[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:35

Haha en anders had ik je wel aangevuld :+

anyways, als je kijkt naar

- het budget
- de genres qua fotografie
- de wens voor optische kwaliteit

...zou ik dus gaan voor één van de eerdergenoemde telelenzen en daarbij de Sigma-alternatieven buiten beschouwing laten...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:39

HLPhoto schreef:
JolandaS schreef:
Toen ik mijn vorige post zat te typen wist ik al dat er een reactie van jou zou komen met voorbeelden die de uitzondering op de regel zijn. :D
Hehehe, niet als kritiek bedoeld hoor, maar wel zo mooi als we volledig blijven met z'n allen :D

Dat zie ik niet als kritiek hoor! Ik weet in het algemeen wat van objectieven, maar dat is maar een fractie van die gedetailleerde kennis van jou.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:41

JolandaS schreef:
Dat zie ik niet als kritiek hoor! Ik weet in het algemeen wat van objectieven, maar dat is maar een fractie van die gedetailleerde kennis van jou.
Valt nog tegen hier, kom er om de haverklap achter dat ik nog maar een topje van de ijsberg weet. Is zoveel over te leren, werkelijk ongelofelijk :)

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:32

Maar is het de moeite om naar een Sigma objectief te kijken of moet ik toch echt in de Canon serie gaan kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:41

Binnen wat je zoekt biedt Canon gewoon de optisch betere alternatieven. Je kunt best naar Sigma gaan kijken, maar sluit in dat geval ook de budgetopties van Canon (Als bijv de 55-200) niet uit want dan hecht je schijnbaar toch niet zo veel waarde aan optische kwaliteit als je ons graag doet geloven :D

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:01

Hallo,

ik had graag wat hulp gehad :D
Ik beschik over een Sony Alpha 200 en ben op zoek naar een nieuwe lens.
Zo tot 200 of 300 mm (waarschijnlijk een sigma)
De lens zal vooral dien voor actie en rij foto's.
Nu had ik gezien dat lenzen met f van 2.8 harstikke duur zijn en die rond de f4 een stuk minder duur.
Ik ga nooit foto's in een binnenrijbak trekken dus alleen buiten.
En nu vroeg ik mij af of ik een lens moet pakken met f2.8 of 1 rond de f4?
Want ik snap nog niet eigenlijk zo goed waarvoor een diafragma dient.
Ik wil wel scherpe foto's kunnen trekken.

Alvast bedankt!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:07

@HorsePhoto je bent vergeten een budget op te geven, maar in mijn korte Sony-tijd schoot ik veel met een zgn. Beercan, de Minolta 70-210mm f/4.0. Degene die dit objectief van me overgekocht heeft maakt hier nog steeds mooi scherpe platen mee, zij het wat teruggestopt (@ f/4 is het acceptabel maar niet supersuperscherp), de kleuren zijn netjes, tikje warm en vrij krachtig en het contrast is ook erg mooi. Gezien je zo'n ding voor 100-150,- koopt en er meer kwaliteit uitkomt dan wat de concurrent voor dat geldt nieuw biedt vind ik het geen slechte koop.
Wat op Sony ook erg prettig werkt is een Tamron 70-200 f/2.8, die zijn tweedehands zo nu en dan voor de helft van de nieuwprijs te vinden en zijn met name optisch héél erg goed.

Over dat diafragma: Het staat vooral voor de hoeveelheid licht die een objectief binnen kan laten, waarbij geldt: hoe kleiner de deler hoe meer licht (je kan namelijk de diameter van de "lichtkraan" in het objectief mee uitrekenen, als je naar 140mm zoomt en je maakt een foto op f/2.8 is dat diafragma bij het maken van de foto 140/2.8 = 50mm groot). Het beperkt ook de scherptediepte, dus hoe kleiner de deler hoe waziger de achtergrond. Een groot diafragma (kleine deler) is dus zowel creatief als praktisch in te zetten, maar kost idd geld.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:19

ok dankje voor het advies.
En mijn budget bedraagt rond de 300 euro.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:43

Hmm, da's nog best netjes. Een Tamron 70-300OS past er dan nieuw misschien net in, schijnt een goed objectief te zijn.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:24

Ok dankjewel.
Ja maar ik wil ook niet te duur gaan omdat het toch maar als hobby is en ik alles zelf moet betalen en dan komt mijn huurpaard er ook nog bij :-)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:37

Ik zie op Ebay een leuke lens voor een leuk prijsje staan maar is dat wat? Ik wil macro fotografie gaan uitbreiden. Ik heb een nikon d60 met een 18-55 en 55-200 mm lens.

Ik heb nu een 52 mm Wide-Angle lens

NEW! Deluxe 52mm Wide Angle Lens 0.45 X PROFESSIONAL HD
HIGH DEFINITION SUPER WIDE ANGLE LENS WITH MACRO
Japan Optics , Premium Rimmed Glass
GUARANTEED NOT TO DISTORT THE PICTURE!
LENS BAG is included!

The camera's angle of view multiply the camcorder, digital/video camera by 0.45 times, which more than doubles the angle of view of the camera. Great for landscapes or recording in situations where a little creative curvature of field or fish-eye effects, it is wanted for a certain style.

This unique lens works on ALL Cameras & Camcorders with 52mm size Lens Filter thread!!!

Is het een aanrader?
Het komt totaal incl verschepingskosten op 23 euro..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:40

maar ik heb ook nog deze gevonden.

