[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JW18

Re: [Centraal] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:28

@monzano,

De Hoya hmc super en de Hoya HMC pro1 zijn goede filters, maar wel wat goedkoper.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:42

manzano schreef:
Ik bedoelde welke de nog betere was Knipoog

Dat is de UV MRC D-Pro.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:45

JW18 schreef:
@monzano,

De Hoya hmc super en de Hoya HMC pro1 zijn goede filters, maar wel wat goedkoper.

Als je de absolute zekerheid wilt dat het filter de kwaliteit van je objectief niet negatief beinvloed, en dat geldt dan hoofdzakelijk voor de allerbeste objectieven bv, de 'L' serie van Canon, dan moet je niet gaan bezuinigen op een filter. Als je bv 1700 euro uitgeeft voot een 'L' objectief moet je er niet een filtertje opzetten van een 20 euro. Neem dan de beste van B+W, want dat zijn gewoon de beste.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:08

waarvoor dient zo'n filter???
*voelt zich erg blond nu Bloos *

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:22

frenia schreef:
waarvoor dient zo'n filter???
*voelt zich erg blond nu Bloos *

Het filter houd UVstralen tegen. Nu maakt dat voor een digitaal toestel niet uit want die zijn zowiezo al niet gevoelig voor UV-stralen. Maar een belangrijkere funktie is, dat je de voorste lens van je objectief hiermee beschermd tegen krassen. Je zult altijd een keer die voorste lens moeten schoonmaken en als er dan per ongeluk zand tussen zit maak je krassen op die lens. Als dat gebeurd kun je dat beter doen op een filter dat vervangen kan worden dan op de voorste lens van je objectief, want als die vervangen moet worden ben je heel wat meer geld kwijt. En zand kan er, zeker bij de paardensport gemakkellijk op komen. De meesten geven de voorkeur aan een UV-filter omdat die verder geen invloed op het beeld heeft. Maar dan moet dat wel een optisch zodanige kwaliteit zijn dat de lichtstralen niet worden vertekend, want dan krijg je onscherpe foto's ed. Persoonlijk heb ik een KR 1,5 filter standaard op mijn objectieven zitten. Dit is een lens die de foto een heel klein beetje warmere kleuren geeft. Zeker met portretten is dit erg prettig. Maar ook verder in bv de paardensport geeft het vaak net even een beetje extra warmte aan de foto.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:37

Kokomo schreef:
JW18 schreef:
@monzano,

Als je de absolute zekerheid wilt dat het filter de kwaliteit van je objectief niet negatief beinvloed, en dat geldt dan hoofdzakelijk voor de allerbeste objectieven bv, de 'L' serie van Canon, dan moet je niet gaan bezuinigen op een filter. Als je bv 1700 euro uitgeeft voot een 'L' objectief moet je er niet een filtertje opzetten van een 20 euro. Neem dan de beste van B+W, want dat zijn gewoon de beste.

Om zo'n objectief gaat het inderdaad Ja

Op DPZ heb ik op zich ook wel goede dingen gelezen over de Hoya HMC filters..... zal me uiteraard ook laten voorlichten in de winkel, maar wat voorkennis vind ik dan wel fijn (ik laat me makkelijk van alles aansmeren Nagelbijten / Gniffelen)

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:54

@kokomo, de door mij genoemde Hoya filters voldoen ook zeker voor een L of Ex objectief. Heb ze er zelf ook op. Deze filters kosten ook geen 20 eurotjes.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:07

JW18 schreef:
@kokomo, de door mij genoemde Hoya filters voldoen ook zeker voor een L of Ex objectief. Heb ze er zelf ook op. Deze filters kosten ook geen 20 eurotjes.

