[FOTO] Verzameltopic: Picture of the Week! Deel III – 2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: [FOTO] Verzameltopic: Picture of the Week! Deel III – 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:19

:j Ben benieuwd!

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:22

Bedankt voor de feedback, JewEmm, Sodeluut en Bellatrix.

@Sodeluut: Ja het is inderdaad van hoog gemaakt, ik woon in een flat en heb dus een goed zicht op de daken van de andere huizen.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:50

Leuk topic!

Ik wil ook graag meedoen :)
Ik heb sinds begin december een systeemcamera, een Sony alpha 5000. Daarvoor heb ik wel al eens met de spiegelreflex van mijn moeder gefotografeerd, maar verder weinig ervaring. Zo'n systeemcamera is dus ideaal voor mij :)

Ik heb deze foto al eens eerder genomen, maar ik vond hem nog wel bij deze tijd passen. Ik heb nog niet veel ervaring met bewerken, maar heb wel al veel met photoshop gespeeld. Helaas heb ik tijdens het opschonen van mijn computer ook wat essentiele PS bestanden gewist, dus niet zo'n geweldige bewerking.

Afbeelding

Ik heb bokt upload gebruikt, ik zal nog opzoek gaan naar een betere site. Iemand tips? Ik zag flickr voorbij komen, maar zit in het buitenland. Ik wil dan niet codes oid naar mijn telefoon laten sturen ivm kosten.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:54

Fellow schreef:
MyHu
Probeer jezelf er tijdens het foto's maken eraan te herinneren dat je vooral moet letten op het scherpstellen, dan gaat het meestal al beter. :)

Klopt, dat merk je vaak ook wel als je er inderdaad op let, heel erg bedankt voor de tip!

JewEmm schreef:
Iedereen die al feedback gegeven heeft: top! Bij deze mijn feedback. Ik ga proberen wat vaker feedback te geven dan vorig jaar.

MyHu: Je geeft het zelf inderdaad al aan dat je scherpte mist. Een deel hiervan kan je (op klein formaat) beter terug laten komen door de foto te verscherpen in de nabewerken en door het (lokaal) contrast te verhogen. Als je in dit geval de zwarte tinten donkerder maakt, dan komt de hond ook verder los van de achtergrond.

Superbedankt, ik ga in GIMP maar een keer de knopjes opzoeken en maar even wat dingen uitproberen!

Leonyr schreef:
WEEK 1
Mocht je naam er niet tussen staan, dan vond ik het lastig om er opbouwend kritiek op te geven, de volgende keer probeer ik je er dan wel bij te pakken.
Commentaar is vanuit mijn oogpunt en is daarom niet direct de waarheid, maar wellicht helpt het om te begrijpen hoe je foto overkomt. Oftewel: sla op wat je nuttig vind van mijn bericht en vergeet de rest. :D
Bovendien kan het soms overkomen als geitenwollensokken-gebazel, omdat ik erg veel waarde hecht aan het verhaal achter de foto.

(Ik heb in dit geval een link geplaatst naar je foto, zodat je niet helemaal hoeft terug te bladeren)

MyHu
https://farm8.staticflickr.com/7492/161 ... f8bc_c.jpg
Je hebt goed rekening gehouden met de kijkrichting en de ruimte die om je onderwerp heen zit. Hierdoor pak je een stukje van de omgeving mee, zonder dat dit stoort. De kleuren van de achtergrond gaan namelijk mee met de algemene tint van je foto. Je lage standpunt zorgt er bovendien voor dat we de hond in de ogen kunnen kijken, wat een belangrijk stukje emotie mee geeft.
Ik zou me als ik jou was niet zo zorgen maken om een perfect scherpe foto. Wat veel belangrijker is, is dat je gevoel voor het beeld ontwikkelt. Een feeling voor fotografie. Als je dat hebt, dan komen die snufjes scherpte en kleur er later wel bij. De onscherpte van deze foto is dan ook geen fout van je fotografie, maar een logische achteruitgang door het verwerken van de foto. Het verkleinen en uploaden doet een hoop met je foto. Het duurt altijd even voor je daar de handigheid krijgt om dit op te lossen en te voorkomen.

Supertoffe feedback! Bedankt voor de complimenten!

Bellatrix schreef:
MyHu: Er valt een schaduw op de hond en dat kijkt niet lekker weg. Vind de hond ook te centraal en vind de foto wat flets. (ik hou van felle kleuren) En ik mis hier wat scherpte nog.

