Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:13

Interessante 'discussie'!
Bizar dat er aan paarden ook zoveel "gesleuteld" wordt :wow:

Een storend voorwerp op de achtergrond verwijderen, een touwtje wegwerken of een mestvlekje verwijderen doe ik af en toe ook wel...
Maar hele nekken verbreden, het hoofd verfijnen of de gangen verbeteren, extra behang toevoegen, etc. 8)7 :')

Ik snap, zéker niet bij de verkoop van paarden of bijv. dekhengsten, de toegevoegde waarde er niet van..
Dat is gewoon het misleiden, dan valt het paard in het echt toch tegen als geïnteresseerden komen kijken :=

Ik hoor wel eens dat door sommige mensen gedacht wordt dat ik het behang, met name de manen van Tolkien fotoshop.
Wat helemaal niet nodig is, gezien het puur natuur is :D
Tot nu toe heb ik zelfs alleen maar reacties gehad van mensen dat hij er in het echt juist nóg mooier uitziet dat op de foto, dat heb ik liever dan andersom :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:23

kgambler schreef:
Ik heb wel eens op een lokatie gestaan waar alleen een modderige weide met (lelijke) kale bomen waren. In de zomer vast een mooie plek als het allemaal groen is, maar in de winter komen daar dus sombere, grijze, saaie foto's uit.

Die reportage is al een tijd geleden, maar ik kreeg toen wel naar mijn hoofd geslingerd dat die foto's lelijk waren (niet de eigenaar van t paard, maar random iemand van bokt), terwijl die persoon niet wist hoe vreselijk de omstandigheden waren en dat de fotos nog 'goed gelukt' waren met waarmee ik werd opgescheept.

Dat soort reportages zijn altijd een beetje vervelend. Ik heb ze later een nieuwe reportage op een andere plek en met beter weer aangeboden, daar kwamen vele malen betere foto's uit! Die foto's werden dan ook nabesteld door de eigenaren van het paard.

Heel herkenbaar inderdaad...
En als zo'n serie door de eigenaar vol trots op bokt gezet wordt, krijg je als fotograaf al snel de "naam" dat je "wisselende resultaten" hebt in je fotosessies.

Terwijl dat in 99 van de 100 gevallen helemaal niet de schuld van de fotograaf is; die moet immers maar werken met de omgeving die door de eigenaar ter beschikking is gesteld.
Krijg nog eens extra pech met een donker paard, een lelijk weiland en zware bewolking.
Of een niet al te knap paard + een eigenaar die het paard niet heel gunstig voorstelt.

De kritiek die je dan krijgt... Oef, berg je maar...
Terwijl het technisch onmogelijk is om uit zo'n situatie "meer" te halen dan je al doet. Mensen (en ja, zelfs mede bokt fotografen!) hebben daar vaak weinig/geen begrip voor.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:34

Als een fotograaf wil dat er alleen maar foto's van perfecte paarden op perfecte locaties onder perfecte weersomstandigheden in omloop zijn, dan moet je dus geen foto's maken als aan één van die voorwaarden niet wordt voldaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:47

En dát is dus het verschil tussen iemand die alleen voor de lol foto's maakt, zonder financieel belang (bijv. Sjoert, Reindert, en heel veel boktfotografen).
En iemand die fotoshoots in opdracht doet.

Werk je in opdracht, en ben je daar financieel van afhankelijk, dan kún je die klussen niet weigeren.
En ja, dan kom je gewoon soms in de situatie dat een serie wat minder sterk kan uitpakken omdat de omstandigheden er niet naar waren.
Maar je wordt er wél op afgerekend ;)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:52

Angela schreef:
Ik geloof dat er wel lint/paaltjes uit gehaald zijn, maar dat weet ik niet zeker (was een zandheuvel, dus zou buiten beeld kunnen vallen). Paard liep zonder halster/hoofdstel in de paddock, en aan hem is niet geshopt. Hij had een super klein plekje een paar cm onder zijn rechter oog, en zelfs die is op de foto niet weggehaald. Wat ik begrepen heb is ook in contrast/kleuren niet geshopt, verschil in kleur komt doordat mijn schimmel loopt te toverballen in zomer/wintervacht.

