[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:27

Mij werd wel de tip gegeven om ze om en om te gebruiken, zo voorkom je een accu die een lange tijd niets doet.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:06

Ik heb idd ook 2 setjes accu's. Ik laad ze pas op als ze zo goed als leeg zijn om ze zo min mogelijk op te laden. Ik zorg gewoon dat mijn 2e setje vol is en in mijn tas zit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:41

Bagheera_206 schreef:
Ik heb idd ook 2 setjes accu's. Ik laad ze pas op als ze zo goed als leeg zijn om ze zo min mogelijk op te laden. Ik zorg gewoon dat mijn 2e setje vol is en in mijn tas zit.

Ik heb 5 accu's waarvan ik er eigenlijk maar 3 gebruik. Maar die gebruik ik tot ze echt leeg zijn :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:46

Hallo allemaal :)
Ik ben dol op fotograferen maar wil nu dus actief op zoek gaan naar een spiegel reflex camera voor mezelf. Dus heb ik dit topic maar eens doorgebladerd! Maar ik vind het zo lastig, want waar moet ik beginnen.:')
Mijn voorkeur gaat in principe wel uit naar een Nikon, maar dat is meer wat mijn gevoel staat, ik sta ook open voor andere camera's.

Ik ben een 'beginner', dus de camera hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar ik wil er wel goed mee kunnen inzoomen, de lens is dus wel belangrijk. Een vriendin van mij heeft een hele dure Body gekocht, maar juist een wat simpelere lens. Ik vraag me af of je het niet beter andersom kunt doen. Wat zijn de voordelen van een wat relatief duurdere Body? Zijn er mensen die me iets verder kunnen helpen in mijn zoektocht? Weet iemand misschien een goede site waarin ik me echt goed kan inlezen over de spiegelreflex camera en alles wat daarbij komt kijken? Ik google uiteraard ook zelf! :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:06

Sellyxx schreef:
Hallo allemaal :)
Ik ben dol op fotograferen maar wil nu dus actief op zoek gaan naar een spiegel reflex camera voor mezelf. Dus heb ik dit topic maar eens doorgebladerd! Maar ik vind het zo lastig, want waar moet ik beginnen.:')
Mijn voorkeur gaat in principe wel uit naar een Nikon, maar dat is meer wat mijn gevoel staat, ik sta ook open voor andere camera's.

Ik ben een 'beginner', dus de camera hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar ik wil er wel goed mee kunnen inzoomen, de lens is dus wel belangrijk. Een vriendin van mij heeft een hele dure Body gekocht, maar juist een wat simpelere lens. Ik vraag me af of je het niet beter andersom kunt doen. Wat zijn de voordelen van een wat relatief duurdere Body? Zijn er mensen die me iets verder kunnen helpen in mijn zoektocht?

Plat door de bocht: op glas bezuinigen is voor sukkels. Een camera is zo goed als het glas wat ervoor zit. De rest is rekencapaciteit en software.

Dat is natuurlijk niet helemaal zo, maar een simpele camera met goed glas maakt betere foto's dat een dure camera met goedkoop (als in kwalitatief minder goed) glas.
Daarnaast, bodies verouderen sneller dan glas, dus koop het beste glas dat je je kunt veroorloven.

Welke camera je kiest is persoonlijk. Pak 'm vast, druk op alle knopjes en kijk wat prettig aanvoelt. Wat prettig is, is persoonlijk.

Als beginnend fotograaf ga je niet te hoog in de boom zitten; Canon EOS 700D (750D nog even geduld) of als je financiële polsstok lang genoeg is, een EOS 70D. Maar nog altijd is de 1200D met goed gekozen glas een betere optie dan een 700D met minder goed glas.
Uiteraard geldt hetzelfde voor de Nikon-equivalenten, maar ik ben niet zo goed thuis in Nikon.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:28

bedankt voor je reactie ikke, kan ik zeker wat mee!;)
Opzich is mijn budget niet heel laag, maar zit er nog wel even over na te denken wat precies mijn budget gaat zijn. :) Ik wil inderdaad voor een goede lens gaan, daar ben ik wel uit :)

Nikon of Canon, ga ik inderdaad gewoon eens uitproberen of naar kijken in de winkel, naar wat mij het makkelijkst lijkt :)

Heeft er iemand ervaringen over het kopen van een tweedehandse camera? Dat lijkt mij namelijk nog wel een idee. Er zijn zat mensen die weinig met hun camera hebben gedaan en 'm daarom voor een stuk goedkoper weg doen. Lens zou ik dan misschien wel weer liever nieuw hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:44

Sellyxx schreef:
bedankt voor je reactie ikke, kan ik zeker wat mee!;)
Opzich is mijn budget niet heel laag, maar zit er nog wel even over na te denken wat precies mijn budget gaat zijn. :) Ik wil inderdaad voor een goede lens gaan, daar ben ik wel uit :)

Nikon of Canon, ga ik inderdaad gewoon eens uitproberen of naar kijken in de winkel, naar wat mij het makkelijkst lijkt :)

Heeft er iemand ervaringen over het kopen van een tweedehandse camera? Dat lijkt mij namelijk nog wel een idee. Er zijn zat mensen die weinig met hun camera hebben gedaan en 'm daarom voor een stuk goedkoper weg doen.

