[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:53

ik heb nog even naar dat wordpress gekeken maar dat kost dus geld a 99,- per jaar, dat heb ik er niet voor over voor zo nu en dan hobbyen :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:55

Nee hoor, ik host voor 40,- per jaar bij Hosting2Go en daar zit WordPress gratis op geïnstalleerd.
Je moet wel een hosting hebben wat X per maand/jaar kost en daar kan WordPress dan gratis op.

WordPress heeft daar naast ontzettend veel gratis thema's en applicaties.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:18

Ik heb het geluk dat ik thuis mijn site kan hosten en hierdoor alleen een domeinnaam van een tientje per jaar heb.
Maar ook hosting kost niet zo heel veel, ik zit zelf bij antagonist

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:51

magda_90 schreef:
Nee hoor, ik host voor 40,- per jaar bij Hosting2Go en daar zit WordPress gratis op geïnstalleerd.
Je moet wel een hosting hebben wat X per maand/jaar kost en daar kan WordPress dan gratis op.

WordPress heeft daar naast ontzettend veel gratis thema's en applicaties.

maar ik wil uberhaupt geen betaling ;)
dus wordt gewoon old fashion helaas....

voor die enkele keer dat ik shoot ga ik geen betaalde website nemen

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:37

Hebben jullie ook last van bugs bij het exporteren bij Lightroom 2015 :/ ? Geregeld heb ik met exporteren m'n hele logo maar geen foto er achter, maar nu komt er dit uit :+ :
https://flic.kr/p/sXVi74

De rest is gewoon hartstikke normaal, dat is dus het vervelende er van :')

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:38

Hallo,

Ik hoop dat ik het goede topic heb gevonden voor mijn vraag. Ik maak hobbymatig wat fotos en doe op bokt wat inspiratie op voor foto ideeën. Nu zie ik regelmatig een omkijkfoto van paarden alleen of bokkers met hun paard.

Hoe doen jullie dat? Mijn paard wil gewoon niet omkijken of als hij omkijkt dan heb ik geen licht enz....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:04

Aandacht trekken bij het paard kan met bijvoorbeeld een hinnik-geluidje op je mobiel.
Of een plastic zak of een bakje voer om mee te rammelen of een ballon die je leeg laat lopen, etc.
Het is wel handig als iemand je daar dan bij kan helpen, zodat je zelf niet alles tegelijk hoeft te doen :)

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:16

Hallo,

Welke scherpstelfuncties moet ik gebruiken bij het fotograferen van paarden?
Ik heb vaak bij het fotograferen van grotere (bewegende) objecten, zoals paard en ruiter, dat mijn foto's niet scherp zijn of maar voor een deel. Nu vraag ik me af wat ik hieraan kan doen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:56

Welke camera heb je horserider22?

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:36

Femke schreef:
Welke camera heb je horserider22?

Een sony a350

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:13

Vanaf pagina 68 in je handleiding is alles over scherpstelling uitgelegd.
Die handleiding heb ik nog even speciaal voor je opgezocht en kun je hier eventueel nog downloaden:
http://pdf.crse.com/manuals/3287969441.pdf

Zet voor bewegende onderwerpen je autofocus op AF-C (continu autofocus).
Dan blijft hij scherpstellen, ook als je onderwerp ondertussen beweegt.

Verder heb je dan nog de keuze tussen "Breed", "Lokaal" en "Punt" om je scherpstel veldje te kiezen.
Breed zou ik niet pakken, want dan kiest de camera alles voor je en die zit er dan vaak naast.

Ik denk dat in dit geval je met "Lokaal" de beste optie hebt (Ik heb jouw camera nog niet in m'n handen gehad, dus ik moet 't nu doen met de beperkte info uit de handleiding).
Je moet dan zelf kiezen op welk scherpstel veldje/punt je gaat scherpstellen. En zo kun je precies op het onderwerp mikken.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:54

Ik kan het zo snel niet vinden en ik weet niet of het hier goed staat. Maar hoe kan je het best een kudde met veel verschillende vachtkleuren op de foto zetten? Ik kan het op internet amper vinden en heb er zelf redelijk moeite mee. Of het witte paard is te licht, of de donkere paarden te donker...

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:16

Femke schreef:
Vanaf pagina 68 in je handleiding is alles over scherpstelling uitgelegd.
Die handleiding heb ik nog even speciaal voor je opgezocht en kun je hier eventueel nog downloaden:
http://pdf.crse.com/manuals/3287969441.pdf

Zet voor bewegende onderwerpen je autofocus op AF-C (continu autofocus).
Dan blijft hij scherpstellen, ook als je onderwerp ondertussen beweegt.

Verder heb je dan nog de keuze tussen "Breed", "Lokaal" en "Punt" om je scherpstel veldje te kiezen.
Breed zou ik niet pakken, want dan kiest de camera alles voor je en die zit er dan vaak naast.

Ik denk dat in dit geval je met "Lokaal" de beste optie hebt (Ik heb jouw camera nog niet in m'n handen gehad, dus ik moet 't nu doen met de beperkte info uit de handleiding).
Je moet dan zelf kiezen op welk scherpstel veldje/punt je gaat scherpstellen. En zo kun je precies op het onderwerp mikken.

