[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:44

Maar met mijn (nieuwe) 70D is het ook. Zou t dan bij allebei in de body zitten?

Wat ik raar vind is dat het met testen op de kat heel goed gaat, eerst ene oor, andere oor, haar bij de flanken etc. Perfect! Maar een hele hond of heel paard is opeens lastig... :Y)

Maarja als er geen verbetering is stuur ik CameraNU ff een mailtje.

Volgens mij heb ik geen problemen met mijn 17-55 2.8 lens.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:10

Nouja. Zowel lensen en camera's kennen een bepaalde focusafstelling. Qua productie krijg je twee objecten nooit precies gelijk, daarom stelt Canon een marge waar binnen de afstelling moet vallen.

Kan dus zijn dat jouw body en lens beide een afwijking hebben (laten we zeggen: bijna alle bodies en lenzen hebben een afwijking). Dat kan natuurlijk twee kanten op gaan: of ze hebben dezelfde afwijking naar voren, waardoor je er niets van merkt. Of je body heeft een afwijking naar achteren en je lens naar voren. Dan kan het verschil zeker merkbaar zijn. :j

Had dat probleem ook met m'n oude body en een 50 f/1.4. Dat ging niet samen, terwijl de lens op een andere body goed was en de oude body met andere lenzen ook geen probleem gaf. Je kunt het Canon laten callibreren, maar dat wil zeggen dat je zowel je lens als je body een aardige tijd kwijt bent. Alleen een body of lens corrigeren kan logischerwijs niet - want: welke kant moet je hem op corrigeren? Enige kostenloze optie die je hebt is ermee leren leven: dus manueel focussen.

En precies daarom hebben ze DSLR's uitgevonden met microadjustment-functies. Dan ben je van alle ellende af. :Y) :') Leve de voelvreempjes. _/-\o_

Thesserd

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:29

Je bedoelt waar ikke het ook over had op de vorige pagina? Dat zit ook op de 70d :+ maar het gaat niet standaard mis. Het gaat vaak ook gewoon goed, maar bij bepaalde situaties wil die dus niet. Heb t idee dat dat vooral is bij donkere hoofdonderwerpen overigens. Dus, donkere paarden en donkere honden. En het gaat dus niet om 5mm maar echt om 10 cm oid. En soms gaat het ook gewoon wel goed. Maar ik ga komende week nog weer eens testen :D

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:01

In dat geval moet je dus maneel gaan focussen, want daar hebben dan wel meer camera's last van. Een camera heeft namelijk een contrastverschil nodig om op te focussen. Zijn weinig camera's die een zwart vlak uit zichzelf scherp kunnen stellen. :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:53

Dacht ik idd ook al aan, al vind ik dat de wit met donkere hond die ik ook gefotografeerd heb (en waar een voorbeeld van op de vorige pagina staat) toch wel contrastrijk genoeg. Dus dan twijfel ik of dat het wel is.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:36

Kan nog aan het werkelijke focuspunt liggen. Als dat precies op het witte of het zwarte vlak is, heb je hetzelfde probleem. Als je scherpstelt op de scheidslijn tussen wit en zwart, zou het juist supermakkelijk moeten zijn voor je camera. Andere optie is dan het diafragma omhoog. :) F/2.8 is bijvoorbeeld maar echt een centimeter klein scherpstelvlakje, hit and miss is dan veel groter. :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:28

Bunn schreef:
Kan nog aan het werkelijke focuspunt liggen. Als dat precies op het witte of het zwarte vlak is, heb je hetzelfde probleem. Als je scherpstelt op de scheidslijn tussen wit en zwart, zou het juist supermakkelijk moeten zijn voor je camera. Andere optie is dan het diafragma omhoog. :) F/2.8 is bijvoorbeeld maar echt een centimeter klein scherpstelvlakje, hit and miss is dan veel groter. :)

Dat ga ik inderdaad eens proberen, even op een ander punt scherpstellen inderdaad! Ben benieuwd :D Diafragma heb ik meestal op F/4 dus zou op zich goed moeten komen. Ik ga het proberen, denk dit weekend even :j

