[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

messica

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:56

Leuk topic voor een leek zoals ik.. Knipoog . Ik vind het super om foto's te maken en doe dit dan ook vaak met een geleende digitale camera van mijn tante, merk olympus type geen flauw idee maar in ieder geval gewoon meer zo'n huis tuin en keuken ding!!

Helemaal nu ik een jong paard heb (bijna 2) merk ik vaak dat je van die momenten hebt van..goh had ik nou maar een goede camera zodat ik het vast kon leggen.

Ik zoek dus een camera geschikt voor een beginner die relatief goedkoop is. Kan iemand mij adviseren over wat geschikt is, ik wil er best wat voor uitgeven!! Tot +/- 300,- euro (toch best een goede prijs voor een beginner hoop ik??) Ik hoor van alles over optische zoom, spiegelreflex etc..!! Ik vind het wel belangrijk dat ik er goed mee kan inzoomen en er ook actie/bewegende foto's mee kan maken!! En ze moeten natuurlijk superscherp zijn..!! Hoop dat iemand me wil adviseren..!!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:58

Ik zou eens kijken naar de Fuji Finepix S5700 Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:01

Een spiegelreflex krijg je niet voor 300 euro, dan moet je (met alles erbij) meer aan 500/600 euro denken.

Ik zou je de fuji finepix s5600 of s5700 aanraden! Zelf heb ik de s5600 gehad, en het is een erge fijne camera. Voor beginners makkelijk te gebruiken, door de automatische stand. Maar als je wat meer ervaren bent, je wilt een wazigere achtergrond, minder bewegingsonscherpte of juist meer. Je wilt lichtere foto's, of juist donkerder.. Dan kun je in de A-T of M stand fotograferen, wat ook redelijk makkelijk te gebruiken is, als je even weet wat het allemaal inhoudt. Lachen

Heeft 10x optische zoom (dacht ik), en bewegingsfoto's worden gewoon haarscherp. Echt een aanrader, de s5600 kun je voor 200 euro kopen, als je even goed zoekt!

[Edit] Hihi, Renza was me voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:03

Renza schreef:
Ik zou eens kijken naar de Fuji Finepix S5700 Lachen

Van de week is mij in de winkel de 5700 afgeraden
Dit zou geen goede opvolger zijn van 5600 omdat er een andere, veel minder goede lens in zou zitten.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:11

Alvast bedankt voor de info!! Nog even een vraagje zijn er met die camera's ook serieopnames mogelijk? Dat lijkt me namelijk ook ontzettend handig dat je als je een goed moment hebt ook door kunt klikken zodat de camera foto's blijft maken!!!

En nog een vraagje: is het uberhaupt verstandig (mocht ik wat sponsoren kunnen vinden Haha! ) om als beginner een spiegelreflex camera te kopen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:16

Over het als beginner een spiegelreflex kopen zijn verschillende meningen. Persoonlijk vind ik van wel, zelf had ik dus de finepix s5600, maar kocht na 2 maanden mijn SLR-camera, omdat ik toch besloten had dat ik verder wilde in het fotograferen.

Anderen vinden het weer onzin, omdat je eerst maar eens goed moet leren omgaan met de verschillende functies op een camera. Als je zelf denkt dat je toe bent aan een SLR, moet je het zeker doen, als je het toch wel wat veel geld vind, niet zeker weet of je fotografie wel zó leuk vind, zou ik er nog even mee wachten Lachen

Met de finepix kun je serieopnames maken ja..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:32

Als je Marktplaats goed in de gaten houd kun je best een Canon EOS 300D op de kop tikken voor niet te veel centjes.
Rond de 300 euro vind je er wel een, mèt lens.
Wel 2e hands dan dus he Tong uitsteken

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:35

Dat moet inderdaad lukken, ik heb mijn eos 300D ook van Marktplaats. 400 (eh, dacht ik) euro, mét een sterkere zoomlens erbij, tas, uv-filter en alles.
Dus voor 300euro moet het ook lukken, maar dan heb je dus geen nieuw model, én geen nieuwe camera Knipoog
Nieuw kun je die camera trouwens niet eens kopen, want ze zijn al 2 jaar uit de collectie.

Maar de 300D is zéker een fijne camera, wel een echte aanrader, als je tweedehands niet erg vindt!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:42

messica schreef:
Alvast bedankt voor de info!! Nog even een vraagje zijn er met die camera's ook serieopnames mogelijk? Dat lijkt me namelijk ook ontzettend handig dat je als je een goed moment hebt ook door kunt klikken zodat de camera foto's blijft maken!!!

En nog een vraagje: is het uberhaupt verstandig (mocht ik wat sponsoren kunnen vinden Haha! ) om als beginner een spiegelreflex camera te kopen.

ik heb ook gewoon een spiegelreflex gekocht en ik heb er nog geen minuut spijt van!
ik maak denk ik wel zo'n 200 a 300 foto's per week sinds ik m heb en vind het zo'n heerlijke camera
plus het feit dat ik voor later hele mooie aandenken heb die ik zelf gemaakt heb Knipoog

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:57

Ja een tweedehandse is natuurlijk ook nog een optie!! Het nadeel is alleen dat iemand die er geen verstand van heeft (moi) dan eerder de kans heeft om een kat in de zak te kopen..!! En bij een nieuwe in de winkel heb je dat probleem niet. Ik heb al heel wat reviews gelezen over de fuji s5600 en ik moet zeggen dat voor een beginner dat denk ik wel een goede keus is!! Maar ik neus nog wat rond en ga morgen eens even naar een fotozaak om me in te laten lichten!! Alhoewel ik wel iemand ben die als ik iets in mijn hoofd heb het ook liever vandaag als morgen heb.... Knipoog Dus zal wel niet lang duren voordat ik er 1 aanschaf..!! Maar ik kijk ook nog eens even op marktplaats...je weet maar nooit!!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:50