Klopt, ik moet toch maar een reflectiescherm opscharrelen. Oké, daar ben ik het niet met je eens op deze foto, maar dat is uiteraard smaak! De kleur mis ik ook wel een beetje, dus daar geef ik je gelijk in :+

Sodeletuut schreef:
MyHu: mooie foto in al die blaadjes. Ik vind hem qua compositie wat gewoontjes, en niet helemaal scherp, maar je hebt de hond wel op een heel mooi moment vastgelegd.

Dankjewel! :)

Jespri schreef:
MyHu Foto Zoals je zelf ook al aangeeft, mis ik scherpte in je foto. De bladeren voor de hond lijken scherper dan de hond zelf, zonde. Heb je zelf een idee waar het aan ligt?

Ja, ik zag het ook al, ik stel handmatig scherp, en daar moet ik nog wel even mee oefenen, ik denk dat het daar aan ligt :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:04

Gracezellaa
Leuke sfeervolle foto. Leuk voor op de kerstkaart bijvoorbeeld. Wellicht zou je links en rechts er iets af kunnen snijden zodat de randen strak langs de randen van de kubussen lopen snap je?

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:06

Dandy
Vignet is een soort van zwarte of witte omlijstingachtig. Deze foto zegt meer dan geschreven tekst wat ik bedoel: http://magme.eu//images/vignette.png.
Als je naar jouw foto kijkt, lijkt dat aan de onderkant te zitten (kan soms plaats vinden door de grootste groothoek van je lens te gebruiken). Maar nu ik het origineel zie, lijkt mij dat het wat anders is, wat ik daar zie.

Dank voor de uitleg. Ik heb in de foto iets meer schaduw toegevoegd, kan dat het zijn?

verder vind ik dat er hele mooie foto's voorbij komen. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:07

Zou kunnen ja. :j

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:18

Hoi allemaal,

Ik wil ook graag meedoen. De camera die ik gebruik is een Nikon D7100.

Voor mij de eerste keer dat ik vuurwerk ging "proberen" te fotograferen en dat viel flink tegen.
Deze foto is gemaakt op F2.8 1/40 ISO 200 (met statief).
Afbeelding

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:20

week 1:

Afbeelding

alleen hondje wilde niet blijven liggen op de plek waar ik m had gelegd vandaar wat storende dingen op de achtergrond, heb er wel 1 op de goeie plek maar die is niet goed scherp.

Oh en even voor de mensen die mij niet kennen, ik fotografeer vanaf zomervakantie 2014 met een Nikon D3100 met 18-55 mm lensje. hiervoor fotografeerde ik wel al een tijdje met de compactcamera van mijn moeder.

(dit is de eerste keer dat ik alles zelf heb ingesteld op de camera)
Laatst bijgewerkt door Jessica_1998 op 03-01-15 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:23

Welkom Ingvild, die camera heb ik ook!
Je sluitertijd had langer gemogen dan had je wellicht meer strepen gekregen inderdaad. :j Ondanks vind ik hem zo wel leuk lijken hoor! Je blijft er naar kijken namelijk. :j

Jessica
Mooie compositie, ietwat jammer van de achtergrond zoals je al schreef.
De ogen ogen niet scherp hier, het scherptegebied lijkt op de neus te liggen. Bewerk je ook wel eens foto's? Dan zou je de ogen wellicht een pietsje kunnen oplichten namelijk. Sowieso mag de foto wel wat lichter in zijn geheel. Wellicht ook wat ruimer aan de bovenkant. Al met al, blijft het een mooi portret zo op de grond, nu nog de puntjes op de i. :j

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:27

ik bewerk eigenlijk niet nee, heb nogsteeds geen goed programma gevonden.. dus als je ideeen hebt voor een gratis programma waarmee je dat kan doen?
Dankjewel voor de feedback trouwens :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:34

Graag gedaan. Photofilter bijvoorbeeld? Gimp?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:02

Ook ik ga proberen iedereen feedback te geven, zal dus wel een behoorlijk lange post worden, you’ve been warned! :))

Superliesje
Interessante foto, jammer dat de strohalmpjes niet scherp zijn, op het moment dat die ragscherp zouden zijn, en de achtergrond vager had ik de foto beter gevonden.

Magda_90
Tof dat je de stap richting analoog hebt gezet! Met de gedachte achter je foto (gelezen in je FK topic) had ik er eerder voor gekozen om het huisje scherp te hebben en de foto niet. Zoals de foto nu is vind ik het jammer dat de rechterkant van de boom minder scherp lijkt.

