[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 00:21

Ik weet niet of jullie het ook vinden, maar er zit naar mijn mening een groene schrijn op de foto.
Heeft iemand enkele tips om dit te mijden of achteraf weg te werken?

Afbeelding

k_m

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:33

Dat heeft te maken met je witbalans waarschijnlijk.
Je hebt in zowat alle bewerkingsprogramma's RGB - schuifjes, of CMYK, schuifjes. Hiermee kan je de kleur / toon aart van je foto gewoon terug aannpassen zodat het minder groenig wordt. Bij groen kan je bv je Magenta iets omhoog trekken, dat compenseert.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:52

En je hebt natuurlijk ook een overwegend groene achtergrond.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:56

Bedankt voor jullie reacties!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:16

Ik heb een vraagje. Ik kan mijn RAW foto's alleen in photoshop openen, mijn laptop geeft ze dus niet in klein formaat weer. Omdat dit erg lastig is met foto's uitzoeken ed. fotografeer ik nu steeds in jpeg + RAW zodat ik toch kan zien om welke foto het gaat. Dit kost natuurlijk wel heel veel geheugen en dat begin ik een beetje zat te worden. :+
Is er misschien iets te downloaden/installeren/regelen waardoor ik toch die RAW op mijn laptop kan openen? :)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:16

Lightroom of bridge?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:21

Hmm ik kan ze openen met "foto's" geen idee wat het verder is, zo staat het op de computer, volgens mij gewoon van windows.Is net zoiets als een gewone foto viewer, daar scroll ik eerst doorheen om de mislukte weg te doen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:24

Bridge is toch ook photoshop?

Dat 'foto's' zie ik niet staan. Bij mij komen ze dan in 'Mijn afbeeldingen' terecht, waar ik ze dus niet kan zien.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:02

klein vraagje, waar staat de 150x 300x 600x bij geheugenkaarten voor?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:13

De snelheid.

Voor SD is op dit moment UHS-II / U3 het snelst.
Voor CF is op dit moment UDMA7 het snelst.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:16

kijk nu namelijk bij kaartje en allebij zijn ze classe 10 UHS-I alleen 1 is dan 300x en andere 600x :S

heb ik die extra snelheid nodig voor mijn d7100?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:25

Bij portretfotografie doe je toch niet bursten dus is UHS-I snel zat. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:40

LinSa schreef:
Ik heb een vraagje. Ik kan mijn RAW foto's alleen in photoshop openen, mijn laptop geeft ze dus niet in klein formaat weer. Omdat dit erg lastig is met foto's uitzoeken ed. fotografeer ik nu steeds in jpeg + RAW zodat ik toch kan zien om welke foto het gaat. Dit kost natuurlijk wel heel veel geheugen en dat begin ik een beetje zat te worden. :+
Is er misschien iets te downloaden/installeren/regelen waardoor ik toch die RAW op mijn laptop kan openen? :)

Je kunt windows voorzien van een plugin zodat hij RAW bestanden wel kan bekijken in de fotogallerij.
Even op google zoeken naar een RAW plugin voor jouw windows versie.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:26

Ik ga vrijdag een vriendin terwijl ze rijdt fotograferen met mijn Nikon D3200 in de buitenbak. Welke stand kan ik dan het beste gebruiken?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:33

korte sluitertijd en rest ligt aan het licht

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:51

Ik weet niet of het hier hoort Maar ik maak beelden nu in RAW, bevalt me goed Maar nu heb ik het probleem dat als ik ze op mijn Computer zet of op Handy of ergens anders dat ik de beelden niet `zien`kan. In mijn bearbeitprogramma, kann ik dit ook niet omzetten..

Hoe krijg ik deze beelden bijv. op mijn Computer en het liefste op Handy. Erop zetten gaat goed Maar door de RAW kann ik de beelden niet zien..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:57

hahaha duits? maar je moet eerst raw omzetten naar jpg als goed is zit bij je camera software geleverd... anders kan het ook met bijv lightroom en photoshop

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:02

camera Software is bijgelevert en geinstalleerd, nu vind ik het niet om om te zetten.. en ik ben niet dom, ik weet hoe ik zoiets maken moet Maar ik vind het niet.. |o haha..

Hoezo Duits? Ik ben nederlands hoor :D :)F Zonder gekheid, ik woon in duitsland. mijn Computer stelt alles in duits om ik kann niet een beetje normaal nederlands schrijven zonder dat de Computer het verändert.. _O-

Maar goed, ik ga zoeken of ik ergens deze Fotos omzetten kann ;-)

EDIT: Ik heb het gevonden XD Dankjewel voor je antwoord :-)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:32

Eindelijk na twee jaar weer een camera in mijn bezit.
Heb een Canon 100d met een kitlens een een 75-300 lens aangeschaft.
Andere lens ben ik nu voor aan het sparen maar dit paste op dit moment in mijn prijsklasse.

Welk programma gebruiken jullie voor bewerken, zelf zat ik te denken aan adobe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren wat geoefend geen hoog standjes en zeker heel veel ruimte voor verbetering, en ze zijn nog onbewerkt.
Maar heeft iemand tips waar ik op verder kan borduren?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:04

^ Je zou photoshop kunnen nemen, maar dat kost wel veel geld. GIMP is ook handig om mee te beginnen, het lijkt op photoshop maar dan is het gratis.

Verder zou ik vooral gewoon lekker gaan oefenen. Probeer eens verschillende composities, verschillende soorten lichtinval en speel eens met de instellingen van je camera. Op internet valt ook vanalles te vinden over wat bijvoorbeeld ISO, Diafragma en sluiterstijd inhoudt.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:30

Ik kom mij ook even melden. Ik ben benieuwd hoe alles werkt en ben mi wat aan het inlezen. Heb een Panasonic lumix. Een camera waar leuke fotos mee gemaakt kunnen worden alleen ik moet hem leren kennen haha

Stel je voor je wilt graag foto's van bewegende paarden maken hoe kun je hem dan het beste instellen? Met een hoge sluitertijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:44

Inderdaad, je hebt dan een hoge sluitertijd nodig.
Als je op mijn berichten in dit topic klikt heb ik ongetwijfeld al een paar keer de volledige uitleg over iso, diafragma, sluitertijd en bijbehorende standen opgeschreven :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:59

Ik heb ooit eens photoshop cs3 gratis gedownload en had deze 3 jaar op mijn computer staan. Deze pc staat bij mijn ouders en kan de downloadlink ook nergens meer vinden. Is er iemand die me kan zegge wat de prijs van photoshop tegenwoordig is? Ps cs3 zou ideaal zijn gezien ik met deze versie ervaring heb.
Ik werk voorlopig in GIMP maar als ik tutorials bekijk voor fotografie wordt alles in photoshop of lightroom uitgelegd en deze filters/opties mis ik bij gimp.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:06

Photoshop is naar mijn weten niet meer los te krijgen en je moet dus tegenwoordig een soort van abbonement afsluiten, je krijgt dan photoshop, lightroom voor 12 euro per maand..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:42

Melanie, je scherpstelgebied ligt verkeerd, de kop van de hond is steeds onscherp en bijvoorbeeld de tenen (foto1) of het gras (foto 3) zijn wel scherp gesteld. Kijk even naar je diafragma, is je f getal laag geweest? Daarnaast kun je je camera instellen op welke gebieden het moet letten.