Moet je ongeveer zien als de top Sigma objectieven tegen de top Canon objectieven. Sigma is goedkoper maar ook een beetje minder in kwaliteit. Schneider waar B+W vandaan komt doet ook erg veel in top-pro objectieven en maakt in filters de absolute topkwaliteit. Ik geef liever geen 70 euro uit om er later achter te komen dat je voor 10 of 20 meer een betere had kunnen nemen.
Adviezen van winkeliers moet je altijd met enige reserve bekijken. Vaak hebben zij geen andere filters in voorraad en geen zin om apart een ander merk te bestellen en zij krijgen misschien een hogere inkoopskorting op dat andere merk en dus meer verdienste.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:50

Ja, dat ligt een beetje aan de winkel denk ik. Ik ga naar Konijn, dus heb daar wel veel vertrouwen in Ja

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:16

manzano schreef:
Ja, dat ligt een beetje aan de winkel denk ik. Ik ga naar Konijn, dus heb daar wel veel vertrouwen in Ja

Voordeel van Konijn is dat ie een heel breed aanbod heeft en dus niet zozeer merkgebonden is.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:01

Even een vraagje, ik heb sinds een klein half jaar de Canon 400D. Altijd met de kitlens gefotografeerd en ben nu wel op zoek naar een andere. Nu is mijn oog gevallen op de Sigma 70-300mm F4.0-5.6. Hier zit echter geen stabilisator in. Mijn vader (nu niet druk met fotograferen, vroeger wel veel & hele grote lenzen gehad, maar dat was nog lang en breed voor digitijdperk) zegt dat ik beter een lens met een stabilisator kan aanschaffen. Ik daar naar gezocht, maar die zijn er nog heel weinig en dan zijn ze gelijk veel en veel stukken duurder en dat geld heb ik gewoon niet (als studentje Knipoog). Dus mijn vragen, in hoeverre is een stabilisator nodig en heeft iemand die Sigma en hoe bevalt ie?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:36

Maaaike schreef:
Even een vraagje, ik heb sinds een klein half jaar de Canon 400D. Altijd met de kitlens gefotografeerd en ben nu wel op zoek naar een andere. Nu is mijn oog gevallen op de Sigma 70-300mm F4.0-5.6. Hier zit echter geen stabilisator in. Mijn vader (nu niet druk met fotograferen, vroeger wel veel & hele grote lenzen gehad, maar dat was nog lang en breed voor digitijdperk) zegt dat ik beter een lens met een stabilisator kan aanschaffen. Ik daar naar gezocht, maar die zijn er nog heel weinig en dan zijn ze gelijk veel en veel stukken duurder en dat geld heb ik gewoon niet (als studentje Knipoog). Dus mijn vragen, in hoeverre is een stabilisator nodig en heeft iemand die Sigma en hoe bevalt ie?

Of jij een beeldstabilisator nodig hebt kun je het beste zelf bekijken. Kijk gewoon eens naar de foto's die je de afgelopen tijd hebt gemaakt. Kijk welke sluitertijden je gebruikt hebt en ga eens een behoorlijk stuk croppen om te zien of je veel lst had van bewegingsonscherpte. Als regel kun je nemen dat met een objectief van 300mm je minimaal een sluitertijd nodig hebt van 1/300 sec. Als je vaak een langszamere sluitertijd gebruikt en het diafragma al helemaal open had staan zul je dus met een 300mm in de problemen komen. Dat is dan ook wel te zien als je flink gaat croppen, want dan zijn die opnames flink vergroot ook onscherp. De 1/300 sec kun je met stabilisator omlaag doen naar 1/75 want je kunt met stabilisator 2 stops langszamere sluitertijd gebruiken. Maar die 1/300 sec. is een richtlijn. Voor iedereen is het verschillend hoe stil hij zijn toestel kan houden. Mij lukt het we om met 200mm bij 1/60 een scherpe foto te maken. Maar dat verschilt ook per dag. Het scheelt of je goed uitgerust bent en of je veel stress hebt of gehaast. Probeer maar eens 100 m flink hard te lopen en dan als je weer stil staat je camera stil te houden. Dus de 1/300 is geen vast gegeven en je moet het dan bij jezelf onderzoeken of je het per se nodig hebt.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:28

even dan maar gewoon zo een vraagje waar jullie op los kunnen gaan Lachen

Ik heb de 400D zoals eerder gezecht en wil er een lens bij naast de 18-55...wat zouden jullie aanraden, welk merk etc etc.
Voornamelijk paarden, dieren, natuur...