Marjoow
Toffe foto, leuk om te zien dat je achtergrond paars is ipv zwart zoals bij de meeste vuurwerkfoto’s. Ikzelf zou voor een kortere sluitertijd gaan, maar dat is een kwestie van smaak.

WiancaR
Ik vind het jammer dat er bij deze foto ook nog ander vuurwerk in de linkeronderhoek zit, ik weet niet zo goed waar/hoe ik mijn aandacht nu moet verdelen. Teveel om naar te kijken zegmaar.

Rosslover
Ik mis scherpte in je foto, ook vind ik de lijn jammer, maar als je dit jaar gaat oefenen met photoshoppen dan kun je daar goed mee oefenen!

Leonyr
Toffe foto, weinig op aan te merken.

Bellatrix
Interessante foto, al zou ik zelf niet kiezen voor zoiets, maar dat kan smaak zijn, ik vind de sluitertijd te lang en vind het jammer dat er teveel gebeurt in de foto. Paarse gloed erachter vind ik wel heel erg tof!

EskeGirl
Het lijkt haast alsof je 2 losse foto’s bij elkaar hebt geplakt omdat het paard duidelijk dichterbij staat dan de persoon op de foto. Ik zou er eerder voor kiezen die op gelijke hoogte te zetten, met iets meer afstand tussen persoon en paard.

Verography
Je foto doet het niet meer op bokt, maar ik heb ‘m teruggevonden. Hele toffe foto.

MarBri
Jammer dat het paard zijn ogen dicht heeft, dat maakt de foto voor mij minder interessant.

Marit
Hele toffe foto, zeker omdat het een zelfportet is!
Fellow
Leuke foto, toch vind ik ‘m er niet helemaal uitknallen ofzo, kan er de vinger niet helemaal op leggen.

Sanne_Com
Leuke foto, jammer dat er wat ruis overheen zit. Ook zou ik ervoor gezorgd hebben dat het beeldje recht stond.

MyHu
Zoals je zelf ook al aangeeft, mis gewoon echt scherpte in deze foto, dit jaar dus veel oefenen!

Heavenslove
Mooie foto! Horizon lijkt ietsje scheef te zijn.

Monbyou
Leuke foto, volgende keer zou ik iets meer inzoomen.

Showteam
Mooie foto, mooi kleurgebruik en fijne scherpe foto.

Crazymel
Rare foto zo, met die zwarte balken, maar ik neem aan dat die niet op het origineel zitten. :P Ik mis scherpte in je foto.

Rianne_
Ik vind je foto niet echt interessant, de kleuren zijn vrij grauw en ik zie weinig gebeuren op de foto, ik had het leuker gevonden als ’t hondje enthousiast aan kwam rennen oid, daarnaast zou ik volgende keer door je knieen gaan, ooghoogte maakt het al snel interessanter.

Mb_foto
Mooie scherpe foto, mooie kleuren, niets op aan te merken.

it_is_me
Mooie foto, al had ik zelf eerder voor een liggende uitsnede gekozen.

Iejoorr
Jammer van de ruis, ook vind ik de kleuren in het vuurwerk te fel, als ik ernaar kijk knijp ik automatisch mijn ogen wat dicht.

Glenstorm
Mooie foto, fijn kleurgebruik, leuk paardje ook!

Taarss
Mooie foto, jammer van de hoeveelheid ruis die erop zit.

_Elke
Leuke foto, jammer dat de pup niet scherp is.
Nefertarie
Interessante foto, al had ik m rechts iets meer ruimte gegeven zodat je meer met de jager meekijkt. Tof dat je een keer meekon op jacht :j

femmelz
Leuke foto, maar ik mis een onderwerp, voor een landschap zie ik te weinig, en ik zie niet goed waarnaar ik eigenlijk moet kijken. Mooie kleuren.

Deetjeeeuh
Leuke foto, zoiets wil ik ook nog steeds eens proberen te maken!

Racheel
Leuke foto, jammer van de ruis en ik mis wat scherpte[/b]

Suuszels
Mooie foto, vooral die kleuren zijn heel fijn!

Gub
Mooie foto, heel mooi scherp! Jammer van het vuurwerk aan de onderkant, dat leid imo een beetje af, had ik weggekloond, ook jammer dat het vuurwerk net uit beeld loopt, maarja, niets zo onvoorspelbaar als vuurwerk natuurlijk, heb je deze vanaf statief geschoten?

Robin_Rikkie
Leuke foto! Jammer van het lichtpuntje linksonderin.

