Nouks schreef:@HLP: ooit op safari geweest? Ik hoor van onwijs veel mensen die ik ken dat de dieren echt ont-zet-tend dichtbij komen. Een kennis van me had een 400D met max 200mm bij zich en heeft daar absoluut niet te weinig aan gehad. Eén van mijn cursisten heeft max 300mm en dat was ook absoluut voldoende.
Nee. Ik hoor meer het verhaal "millimeters heb je nooit genoeg", maar ondanks dat dat van een prof komt denk ik dat jij meer mensen spreekt uit de doelgroep. Ik heb met een budget tot zo'n 500,- nieuw/tweedehands altijd sterke twijfel tussen Sigma 100-300 f/4, Canon 70-300IS USM (vanwege de goed werkende IS, en verder is ie ook gewoon behoorlijk goed) en de Canon 70-200L f/4.0 USM (heel fijn objectiefje, maar mist IS). Met dat budget moet je 400mm in een zoom denk ik gewoon niet willen, je kan wat geluk hebben met een oude prime.
Over die 100-300 Sigma: Mooi objectief, maar reken er niet op dat je 'm naderhand weer kan verkopen. Je ziet ze nauwelijks ooit op MP en als ze er staan komen ze vaak meerdere keren terug. Het is nooit een populair objectief geweest, ik denk omdat het niet écht een hele lange tele is en ook weer niet écht lichtsterk. Wel een "hidden gem" als je het mij vraagt.