[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MxW

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:06

Ik ga de Minolta biercan lens kopen, maar nou staat daarbij: f3.5-4.5. Waar staat dit voor? :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:19

Dat geeft de maximale diafragma opening van de lens aan bij de korste lensafstand (bijv 3.5 bij 24mm) en max lensafstand (4.5 bij 100mm, ik noem maar wat want ken de lens niet). Hoe wijder je diafragma hoe meer licht er binnen kan vallen en wordt daarom ook wel lichtsterktd genoemd. Zeker met tele lenzen ga je balen van een lens die op max zoom niet wijder kunt dan f7 want dan krijg je te maken met lange sluitertijden (tril kans) of hoge iso ter compensatie. zeker ook met een macro wil je ook zo wijd mogelijk kunnen voor meer licht en voor scherptediepte.

F1.4 en 2.8 zijn de wijdste diafragma's die je veelal ziet bij macro fisheye en de plastic fantastic. Voor een groothoek, tele of walkaround lens zou ik wel tevreden zijn met 3.5-4.5 maar hangt F van jouw wensen en de lens (ik ken m niet?

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:18

Het is een 70-210 telelens met dus f3.5 - f4.5
Ik wil er voornamelijk paarden mee gaan fotograferen, heb ik dan genoeg aan 3.5-4.5? Zou het zonde vinden als deze lens dat niet trekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:48

Misschien dat je in hele donkere binnenbakken en op extreem zwaar bewolkte dagen wat last kunt krijgen met een trage sluitertijd bij actie fotografie.

Maar outdoor op een normale dag, gaat dat prima met die lens hoor.
Ik heb zelf een f2.8 objectief, maar vanwege de beperkte scherptediepte in combi met mijn fullframe camera, gebruik ik 'm bijna altijd op f4 of zelfs f5.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:51

Mijn 2 objectieven hebben elk f4.0-5.6 en ik beken, er vormen zich problemen in slechte lichtomstandigheden. Ik weet niet of die 3.5 veel verbetering zal brengen.
Daarom spaar ik nu voor een f2.8-3.5 objectief maar vooral voor die f2.8 waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:49

Van f4 naar f2.8 is precies 1 stop licht.
Dat is een verdubbeling van de hoeveelheid licht in je lens.
Daarmee kun je dan uiteindelijk dus ook 1 stop sneller in sluitertijd gaan zitten óf 1 stop lager in je ISO waarde.

Als je op ISO 3200 moest schieten, kan dat straks dus op ISO 1600
Of als je maar 1/500e haalde, haal je straks 1/1000e

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:59

ik probeer nu ISO op 100 te houden vroeger nam ik geregeld ISO 800 of 1600 maar dan was er veel ruis.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:35

Hmmm okee. Dan ga ik nog even een keer nadenken of ik niet toch voor de 2.8 ga... In principe maak ik nooit foto's in binnenbakken en zal het alleen voor met mooi weer zijn...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:34

Door een Microsoft upload doet helaas mijn bewerkingsprogramma het niet meer. Ik werkte altijd met Paintshop x4. Werkte verder prima, maar waarschijnlijk moet ik nu dus een andere programma aanschraffen. Wat raden jullie aan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:10

Photoshop, GIMP, Lightroom
dat zijn de beste eigenlijk. en Gimp is gratis.
Ik heb nu een trail versie van photoshop CS3 gedownload en kan na 30 dagen een serial-code online kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:04

Ik werk al sinds versie 7 met paint shop pro (als fulltime professioneel fotograaf!).
Inmiddels werk ik met versie 16 en blijf er nog steeds zeer tevreden over. :-)

Photoshop is natuurlijk marktleider, maar voor de gemiddelde consument is het echt behoorlijk prijzig. Zeker nu je per maand moet betalen voor de cloud.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:14

ja per maand 12 euro komt duurder uit dan vroeger in de winkel de software kopen.
PSP is ook gratis?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:28