Dat om te laten zien dat het dus ook echt wel verschil maakt of je een huis-tuin-keuken foto maakt, of dat er een fotograaf achter zit die weet hoe een foto te maken. Daardoor kan het dus zijn dat je een giga-gave foto ziet, en van hetzelfde paard een foto die niet echt indrukwekkend is. Dat maakt niet meteen dat de mooie foto ook meteen zwaar geshopt is, soms is het gewoon vakman(vrouw) schap in de omgang met de camera.

Fotograaf van de betreffende foto ben ik en ik kom dus toevallig mijn foto tegen in dit topic :). In deze foto heb ik inderdaad een paaltje en een enkel lint weggehaald, omdat ik dit zelf storend vond. Ik heb een zeer minimale hoeveelheid contrast toegevoegd (nog geen '5' in Lightroom), verder is de foto een beetje gecropt. Dat is het. Ik sleutel niet aan paarden, zeker niet aan de beenstand en dergelijke.

First_Unique schreef:
Rhodos schreef:
Omdat ik van echt hou. Ik hou ook niet van nepbloemen, laminaat wat op hout lijkt en nep merkkleding.

Ik vind het een slechte vergelijking en een klein beetje een belediging voor de fotograaf die de foto heeft genaakt.. Paaltjes weg shoppen heeft niets met nep te maken. De foto is helemaal goed gemaakt en als je de paaltjes zou laten staan is dat zonde van de mooie foto.. Nu trekt het oog alleen maar naar het mooie paard en niet naar een paaltje.

Zo had ik het niet eens opgevat moet ik zeggen. Hier op Bokt worden vaak interessante discussies gevoerd (zoals deze), maar komt er ook een hoop klets voorbij. Ik denk dat ervaren bokkers weten dat ze veel dingen niet persoonlijk op moeten vatten. Heb ook al vaak genoeg mensen van Bokt leren kennen. Soms denk je van te voren iets over een bepaalde persoon en blijkt de persoon in werkelijkheid heel anders te zijn. Maar goed, dit is een andere discussie :D

Bij het maken van de foto in kwestie hadden we inderdaad de paaltjes achter de heuvel neer kunnen zetten. Echter was de heuvel niet zo stijl, waardoor de paaltjes dan wel erg ver naar achter gezet zouden moeten worden. Hierdoor heeft het paard nog meer vrijheid. Ondanks het paard van bokker Angela erg veel respect had voor de draad, geeft het groter maken van een paddock ook de nodige risico's (paarden die meer vaart kunnen maken en daardoor wel eens over de draad heen springen, meer mensen nodig om langs de draden te gaan staan etc.). Mag duidelijk zijn dat er op deze foto geen mensen stonden die weggewerkt zijn :)

Verder vind ik dit wel een erg interessante discussie. Ik had me nooit gerealiseerd dat paarden echt 'bewerkt' werden. Ik wist dat er genoeg mensen zijn die wel eens een wondje of kaal plekje weg willen werken. Dit doe ik zelf ook wel eens ooit. Waarom? Vaak omdat de eigenaar dit graag wil en het niet bij het paard hoort. Een litteken vind ik dan weer een ander verhaal. Dat hoort bij een paard zoals het is. Ik overleg eigenlijk altijd eerst met de eigenaar voor ik dingen weg ga werken. Vaak vind de eigenaar van een paard het alleen maar fijn als er een keer een kaal plekje of wondje weggewerkt kan worden. Het kost iets meer tijd, maar als ik de eigenaar daarmee tevreden kan maken, doe ik dat. Waar ik echter niet begin is het wegwerken van grote, storende objecten op de achtergrond (dan had de eigenaar maar een andere locatie moeten zoeken) en het bewerken van het gangwerk van een paard. Ik ga een paard ook niet dikker of dunner maken, geef het paard geen dikkere hals etc. Ook het wegwerken van een lijn doe ik niet standaard, maar enkel op verzoek (vaak is het omdat de eigenaar dat dan mooier vind). Ik werk alleen op mijn eigen initiatief een lijn weg als ik de foto heel graag wil gebruiken voor iets (bijvoorbeeld in mijn portfolio of wanneer ik de foto verkoop aan een bedrijf). Meestal is dit alleen maar omdat veel eigenaren niet denken aan een mooie lijn. Maar in dit geval gaat het vaak maar om een paar foto's per serie, omdat het gewoon een tijdrovend klusje is bij heel veel foto's. Halsters wegwerken of iets dergelijks begin ik ook niet aan...