Haha dat heb ik ook Messicca, als ik iets wil, dan wil ik het ook gelíjk! Daarom heb ik die finepix s5600 gekocht, eigenlijk een beetje impulsief dus, want het had me veel geld bespaard als ik gelijk mijn SLR had gekocht!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:51

Ik heb vandaag de nikon finepix p5000 gekregen voor mijn verjaardag, deze camera is net uit en moet zeggen lijkt een hele goede camera met veel opties, en net als de fuji 5600 een automatische stand voor de beginner (moi dus)
prijs is 400 euro waar ik hem heb gekocht. voordeel vind ik, dat er een accu in zit ipv batterijen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:57

Ik vind batterijen juist een enorm voordeel Lachen
Kun je overal kopen, als je op vakantie bent en je bent je oplader vergeten kun je ze altijd toch nog kopen. En ook oplaadbare baterijen, die dus dezelfde functie als een accu hebben..

Nee, ik zweer bij de batterijtjes.. Al heeft de 300D dat niet

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:58

dobbel schreef:
Ik heb vandaag de nikon finepix p5000 gekregen voor mijn verjaardag, deze camera is net uit en moet zeggen lijkt een hele goede camera met veel opties, en net als de fuji 5600 een automatische stand voor de beginner (moi dus)
prijs is 400 euro waar ik hem heb gekocht. voordeel vind ik, dat er een accu in zit ipv batterijen.

Tis trouwens fuji finepix of nikon coolpix Knipoog

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:06

tis de laatste haha,
ik vind juist dat batterijen zo snel leeg zijn, is mijn ervaring, en dan had ik echt duren, nu heb ik 2 accutjes en die ga ik echt niet vergeten, haha
deze heb ik net gemaakt kwartiertje geleden gewoon op automatisch
Afbeelding

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:15

Nou ik ben er uit! het wordt de panasonic FZ 50 zilver of zwart daar ben ik dan nog niet uit! Als het vakantie geld is gestort dan ga ik hem via internet kopen want dat scheelt zo maar 100 eurie!! heb hem gister in de speciaal zaak vast gehouden en was meteen verliefd!!!
nu maar hopen dat ik er ook nog mooie foto's mee kan maken!!!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:32

@ Runningkawa, ik kan je de Sony DSC H5 aanraden. Heb ik ook net een paar weken en hij bevalt mij erg goed Ja Ook met sportfoto's ed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:12

Ga ik eens ff opzoeken welke dat is Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:37

Bij media markt is nu de Nikon D70s + Tamron 18-200mm te koop, voor €699..
voor degenen die hem denken te willen kopen Knipoog
weet niet wat de normale prijs ervan is Vork

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:16

18-200mm lens zou ik persoonlijk niet doen Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:33

Renza; Kun je vertellen waarom alsjeblieft? Lachen

Ik zit stiekem te zoeken naar een SLR, maar ben er nog niet uit welke. Waarschijnlijk ga ik wel voor Nikon. Moet eerst nog een flinke tijd hard door sparen. Maar dan heb uiteindelijk ook wat.
Welke raden jullie aan? Ja, de Canon-mensen een Canon en de Nikon-mensen een Nikon.
Welk type en waarom? Lachen

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:35

Omdat de kwaliteit van die 18-200mm lens minder is dan van 2 aparte 18-55/55-200 mm en al als je met zo'n 18-200mm lens tot 200mm inzoomed is dat minder ver dan met 55-200mm.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:40

Renza schreef:
Omdat de kwaliteit van die 18-200mm lens minder is dan van 2 aparte 18-55/55-200 mm en al als je met zo'n 18-200mm lens tot 200mm inzoomed is dat minder ver dan met 55-200mm.

Oh oké, dankje voor je snelle reactie!
Van lenzen heb ik niet zo veel verstand, dat blijkt wel. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:32

Elessar schreef:

Ik zit stiekem te zoeken naar een SLR, maar ben er nog niet uit welke. Waarschijnlijk ga ik wel voor Nikon. Moet eerst nog een flinke tijd hard door sparen. Maar dan heb uiteindelijk ook wat.
Welke raden jullie aan? Ja, de Canon-mensen een Canon en de Nikon-mensen een Nikon.

Kwalitatief maakt het echt geen fiets uit welk merk je kiest. Ik ben zelf Canonfotograaf, maar tsja, het is maar net welk merk je meer "aanspreekt", wat je fijner in de hand vindt liggen, wat je fijner vindt in de bediening. Uitproberen dus. Keertje een Canon testen, keertje een Nikon testen. Model waar je keuze op zou vallen ook even vasthouden van tevoren of je het fijn vindt liggen.

Verder wordt de keuze voor Canon of Nikon vaak gemaakt n.a.v. eventuele al aanwezige lenzen (uit analoog tijdperk - nog wel werkend op digi's) of familie/vrienden die ook fotograferen met een DSLR (zelfde merk i.v.m. lenen van lenzen etc).

Ook een ander merk DSLR zou prima moeten zijn, alleen zou ik hier persoonlijk niet zomaar voor kiezen i.v.m. geringe hoeveelheid accessoires, lenzen, zowel nieuw als tweedehands.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:58

Elessar schreef:

Kijk ook eens naar andere merken.
Ik heb een Pentax en ben er super tevreden mee!
Leuke prijs, mooie foto's, goede kwaliteit, handig in gebruik.