Nja, ik vind die 12 euro meevallen voor 2 programma's en vind 't het 100% waard. Scheelt ook dat ik toch al een Creditcard had liggen dus dat dat het probleem niet was. Updaten gebeurt automatisch, kost niks. Dus ik denk dat je prijstechnisch gezien niet eens zo veel meer kwijt bent aangezien ze vaak per jaar toch wel een nieuwe versie hebben van beide programma's.
De laatste keer dat ik keek voor losse programma's bij Adobe was het ruim 32 euro per programma per maand.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:07

Dat is echt niet zo gek hoor, zo duur is het eenmaal.. En je krijgt er onwijs veel programma's bij, zeker de moeite je er dan wat in te verdiepen ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:53

Nee, Paint Shop Pro is geen gratis programma.
Het kost éénmalig een paar tientjes (prijs kan flink variëren en upgrades zijn vaak erg goedkoop).

Adobe photoshop is het meest complete programma. Het is niet voor niets de marktleider.
Maar daar zijn de prijzen ook naar. Toen het nog los te krijgen was, zat de prijs rond de 1.000,- euro.

Toen ik mijn eerste programma (netjes legaal uiteraard) moest gaan kiezen om mee te gaan werken, had ik de keuze om die 1.000,- euro te betalen voor photoshop of 5 tientjes voor Paint Shop Pro.
Natuurlijk mist paint shop pro wel een paar features die photoshop wel heeft, maar dat zijn over de grote lijn vooral instellingen voor extreme beeldbewerking.
Alle basisfuncties die ik dagelijks (zelfs als pro) nodig heb, zitten er gewoon in.

Dus ik vond het zelf een nogal groot prijsverschil... 1.000 euro of 50 euro voor een programma dat alles kon wat ik nodig heb.

En nu met de abonnementen in de cloud is het bereikbaarder geworden, omdat het maar een paar tientjes per maand kost. Maar ik vind 't nog steeds erg duur.
Voor mij zelf is het prijsverschil niet te rechtvaardigen.

Maar dat zal voor iedereen anders zijn. Anderen zijn misschien al lang gewend aan photoshop of willen de extra gebruiksmogelijkheden graag benutten.
Dan is photoshop de perfecte partner.

En zoals hierboven al een keer geschreven werd; er zijn ook gratis programma's beschikbaar voor basisbewerkingen, zoals Gimp, Picasa, etc.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:37

Vroeger had ik paint shop pro 8 maar dan ook weer trial versie. Daarna psp 9 trial versie. Met de 9 kon ik echter niet goed overweg.

Als mijn loon gestort is ga ik overwegen om photoshop abonnement te nemen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:53

Ik heb met tegenzin nu toch een Cloud (ben tegen Cloud achtige dingen) abbo genomen, via mijn werk kost het me bij surfspot.nl dan niet een 10tje per maand maar per jaar.

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:57

wie oh wie kan mij helpen?

Ik ben normaal in het bezit van een aardig fijne camera, maar voor het backpacken heb ik een digitale camera van 60 euro aangeschaft, en met die prijs komen ook soms de problemen :+ Over het algemeen maakt hij goede foto's, maar nu viel het mij op dat de kleuren die ik zie op de camera heel anders (en veel mooier) zijn dan als ik de foto van mijn camera importeer naar de computer (niet elke foto, maar wel bij een aantal). Heeft iemand enig idee waar dit zit? Is dit een kwestie van proberen die kleuren op mijn computer na te bewerken? of gaat er ergens iets mis met importeren?

