[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:42

Insecten heb ik dan weer liever niet in de tuin :')
Uiteindelijk toch maar foto's gemaakt van bloemen/planten etc. Zal straks eens kijken of er iets bij zit :j

Zo'n soort statief hebben wij! Wij zijn er erg tevreden over! :j

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:11

Ik moet morgen fotos maken op een melkveehouderij. De koeien staan binnen in stal, maar zijn gewoon los en hebben de ruimte om rond te lopen.
Ik ben zelf een beginner en veel meer ervaring als paarden heb ik niet, dus hoopte dat iemand wat tips zou hebben :)!
(doe het dan ook gratis)

Ik heb de canon1100d met de kit lens en de 55 250 :).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:15

Ik heb geen tips voor je Chantal.
Heb je een opzetflitser? Dat werdt binnen misschien wel mooier dan de ingebouwde flitser. Omdat je dan beetje zelf kan spelen met de flits.

Wie kan mij helpen! Ik wil mijn lens omkeren om macrofoto's te maken. Ik heb geen omkeerring en ging net wat proberen. Maar mijn camera klikt wel maar stelt niks scherp! Wat doe ik fout? :+

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:20

ik ga zaterdag bij onderlinge wedstrijd fotograferen, springen en dressuur, buiten.
iemand nog leuke tips?
ik heb de canon eos 1100d met kitlens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:27

Leuke tips..... :+
Waar zoek je naar? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:30

@xChantal94: Neem een statief mee.
Flitsen met koeien gaat niet heel lekker. Je krijgt dan groene oogjes ;)

@Nell_: Scherpstellen moet je (uiteraard) zelf doen.
Normaal gaat de autofocus vanaf je camera naar je lens toe. Maar als je lens niet aan de camera vast zit, dan moet je zelf voor de scherpstelling zorgen.

@RobinBuck: Uhm... zonnebrandcreme als het zonnig is? ;)
Leuke tips zijn erg algemeen, daar kan ik niet een heel compact/direct antwoord op geven. Maar als je nog specifieke problemen hebt met iets, dan kan dat natuurlijk wel.
Hier in 't topic zijn al meerdere keren wat tips gegeven voor wedstrijden.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:40

Nils_010 schreef:
showteam schreef:
Weet iemand of er een apparaatje bestaat waarop je je sd kaartjes kunt legen en de foto's worden opgeslagen (soort externe harde schijf dus).
Aangezien ik volgend jaar langere tijd op vakantie (reis) wil lijkt me dit erg handig omdat ik dan geen zin heb om met m'n MacBook te gaan slepen terwijl je aan het 'backpacken' bent :).

deze zou ook nog kunnen. Maar alles dat je tegen komt is boven de 200 dollar. Kan je bijna beter een tablet kopen met een sd kaart slot.

Bedankt :) ik heb al een iPad dus nog een tablet met sd slot aanschaffen is wat overdreven :D dus dat wordt zoeken naar een niet al te dure "kaartjesleegmaker" :D

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:44

Je kan ook de Camera Connection Kit voor de iPad kopen, dan kun je de foto's meteen vanaf de camera op je iPad zetten en kun je je iPad dus als backup gebruiken (en meteen je foto's bekijken) :)

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:49

Hmm ja maar m'n iPad is maar 16 gb dus dat gaat niet werken helaas..
Misschien als ik ze van m'n iPad weer op een harde schijf kan zetten maar volgens mij werkt dat allemaal niet zo gemakkelijk.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:51

Femke; oh, dat verklaard een hele hoop! :+ Moet ik dan gewoon scherpstellen via de lens? Of gaat dat dan via een andere manier?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:56

Bedankt voor de tips, statief helaas niet bij en alleen interne flitser maar in de lengte hebben ze speciale rollen hangen die ze omhoog kunnen doen en dan is het gewoon buitenlucht, dus kan hopelijk eventueel genoeg licht creëren :).

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:11

haha, nouja. ik weet nog niet helemaal of ik het nou goed heb met dat je een wazige achtergrond kan krijgen bij bijv. springen. maar ik denk dat als ik het niet zeker weet hem beter maar gewoon op de sportstand kan zetten, want dan weet ik in iedergeval wel zeker dat het gewoon goed is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:39

VWB onscherpe achtergronden schreef ik laatst dit naar iemand, dat is eigenlijk ook voor jou van toepassing:

[***] schreef:
@Mallow:
Zitten er al objectieven bij de 450D? Ik denk dat als je graag paarden wil fotograferen (o.a.) dat dan een camera met de kitlens (18-55) en daarnaast een 55-250 (heel ietsje boven je budget) een mooie keuze zouden zijn om mee te starten. Binnen je budget heb je niet zo enorm veel keuze en de onscherpte van de achtergronden met de 55-250 is niet zo zacht als met bijvoorbeeld een 70-200 F2.8 maar als je daar een beetje rekening mee houdt, bijv. door te zorgen voor voldoende ruimte tussen je paard en de achtergrond, dan krijg je best mooie achtergrondonscherpte :j

Voor een kleine scherptediepte/onscherpe achtergrond gebruik je doorgaans een groot diafragma (laag getal, bijvoorbeeld F1.4 of F2.8). Maar daarmee ben je er nog niet. De brandpuntafstand doet ook een hoop (onscherpe achtergrond doe je liever op 200mm dan op 18mm of 55mm) en dus de afstand tussen jou, je onderwerp en de achtergrond.

