[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:07

De D5000 van Nikon is vergelijkbaar met de 500D van Canon.
Met een 550D wil je trouwens ook niet echt hoger dan ISO 3200 geloof ik.. probeer het binnenkort voor je uit Nouks :)

Daarmee heeft ie dus een one-stop advantage over de 1000D/400D. De 40D kan wel ISO 3200 maar dat gaat niet van harte..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:16

Hmmm, heb high-iso resultaten gezien van de 500D en ik zou geen moment twijfelen om met die camera indien nodig ISO 6400 te gebruiken. Absoluut beter bruikbaar dan ISO 3200 op mijn 1D mark II.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:27

Hmm, kan je me die eens laten zien? Ik ben van de 500 en de 50D namelijk niet kapot op ISO 3200 en hoger. Er gaat dan wel heel veel detail stuk, meer dan bij een 1DIII. De 1DII ken ik zelf niet goed genoeg. Aan de andere kant ben ik ook wel een beetje verwend met die fullframe... heb zelf geen bezwaar tegen "filmgrain", maar kleurruis en detailverlies vind ik verschrikkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:35

Hmm ja, veel pixels op kleine sensor, daardoor absoluut (100% view) vrij veel ruis maar daar blijft relatief (in print of webformaat) echt niks van over (omdat je meer pixels hebt om uit te werken voor hetzelfde formaat).

Zal eens zoeken of ik die test terug kan vinden, wordt wel een hele opgave

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:40

Hmm... test? Da's jammer. Ik had gehoopt op een shoot van een concert oid... In nightlife shots vis ik de foto's van de 50D van een goeie vriend er zo tussenuit. Z'n andere body is een 5DII..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:48

Hmm daar noem je ook wat, een 5D2 vergelijken met de 500D of 50D is natuurlijk ook gewoon niet eerlijk.

Was test ja, maar geen studio/kleurkaart-opstelling. Foto's in een winkelcentrum als ik me niet vergis.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:42

Bij nikon D70; een error bij het batterijen-tekentje en R09 in het vakje van nog te nemen foto's? Camera verkocht en nu hebben die mensen (die er niet al te zuinig mee zijn) een error.. Ik snap er op afstand niet zo veel van maar dit zijn de gegevens die ze gaven..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:53

Nouks schreef:
Hmm daar noem je ook wat, een 5D2 vergelijken met de 500D of 50D is natuurlijk ook gewoon niet eerlijk.
Klopt, maar ik ben ook niet eerlijk :P Wil eigenlijk het beste van 2 werelden, maar goed.

Nouks schreef:
Was test ja, maar geen studio/kleurkaart-opstelling. Foto's in een winkelcentrum als ik me niet vergis.
Hmm, dat is al beter, maar dan nog.. welke RAW-converter, of misschien in JPEG geschoten, welke instellingen, onder of overbelicht of precies goed, ruis onderdrukt? enz.
Blijft lastig..

Over die D70: Klinkt als een probleem met één v/d contacten tussen objectief en camera. Ff goed schoonmaken, stroom eraf en er weer op en kijken wat ie dan doet.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:56

Ik dacht ook al iets van de objectieven, maar wist het niet zeker, zou best kunnen dat dit vies is (hun oude camera hadden ze mee zonder hoesje of wat zo in de rugzak met weet ik veel wat er nog meer bij in lag. :\ ) dus ik zal dit maar eens aangeven dan..

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:33

HLPhoto schreef:
booo: wat je opnoemt zijn allemaal camera's waar nog een fotorolletje in moet, klopt dat?

Haha, oke bedankt!
Blond hea.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:35

HLPhoto schreef:
[***] schreef:
Hmm, dat is al beter, maar dan nog.. welke RAW-converter, of misschien in JPEG geschoten, welke instellingen, onder of overbelicht of precies goed, ruis onderdrukt? enz.
Blijft lastig..

Dat stond er allemaal wel bij ;)
Maar goed, moet ik 'm wel terug kunnen vinden natuurlijk...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:43

Idd :D

_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:57

Ik heb de Canon 1000D met 75-300mm nu 2 dagen, dus kan er nog niet al te veel over zeggen! Maar tot nu toe ben ik er helemaal tevreden mee.. :)

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:25

Ik word alweer bijna 21! En omdat ik geen ander cadeau kan bedenken krijg (bijbetalen offcourse) ik een camera.
Nu heb ik echt 0,0 verstand van die dingen en misschien kunnen jullie me helpen.
Ik wil hem gaan gebruiken voor fotograferen van mijn pony, vrienden, op feestjes, vakantie enz.