Vandaag nog gefilmd met de lens, prachtig scherptediepte etc <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:26

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:33

Wauw ziet er uit als een leuk lensje :D Al voorbeeld foto's? *D

Nou, ik heb dus zoals je aangaf ikke (volgens mij was jij dat?) de lens op de camera afgesteld met die plusjes en minnetjes etc. Ik weet nog niet zeker of het nu helemaal goed staat, want ik weet niet of de W voor ver weg is of de T, maar ik denk dat het nu goed gaat. Foto's van paardjes gemaakt vanmiddag, vooral om te testen voor de scherpte en het gaat nu 9 van de 10 keer goed ipv de helft van de foto's fout zeg maar :') Op een gegeven moment zag ik zelfs dat hij achter het scherpstelpunt ging scherpstellen, toen had ik em wat te ver gedaan dus.

Eigenlijk moet dat afstellen met lineaal e.d.? Maar snapte daar niet zo veel van. Dus heb t maar gewoon met plantjes, flesjes en dus uiteindelijk paarden getest. Het lijkt echt goed te gaan nu *\o/* Dus super bedankt voor de tips!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:37

Thesserd schreef:

Nou, ik heb dus zoals je aangaf ikke (volgens mij was jij dat?) de lens op de camera afgesteld met die plusjes en minnetjes etc. Ik weet nog niet zeker of het nu helemaal goed staat, want ik weet niet of de W voor ver weg is of de T, maar ik denk dat het nu goed gaat. Foto's van paardjes gemaakt vanmiddag, vooral om te testen voor de scherpte en het gaat nu 9 van de 10 keer goed ipv de helft van de foto's fout zeg maar :') Op een gegeven moment zag ik zelfs dat hij achter het scherpstelpunt ging scherpstellen, toen had ik em wat te ver gedaan dus.

Eigenlijk moet dat afstellen met lineaal e.d.? Maar snapte daar niet zo veel van. Dus heb t maar gewoon met plantjes, flesjes en dus uiteindelijk paarden getest. Het lijkt echt goed te gaan nu *\o/* Dus super bedankt voor de tips!

Ik heb nog geen foto's, lens komt volgende week binnen.

Mooi dat je het op hebt kunnen lossen.
Volgens mij is het zo dat W voor Wide (oftewel groothoek) en T voor Tele en dus veraf.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:45

ikke schreef:
Thesserd schreef:

Volgens mij is het zo dat W voor Wide (oftewel groothoek) en T voor Tele en dus veraf.

Ah oke, zou kunnen idd! Heb nu W op +10 staan, en had eerst T op +5 maar heb toch T weer op 0 gezet. Die had ik eerst op +5 en W op +15, maar dan ging ie dus er achter focussen, maar toen heb ik niet goed opgelet op hoeveel mm ik schoot. Uiteindelijk nog op plantjes e.d. getest en dan kwam ik met W+10 en T+0 goed uit. Ik merk iig duidelijk verschil! :j

Grappig trouwens dat die lens die je hebt gekocht alweer uitverkocht is :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:56

Thesserd schreef:
ikke schreef:

Ah oke, zou kunnen idd! Heb nu W op +10 staan, en had eerst T op +5 maar heb toch T weer op 0 gezet. Die had ik eerst op +5 en W op +15, maar dan ging ie dus er achter focussen, maar toen heb ik niet goed opgelet op hoeveel mm ik schoot. Uiteindelijk nog op plantjes e.d. getest en dan kwam ik met W+10 en T+0 goed uit. Ik merk iig duidelijk verschil! :j

Grappig trouwens dat die lens die je hebt gekocht alweer uitverkocht is :')

Lens schijnt sinds twee weken of zo in NL leverbaar te zijn en ik was blijkbaar niet de enige die erop heeft zitten loeren :D

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:13

Lens afstellen op de body gaat zeker niet op bij mijn 600D? :=

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:44

Naoom_ schreef:
Lens afstellen op de body gaat zeker niet op bij mijn 600D? :=

Geen idee, maar wellicht dat ze bij de camerawinkel wel wat voor je kunnen betekenen qua afstellen?