52mm Close UP Lens kit set +1,+2,+4 and Macro Lens +10D for NIKON D3000 D5000 D60 models

voor ook rond de 23 euro

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:18

Een tussenring of een echt macro-objectief is een betere investering.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:02

wat raad je me aan?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:40

Jolanda, ik heb die ringetjes van hierboven voor de fun erbij voor m'n 50mm. Maar echt 23 euro vind ik ze niet waard :+ Mijne waren dan ook rond de 5 euro :P

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:29

Sigma óf Tamron?
Zit daar (veel) verschil in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:49

Euhmmmm...

Iets meer info? :D

De ene Sigma is de andere niet, de ene Tamron is de andere niet, en je hebt Tamrons én Sigma's die verrekte poedersuiker zijn en Tamrons en Sigma's die errug goed zijn... En gaat 't om budgetobectieven kan 't vaak toch de moeite waard zijn om een paar tientjes extra bij elkaar te sparen en voor het originele merk te gaan... Oftewel, je zal toch iets gedetailleerder moeten zijn als wij je moeten vertellen voor welk merk je zou moeten gaan. :D

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:40

Haha jaa, ik wilde het eigenlijk weten voor een vriend van mij.
Hij zat te kijken voor een 18-200. Het is voor op een Canon-body.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:13

Een 18-200... is nooit veel soeps. Niet van Canon, niet van Tamron, niet van Sigma.

Als ik er één zou moeten kiezen, dan de Tamron omdat die goedkoop is en nog redelijk scherp ook.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:55

HLPhoto schreef:
Een 18-200... is nooit veel soeps. Niet van Canon, niet van Tamron, niet van Sigma.

Als ik er één zou moeten kiezen, dan de Tamron omdat die goedkoop is en nog redelijk scherp ook.

Welke lens zou je dan kiezen? een 70-300?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:58

:+

Ligt er nogal aan wat je nodig hebt he...

Iig is het een aanrader in dat geval te gaan voor een standaardlens en een telelens als je dat bereik wil afdekken. Dus bijvoorbeeld de 18-55 kitlens in combinatie met een 55-200, 70-300, 75-300, 55-250, 70-200 oid.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:40

Ik weet niet of dit al behandeld is, zo ja dan mijn excuus.

Ik ben op zoek naar een nieuw objectief. Ik twijfel zeer sterk tussen de Sigma 150-500 f/5-6,3 en de Canon 100-400 f/4.5-5.6 IS USM
Sigma
* iets grotere zoom
* beduidend lagere prijs €859,-
* niet stof- en spatwaterdicht
* draai mechanisme
* 9 diafragma bladen

Canon
* iets kleinere zoom
* hogere prijs €1249.-
* stof- en spatwaterdicht
* schuif mechanisme
* 5 diafragma bladen
* kwalitatief beter gebouwd.
* lichtsterker dan de Sigma

Ik zoek nu mensen die ervaring hebben met een van deze objectieven.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:59

Ervaring met beide. Kies de Canon.

Canon
* iets kleinere zoom: De Sigma verliest het op detail van de Canon. Vaak kan je beter een 400mm Canon-shot croppen dan een 500mm Sigma-shot fullsize gebruiken.
* hogere prijs €1249.-: Die hogere prijs zie je direct terug als je het ding ooit kwijt wil. Sigma kopen is geld uitgeven, een Canon L is een investering. Betekent niet dat je het er niet voor uit hoeft te geven, maar toch, veel geld is het in beide gevallen.
* stof- en spatwaterdicht: Stofdicht is ie zeker niet, maar tegen spatwater kan ie inderdaad vrij aardig. De 100-400L is zelfs een grote stofzuiger, maar wél zo degelijk dat ie ondanks dat feit prima blijft werken. Alleen iets regelmatiger je sensor reinigen.
* schuif mechanisme: Is effe wennen, valt prima mee te leven.
* 5 diafragma bladen: Dat zijn er 8, geen 5 ;) Waarschijnlijk schiet je veelal vol open en op 400mm met een 100-400: Zo héél lichtsterk is ie niet. Als je vol open schiet zie je van dat diafragma weinig terug in de bokeh.
* kwalitatief beter gebouwd: Dat valt denk ik wel mee. Sigma bouwt in de EX-lijn hele mooie objectieven.
* lichtsterker dan de Sigma: Hier heb je wel een verschilletje: Tenzij je een 1D-series body hebt zit de kans erin dat je op f/6.3 niet automatisch kan scherpstellen, want de AF is maar gegarandeerd tot f/5.6 (f/8.0 bij een 1D/1Ds). Iets om rekening mee te houden!

Op het bereik 100-200 presteert een 70-200L (elke 70-200L) beter dan de 100-400 bij vergelijkbaar diafragma. Daarboven is de 100-400 een winnaar, vanaf vol open goed scherp en met prima bokeh. Ga deze zomer de 100-400 gebruiken bij paardenshoots (prettiger ivm fullframesensor - om een 70-200 op crop te evenaren heb ik 320mm nodig), hij is zoals ik al zei: Even wennen, maar daarna erg verslavend objectief.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:03

Mijn gevoel zegt inderdaad ook de Canon. Het schuifsysteem vind ik ideaal als je snel moet zijn. Ik heb beide in mijn handen gehad en vond de Canon iets degelijker aanvoelen dan de Sigma.

Bedankt voor je reactie!

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:10

Amarach schreef:
Mijn gevoel zegt inderdaad ook de Canon. Het schuifsysteem vind ik ideaal als je snel moet zijn. Ik heb beide in mijn handen gehad en vond de Canon iets degelijker aanvoelen dan de Sigma.

Bedankt voor je reactie!

nog een bevestiging.... was toch je nieuwe hobby!