Ik heb goede ervaringen met occasions in de winkel. Ik ga vaak naar http://www.cameratools.nl/ omdat die het dichtste bij is en een fijne winkel maar er zijn best een boel meer goede toko's her en der in het land. Je kunt je spullen wel aan de andere kant van het land gaan halen, maar als er dan een garantie-issue is, kun je ook daarheen. Ben je je voordeel gelijk kwijt. Kijk dus via Google even wat er in jouw buurt zit en kijk of zij ook occasions hebben.

Even een toelichting op de camerakeuze: een body uit de lagere segmenten hebben wat minder instelmogelijkheden en het voordeel daarvan is dat je als beginner niet zo snel verdwaald in de menu's. Bij de hoger gesegmenteerde camera;s heb je op een gegeven moment het risico dat je je instelling op de ene plek weer om zeep helpt op een andere plek en als je dan niet haarscherp weet waar je mee bezig bent, loop je helemaal vast in je camera. Heb je die ervaring eenmaal opgedaan met iets eenvoudigere body;s, loop je ook minder snel vast op de duurdere body's omdat je begrijpt wat je aan het doen bent.
Ik heb eens de kans gehad om te spelen met een 5D en een 7D en heb mede om die reden een 7D gekocht omdat die net een tikkie simpeler was maar wel de instellingen bood waar ik mee verder kon. Ik ben een ervaren chemisch fotograaf maar digitaal is toch iets andere kost met soms meer mogelijkheden maar soms ook beperkingen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:52

Ik ben sinds een jaar bezig met wat fotograferen. Vooral met se camera van mijn vader (Pentax k100d) maar wil nu graag en eigen camera.

Er is mij een Canon 1100D aangeboden voor €150,-.
Ik heb er al redelijk wat over opgezocht op internet. Zou iemand hier misschien nog extra informatie kunnen geven?
Als ik de camera heb ben ik van plan er een cursus mee te gaan doen :j

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:32

Ik weet niet of het in dit topic mag, maar omdat ik volgende maand een belangrijke shoot heb wil ik graag eem extra accu(s). Ik moet namelijk de hele ochtend en middag kunnen fotograferen. Het gaat om mijn canon 70D . Hoeft voor mij geen originele te zijn, maar wel een goed/betrouwbaar merk. Iemand tips?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:46

Ach, als je een fotowinkel binnen loopt en om een B-merk vraagt die ze daar verkopen zit je goed hoor. Ik heb Jupio en Li-On hier liggen, werkt allemaal prima :)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:19

Moet zeggen dat ik liever de originele accu's heb, maar ooit eens in nood zo'n derderangs accu heb gekocht. Ding werkt nog altijd prima en doet niet onder aan batterijduur. Ik stem dus met Courses in!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:29

Alleen geeft mijn body een blablabla waarschuwing als ik er een merkloze accu in stop en kan ik volgens mij niet in mijn body bijhouden hoeveel stroom er nog in accu zit als ik hem uit body haal. Met de accu's van Canon zelf kan dat wel.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:31

Oh, da's een goeie. Het is wel de accu van m'n oudere instap-camera. Ik weet niet of fancypantsy-camera daar ook in trapt... Voor hem heb ik alleen nog maar 'echte' accu's.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:11

Heeft hier iemand ervaring met een Canon 450D en kunnen jullie mij daar wat over vertellen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:14

xLianneZorro schreef:
Heeft hier iemand ervaring met een Canon 450D en kunnen jullie mij daar wat over vertellen?

Is een vrij verouderd model, vanwaar die keuze?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:16

Heb er niet veel verstand van maar ben dus opzoek naar een camera om mee te beginnen. Heb 2 á 3 jaar geleden wel gefotografeerd, niet als prof meer hobby maar ik wil het graag weer op pakken en zag die dus voor een leuk prijsje... Maar wat zouden jullie aanraden?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:17

De instap camera nu is toch wel de Canon 700D - als je voor Canon gaat in ieder geval :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:40

Ik ga voor de 600d en die lijkt me ook helemaal prima :) is een stuk goedkoper. 600d kan alles wat ik wil en net iets meer dus dat kan hij me mooi leren en de 700d heeft voor mij geen toegevoegde waarde. 1200d is nog net iets meer instapmodel volgens mij maar ik ga dan liever naar de 600d omdat ik daar net wat meer mee kan doorgroeien.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:26

