Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fellow schreef:MyHu
Probeer jezelf er tijdens het foto's maken eraan te herinneren dat je vooral moet letten op het scherpstellen, dan gaat het meestal al beter.
JewEmm schreef:Iedereen die al feedback gegeven heeft: top! Bij deze mijn feedback. Ik ga proberen wat vaker feedback te geven dan vorig jaar.
MyHu: Je geeft het zelf inderdaad al aan dat je scherpte mist. Een deel hiervan kan je (op klein formaat) beter terug laten komen door de foto te verscherpen in de nabewerken en door het (lokaal) contrast te verhogen. Als je in dit geval de zwarte tinten donkerder maakt, dan komt de hond ook verder los van de achtergrond.
Leonyr schreef:WEEK 1
Mocht je naam er niet tussen staan, dan vond ik het lastig om er opbouwend kritiek op te geven, de volgende keer probeer ik je er dan wel bij te pakken.
Commentaar is vanuit mijn oogpunt en is daarom niet direct de waarheid, maar wellicht helpt het om te begrijpen hoe je foto overkomt. Oftewel: sla op wat je nuttig vind van mijn bericht en vergeet de rest.
Bovendien kan het soms overkomen als geitenwollensokken-gebazel, omdat ik erg veel waarde hecht aan het verhaal achter de foto.
(Ik heb in dit geval een link geplaatst naar je foto, zodat je niet helemaal hoeft terug te bladeren)
MyHu
https://farm8.staticflickr.com/7492/161 ... f8bc_c.jpg
Je hebt goed rekening gehouden met de kijkrichting en de ruimte die om je onderwerp heen zit. Hierdoor pak je een stukje van de omgeving mee, zonder dat dit stoort. De kleuren van de achtergrond gaan namelijk mee met de algemene tint van je foto. Je lage standpunt zorgt er bovendien voor dat we de hond in de ogen kunnen kijken, wat een belangrijk stukje emotie mee geeft.
Ik zou me als ik jou was niet zo zorgen maken om een perfect scherpe foto. Wat veel belangrijker is, is dat je gevoel voor het beeld ontwikkelt. Een feeling voor fotografie. Als je dat hebt, dan komen die snufjes scherpte en kleur er later wel bij. De onscherpte van deze foto is dan ook geen fout van je fotografie, maar een logische achteruitgang door het verwerken van de foto. Het verkleinen en uploaden doet een hoop met je foto. Het duurt altijd even voor je daar de handigheid krijgt om dit op te lossen en te voorkomen.
Bellatrix schreef:MyHu: Er valt een schaduw op de hond en dat kijkt niet lekker weg. Vind de hond ook te centraal en vind de foto wat flets. (ik hou van felle kleuren) En ik mis hier wat scherpte nog.
Sodeletuut schreef:MyHu: mooie foto in al die blaadjes. Ik vind hem qua compositie wat gewoontjes, en niet helemaal scherp, maar je hebt de hond wel op een heel mooi moment vastgelegd.
Jespri schreef:MyHu Foto Zoals je zelf ook al aangeeft, mis ik scherpte in je foto. De bladeren voor de hond lijken scherper dan de hond zelf, zonde. Heb je zelf een idee waar het aan ligt?
laurajoy15 schreef:Ooooh dilemma, wel of niet weer een jaartje mee doen? Vorig jaar wel volgehouden maar wel af en toe met oude doos foto's