[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:49

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:49

een soort vergrootte usb. met veel meer geheugen en meer veiligheid.

ik heb er toevallig vanochtend een besteld. wil mijn foto's ook bewaren en ik had het op 2 usb's staan. helaas beide gecrashed. met veel geluk toch alles eraf gekregen. maar nu staat mijn pc dus helemaal vol en kan ik niets..

mijn usb had 8gb en de schijf die ik besteld heb 500. kan dus enorm veel op..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:51

Trouwens, die van WD van 1TB, die heeft zeker externe voeding nodig?

Weet iemand nog een leuke externe (minimaal 500GB) die géén externe voeding nodig heeft, dus alleen een usb naar je pc?

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:53

Beste mensen,

Mijn schoonmoeder gaat eind juni trouwen en nu is mij gevraagd of ik foto's wil nemen tijdens de gehele dag. Reden... ik heb een Nikon D40... Nou dat is dat natuurlijk mooi mee genomen maar zo goed kan ik helemaal niet fotograferen.

Meest simpele antwoord is andere fotograaf zoeken, die suggestie heb ik meerdere malen geopperd maar helaas willen ze niet.

Omdat ik het toch niet helemaal wil verpesten en graag de foto's voor ze maak ben ik op zoek naar tips & tricks, geen hele boekwerken maar gewoon wat handigheidjes van hou daar rekening mee, do's en dont's. Fotograferen is geen passie van mij moet ik eerlijk bekennen.

Ik heb een Nikon D40 met een standaard lens, verder geen extra's, die ga ik ook niet aanschaffen.

Hebben jullie bruikbare tips die ik als leek goed kan begrijpen dan hoor ik het graag! Alvast bedankt.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:55

imd schreef:
Trouwens, die van WD van 1TB, die heeft zeker externe voeding nodig?

Weet iemand nog een leuke externe (minimaal 500GB) die géén externe voeding nodig heeft, dus alleen een usb naar je pc?

vanochtend besteld

http://www.mycom.nl/Products/View/275709.aspx

Conrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:32

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:57

Jolandaa_ schreef:
waar dan? heb gekeken, maar dat ging over paarden fotografie..

sorry, was een antwoord op iemand anders ;)
Ivonka schreef:
Je lens kan gewoon niet dichterbij. Je hebt een bepaalde afstand voor scherpstelling nodig. Dan moet je naar macrolenzen gaan kijken en die zijn de goedkoopste niet.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:42

Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie daarbij kunnen helpen! :)

Ik vind het erg leuk om te fotograferen en doe dit ook redelijk vaak, vaak zijn mn pony en de andere eigenarese de slachtoffers. Maar mijn foto's worden heel vaak erg overbelicht!
Zoals dit; Afbeelding

Maar nu vond ik in de WIKI dit;

Citaat:
Bij veel digitale camera's kan je de ISO-waarde van je camera zelf instellen. De laagste waarde is vaak 100, soms 200 of 50. Op deze waarde is de kwaliteit van de foto's het beste, maar is je camera het minst lichtgevoelig. Als je de ISO-waarde van je camera hoger zet (dus naar 200, 400, 800, 1600 of soms zelfs 3200 of 6400) wordt de chip lichtgevoeliger en kan je foto's maken met een kleiner diafragma of een snellere sluitertijd. Wel wordt de foto minder van kwaliteit: er ontstaat ruis. Bij de meeste moderne spiegelreflexcamera's is kwaliteitsverschil tussen ISO 100, 200 en 400 nauwelijks merkbaar. De beeldkwaliteit op hoge ISO (1600 en hoger) wordt steeds beter. Wees dus niet te bang je ISO-waarde op te schroeven indien noodzakelijk voor een technisch goede foto.

Heeft dat ook te maken met overbelichting?
En heeft iemand nog andere tips voor overbelichting?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want morgen ga ik foto's maken bij mn vriendin dr debuut. :)

Ik fotografeer trouwens met een Fujifilm Finepix S2100HD.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:17

ISO heeft daar mee te maken, net als sluitertijd en diafragma. Op welke stand staat je camera?

Sluitertijd hoog = donkere foto
Diafragma hoog getal = donkere foto
ISO hoog getal = lichtere foto

en omgekeerd natuurlijk.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:44

Ik wissel vaak van stand, hij staat of op SP of op AUTO(nu dus niet) of op C,M,S,P .
Waar kan ik hem morgen het best op zetten?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:47

Maar moet ik dan de sluitertijd, diafragma en de ISO hoog zetten?
Wordt het dan weer niet te donker?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:38

Daar moet je dus de juiste balans tussen vinden. Daarnaast heb je nog dat je met een hoge sluitertijd weinig last hebt van bewegingsonscherpte, met een hoog diafragmagetal weinig dof hebt (groot gedeelt v foto scherp, dus niet/weinig wazige achtergrond), en met een laag ISO-getal weinig ruis (hoe hoger hoe meer dus).