Wat is nou een goede prijs kwaliteits lens en het liefst zo tot de 300 mm. Maar onder de 500 euro zowiezo! Het is voor mij voor hobby ben geen fotograaf....

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:54

Texas1 schreef:
even dan maar gewoon zo een vraagje waar jullie op los kunnen gaan Lachen

Ik heb de 400D zoals eerder gezecht en wil er een lens bij naast de 18-55...wat zouden jullie aanraden, welk merk etc etc.
Voornamelijk paarden, dieren, natuur...

Wat is nou een goede prijs kwaliteits lens en het liefst zo tot de 300 mm. Maar onder de 500 euro zowiezo! Het is voor mij voor hobby ben geen fotograaf....

Zit eigenlijk met hetzelfde probleem dus kan je niet helpen Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:51

Wat een erg geode zoom-tele is, is een objectief die net boven de 500 euro kost nl. € 524,00 bij foto Konijnenberg. Nu is er ook een cashback aktie voor objectieven, alleen weet ik niet of deze daar ook onder valt, ik dacht het wel en dan zal dat zo'n 60 a 70 euro zijn. De Canon site ligt er gedeeltelijk uit dus kan het niet nakijken. Dit objectief is in ieder geval zo goed dat gebruikers hem 'L' waardig vinden. Dat is de 70-300 F/4-5.6 IS USM. Hij is dus met stille snelle USM motor en met stabilizer.

O ja en ik las net ergens dat de cashback aktie van Canon is verlengd tot 31 augustus.

Edit: Bedrag Cashback moet zijn € 50,00

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:28

bedankt voor je reactie!!
toch vind ik het erg veel geld, had hier ook al naar zitten kijken maar voor dat geld ken je ook een autotje kopen Lachen...wat zou er verder nog kunnen?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:49

Texas1 schreef:
bedankt voor je reactie!!
toch vind ik het erg veel geld, had hier ook al naar zitten kijken maar voor dat geld ken je ook een autotje kopen Lachen...wat zou er verder nog kunnen?

Canon heeft ook vanaf 219 euro ongeveer een 75-300 en met USM motor rond de 259.
En er is natuurlijk de Sigma 70-300 APO voor 219. Hoor ik ook redelijke berichten over.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:34

Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Canon EOS 400D met een standaard kitlens. Aangezien ik genoeg heb gewerkt deze maand voor een leuke nieuwe lens ben ik al druk aan het zoeken geweest voor 1 die aan mijn wensen en budget (ongeveer 250 euro) voldoet.

Wie kan mij helpen de juiste beslissing te maken? Ik heb gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat de volgende objectieven een mogelijkheid zijn:
- Canon EF 55-200 mm F4.5-5.6II USM
- Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 III
- Canon EF 75-300 mm U III (M)

De laatste twee spreken mij aan vanwege het grotere bereik (mag ik dat zo noemen?). Ik heb enkel meerdere malen gelezen dat tussen de 200 en 300 mm de kwaliteit van de foto's drastisch slechter wordt. Daarom staat de eerste ook op mijn lijstje, maar zal deze geschikt zijn voor onder andere paardensport?
Kan iemand mij ook uitleggen wat het verschil is tussen de tweede en de derde?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:43

Volgens mij zijn de 2e en 3e dezelfde lenzen. Aan 200mm heb je vaak al voldoende bereik voor paardensport. Ik ben zelf een paar jaar terug ook begonnen met de 55-200 en het is een erg fijn lensje. Lekker snel ook. De overige 2 ken ik elf niet, maar tussen 200-300 mm gaat de kwaliteit hard achteruit.
Zoals al vaker genoemd in dit topic kun je ook kijken naar de Sigma 70-300 Apo Macro. Deze presteert beter dan de 75-300, maar is wat minder snel.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:32

Waar is de 80-200 mm lens geschikt voor?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:55

Nerootjeh schreef:
Waar is de 80-200 mm lens geschikt voor?

