[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:26

Je sluitertijd is dan waarschijnlijk te lang (/traag).
Kies een hogere ISO waarde, zodat je een snellere/kortere sluitertijd krijgt.

Dat is voor wat betreft bewegingsonscherpte.
Dan is er nog het punt van het scherpstellen zelf. Kies het scherpstelveld dat op het oog van het paard ligt, zodat daar de scherpte komt.

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:16

Super dankjewel!! ik ga het proberen

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:47

welk/hoe kan ik dat scherpstelveld selecteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:25

Wanneer je de camera op één van de handmatige standen zet (Manual, diafragma, sluitertijd of P), kun je een scherpstelmethode kiezen en afhankelijk van je camera merk en type zullen die methodes verschillen.
De exacte uitleg daarover kun je het best even in de gebruiksaanwijzing van je camera lezen. Dan zie je precies welke opties er voor jouw camera zijn :)

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:04

Femke schreef:
Wanneer je de camera op één van de handmatige standen zet (Manual, diafragma, sluitertijd of P), kun je een scherpstelmethode kiezen en afhankelijk van je camera merk en type zullen die methodes verschillen.
De exacte uitleg daarover kun je het best even in de gebruiksaanwijzing van je camera lezen. Dan zie je precies welke opties er voor jouw camera zijn :)

Ik had je boek gekocht heb deze nu helemaal gelezen en weet hoe het werkt *\o/*

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:02

Ohhh ja dat boek heb ik ook. Ben er ooit aan begonnen maar toen ging de camera kapot.. Ik ga hem meteen weer eens lezen :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:44

is dit normaal bij 800 iso? Want het is niet alleen de achtergrond maar ook het onderwerp.. En dat is toch best lelijk.. Vooral omdat het dan alsnog donker is en je moet bewerken om het wat lichter te maken.. Met nog meer ruis :=

Afbeelding

http://i61.tinypic.com/qpexhl.png

Ik heb een nikon D3200 sinds eind december 2013.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:48

Wat waren je andere instellingen ?

Ik heb ook een d3200 en ik merk dat boven de 800 zeker dat de ISO rruis geeft.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:03

Geloof 500 sluit en 5 diafragma. Was aan het galoperen en geen zon. Niet echt Ideaal.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:20

Hoe kan je weer de instellingen van de camera zien op je foto? Ik werk met een Mac.
Ik ben compleet vergeten hoe je dat doet en als ik google krijg ik alleen camera instellingen te zien.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:11

Gewoon rechtermuisklik, toon info en dan meer info openvinken :-) of in adobe bridge moest je dat hebben.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:30

Mac heeft volgens mij (nog steeds) geen rechtermuisknop :=. CMD wil vaak helpen en anders openen in een fotobewerkingprogramma inderdaad. Volgens mij deed Picasa het ook al. Of adobe Bridge idd

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:10

Als ik op mijn mighty mouse (mac) helemaal rechts druk dan ziet ie dat wel als rechtermuisknop :P maar hij doet het ook als je control ingedrukt houd en klikt.. :)

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:12

Mac heeft inderdaad wel een rechtermuisknop dit kun je instellen bij de muisopties als die het bij jou niet doet. Anders is het cmd of alt oid indrukken en klikken :D

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:26

Oh, weer wat geleerd :). De laatste paar keren lukte me dat niet, maar ik heb nu geen Mac meer dus werk er niet meer mee haha.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:57

Rechtermuisknop op mijn pad is eerst met een vinger touchen en dan snel erachter met 2de vinger klikken..
Even oefening maar het gaat wel!

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:13

Hoi,
Sorry dat ik kom binnenvallen, maar ik heb een vraagje, en ik kan het niet goed op internet vinden.
Ik heb een Nikon D5100 met een 18-55 mm lens, maar natuurlijk is het wel fijn als ik in de toekomst wat meer lenzen heb zodat ik ook wat meer kan inzoomen, en misschien ook voor macro. Maar dit doet er niet toe.
Ik hoorde laatst van een vriendin (die heeft een Canon camera, en een aantal Canon lenzen), dat je bepaalde tussenringen kunt kopen voor je Nikon camera, waardoor er Canon lenzen op passen.
Is dit waar? Hebben jullie hier misschien ervaring mee? Of weten jullie waar ik die zou kopen (of misschien hoe ze heten :+)?
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:37

Ja, er bestaan inderdaad adapters voor lenzen.
Zodat je het ene merk op de andere camera kunt gebruiken.

Als je op google intypt: "Canon lens op Nikon camera" dan krijg je daar zelfs al direct voorbeelden met prijzen van te zien ;)

Toch zou ik het niet adviseren om lenzen van een ander merk met een adapter op een andere body te zetten. Die adapters zijn al niet goedkoop.
En je verliest toch altijd wat kwaliteit en misschien ook bepaalde functies (heb me daar niet in verdiept trouwens, maar ik kan me voorstellen dat je misschien met autofocus en/of belichting opties verliest).

Ik zou gewoon zelf gaan sparen voor een Nikon (/sigma/tamron/etc) objectief die goed werkt en geschikt is voor je eigen camera.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:43

Femke schreef:
Ja, er bestaan inderdaad adapters voor lenzen.
Zodat je het ene merk op de andere camera kunt gebruiken.

Als je op google intypt: "Canon lens op Nikon camera" dan krijg je daar zelfs al direct voorbeelden met prijzen van te zien ;)

Toch zou ik het niet adviseren om lenzen van een ander merk met een adapter op een andere body te zetten. Die adapters zijn al niet goedkoop.
En je verliest toch altijd wat kwaliteit en misschien ook bepaalde functies (heb me daar niet in verdiept trouwens, maar ik kan me voorstellen dat je misschien met autofocus en/of belichting opties verliest).

Ik zou gewoon zelf gaan sparen voor een Nikon (/sigma/tamron/etc) objectief die goed werkt en geschikt is voor je eigen camera.

Bedankt voor je reactie, dan zal ik dat niet doen :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:06

Kun je idd beter niet doen. Deze meneer doet het wel, fotografeert voornamelijk vogels, en wil zo veel mogelijk bereik hebben.
Wel leuk om te zien wat hij ervoor gebruikt: http://rijswijksevalkenlog.webklik.nl/p ... racropping
Maar dat is niet geschikt voor paardenfotografie :)

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:05

Dank voor de reacties.
Op bewerkte foto's kan je de camera instellingen niet zien, klopt dat? Op de RAW bestanden zie ik het wel.
Kan je met photoshop bridge wel de instellingen zien op een bewerkte foto?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:18

Ligt eraan hoe een foto is opgeslagen, als je "save for web" doet, dan worden de exifgegevens eruit gehaald.
Doe je "save as" dan blijven de exifgegevens bewaard, tenminste bij mijn Photoshopversie.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:48

Hallo,
Ik heb even een vraagje, wat is een goede site om foto's af te laten drukken? Op fotopapier, dus niet op canvas o.i.d. Ik hoor namelijk dat bijvoorbeeld de kruidvat de foto's geel/groen maakt, dat wil ik natuurlijk niet hebben. Dus iemand die hier een goede site weet waar de kleuren wel goed blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:17

Je zoekt in dat geval een site die niet meer automatische filtertjes over je foto's gooit.
In dat geval inderdaad ver weg blijven van Kruidvat, Hema, etc. :j

Een goede die niet duur is: http://www.profotonet.nl

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:52

Hoi iedereen, ik heb een nieuwe website voor mijn fotografie en zou graag de mening van anderen willen weten :D Wie graag een kijkje wilt nemen en zijn mening wilt geven stuur ik de link in PB.