Ik heb een 450d en heb de overstap naar 70d gemaakt.
Ik vind het nog steeds een prima camera, zeker om mee te beginnen en alles te ontdekken.
Het verschil is dat je niet kunt filmen (wat ik nu nog steeds niet gebruik) en dat de ruis veel eerder komt en je de iso niet heel hoog kunt zetten. Dat waren dingen waar ik tegenaan liep, naarmate ik meer van de camera ging vragen. Maar voor het begin, zou ik het je zeker niet afraden. Ja het is een oud model, maar de mijne werkt ook nog steeds prima en nooit problemen mee gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:54

marion82 schreef:
Ik heb een 450d en heb de overstap naar 70d gemaakt.
Ik vind het nog steeds een prima camera, zeker om mee te beginnen en alles te ontdekken.
Het verschil is dat je niet kunt filmen (wat ik nu nog steeds niet gebruik) en dat de ruis veel eerder komt en je de iso niet heel hoog kunt zetten. Dat waren dingen waar ik tegenaan liep, naarmate ik meer van de camera ging vragen. Maar voor het begin, zou ik het je zeker niet afraden. Ja het is een oud model, maar de mijne werkt ook nog steeds prima en nooit problemen mee gehad.

Eigenlijk wel apart. Als ik kijk naar m'n chemische set dan is daar nooit zo heel veel ontwikkeling in geweest. Mijn X500 heeft minder mogelijkheden dan de veel oudere XD7, maar in de basis zijn beide camera's identiek. Maken beide uitstekende foto's. De X500 is van halverwege 80-er jaren, de XD7 stamt al uit de jaren 70 maar is tot einde analoge tijdperk gemaakt.

Sinds we digitaal zijn gegaan, wordt je camera zo ongeveer elke 2 jaar ingehaald door de nieuwere technieken, waarvan je je soms af kunt vragen wat dat nu ECHT oplevert.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:06

Daarom kun je beter meer geld investeren in fatsoenlijk glas. Heb je op de lange termijn veel meer aan. :) Je body wil je wss al na een paar jaar vervangen/upgraden. :+

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:55

Daar heb je gelijk in, het idd wel apart.
Ik heb de 450d zeker 6 jaar gebruikt en wilde niet eens een nieuwer model. Tot ik tegen deze punten aanliep, om er meer uit te halen. Ik ben ervan overtuigt, dat ik alles uit de camera heb gehaald, dat er in zat. Voor mij was het echt ideaal, kende elk knopje en alle instellingen. Toen wilde ik de overstap maken naar de 7d2, maar kreeg voor kerst de 70d. Ben er net zo blij mee, maar het gebruiksgemak is toch heel anders. Ik moet weer deels opnieuw ontdekken, hier zitten veel meer instellingen op dan dat ik gewend ben.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:15

Ik zag nu ook een nikon d60 staan en een canon 1000d voor welke zou ik het beste kunnen gaan?

Wil vooral veel paarden fotos maken voor de verkoop zowel rij als portret.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:54

xLianneZorro schreef:
Ik zag nu ook een nikon d60 staan en een canon 1000d voor welke zou ik het beste kunnen gaan?

Wil vooral veel paarden fotos maken voor de verkoop zowel rij als portret.

Wat is het budget ongeveer, ik heb zelf een D60 gehad en opzich kan je met elke camera paarden foto's maken (zolang je op het goede moment op het knopje drukt). Het is alleen geen camera voor weer en wind.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:56

Hmm ik kom toch maar niet uit zelf en toen had ik vandaag de knoop doorgehakt om naar de winkel te gaan..
Blijkt de adapter niet op voorraad..
Mijn dilemma is namelijk, ik heb sinds 2 jaar een Sony Nex 6, systeemcamera. Ik vind het een geweldige camera maar mis toch wel een fijn telezoom objectief.
Nu kwam ik erachter dat met een adapter (LA EA4) de Sony A lenzen op mijn camera passen inclusief autofocus etc.
Daarop wilde ik dan de Tamron 70-200 F2.8 zetten. In totaal zou ik dan op zo'n 900 euro komen.

Nadeel: De lens is waarschijnlijk enorm zwaar voor mijn camera *denkt terug aan de foto van Richard* . Ik wilde de combinatie even in de winkel vasthouden en kijken hoe dat voelt/werkt. Helaas hebben ze de adapter niet op voorraad en weten ze niet wanneer deze binnenkomt :/

Mijn andere optie is, bij dezelfde camerawinkel de occasion van sony a77 kopen, ik hoef dan niet met adapter te werken. In totaal zou ik dan rond de 1000 euro uitkomen. Wel iets duurder dus, maar nog te overzien.
Kitlens zou ik niet direct hoeven.

Nadeel is dan dat ik 2 body's heb..
Want eigenlijk wil ik mijn Nex camera niet verkopen, die is zo lekker klein en fijn.

Nu kan ik niet naar de winkel om de combinatie te vergelijken..
Tenzij ik bij bol.com de adapter bestel, naar de winkel ga en dan alsnog mijn keuze maak en evt adapter weer terug stuur. Niet ideaal maar goed..

Heel veel twijfels.. wat denken jullie dat wijs is of raden jullie iets heel anders aan?