[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:18

Konstantine schreef:
Ik overdrijf natuurlijk een beetje, maar ik heb het in het verleden echt meer dan eens langs zien komen. :j
"Ik doe weer gratis portfolioshoots! Heb jij een paard dat *vul hier een paar bizarre eisen in* is, pb me dan en voeg de volgende dingen bij *vul nog wat meer eisen in*
Ik pb alleen terug als je paard voldoet, geen antwoord betekent dus geen interesse."

Brrrr, de rillingen lopen nog over mijn rug :=
Dan betaal ik liever een gepassioneerde hobbyfotograaf dan dat ik zo'n arrogante semiprofessional gratis laat langskomen. :P

Dat heeft niet zoveel met arrogantie te maken, maar met het feit dat die fotograaf zijn/haar portfolio wil aanvullen met een bepaald onderwerp. Die fotograaf heeft een zeker beeld in het hoofd dat hij/zij wil uitwerken. Als het bizarre eisen zijn, dan is het alleen een kwestie van "durf te vragen" :=, je weet nooit wat er aangemeld wordt!

Ik ben ook ooit begonnen met gratis fotoshoots, totdat ik ervoor gevraagd ging worden, net als bij anderen.
Nee zeggen is echt mijn slechtste kant en op een gegeven moment wilde ik graag dat mensen mij vragen omdat ze mijn foto's en stijl mooi vinden en niet omdat ze "even een goedkoop fotograafje" zoeken die "een paar leuke shotjes kan maken van mijn paard".
Toen ik nog gratis/voor een schijntje fotografeerde, kwam dat regelmatig voor en dan vind ik het gewoon echt niet leuk om te gaan fotograferen, met die instelling. Ze zeiden het dan niet met zoveel woorden, maar het was wel duidelijk.
Dat is dan wel leuk voor de oefening en gelukkig was dat niet altijd zo, maar na een tijd daar dankbaar gebruik van te maken voor oefening, was ik daar wel klaar mee.
Natuurlijk doe ik nog weleens iemand een gunst, zo ben ik nou ook wel weer :P En fotomeetings doe ik ook nog en zal ik ook blijven doen. De extra oefening blijft altijd welkom en het is ook gewoon erg leuk om te doen.

Doe vooral wat met alle tips die hier gegeven worden, want dat zijn echt goede tips, maar volgens mij doe je dat ook wel :) Jullie website ziet er bijvoorbeeld al een stuk beter uit! (ik heb het topic even gevolgd)
Met die instelling kom je er zeker wel! Het kost "alleen" tijd, geduld en veel oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:23

SSDesign, het is niet onze bedoeling om een winstgevend bedrijf er van te maken.
Het is gewoon voor de lol en een klein zakcentje is dan gewoon wel mooi meegenomen.
Ik denk dat ik voor een hoog bedrag misschien ook wel teveel druk zou voelen.
We willen wel graag onze eigen stijl ontwikkelen.
Het is in dit topic inderdaad vaker over geld gegaan, omdat sommige mensen niet lezen of voorbarige conclusies trekken dat we het voor het geld doen en niet omdat we het leuk vinden.
Dat vind ik erg jammer en veroorzaakt af en toe een kettingreactie waar ik in mijn eentje niet goed tegenop kan reageren.

De website heb ik eergister-avond gestart, dus dat niet alles erop staat klopt en dat heb ik ook vermeld toen ik de link plaatste.
En inderdaad, het is een nadeel dat we niet centraal zitten, al zijn hier in het Noorden gelukkig wel een hele hoop paarden en mooie landschappen. :j

Bij de portfolio uitbreiding heb ik voorwaarden staan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:24

KoudbloedKim schreef:
Blijheid, het is eigenlijk gewoon 'voor de fun'. :)
We willen er beide niet ons beroep van maken, maar als ik naar mezelf kijk, had ik zo graag mooie foto's van mijn vorige 2 paarden gehad.
Dit was toen niet mogelijk en ik had er een hoop voor over gehad om dit over te kunnen doen.
En met z'n tweeën is leuk, gezellig, het haalt de spanning er wat af, en je mist minder snel een mooi moment. :)

Maar nu zijn er mogelijkheden zát om mooie foto's van je paarden te laten maken :) Dat het bij jou toen niet lukte is heel vervelend, maar ik denk er sinds die tijd wel een stuk meer fotografen actief zijn.

Een beetje overdreven gesteld doet jullie hele plan mee een beetje denken aan iemand die een jaar paardrijd, een eigen paard heeft en dus besluit dat ze wel les kan geven. Want dat is toch leuk? En je bent nog een stuk goedkoper uit ook dan bij de plaatselijke rijvereniging! En dan een beetje verbaasd zijn als er zich niemand aanmeld voor je les, omdat de meeste mensen daar toch liever iemand hebben met diploma's en meer ervaring, ook al is dat duurder.