Calice
Leuke foto. :)

Irene96
Hele toffe foto, echt heel tof! Ook op een fijne manier grijs.

Joeluna
Ik kon alleen maar heel hard lachen toen ik je foto zag. Mooie kleuren en mooi scherp.

NESCAFE
Leuke foto, jammer dat zn oortjes niet helemaal scherp zijn. En wat een fantastische gezichtsuitdrukking _O-

Babel
Mooie foto, mooie kleuren ook!

Ismy
Jammer dat het haar van het model en het boek net buiten de foto vallen.

Ash_
Hele toffe foto, wat een uitzicht zeg!

marijepagter
Mooie scherpe foto, jammer van het vogeltje op de achtergrond, die leid me een beetje af.

CrazyIris
Leuke winterse foto!

Quartel
Ik mis eigenlijk wat scherpte bij je foto.

Jespri
Leuke foto, jammer dat de pony vies is, maarja, modder en witte pony’s he.. :=

QiiaaooNaa
Leuke foto!

Asselruiter
Interessante foto, mooi scherp! Ik had de linkerroos ietsje meer naar rechts verplaatst. Erg creatief in elk geval!

TeSzZz
Leuke foto, mooie scherpte-diepte

JewEmm
Toffe foto! Ik vind het vooral heel gaaf dat je ziet waar het vuurwerk vandaan komt. Jammer dat hij bovenin wat bewogen is, schoot je uit de hand? De bomen op de achtergrond voegen ook net wat toe.

Sodeletuut
Gave foto, mooie kleuren en leuk getimed!

_Patriciaa
Fijne scherpe foto.

Crazy_Horses
Gave foto, jammer dat er links en rechts net wat uit beeld vliegt.

tesseke
Leuke foto

LauraBloem
Ik vind t te hard zwart/wit, ik denk dat als hij zachter grijs zou zijn ik ‘m mooier zou vinden.

Wendy1987
Gave foto, jammer van het licht rechtsboven.

hilly200
Leuke foto. Fijne kleuren ook.

Cathyenbeau
Ik vind het jammer dat er zoveel gebeurt op je foto, ik had ook gekozen voor een kortere sluitertijd.

Dandy200
Leuke foto, maar ik mis wat scherpte bij de tastharen.

Agossie
Leuke foto, wat een schattig hondje zeg <3

Jolijnn
Jammer van de bomen en het vuurwerk links, verder heel tof!

k_m
Mooie foto, ook op een mooie manier grijs.

MarijeR
Mooie, ragscherpe foto.

Gracezellaa
Leuke foto!

Ingvlld
Leuke foto

Jessica_1998
Ik mis wat scherpte in je foto, ook vind ik ‘m iets te donker

Excuses voor het uitrekken van de pagina O:)

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:04

heb m even veranderd, heb m een klein beetje bewerkt nu.

en bedankt voor de feedback :)
Laatst bijgewerkt door Jessica_1998 op 03-01-15 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:05

Topper! +:)+
Bedankt voor de fb. :j

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:05

Ooooh dilemma, wel of niet weer een jaartje mee doen? Vorig jaar wel volgehouden maar wel af en toe met oude doos foto's :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:07

Dankjewel voor de feedback! :D

Laura, af en toe oude doos foto's zijn toch geen ramp?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:11

Thanks Myr! Langere sluitertijd valt bij meer mensen niet in de smaak zie ik. :+ Zal het met O&N opnieuw proberen!! _O-

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:12

Dank jullie wel voor de feedback, ik vind het een hele prestatie om al die foto's te voorzien van commentaar. Maar zeker leuk om feedback te krijgen :) Ik zal mij er morgen verder aan wagen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:12

Ja, ik ben gewoon niet zo van de lange wiebelslierten _O-

Asselruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:13

Dank je wel Murthul voor je feedback :D

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:14

ik ga proberen feedback te geven als de lijst er is, dat vind ik toch iets makkelijker werken

Asselruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:14

laurajoy15 schreef:
Ooooh dilemma, wel of niet weer een jaartje mee doen? Vorig jaar wel volgehouden maar wel af en toe met oude doos foto's :n

Ik zie jou foto's elke week opnieuw graag voorbij komen Laura! Ik zou het jammer vinden als je stopt en zoals hierboven al gezegd: af en toe een oude doos is toch niet erg? :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:16

Murthul schreef:
Ja, ik ben gewoon niet zo van de lange wiebelslierten _O-

Wiebelslierten. :') Die vind ik nou juist wel weer mooi. :+

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:19

Dankje voor de feedback :)