Afbeelding

Hier een illustratie, het is vrij moeilijk om het in een foto te vatten aangezien de foto van de camera niet helemaal duidelijk is, maar er lijken veel meer wittinten & contrast te zitten als ik de foto op de camera bekijk, en de foto lijkt juist wat gelig op de computer.. Hopelijk kan iemand me helpen, en sorry als het een beetje vaag verwoord is! :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:33

Dat heb ik ook vaak en ik heb alleen een spiegelreflex. Ik ben er zelf nog niet achter hoe dit komt.
In onderstaand topic zie je een donker uitgevallen foto die ik bewerkt heb. Deze foto was op het schermpje van mijn kodak echter niet zo donker (anders was die al verwijderd geweest).
[FK] [FB] Marico-Graphy voor en na

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:13

Kan zijn dat je je beeldscherm kunt calibreren.
Kan ook zijn dat je LCD ook al wat instellingen heeft, zoals bijvoorbeeld contrast, helderheid etc.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:37

Idd, beeldscherm calibreren, maar bv ook het verschil tussen adobe kleuren en srgb kleuren is vaak wel te zien. Niet bij alle browsers, heeft iets te maken met dat de ene browser wel een kleurprofiel kan zien en de ander niet. Femke weet daar vast veeeeeeel meer van ;)

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:34

Dankjulliewel voor de reacties! :) Domme vraag (heb niet zo veel verstand van dit) maar hoe kan ik mijn beeldscherm calibreren? als ik de foto zou laten afdrukken, is de kleur van de computer of de camera het betrouwbaarst? sorry voor de vele vragen en bedankt voor de antwoorden :D Lief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:55

Mijn antwoord is even wat korter dan normaal, omdat ik nog héél veel moet doen, voordat ik morgen een paar daagjes op vakantie ga...

Monitor kalibreren:
https://www.google.nl/search?q=monitor+ ... a3UdDGq_AB

Kan online, maar is niet 100% betrouwbaar.
Beste is met hardware + software die je moet kopen, zoals een Spyder. Maar voor huis-tuin-keuken-gebruik is dat niet echt noodzakelijk ;)

Het LCD scherm van je camera is zeer waarschijnlijk vrij blauw en helder ingesteld. Dan zien foto's er gelijk lekker "fris" uit. En vaak heeft zo'n LCD scherm beperkte instellingen om 'm aan te passen.
Je computer monitor is meestal wat utigebreider aan te passen. Maar ook de kwaliteit en de leeftijd van je monitor is afhankelijk voor wat hij jou uiteindelijk zal laten zien.

Er zit dus altijd sowieso verschil tussen je LCD scherm van je camera en de foto's die je op de pc bekijkt.
Maar je pc monitor kun je dus kalibreren. Kalibreren is 't aanpassen van de instellingen, zodanig dat de kleuren "juist" weergegeven worden.

Ga je foto's afdrukken, dan kun je ze in het fotoprogramma dat je gebruikt, een kleurprofiel meegeven.
En als je een professionele afdrukcentrale gebruikt zoals profotonet (dus niet hema, kruidvat, pixum, etc.), dan kunnen zij je de afdrukprofielen geven van hun printers. En dan kun jij op je monitor je foto's optimaliseren zodat je exact weet hoe ze gedrukt zullen worden.
Maar dat is hogere foto-kunde, zullen we maar zeggen ;) Voor de gemiddelde consument is dat geen dagelijkse kost.

Ga je wel naar een normale, goedkopere consumenten afdrukcentrale, dan bewerken ze je foto's meestal nog voordat ze afgedrukt worden. Dus eigenlijk heb je dan sowieso geen grip op hoe ze er uiteindelijk uit komen te zien.

Ik hoop dat het iets duidelijker is zo. Ik moet weer heeeeeeeeeeel snel verder, sorry ;)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:29

Hoi!
Hebben jullie tips voor een silhouetfoto? Ik heb het geprobeerd bij zonsopgang maar het is niet gelukt helaas.. mijn 'silhouet' was gewoon net zo zwart als de achtergrond en viel dus helemaal weg.. de lucht met de zon was wel zichtbaar.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:30

Lager standpunt fotograferen? Zodat je meer lucht hebt op de foto?