Bij een bedrijfje denk ik toch aan een iets degelijkere onderbouwing, zoals SSDesign ook al noemt; aanmelden bij KvK, ondernemingsplan schrijven, onderzoek doen waar nu precies vraag naar is en kijken of dat past bij wat je wil aanbieden, kritisch kijken waar je zelf tekort schiet en (een) opleiding(en) gaan volgen om jezelf te verbeteren.
Maar dat is volgens mij helemaal niet wat jij/jullie willen, als ik het topic zo doorlees. Jullie willen vooral graag foto's maken, ervan genieten en andere mensen er blij mee maken :) En dat is prima, maar dan zou ik het niet aanpakken in de vorm van een bedrijfje, waar mensen bepaalde verwachtingen bij hebben :) Blijf gewoon lekker hobbymatig doen wat je tot nu toe ook gedaan hebt. Je hebt veel shoots gedaan het laatste half jaar schrijf je, dus aan aanbod blijkbaar geen gebrek, je doet wat je leuk vind en je leert bij :) Ik zou het daar lekker bij laten, want volgens mij voegt het hebben van een eigen bedrijfje in jullie geval eigenlijk niks toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:24

Klopt hoor, we doen zeker een hele hoop met de vele tips die we gekregen hebben. :j
Soms zouden ze alleen wat vriendelijk gebracht kunnen worden en heb ik het idee dat er nog weleens gezeurd wordt om het zeuren. :+
Maar over het algemeen is het een zeer informatief en helpend topic geworden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:25

Blijheid, daarom heb ik bedrijfje ook tussen aanhalingstekens gezet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:47

Half, een soort van, een "bedrijfje tussen aanhalingstekens", maar vooral voor de fun vind ik verwarrend :o? Alles in mij roept 'kies nou wat je wil!'

Ik bedoel het niet verkeerd hoor. Ik vind het super dat je je passie wil volgen, en gezien de foto's die je maakt met pas een half jaar ervaring denk ik echt wel dat je er oog voor hebt :j Je krijgt heel wat kritiek om de oren en dat pak je netjes op, dus echt complimenten daarvoor :j
Maar ik snap gewoon niet helemaal wat je wil en 'wie je bent' op deze manier, ik denk vooral "huh }:0 "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:24

Ik kan gewoon even niet op het andere woord komen. :)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:49

Ik vind dat mensen die heel erg weinig vragen (en ik vind 30,- erg weinig voor twee fotografen) zichzelf waarschijnlijk niet serieus nemen, onzeker zijn, wellicht geen goede foto's maken. Is een aanname, maar zo werkt het psychologisch gezien. Als je kwaliteitfoto's maakt moet je je hele uitstraling daar op aanpassen, ook je tarief. Ook je website is een .weebly website. Gratis, niet professioneel in mijn ogen. Als ik ergens voor betaal, moet het goed zijn. En dan mag het best wat meer kosten dan 30,-.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:51

Mandarijn12 schreef:
Ik vind dat mensen die heel erg weinig vragen (en ik vind 30,- erg weinig voor twee fotografen) zichzelf waarschijnlijk niet serieus nemen, onzeker zijn, wellicht geen goede foto's maken. Is een aanname, maar zo werkt het psychologisch gezien. Als je kwaliteitfoto's maakt moet je je hele uitstraling daar op aanpassen, ook je tarief. Ook je website is een .weebly website. Gratis, niet professioneel in mijn ogen. Als ik ergens voor betaal, moet het goed zijn. En dan mag het best wat meer kosten dan 30,-.

Vraagje dan, ik vraag 35. Zit ik dan te laag?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:55

Bellatrix schreef:
Mandarijn12 schreef:

Vraagje dan, ik vraag 35. Zit ik dan te laag?

Zoals ik zei gaat het meer om wat je online uitdraagt en hoe alles daarmee in verhouding staat. Als je inderdaad aan de lage kant zit met een tarief, heel veel foto's geeft en daarnaast een gratis website hebt, vind ik het niet professioneel overkomen. Of jij te laag zit kan ik geen antwoord op geven, het is maar net wat je zelf wilt uitdragen als fotograaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:56

Ik vind jouw foto's altijd supergaaf, Bellatrix!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:57

Hmm, dan kom ik dus niet professioneel over. :') Misschien toch maar minder foto's geven dan. Ga er even over denken. :j

Thanks Tieneke! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:08

Ach, hoe je het ook doet, er zullen altijd mensen zijn die het anders zouden doen of er anders naar kijken en er een andere mening over hebben.

