Angela schreef:Ik geloof dat er wel lint/paaltjes uit gehaald zijn, maar dat weet ik niet zeker (was een zandheuvel, dus zou buiten beeld kunnen vallen). Paard liep zonder halster/hoofdstel in de paddock, en aan hem is niet geshopt. Hij had een super klein plekje een paar cm onder zijn rechter oog, en zelfs die is op de foto niet weggehaald. Wat ik begrepen heb is ook in contrast/kleuren niet geshopt, verschil in kleur komt doordat mijn schimmel loopt te toverballen in zomer/wintervacht.
Dat om te laten zien dat het dus ook echt wel verschil maakt of je een huis-tuin-keuken foto maakt, of dat er een fotograaf achter zit die weet hoe een foto te maken. Daardoor kan het dus zijn dat je een giga-gave foto ziet, en van hetzelfde paard een foto die niet echt indrukwekkend is. Dat maakt niet meteen dat de mooie foto ook meteen zwaar geshopt is, soms is het gewoon vakman(vrouw) schap in de omgang met de camera.
Fotograaf van de betreffende foto ben ik en ik kom dus toevallig mijn foto tegen in dit topic
. In deze foto heb ik inderdaad een paaltje en een enkel lint weggehaald, omdat ik dit zelf storend vond. Ik heb een zeer minimale hoeveelheid contrast toegevoegd (nog geen '5' in Lightroom), verder is de foto een beetje gecropt. Dat is het. Ik sleutel niet aan paarden, zeker niet aan de beenstand en dergelijke.
First_Unique schreef:Rhodos schreef:Omdat ik van echt hou. Ik hou ook niet van nepbloemen, laminaat wat op hout lijkt en nep merkkleding.
Ik vind het een slechte vergelijking en een klein beetje een
belediging voor de fotograaf die de foto heeft genaakt.. Paaltjes weg shoppen heeft niets met nep te maken. De foto is helemaal goed gemaakt en als je de paaltjes zou laten staan is dat zonde van de mooie foto.. Nu trekt het oog alleen maar naar het mooie paard en niet naar een paaltje.
Zo had ik het niet eens opgevat moet ik zeggen. Hier op Bokt worden vaak interessante discussies gevoerd (zoals deze), maar komt er ook een hoop klets voorbij. Ik denk dat ervaren bokkers weten dat ze veel dingen niet persoonlijk op moeten vatten. Heb ook al vaak genoeg mensen van Bokt leren kennen. Soms denk je van te voren iets over een bepaalde persoon en blijkt de persoon in werkelijkheid heel anders te zijn. Maar goed, dit is een andere discussie 
Bij het maken van de foto in kwestie hadden we inderdaad de paaltjes achter de heuvel neer kunnen zetten. Echter was de heuvel niet zo stijl, waardoor de paaltjes dan wel erg ver naar achter gezet zouden moeten worden. Hierdoor heeft het paard nog meer vrijheid. Ondanks het paard van bokker Angela erg veel respect had voor de draad, geeft het groter maken van een paddock ook de nodige risico's (paarden die meer vaart kunnen maken en daardoor wel eens over de draad heen springen, meer mensen nodig om langs de draden te gaan staan etc.). Mag duidelijk zijn dat er op deze foto geen mensen stonden die weggewerkt zijn 
Verder vind ik dit wel een erg interessante discussie. Ik had me nooit gerealiseerd dat paarden echt 'bewerkt' werden. Ik wist dat er genoeg mensen zijn die wel eens een wondje of kaal plekje weg willen werken. Dit doe ik zelf ook wel eens ooit. Waarom? Vaak omdat de eigenaar dit graag wil en het niet bij het paard hoort. Een litteken vind ik dan weer een ander verhaal. Dat hoort bij een paard zoals het is. Ik overleg eigenlijk altijd eerst met de eigenaar voor ik dingen weg ga werken. Vaak vind de eigenaar van een paard het alleen maar fijn als er een keer een kaal plekje of wondje weggewerkt kan worden. Het kost iets meer tijd, maar als ik de eigenaar daarmee tevreden kan maken, doe ik dat. Waar ik echter niet begin is het wegwerken van grote, storende objecten op de achtergrond (dan had de eigenaar maar een andere locatie moeten zoeken) en het bewerken van het gangwerk van een paard. Ik ga een paard ook niet dikker of dunner maken, geef het paard geen dikkere hals etc. Ook het wegwerken van een lijn doe ik niet standaard, maar enkel op verzoek (vaak is het omdat de eigenaar dat dan mooier vind). Ik werk alleen op mijn eigen initiatief een lijn weg als ik de foto heel graag wil gebruiken voor iets (bijvoorbeeld in mijn portfolio of wanneer ik de foto verkoop aan een bedrijf). Meestal is dit alleen maar omdat veel eigenaren niet denken aan een mooie lijn. Maar in dit geval gaat het vaak maar om een paar foto's per serie, omdat het gewoon een tijdrovend klusje is bij heel veel foto's. Halsters wegwerken of iets dergelijks begin ik ook niet aan...
Wat ik daarentegen wel eens ooit doe, is een foto een bewerking geven in de zin van kleurtinten wat aanpassen (bijvoorbeeld zwart-wit) maken. Ik stuur de eigenaar dan echter altijd de originele variant en mijn eigen versie. Soms kunnen deze bewerkingen een serie extra kracht geven vind ik persoonlijk. Maar daarbij sleutel ik dus niet aan het paard en daarbij stuur ik dus ook altijd de originele variant, omdat eigenlijk alle eigenaren dat ook verwachten.
Oh en nog een aanvulling: ik ga echt geen 3 dikke draden lint wegwerken als mensen graag hun paard 'los' willen hebben op de foto. Ik heb één keer een uitzondering gemaakt door 2 draden weg te werken, maar dat was zodanig veel werk, dat ik tegenwoordig alleen nog maar één enkele draad wil werken.