Wat ik daarentegen wel eens ooit doe, is een foto een bewerking geven in de zin van kleurtinten wat aanpassen (bijvoorbeeld zwart-wit) maken. Ik stuur de eigenaar dan echter altijd de originele variant en mijn eigen versie. Soms kunnen deze bewerkingen een serie extra kracht geven vind ik persoonlijk. Maar daarbij sleutel ik dus niet aan het paard en daarbij stuur ik dus ook altijd de originele variant, omdat eigenlijk alle eigenaren dat ook verwachten.

Oh en nog een aanvulling: ik ga echt geen 3 dikke draden lint wegwerken als mensen graag hun paard 'los' willen hebben op de foto. Ik heb één keer een uitzondering gemaakt door 2 draden weg te werken, maar dat was zodanig veel werk, dat ik tegenwoordig alleen nog maar één enkele draad wil werken.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:22

@Femke:
Je kunt mindere klussen weigeren, maar dan verdien je minder.
Of je neemt de klus aan en je levert wat in op de kwaliteit van de foto's, maar je krijgt er wel geld voor.
Die keuze moet iedere fotograaf voor zichzelf maken.

Als het dagelijkse werk van een fotograaf ook bestaat uit 'gewone' foto's maken van 'gewone' paarden op niet erg sprookjesachtige locaties, dan lijkt het mij zinvol om zulke foto's in het portfolio op te nemen. M.i. moet een portfolio een afspiegeling zijn van het werk dat je 'dagelijks' kunt/wilt maken.

Anoniem

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:32

Als je vrijwel alleen dergelijke shoots doet voor particulieren met matige paarden en een matige locatie wel inderdaad...

Op voorhand dingen weigeren is trouwens makkelijker gezegd dan gedaan...
Want ik heb ook wel shoots gehad met héle lelijke paarden die waanzinnig goed werden voorgesteld, mooi weertje, fijne omgeving. En dan wordt het een topshoot.
En hetzelfde met ontzettend mooie paarden, die slecht werden voorgesteld op een matige locatie...

Dat kun je van te voren vrijwel nooit zeggen. Dus alleen opdrachten die op papier fijn klinken aannemen is natuurlijk geen enkele "garantie" dat het ook in werkelijkheid allemaal lekker loopt.

Ik zou ook geen shoots willen weigeren.
Wilde alleen maar aangeven dan "men" (kijkers van fototopics) vaak niet verder kijken dan hun neus lang is.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:52

Wacht even.
Dus als je een paard aangeboden krijgt met een slechte achtergrond dan bewerk je dat dusdanig zodat het wel een mooie achtergrond is?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:02

Ikke niet :=

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:21

Mijn ervaring is dat er altijd wel een stukje geschikte achtergrond te vinden is. Je hebt tenslotte geen compleet landgoed nodig. Je hebt dan alleen te maken met een heel beperkt 'frame' waarbinnen je de foto's kunt maken. Een mooi weids landschap zonder storende elementen is natuurlijk veel makkelijker en biedt meer mogelijkheden.

Ik heb van tevoren nooit complete beelden in mijn hoofd. Ik weet wat de opdracht is, wat ik voor foto's moet/wil maken (inhoudelijk) bij een artikel en ter plekke zie ik wel wat de mogelijkheden zijn. Op evenementen geldt hetzelfde, ik laat me leiden door de mogelijkheden en de omstandigheden.

