[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:56

goriginal schreef:
Hallo,

Ik zou graag een Canon 2.8 70-200 willen aanschaffen. Nu zag ik een versie van 1150 euro en een van 2000. Ik begreep dat de ene IS heeft? Nu vroeg ik me af, maakt dit heel veel uit? Want ik vind 2000 wel erg veel geld en als de IS niet heel erg noodzakelijk is wil ik toch graag voor de goedkoopste gaan. Kan iemand mij eventueel de andere verschillen tussen deze twee uitleggen?

IS levert je 3 - 4 stops winst als je in een donkere omgeving moet fotograferen. Met andere woorden: je ISO hoeft niet zo ver omhoog.

Aan jou om te bepalen waar je begrenst wil worden door je materiaal.

goriginal

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:56

Oh okee. Nouja, ik zou deze willen zodat in de binnenbak fotograferen beter lukt. Maar ik koop er dan tegelijkertijd een andere body bij, die redelijk ruisvrij blijft bij oplopende iso. Dus dan zal het wel gaan denk ik?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:03

Voor binnenbak zou ik wel voor IS gaan denk ik :P

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:04

Maar maakt dat dan echt zoveel verschil? Want ik vind het prijsverschil echt enorm :P

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:07

Nouja, het neemt je eigen trillingen weg, waardoor je juist in situaties met weinig licht net wat beter uit komt lijkt me. Ook de zoeker stabiliseert overigens, is makkelijker je object/paard/hond/etc bijhouden :D

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:09

Oh zo zit dat, haha ik wist niet eens wat het voorstelde haha. Nu heb je ook een 70-200 f 4 met IS, voor ongeveer dezelfde prijs. Dus dan is het kiezen tussen 4 met IS of 2.8 zonder IS.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:21

Ik heb de versie zonder IS en gebruik deze ook in de binnenbak. Het gaat prima maar zowel met als zonder IS blijft het een vak apart. Is allemaal zo afhankelijk van hoe de verlichting in de bak is etc :=

Maargoed, ik kan/kon me echt die 900 euro extra voor de versie met IS niet veroorloven :') en ben echt ontzettend blij met mijn 2.8 :D

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:52

Ook ik heb de 2.8 zonder IS. Ben er reuze blij mee, ik fotografeer weliswaar nooit in een binnenbak maar wel op andere locaties met slechtere lichtomstandigheden en de lens heeft mij tot nu toe nog niet telleurgesteld. In de binnenbak zou je evt ook gebruik kunnen maken van een eenpootstatief om eventuele bewegingen vanuit je hand te verminderen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:03

goriginal schreef:
Oh zo zit dat, haha ik wist niet eens wat het voorstelde haha. Nu heb je ook een 70-200 f 4 met IS, voor ongeveer dezelfde prijs. Dus dan is het kiezen tussen 4 met IS of 2.8 zonder IS.

Of je gaat voor een occasion. Met enig zoekwerk heb je een goede occasion f2.8 voor de prijs van een f4.0.

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:10

Wat is een occasion als ik vragen mag?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:12

Tweedehandsje. ;)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:12

2e hands :) toevallig wil ik mijn 2.8 IS binnenkort weg doen :=

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:13

Nou ik heb opzich wel interesse :D Maar waarom doe je hem weg?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:19

Door de gigantische drukte die ik heb met van alles staat fotografie op een laag pitje, plezier is ook een beetje weg.

Hiervoor heb ik de 4.0 gehad en deze beviel mij ook gewoon goed, deze is door gewicht toch wat handzamer.

ik verkoop dan liever me 2.8 en daarvoor in plaats de 4.0 weer terug kopen. Centjes kan ik daarnaast ook goed gebruiken voor mijn studie die ik net weer begonnen ben :o

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:33

Vandaag even foto's gemaakt voor iemand die haar paard gaat verkopen. Hoofd foto's e.d. gaat allemaal super (mooi scherp e.d.) maar als ik het hele paard op de foto moet zetten zit ik altijd met de scherpte/focus... Als ik eerst inzoom, scherpstel, uitzoom en dan foto maak gaat het beter geloof ik. Ik zie ook vaak dat hij dan op een één of andere manier toch scherper is in het gras net voor het paard oid, terwijl de autofocus puntjes wel daadwerkelijk het paard aangeven als focus -O- Hebben meer hier last van? Of doe ik iets verkeerd?

Dit is bijv. één van de foto's die wel redelijk scherp is, maar vind ik nog niet super: klik
(overigens volledig onbewerkt, grauw, lelijke achtergrond etc... i know :+ )
En twee 100% cropjes:
klik klik

Instellingen:
f/4
ISO 400
1/1000 sec
121 mm

Of ben ik te kritisch?

Ter vergelijking, dit is een hoofdfoto (ook volledig onbewerkt) die prima scherp is:
klik
En cropje:
klik
Overigens had ook hier de focus nog wel iets meer op het hoofd gemogen ipv links bij hals, maar dat terzijde :P

Allemaal met 70D + Canon 70-200 F4 IS overigens.

Heb nog een boel te leren iig. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:28

Thesserd schreef:
Vandaag even foto's gemaakt voor iemand die haar paard gaat verkopen. Hoofd foto's e.d. gaat allemaal super (mooi scherp e.d.) maar als ik het hele paard op de foto moet zetten zit ik altijd met de scherpte/focus... Als ik eerst inzoom, scherpstel, uitzoom en dan foto maak gaat het beter geloof ik. Ik zie ook vaak dat hij dan op een één of andere manier toch scherper is in het gras net voor het paard oid, terwijl de autofocus puntjes wel daadwerkelijk het paard aangeven als focus -O- Hebben meer hier last van? Of doe ik iets verkeerd?