Oftewel een zo groot mogelijk diafragma, zo veel mogelijk inzoomen (maar dat zal sowieso nodig zijn met de kitlens) en zo veel mogelijk afstand tussen je onderwerp en de achtergrond. MAARRRRR verwacht er niet te veel van met een kitlens. Een telelens is daarvoor toch wel enigszins noodzakelijk (en sowieso erg handig met paardenfotografie) ;)

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:24

ja, dat weet ik.. maar daar heb ik voorlopig nog geen geld voor.
dingen die (bijna) stil staan lukken we heel goed om een onscherpe achtergrond te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:42

Nell_ schreef:
Femke; oh, dat verklaard een hele hoop! :+ Moet ik dan gewoon scherpstellen via de lens? Of gaat dat dan via een andere manier?

:j
En ik geloof dat je ook o.a. moet scherpstellen via de afstand tot je onderwerp.

Heb zelf maar 1x even heel kort met een omgekeerde lens zitten spelen ooit, dus ik weet niet meer precies hoe dat in z'n werk ging.
Maar het is dus even priegelen met de scherpstelling van de lens zelf én hoe ver je van 't onderwerp af staat om precies te focussen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:47

Het is me al een beetje gelukt. Alleen echt scherp worden ze niet vanwege mijn bibberhanden :')

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:09

Vandaag was ik aan het fotograferen, en toen werd ik aangesproken door de postbode, hij is hobbyfotograaf en geeft cursussen! En die geeft hij gratis :D Dus vanaf september ga ik die cursus volgen :D

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:48

Omdat ik tussen het bos de bomen niet meer zie, vraag ik jullie even om advies :)
Ik kom er niet helemaal goed uit welke lens ik precies wil gaan kopen.

Ik wil graag een nieuwe lens kopen, eentje die binnen redelijke foto's maakt, dus 3.5 of 'kleiner' diafragma.
Het fijnste is als hij ook een beetje kan in en uit-zoomen, maar het hoeft geen groot bereik te zijn.

Deze lens wil ik gebruiken om bijvoorbeeld groepen mensen te fotograferen, omgevingen, dus een niet al te ver brandpuntafstand is belangrijk.

Welke lens kan ik het beste nemen, die niet al te duur is?
Ik heb een Canon (50D) camera.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:57

:wave:

Ik kom even binnen vallen met de volgende vraag.

Ik heb een Nikon D90 met 2 objectieven, een nikkor 18-105 vr en een 70-300 vr. Ik wil deze camera graag verkopen omdat ik er
veel te weinig mee doe en dit eigenlijk zonde vind. Hebben jullie enig idee wat dit nog waard is? Ik zit helemaal niet meer in het fotografiewereldje en hoop dat de mensen hier wel een idee hebben :o

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:24

Misschien eens op MP kijken wat de meeste voor soortgelijke camera's vragen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 05:41

Suus__ schreef:
Omdat ik tussen het bos de bomen niet meer zie, vraag ik jullie even om advies :)
Ik kom er niet helemaal goed uit welke lens ik precies wil gaan kopen.

Ik wil graag een nieuwe lens kopen, eentje die binnen redelijke foto's maakt, dus 3.5 of 'kleiner' diafragma.
Het fijnste is als hij ook een beetje kan in en uit-zoomen, maar het hoeft geen groot bereik te zijn.

Deze lens wil ik gebruiken om bijvoorbeeld groepen mensen te fotograferen, omgevingen, dus een niet al te ver brandpuntafstand is belangrijk.

Welke lens kan ik het beste nemen, die niet al te duur is?
Ik heb een Canon (50D) camera.

Neem even kijkje in het objectieven-topic en geef aan wat je budget is. Afhankelijk van je budget kun je voor een Canon lens gaan of uitwijken naar Sigma/Tamron. :=

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:48

heeft iemand wat tips waarop ik moet letten, ik ga binnenkort foto's maken voor iemand en diegene wil er 1 van uitvergrote. Waar moet ik dan rekening mee houden met de foto's maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:51

Dat de foto's van goede kwaliteit zijn, op maximale resolutie van je camera en met de scherpte op de juiste plek.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:56

Dat gaat nu wel altijd goed :)

God wat ben ik nerveus _O- gewoon veel nerveuzer dan voor mijn toetsweek :Y)

ohja, nog wat, fotograferen jij normaal (stand/portret) foto's, dat het paard los is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:22

Ik vraag altijd aan de klant/eigenaar wat die wil tijdens de shoot.