Oftewel: kijk naar je omstandigheden en naar wat je belangrijk vind, en zoek de juiste balans :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:14

Oke dankje wel! :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:55

@Scipita; als de reden dat ze foto's van jou willen, puur vanwege de camera is, is er dan niet iemand anders die de foto's wil maken met jouw camera, die er wel meer 'feeling' mee heeft, maar enkel de camera er niet voor heeft? Anders zou ik inderdaad ook gewoon zeggen 'boek een fotograaf'. Je kunt vast wel iemand vinden die leuk foto's maakt voor een niet al te hoge prijs. Op zo'n belangrijke dag zou het toch jammer zijn als er geen goed gelukte foto's uit komen.

Ik heb toevallig afgelopen maandag wat foto's gemaakt tijdens de bruiloft van mijn zus en ben erg benieuwd naar de foto's die de professionele fotograaf heeft gemaakt die er ook bij was. Mijn foto's kunnen daar hoogstwaarschijnlijk absoluut niet aan tippen, puur en alleen al vanwege het feit dat zijn uitrusting vele malen beter is. Houd in ieder geval rekening met de juiste belichting. Moeten de foto's binnen gemaakt worden? Met de interne flitser haal je de hele sfeer van het moment uit de foto (vind ik persoonlijk), maar een externe is in dit geval ook geen optie. Als je bang bent dat de foto's te onscherp worden, kun je altijd kijken of er objecten zijn die je kunt gebruiken als statief.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:36

Waarom is een externe flitser binnen geen optie? :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:39

Dat is wel een optie, maar zij is niet van plan om andere dingen speciaal voor deze dag aan te schaffen :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:42

Ah vandaar, daar had ik even overheen gelezen, sorry :)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:44

Nog even over opslag: ook externe schijven kunnen stuk. Zorg ervoor dat je je foto's altijd op minimaal twee plaatsen bewaard, zodat als een schijf ermee ophoudt, je altijd een backup hebt.

Zelf heb ik m'n foto's op 3 plaatsen:
- op m'n computer zelf, op een eigen harde schijf
- op een externe harde schijf, waar ik regelmatig naar backup
- eens in de drie maanden oid maak ik een backup op nog een externe harde schijf die bij mijn vriend thuis staat zodat ik ook bij waterschade of brand m'n foto's nog heb.

En dan staan m'n beste foto's nog op een vierde locatie, maar dat is dan misschien weer een tikje overdreven :+

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:31

Bij mij staat alles op externe harde schijf met voeding, externe usb-schijf en eens in de zoveel tijd brand ik mijn foto's op een dvd :).

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:53

Help!
Als ik een foto wil maken met mijn Canon 1000D. Dan maakt de camera wel scherpe foto's maar als ik door mijn "oogje" heen kijk blijft het beeld wel wazig.
Wat kan dit zijn? Camera is in januari gekocht

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:56

Moet je even kijken: naast je "oogje" zit een wieltje, en hele kleine. Draai daar eens aan en kijk of het dan beter wordt?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:43

Ja gemaakt ;)

Dank je wel

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:11

De tips hebben mij heel veel geholpen!
1e proef waren ze iets te donker maar met het resultaat van de 2e proef ben ik erg blij.
Hier een foto;
Afbeelding

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:06

Scipita schreef:
Beste mensen,

Mijn schoonmoeder gaat eind juni trouwen en nu is mij gevraagd of ik foto's wil nemen tijdens de gehele dag. Reden... ik heb een Nikon D40... Nou dat is dat natuurlijk mooi mee genomen maar zo goed kan ik helemaal niet fotograferen.

Meest simpele antwoord is andere fotograaf zoeken, die suggestie heb ik meerdere malen geopperd maar helaas willen ze niet.

Omdat ik het toch niet helemaal wil verpesten en graag de foto's voor ze maak ben ik op zoek naar tips & tricks, geen hele boekwerken maar gewoon wat handigheidjes van hou daar rekening mee, do's en dont's. Fotograferen is geen passie van mij moet ik eerlijk bekennen.

Ik heb een Nikon D40 met een standaard lens, verder geen extra's, die ga ik ook niet aanschaffen.

Hebben jullie bruikbare tips die ik als leek goed kan begrijpen dan hoor ik het graag! Alvast bedankt.

Vorig jaar heeft mijn zus mij ook zo ver gekregen om fotograaf te zijn tijdens haar bruiloft, toen had ik ook alleen een standaardlens.
iig is het belangrijk dat je precies weet wanneer alles precies gebeurd en wat er gaat gebeuren.
Hoe laat bij het gemeentehuis, receptie, etc, etc.
Ook is het leuk om nog even naar het bos oid te gaan om wat foto's te maken. :)
Denk ook om foto van de taart, bezoek en de ringen.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:52

@Scipita:
Eind 2008 heb ik ook de fotoreportage van een bruiloft mogen maken voor goede vrienden van me. Ik ben een redelijk fanatieke hobbyfotograaf, maar heb dus verder helemaal geen ervaring met huwelijksfoto's. Ik heb in de online portfolio's van diverse fotografen zitten neuzen voor wat ideetjes.
Cyn_ geeft in de post boven mij in de laatste zin een paar goeie do's, ik doe er nog eentje bij; boeket en evt. de trouwauto. Voorbeeld foto: Een combi van de twee (geen bijzondere auto verder, maar de vader van de bruid reed het bruidspaar die dag rond, ter info).