Dit is bijv. één van de foto's die wel redelijk scherp is, maar vind ik nog niet super: klik
En twee 100% cropjes:
klik klik

Instellingen:
f/4
ISO 400
1/1000 sec
121 mm

Of ben ik te kritisch?

Ter vergelijking, dit is een hoofdfoto (ook volledig onbewerkt) die prima scherp is:
klik
En cropje:
klik
Overigens had ook hier de focus nog wel iets meer op het hoofd gemogen ipv links bij hals, maar dat terzijde :P

Waarom buiten met zo'n groot gat fotograferen?? Ik zou ervoor kiezen om minimaal op f8 en dan ergens rond de 400 sluitertijd of zo te gaan zitten.

Overigens, heeft de 70D individuele aanpassing van de lens als mogelijkheid? Ik heb met een lens ook een flinke afwijking, die ik daarmee gecorrigeerd heb.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:35

Hmm dan heb ik het idee dat de achtergrond niet onscherp genoeg wordt, maar ik zal het eens proberen :j thanks!

Wat bedoel je met individuele aanpassing van de lens? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:42

Thesserd schreef:
Hmm dan heb ik het idee dat de achtergrond niet onscherp genoeg wordt, maar ik zal het eens proberen :j thanks!

Wat bedoel je met individuele aanpassing van de lens? :D

Kwestie van scherptediepte.

Op de 7D kun je elke lens individueel aanpassen op het scherptepunt. Dat het punt waarop je scherp stelt ook daadwerkelijk scherp is.

Overigens speelt er nog een principe: de scherptediepte voor het scherpstelpunt is niet gelijk aan de scherptediepte voorbij het scherpstelpunt.
EN de scherptediepte veranderd naarmate je meer of minder telelens gebruikt. Hoe langer de brandpuntsafstand, hoe kleiner je scherptedieptevlak.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:26

Net even bekeken, je kan idd per lens afstellen, echter is dat maar een verschil van maximaal 2cm? Het verschil in autofocus is bij mij wel eens 10 cm :')

Net even paar fototjes gemaakt van onze pup en nog een hond, en nou had ik (en m'n pa) weer het zelfde probleem. Elke keer net 5 - 10 cm er voor scherpgesteld (te zien aan het gras) Zie hier wat voorbeelden:
https://lh6.googleusercontent.com/-D0Se ... G_3819.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-B-KN ... G_3826.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-O7m4 ... G_3950.JPG
Hier gaat het wel goed, tussendoor:
https://lh4.googleusercontent.com/-QXf1 ... G_3955.JPG
Hier scheelt het echt wel 20 cm ofzo:
https://lh6.googleusercontent.com/-F7ma ... G_4076.JPG
Hier weer, en zo nog veel meer foto's:
https://lh4.googleusercontent.com/-UJFb ... G_4086.JPG

Ook hierbij hoofdfoto's gemaakt, en dat gaat wel goed...

Ook even test foto's op mijn slapende kat gemaakt. Met op de kont focussen of meer op hoofd, of meer vacht aan de zijkant. Dat gaat prima.

Ik snap echt niet waarom het zo vaak mis gaat bij standfoto's van de honden of paarden... Hoe kan hij nou zo'n 20cm er voor focussen terwijl daar (behalve het gras) niks is om op te focussen? Plus hij geeft aan wel op de hond te focussen...
En als ik het op objecten in huis bijv. test gaat het ook gewoon goed. Dan focust hij gewoon op het punt die hij laat zien in de zoeker.

-edit-
Net even 1 AF punt (midden) ingesteld. Eens zien of dat beter gaat.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:33

En anders manueel focussen. ;)

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:20

Thesserd schreef:

En twee 100% cropjes:
klik klik

Instellingen:
f/4
ISO 400
1/1000 sec
121 mm

Of ben ik te kritisch?

klik
En cropje:
klik

Dit heb ik ook, en ik heb geen idee hoe het komt. :(
Overigens werk ik met de 600D en zelfde lens..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:23

Naoom, oh echt! Ik heb nu het een en ander afgesteld, ook met wat ikke zei, dat afstellen van lens op de body, en ik ga nu met 1 focus punt proberen. Eens zien of het beter gaat.

Manueel focussen heb ik ook aan gedacht maar van zo'n lens mag ik toch verwachten dat de AF in orde is? :P

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:27

Volgens mij gaat dat afstellen niet met mijn body, althans.. ik zou niet weten hoe. Eén focuspunt in het middel had ik al, maar dat werkt voor mij nog niet altijd lekker. Ben wel benieuwd of het bij jou nu beter gaat! En van zo'n lens (mijne is pas een maand oud) mag je idd verwachten dat hij prima in orde is, vind ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:36

Naoom_ schreef:
Volgens mij gaat dat afstellen niet met mijn body, althans.. ik zou niet weten hoe. Eén focuspunt in het middel had ik al, maar dat werkt voor mij nog niet altijd lekker. Ben wel benieuwd of het bij jou nu beter gaat! En van zo'n lens (mijne is pas een maand oud) mag je idd verwachten dat hij prima in orde is, vind ik.

Lens wel maar sturing komt vanuit de body.

De 5D II had een softwarefout, volgens een collega die met z'n nieuwe camera terug naar de winkel is gegaan. Andere software erin en het probleem was opgelost.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:49

Ja ik denk dat het bij mij eerder aan mijn body ligt inderdaad, maar zou ik mijn body dan een keer na moeten laten kijken? Want er zit nog garantie op.