@ikke haha idd, dat blijkt :')

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:03

Ik heb een 2e hands 70-200 f2.8 van canon op het oog, wel zonder IS. Nu vroeg ik mij af hoe wenselijk dat is met deze lens? Zal voornamelijk gebruikt worden voor honden en paardenfotografie. Heb ook de 50 mm zonder IS maar die is dan toch weer kleiner. Of zou dat geen verschil maken?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:09

IS heb je niet nodig voor paarden en honden ivm de korte sluitertijden.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:56

Bagheera_206 schreef:
IS heb je niet nodig voor paarden en honden ivm de korte sluitertijden.

super dat bevestigt wat ik al dacht :). Trof deze ook nog aan, is goedkoper dan de canon 2e hands en gelijk qua
bereik

http://www.cameranu.nl/nl/p10124/tamron ... n,telezoom

Zijn deze 2 lenzen van vergelijkbare kwaliteit?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:26

Helaas niet, maar de Tamron met IS, dat heet VC bij Tamron is kwalitatief al een heel stuk beter dan de Tamron zonder VC.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:27

Vraagje aan de fotograferende bokkers onder ons....
Namelijk ben ik erg nieuwsgierig naar wat jullie mij zouden adviseren.

Voor mijn werkgever wil ik gaan kijken voor een nieuwe lens op de camera, het moet gaan om een telelens, mijn idee was ongeveer 70-200 of 70-300.

Het moet een lens zijn die een beetje kwaliteit heeft, gaat gebruikt worden icm een Canon 5D Mark III.
Wat adviseren jullie mij voor lenzen?

Qua fotografie gaat het om nieuws (voor de krant en website's) en eventueel voor wat promotie materiaal zoals flyers en banners.
Soms film ik wat korte fragmenten met de 5D voor de nieuws uitzendingen. (Ik werk bij een media bedrijf).

Ik ben benieuwd....

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:37

Wat heeft jouw werk nog meer voor objectieven? Een Canon 70-200mm in combi met Canon 24-70mm is een erg fijne combi voor een 5D3. Als je filmt is die Canon 24-70mm f/4.0L IS USM wel fijn. ;)

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:39

Ik heb er momenteel alleen een 17-40 bij zitten van Canon.
Heb zelf (prive apparatuur) eventueel een 17-70 van Sigma.
Zou jij op een 70-200 van canon ook IS aanraden of is dat niet perse nodig?
Laatst bijgewerkt door Ricie op 14-04-15 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:43

Die 17-70mm past die wel op 5D3? :=

En als het werk dan toch betaald zou ik voor een 24-70mm & 70-200mm combi gaan. Voor filmen is een 70-200mm mss iets minder geschikt als je geen stellage hebt om hem stabiel op je schouder te kunnen laten rusten. := Ben naam van dat apparaat even kwijt.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:46

Oke dan ga ik daar eens naar kijken/informeren..

PS, zie mijn edit (gedaan tijdens dat jij reageerde)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:40

Ricie schreef:
Ik heb er momenteel alleen een 17-40 bij zitten van Canon.
Heb zelf (prive apparatuur) eventueel een 17-70 van Sigma.
Zou jij op een 70-200 van canon ook IS aanraden of is dat niet perse nodig?

Baas betaald, dus altijd IS erbij nemen. Heb je 3k+ uitgegeven aan een camera, ga je kruidenieren op 1000 euro voor een lensje? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat jouw werkgever zo denkt.

Ga dus gewoon voor de 70-200 L f2.8 IS mark II. De 24-70 is een prima keuze in het kortere segment.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:41

Bedankt voor je reactie! Ik weet ook niet of ze zo zouden denken. Maar ik kan die lens voorstellen. Wil nog geen te hoge "eisen" gaan stellen aangezien ik er pas net een week werk. Maar bedankt in iedergeval!