HLPhoto schreef:
Toegevoegd aan de lijst. Bedankt voor je bijdrage!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
HLPhoto schreef:Yasmine schreef:...maar mijn indruk is ook dat het bij skaters alleen maar veel gebruikt wordt "omdat het zo hoort", een soort modeverschijnsel.Hangt er maar vanaf wat je fotografeert. Ik ken een paar mensen die vaak skaters fotograferen en die gebruiken fisheyes toch vaak
Correct me if I'm wrong...
Nouks schreef:Laat eens zien hoe je het nu doet? Ben wel benieuwd
caroliin schreef:Op dat brandpunt heb je daar nauwelijks last van. Overigens vind ik de 10-20 Sigma niet onderdoen voor de 10-22 Canon, maar die is wel een stuk goedkoper. De 12-24 Tokina geldt ongeveer hetzelfde voor, de 11-16 Tokina is optisch wél duidelijk beter en véél lichtsterker, maar vaak tweedehands ook duurder (nieuw dus niet!). Wil je écht wide, ga dan voor de 8-16 Sigma. 8mm op crop is... HEEL erg groothoekZijn er hier mensen die ervaring hebben met de Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM? Ik ben erover aan het denken om dit objectief aan te schaffen, maar heb nog nooit ervaring gehad met objectieven die geen iS hebben. Is er een groot verschil tussen de foto's met iS en zonder iS?
verstijnen schreef:Wat hoorde je dan precies? Veel goedkoper dan dit wordt 't nietBedankt voor je advies!
Zijn er nog meer mensen die er anders over denken?
Ik hoorde ook dat er een goedkopere versie bestaat van objectieven en dat deze ook op de Canon kan. Heeft iemand hier ervaring mee?
verstijnen schreef:Bedankt voor je advies!
Ik hoorde ook dat er een goedkopere versie bestaat van objectieven en dat deze ook op de Canon kan. Heeft iemand hier ervaring mee?
JolandaS schreef:verstijnen schreef:Bedankt voor je advies!
Je bedoelt misschien objectieven van Sigma, Tokina en Tamron met een Canon-vatting?
JolandaS schreef:Dat is bijna zo, maar net niet helemaal. Bijv. de Sigma EX 50mm f/1.4 HSM is beter dan alternatieven van zowel Canon, Nikon en zelfs Zeiss. En inderdaad, óók scherper dan die 50mm f/1.2 L USM... O.a. de 100-300 f/4.0 EX HSM, 120-300 f/2.8 EX HSM (tegenwoordig ook met OS), en 200-500 f/2.8 EX HSM kennen geen concurrentie bij andere merken. De 12-24mm f/4.5-5.6 EX HSM idem en heeft nog wat bijzondere eigenschappen: meer groothoek in een gecorrigeerde zoom (die op fullframe kan!) vind je bij geen enkel merk, dit objectief is daarnaast ook nog uitermate goed gecorrigeerd (perspectief) en dus zeer geschikt voor het fotograferen van architectuur enz. (alleen met een tilt/shift objectief kan het beter).Over de gehele linie is Sigma goedkoper en kwalitatief iets minder