Ik ben lekker aan het uitvogelen hoe Lightroom werkt.
Heb eens geprobeerd wat meer uit een foto te halen en wat te spelen met tinten.

Originele bewerking. (FACEBOOK KWALITEIT)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:10

Maar wat maakt jullie anders dan andere fotografen? Heb je daar al eens over nagedacht? Waarom zou ik kiezen voor jullie en niet voor een ander?

Poeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:12

Jullie maken nette foto's maar ik vind jullie foto's niet bijzonder. Ik zie aan de foto's heel duidelijk dat jullie self-made zijn en nog heel weinig ervaring hebben.

Dat je beschikt over een goed toestel en scherpe foto's kunt maken maakt je nog geen goede fotograaf. Misschien dat jullie eens wat cursussen kunnen gaan volgen om wat meer te leren over wat iets tot een goede foto maakt. Zo kun je dan ook je eigen stijl ontwikkelen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:12

Probeer Photoshop ook eens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:13

Mandarijn12, daar ga ik goed over nadenken voor ik daar een antwoord op geef. :j

Courses, is een goed idee!

Poeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:14

Persoonlijk vind ik de zwart-wit foto echt lelijk. Dat voegt niets toe en is saai.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:18

Ts je zegt er de hele tijd bij dat het facebookkwaliteit is, maar als het de kwaliteit zo naar beneden haakt waarom ga je het dan niet ergens uploaden waar de kwaliteit wel goed is?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:21

Poeme, je kunt het ook onderbouwend vertellen :\ ''is lelijk'' voegt niks toe en is saai'' vind ik nou niet echt een leerzaam punt. Vertel dan wat jij in zo'n foto zoekt, dan kan de TS er van leren :)

Tineke, het idee is ontzettend tof, maar er is nog wat oefening nodig. Geen probleem, dat had iedereen nodig die met fotografie begon, en al spelende leer je :j

De bewerkte foto's hierboven zijn een verbetering. Foto 2 spreekt mij het meest aan. Het orgineel had naar mijn idee een wat te hoog contrast. Foto 2 lijkt nu, liever. Ik denk dat dat het goede woord ervoor is.
Foto 3 is wat te gewoon in grijstinten. Ik mis hierin de diepere tinten die het er uit laten spatten :j

We hebben hier op bokt nu ook bokt upload. Niet compleet optimaal, maar stukken beter dan Facebook. Verder werkt tinypic ook prima met het uploaden. Misschien een idee om het daar te uploaden? Dan laat je je foto's een stuk optimaler zien :)
Laatst bijgewerkt door Tigress op 09-12-14 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:22

Alleen de eerste foto is Facebook kwaliteit, die heb ik niet meer op de computer staan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:23

Tigress, bedankt! :))
Tegenwoordig upload ik met Imgur, ik ben nog geen betere uploadsite tegen gekomen qua kwaliteit.
Eerst altijd Tinypic, maar hoelanger de foto's daar op staan, hoe slechter de kwaliteit wordt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:24

De meeste tips en meningen zijn al pagina's lang gegeven...
Er staat veel tussen wat nuttig is en het is een interessante discussie :)

Eerlijk.... Toen ik de topic titel en OP zag dacht ik als eerste: die is op zoek naar gratis reclame/publiciteit :=
Aan de hand van dit topic gok ik ook dat een paar bokkers zich wel bij je gemeld hebben voor een shoot bij je.
Het geeft een beetje een 'voor een dubbeltje op de eerste rang' gevoel.
Dat is niks tegen jullie of de bokkers die een shoot willen overigens! :)

Ik bedoel er mee te zeggen,probeer ten alle tijde te bedenken hoe je acties/website/Facebook/topics/what ever op toekomstige klanten kan over komen....

Er wordt zoveel aangeboden op internet dat je voor 90% afhankelijk bent van de eerste indruk die mensen van je krijgen.
Als je eenmaal 'ongeschikt' bent bestempeld na die eerste indruk door Jantje of Pietje,krijg je sporadisch een tweede kans om je eerste indruk over te doen :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:27

ik vind je originele bewerking beter dan de nabewerking := . Ach je hebt nog veel te leren op elk gebied qua fotografie. Zowel compositie als nabewerking. Dat kost tijd.

Uhm Bellatrix een foto groot op een pagina waar de ogen dicht zijn: http://marliestrapfotografie.weebly.com ... 7_orig.jpg zou ik echt nooit doen ;) .
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 09-12-14 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:27

Tivoli schreef:
Ik bedoel er mee te zeggen,probeer ten alle tijde te bedenken hoe je acties/website/Facebook/topics/what ever op toekomstige klanten kan over komen....
Dat was dus de vraag in dit topic. :j