je vergelijking ook eens de Nikkor 55-200 f4/5.6 VR mee. Deze is zeer gunstig geprijsd en de kwaliteit is desondanks hoog. Ik vind deze aanzienlijke beter beelden opleveren dan de door jou genoemde tamron lens.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:26

Dankje!

Ik heb op dit moment een nikkor 55-200 4/5,6 en de kitlens. Ik fotografeer niet vaak binnen, maar zover ik weet is dat als de dia cijfer naar beneden gaat (dus van 30 naar 1, op die manier) de achtergrond als het ware ook waziger word. En dat vind ik erg prettig met portret. Maar ik wil geen 50mm 1.8, want dan kan ik hem alleen voor portret gebruiken en vind ik een beetje zonde. Ook omdat als ik ook actie foto's wil , moet ik de lens wisselen, wat ik buiten toch best eng vind.. Binnen overigens ook. :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:44

Dan heb je de keuze uit:
- Nikkor 70-200
- Tamron 70-200
- Sigma 70-200
- Sigma 50-150

De Nikkor is by far de beste, maar kost nieuw een berg geld. Tweede hands zijn ze goed te krijgen. Destijds heb ik de Sigma en Tamron onder de 1000 euro uit mogen proberen. De tamron was vreselijk zacht en ik vond de beelden niet mooi. De sigma gaf mooie beelden, maar de AF was soms de weg volledig kwijt. Inmiddels zijn deze lenzen ge-update en de prijzen zijn ook fors gestegen. Hoe deze lenzen het doen heb ik niet getest.

De Sigma 50-150 is een outsider. Ontzettend scherp en met een fijne AF deze lens heb ik destijds gekocht en ik ben blij met dit pareltje.

Mocht ik ooit naar fullframe gaan, dan komt de Nikkor er.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:10

Het zachte valt mee hoor van Tamron, heb ik geen last van althans. :)

Bijvoorbeeld
Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:20

magda_90 schreef:
Het zachte valt mee hoor van Tamron, heb ik geen last van althans. :)

Bijvoorbeeld
[ Afbeelding ]

Het viel mij wel enorm op. Zeker omdat ik een update wilde voor mijn 18-200 lens omdat ik deze zacht vond. De tamron was geen verbetering. Niets wat in Photoshop niet gefixed kan worden, maar ik was er niet tevreden mee. Zeker omdat ik het verschil met de sigma en Nikkor groot vond.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:28

Jij hebt ook die verbeterde Tamron 70-200mm Magda. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:29

Ik herken mij niet in je verhaal. Juist tov 55-200 & 70-300 vind ik hem glashelder. Wellicht dat de D7100 ook meespeelt. Zal hem eens op de D90 zetten.

Edit, Richard verklaart het. :)