Wat zoek ik?
- megapixels + 8
- optische zoom + 10
- video mogelijkheid
- Mijn maximum zit tussen de 200 en 300 euro.
- compact camera
- flitser

Ik hoop dat ik al een beetje op goede punten heb gelet, zou niet weten waar ik nog meer op moet letten :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:27

Faelivrin schreef:
Ik dacht ook al iets van de objectieven, maar wist het niet zeker, zou best kunnen dat dit vies is (hun oude camera hadden ze mee zonder hoesje of wat zo in de rugzak met weet ik veel wat er nog meer bij in lag. :\ ) dus ik zal dit maar eens aangeven dan..

Deed de camera het nog goed toen je hem verkocht? Hoe lang is dat geleden?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:19

Ik ben al een hele tijd aan het sparen en me aan het oriënteren. Begin juli ga ik voor 2 weken naar Amerika, en daar ga ik met een budget van ong. 750 euro een pakketje van Canon 500D met EF-S 18-55mm kitlens en 55-250mm f/4-5.6 lens erbij halen. Heb begrepen dat de 500D een goed instapmodel is, maar is de kitlens ook wat? En de extra zoomlens? Andere optie was om er de 75-300mm bij te nemen ipv de 55-250, maar daar heb ik niet bepaald goede verhalen van gehoord.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:23

Nouks; echt heel erg bedankt voor je info! :)
Nu zet het mij wel weer erg aan het twijfelen over de 1000D, over wat je zei dat ie langzamer is dan de andere van canon..
Maar is dat veel langzamer, ik vind het zelf belangrijk dat ik wel gewoon achter elkaar door kan klikken, bijvoorbeeld wanneer ik een paard fotografeer die aan het bewegen is, anders kan ik net zo goed me compacte camera houden, die moet ook altijd even na denken.. :Z

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:24

_Mirte schreef:
Ik heb de Canon 1000D met 75-300mm nu 2 dagen, dus kan er nog niet al te veel over zeggen! Maar tot nu toe ben ik er helemaal tevreden mee.. :)

Heb jij toevallig al geprobeerd om snel achter elkaar door te kunnen klikken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:36

Sharon89 schreef:
[***]; echt heel erg bedankt voor je info! :)
Nu zet het mij wel weer erg aan het twijfelen over de 1000D, over wat je zei dat ie langzamer is dan de andere van canon..
Maar is dat veel langzamer, ik vind het zelf belangrijk dat ik wel gewoon achter elkaar door kan klikken, bijvoorbeeld wanneer ik een paard fotografeer die aan het bewegen is, anders kan ik net zo goed me compacte camera houden, die moet ook altijd even na denken.. :Z

Een compactcamera heeft altijd vertraging tussen het moment dat je de ontspanknop indrukt en het moment dat de foto wordt gemaakt. Dat heeft een spiegelreflexcamera niet. Dat je dus net zo goed een compactcamera kunt houden, is onzin.

Ook verschilt 't nogal wat, met de 1000D maak je 3 foto's per seconde, met de gemiddelde compactcamera 1 per 3 seconden tot 1 per seconde. Dat is dus hoe dan ook nogal een verschil.

Verder kun je als je constant door wil klikken misschien beter een filmcamera kopen, dat heeft weinig te maken met fotografie. Gewoon je foto's goed timen werkt met iedere camera beter dan je je geheugenkaartje volschieten in een dressuurproef van 6 minuten.

Misschien een beetje kort door de bocht, maar wel waar ;)

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:50

hahah sorry van mijn reactie :+
Snap je nu wel hoor!

Maar in een dressuurproef van 6 minuten blijf ik natuurlijk niet continu door klikken, wel op de goed momenten, maar stel ze gaat van hand veranderen in middendraf, kan ik dan wel een paar keer gewoon blijven klikken zeg maar ?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:53

dan valt dat verschil wel mee, bij de 550D is het 3,7 beelden per seconden dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:54

Ja natuurlijk, maar JUIST in die middendraf is er maar één goed moment per pas, en is het belangrijk specifiek op dat moment goed te timen en niet zomaar wat door te klikken (want dan zul je zien dat je geheid dat moment mist)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:57

Pareltje2 schreef:
dan valt dat verschil wel mee, bij de 550D is het 3,7 beelden per seconden dacht ik.

Klopt verschil in aantal frames per seconde valt best mee, alleen heeft de 550D wel een beduidend grotere buffer :)

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:21

Kan iemand mij misschien nog helpen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:25

Hoe compact moet je camera wezen, [***]? Zoek je een camera die makkelijk in je jaszak past, of ééntje die geen spiegelreflexcamera is maar wel wat "serieuzer" is qua omvang?