Voor hetzelfde als een 70-200, je hebt alleen iets meer tele als start. Dus ook geschikt voor paardensport.

Medea schreef:
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Canon EOS 400D met een standaard kitlens. Aangezien ik genoeg heb gewerkt deze maand voor een leuke nieuwe lens ben ik al druk aan het zoeken geweest voor 1 die aan mijn wensen en budget (ongeveer 250 euro) voldoet.

Wie kan mij helpen de juiste beslissing te maken? Ik heb gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat de volgende objectieven een mogelijkheid zijn:
- Canon EF 55-200 mm F4.5-5.6II USM
- Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 III
- Canon EF 75-300 mm U III (M)

De laatste twee spreken mij aan vanwege het grotere bereik (mag ik dat zo noemen?). Ik heb enkel meerdere malen gelezen dat tussen de 200 en 300 mm de kwaliteit van de foto's drastisch slechter wordt. Daarom staat de eerste ook op mijn lijstje, maar zal deze geschikt zijn voor onder andere paardensport?
Kan iemand mij ook uitleggen wat het verschil is tussen de tweede en de derde?

Achter de 3e behoort dacht ik in plaats van alleen een U , USM te staan. En dat is dus de afkorting voor de ultrasonic motor. Die is sneller dan de gewone scherpstelmotor en veel stiller. Je hoort hem haast niet. In deze klasse is het inderdaad waar dat het bereik van 200-300 slechter wordt. Maar van de 55-200 weet ik ook dat die niet optimaal is. De 70-300 is in het gebied tot 200mm beter dan de 55-200.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:41

Ik ga beslist de Canon EF 50 1.8 aanschaffen Ja

Nu zit ik toch te twijfelen tussen de 55-200 en de 70-300

Bij de mediamarkt werd verteld dat de 55-200 eventueel ook geschikt is voor portretten.
Maar als ik die 50 1.8 van Canon aanschaf zou de 70-300 ( of 200 ) een betere optie zijn om te zoomen dan Lachen?

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:49

Kokomo schreef:
Achter de 3e behoort dacht ik in plaats van alleen een U , USM te staan. En dat is dus de afkorting voor de ultrasonic motor. Die is sneller dan de gewone scherpstelmotor en veel stiller. Je hoort hem haast niet. In deze klasse is het inderdaad waar dat het bereik van 200-300 slechter wordt. Maar van de 55-200 weet ik ook dat die niet optimaal is. De 70-300 is in het gebied tot 200mm beter dan de 55-200.

Hartelijk dank beide voor de heldere uitleg!. Het is dus kort verstandiger de 70-300 mm aan te schaffen, als ik het zo lees?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:20

Wat ik tot nog toe aan 55-200 objectieven heb gezien valt mij de kwaliteit tegen of je moet al een hele dure kopen. Dus blijft een 70-300 een betere keuze.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:26

Nerootjeh schreef:
Bij de mediamarkt werd verteld dat de 55-200 eventueel ook geschikt is voor portretten.
Lachen?

Als je bij een mediamarkt het over een portreobjectief hebt bedoelen zij een objectief voor mensen portretten. Weet niet of jij dta ook bedoeld of dat je zoals de meeste bokkers paarden portretten bedoeld. Dan heb je meer aan wat meer tele. Maar voor mensenportretten is de 50mm eigenlijk bij uitstek geschikt. Voor full-frame kleinbeeld is het ideale barandpuntafstand 85mm voor portretten. De 50mm is met 1,6x crop 80mm. Dus gewoon het portretobjectief. De enigen die nog beter zijn dan de 50 1.8 zijn de 50mm 1.4 of 1.2. maar die zijn flink duurder.