Juist die beperkingen zorgen ervoor dat je het uiterste uit de situatie moet halen. Als je dan toch foto's af kunt leveren (zonder uitgebreide bewerkingen!) waarop niet terug te zien is dat de omstandigheden alles behalve ideaal waren, dan is dat heel gaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:09

Wie bedoel je met 'je', Hilda?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:37

Lijkt mij in zijn algemeen bedoelt.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:23

Zoals ik ondertussen al vaker heb aangegeven Femke gebruik ik een naam als ik iemand specifiek iets wil vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:28

Als je dat duidelijker wil maken, is het misschien handig om dan het woord "men" te gebruiken ;)
Want ík kon me niet voorstellen dat het inderdaad een losstaande sarcastische vraag/opmerking zonder verdere inhoud was.
Jammer dat 't dat wel is... Voegt weinig toe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-13 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:30

Ik zie overigens geen sarcastische vraag, maar een serieuze vraag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:31

Bij een serieuze vraag, vraag je 't toch aan iemand die roept dat die foto's bewerkt?
Daarom vroeg ik ook aan wie ze het vroeg ;) Ik dacht namelijk inderdaad dat ze dat als serieuze vraag bedoelde.

Maar als 't een opmerking in 't algemeen is, lees ik 't alsof het gewoon een sarcastische opmerking is.
Want de meeste mensen hier bewerken juist níet extreem en zijn dus ook niet bekend met het extreem bewerken van achtergronden. Een specifieke persoon aanspreken is dan dus juist noodzakelijk om er serieus antwoord op te kunnen krijgen.

Hoe dan ook; Hilda... Je ziet de verwarring over je vraag ontstaan.
Kun je 'm toelichten, zodat we niet speculeren over dingen die we blijkbaar op verschillende manieren lezen... ? :)

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:39

Femke aangezien jij voor mij toch wel bij een van de bekendste fotografen zit, mag ik jou vragen wat jij van paarden fotoshoppen vindt, en dan echt het paard gaan veranderen qua been/hals/hoofd houding?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:18

Ik zie hierboven toch al meerdere mensen zeggen dat ze de achtergrond bewerken op het moment dat die in realiteit niet mooi is, dan is het toch een hele logische vraag?
Het was mijn in ieder geval duidelijk dat ze het stelt aan de fotografen die dat doen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:25

Femke schreef:
Bij een serieuze vraag, vraag je 't toch aan iemand die roept dat die foto's bewerkt?
Daarom vroeg ik ook aan wie ze het vroeg ;) Ik dacht namelijk inderdaad dat ze dat als serieuze vraag bedoelde.

Maar als 't een opmerking in 't algemeen is, lees ik 't alsof het gewoon een sarcastische opmerking is.
Want de meeste mensen hier bewerken juist níet extreem en zijn dus ook niet bekend met het extreem bewerken van achtergronden. Een specifieke persoon aanspreken is dan dus juist noodzakelijk om er serieus antwoord op te kunnen krijgen.

Hoe dan ook; Hilda... Je ziet de verwarring over je vraag ontstaan.
Kun je 'm toelichten, zodat we niet speculeren over dingen die we blijkbaar op verschillende manieren lezen... ? :)

Ik lees nergens verwarring hoor (en zoals je ziet Air ook niet).
Dat jij altijd maar denkt dat ik alles aan jou richt in ieder topic waar wij beiden toevallig komen is jouw probleem. Ik heb je ondertussen al zo vaak verteld dat als ik jou iets vraag of een opmerking jegens jou plaats dan staat jouw naam FEMKE daar duidelijk bij vermeld. Maar al te graag grijp je dan iedere optie die je kunt vinden aan om mij neer te halen. Hou daar toch eens mee op. Negeer mij als je er niet tegen kunt dat ik niet een aanbidder ben.

In mijn vraag/opmerking stond en staat niet jouw naam maar als je je geroepen voelt...