Dankjewel,
Het AF-C deel wist ik al, het ging mij meer om 'breed, lokaal of punt' deel.
Ik ga de volgende keer gelijk proberen of dit goed werkt.
Nogmaals bedankt *\o/*

HorsefreakJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:32

Ik heb ook sony, alleen a58. Ik heb hem met snel bewegende dingen en veranderend van richting (bv toen paarden voor eerst wei in mocht) vaak op zone staan, kan je kiezen uit links, midden rechts. Anders zet ik hem vaak op lokaal, kun je zelf punt selecteren waar je scherp wil stellen. Ik moet bij macro en idd als iets beweegt goed opletten dat ik dan mijn camera op juiste punt richt, anders stelt hij iets anders scherp.
En deze sukkel bedenkt altijd achteraf dat je beter sluitertijd vast kan zetten ipv diafragma, scheelt me ook bewogen foto's

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:42

Hoihoi allemaal

30 juni heb ik een fotoshoot voor mijn verjaardag met een jongen een stelletje en ikzelf.. Deze fotoshoot is ter ere van mijn 16e verjaardag

Nu heb ik 3 'thema's ' kwa kleding namelijk
~Casual chic-achtig meisjes in een mooi jurkje jongen blouse strikje spijkerbroek..
~Zomers korte broek en T-shirt
~Lange kleren lange broek trui oid.

De foto's zijn in het bos en op de heide als groep, alleen en met 2 a 3 personen.

Nu wil ik wel een originele shoot, alleen heb zelf echt geen idee wat gaaf/leuk is en wat niet. Ik zat zelf aan bellenblaas te denken en ook met verjaardagshoedjes..

Gelukkig zitten hier op bokt heel veel fotografen dus hierbij de vraag hebben jullie nog meer ideeën wat dat wauw effect geeft of het anders dan anders maakt of wat heel leuk is?
ik hoop dat het hier goed staat

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:01

Ik ben zaterdag naar de bereden poltie opendag geweest. En hier wat foto´s gemaakt. Heeft iemand nog tips wat ik anders of beter kan doen qua bewerking of compositie?

Afbeelding

Sorry ik krijg de foto niet kleiner.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:55

Wie kan/wil mij op weg helpen?
Ik heb sinds een aantal dagen een Canon 550D, heb er een telelens op gehad 80-200mm.
Fotografeer op de Av-stand met Iso op automatisch ingesteld.
Deze foto is vol ingezoomd.
Alleen...oeiii ik vind bijna al mijn foto's bar slecht als ik ze op de computer bekijk... het ziet er gewoon niet uit! :(
Maar wat doe ik verkeerd!?

De instellingen waren:
F. 5.6
Iso; 1000 (daar zal het zijn mis gegaan zeker...)
belichtingstijd: 1/250

Afbeelding

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:45

Ik heb een vraagje! Sinds gisteren heb ik de N ikon D610 met een nikkor 70-200 F2.8 lens. Ik ga straks naar C.HIO Rotterdam en ik wil graag wat foto's maken om te oefenen. Hoe zou ik dan mijn camera het beste in moeten stellen?
Eerder gebruikte ik nog weleens de sportstand maar die zit niet meer op deze camera haha!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:32

Ik weet niet wat de licht omstandigheden daar zijn. Waarom neem je een full frame als je nog niet weet hoe je zonder die "voorbeeld knopjes" kunt? Dan zou ik investeren in een fotocursus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:33

Ik zou de camera op de A stand zetten.
Dat is de stand waarbij je zelf het diafragma en ISO kiest.
De camera pakt er automatisch een bijpassende sluitertijd bij.

Het enige wat je dan qua belichting nog hoeft te doen, is in de gaten houden of je sluitertijd snel genoeg is om beweging te bevriezen.
Is de sluitertijd wat te traag --> Zet je iso wat hoger
Is de sluitertijd enorm hoog --> dan kan je iso wat lager

Outdoor met zon kun je vaak op ISO 100 of 200 prima werken.
Outdoor met lichte bewolking rond ISO 400
Is de bewolking wat zwaarder, dan ga je richting ISO 800 en evt. hoger.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:30

Zo mijn bericht hierboven komt heel banketstaaf over. Zo was die niet bedoeld.

Of op de p stand een foto maken. Kijken wat voor instellingen je camera maakt en dan verder op m fotograferen en wat spelen met de knopjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:54

Van de M stand kun je veel leren inderdaad.
Maar ik zou daar niet zomaar mee in het diepe duiken, zonder enige voorkennis van wat je precies moet instellen. Want dan "doe je maar wat" en weet je eigenlijk niet wat de gevolgen van die instellingen zijn voor je foto.

Dus één van de semi-automatische standen is dan handiger om mee te beginnen.
P kan inderdaad (die is dan dus eigenlijk volledig automatisch), of S (oppassen dat je niet een te hoge sluitertijd kiest, anders bestaat het bijpassende diafragma niet en krijg je te donkere foto's) of A (zie uitleg in mijn vorige post).

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:17

Heeft er iemand tips om foto's scherper te krijgen? ik fotografeer met een canon eos 1200 d met een 70-300 mm

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:44

Heb je een voorbeeld foto. Wat zijn je instellingen?

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:28

Ik fotografeer nu op de av stand e heb vaak het diafragma op 4,5 staan en de iso 200-400
vooral als ik black foto's maak zijn ze onscherp

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit zijn dan de foto's die ik bedoel