Mijn vraag/opmerking is duidelijk. Er wordt gesproken over de kwaliteit van foto's en dat de fotograaf als een paard niet optimaal wordt voorgesteld of als de omgeving niet optimaal is dat je die foto's dan niet op het internet wilt hebben / je daar je naam niet aan wilt verbinden.

Hilda79 schreef:
Wacht even.
Dus als je een paard aangeboden krijgt met een slechte achtergrond dan bewerk je dat dusdanig zodat het wel een mooie achtergrond is?

Kom maar op wie doet in zo'n geval wat.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:01

Dames.. vecht het gezellig via pb uit :).

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:23

Hilda79 schreef:
Hilda79 schreef:
Wacht even.

Kom maar op wie doet in zo'n geval wat.

Nee, dat doe ik niet... op een mooie locatie werk ik wel draadjes weg, halstertouw/hengstenketting, kleine wondjes en doe ik wat aan het contrast en belichting van de foto. Meer doe ik er niet aan. Helaas als iemand een fotoshoot boekt, weet je inderdaad vaak niet hoe de locatie eruit ziet (zoals al eerder gezegd) of komen de verwachtingen niet uit. Als er dan zoveel storende factoren zijn.. nee. Dan maak ik de achtergrond niet zomaar 'even' goed. Ik probeer dan de foto zo goed mogelijk te krijgen door weer met belichting en contrast te spelen, maar ik ga geen hele achtergronden veranderen.... Dat soort fotoshoots gebruik ik ook niet voor mijn portfolio. Helaas wordt er dan wel eens een topic geopend met deze foto's.. of op FB (met copyright dan hè) geplaatst. Tja, en dan word ik ook gelijk weer afgeschilderd als slechte fotograaf.. terwijl ik ook het beste heb geprobeerd te maken met de omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:34

@Hilda; Ik dacht juist helemaal niet dat je het tegen mij had.
Ik dacht eigenlijk dat je het tegen Lifaya had, die al vertelde dat zíj het deed.

Dáárom meende ik dat het een sarcastische opmerking was.
Zo van 'stop de persen... ik hoor iets geks'.

Dat jíj het altijd opvat alsof ik jou aanval is jouw probleem. En het is erg jammer dat je dat steeds een gezonde discussie in de weg laat staan.
Ik wilde oprecht weten op welke manier je vraag was gesteld.
En er was wel degelijk verwarring, want als 1 persoon het éne leest en een andere persoon het ander, dan is er dus sprake van verwarring. Ik vraag je uitsluitend of je wil toelichten wat je bedoelde JUIST om dit soort gezeur nou eens 1x NIET te hoeven bediscussiëren.
Want inderdaad, het liefst zou ik je volledig ontlopen hier op bokt omdat je het altijd weer tot een confrontatie weet te brengen, terwijl dat nooit (en dan ook echt nooit) mijn bedoeling is. Je vult mijn woorden zelf weer in, deze keer ook weer. Door te denken als of ik het naar míj toe trok terwijl die voorbarige conclusie helemaal niet eens van toepassing is.
Ik vraag je alleen om je vraag toe te lichten omdat er verwarring over was, dat heeft niets met jou of een persoonlijke aanval ofzo te maken. Vat niet al mijn berichten naar jou toe zo ontzettend zwaar en negatief op. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:40

Ilona schreef:
Femke aangezien jij voor mij toch wel bij een van de bekendste fotografen zit, mag ik jou vragen wat jij van paarden fotoshoppen vindt, en dan echt het paard gaan veranderen qua been/hals/hoofd houding?

Daar had ik eerder in 't topic al wat over geschreven: ;)
Femke @ [FK] Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:42

Moderatoropmerking:
Dames, houden we het hier gezellig? Een ontopic discussie is geen probleem, maar het is niet de bedoeling dit soort discussies hier in het topic te houden, daarvoor is de PB-functie. :) Bedankt!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:46

Voordat je naar een shoot gaat heb je contact via mail/telefoon noem je daar dan iets over dit soort zaken?