[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:19

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:56

WildWings schreef:
De EF 50 1.8 heb ik, vind 'm echt heerlijk, zeker voor dat geld. Levert mooie kwaliteit plaatjes op vind ik.

Op wat voor concerten kom je vooral? Kleine concerten waarbij je weinig zoom nodig hebt? Als je bijv. fotografeert in een zaal als de Melkweg heb je al gauw wat meer zoom nodig als je niet vooraan staat, dan kan je toch beter voor de 100 gaan. Als je in echt kleine zaaltjes/kroegjes komt heb je aan de 50 genoeg. Ik zou echter zelf voor een lens kiezen zonder vaste brandspuntafstand, zodat je kan in- en uitzoomen. Zo kan je wat meer groothoek en wat meer portret werken, dat is wel fijn. Ik gebruik bij kleine zaaltjes m'n 28-70 2.8 erg veel (Sigma) en bij grotere optredens of zalen, binnen of buiten, m'n 70-200 2.8 (ook sigma).

De EF 50 1,8 kan eigenlijk er altijd wel bijgekocht worden, voor dat geld hoef je hem niet te laten liggen... Vork

Zoom is inderdaad handiger, opzich. Ik fotografeer in kleine (kroegen) en grotere (gymzaal idee) zalen.

Sigma; http://www.cameranu.nl/artikel/71/Sigma ... Canon.html

Canon: http://www.cameranu.nl/artikel/27/Canon ... L_USM.html

Die Sigma heb jij neem ik aan? Je bent tevreden over deze lens? Ik vind prijs verschil wel heel erg veel namelijk, bijna 700 euro.

Lichtsterkte 2,8 is voldoende, dus weinig last van ruis? Meestal kan ik vrij veel lopen bij concerten (ik kom dus niet bij de melkweg ofso). Het zijn meer concerten van verenigingen of kroegen. Dus ook slecht/weinig licht.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:44

Welke combinaties worden er hier trouwens gebruikt voor het fotograferen in binnenpistes? Wel eens benieuwd naar. Lachen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:10

Bluem schreef:
Welke combinaties worden er hier trouwens gebruikt voor het fotograferen in binnenpistes? Wel eens benieuwd naar. Lachen

Canon EOS 30D in combinatie met Canon 70-200 F2.8 L IS USM
Canon EOS 20D in combinatie met Canon 24-70 F2.8 L USM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:11

Lipydo schreef:
Hallo allemaal Haha!

Ook ik zoek een nieuwe lens. Ik gebruik de Canon EOS 400D en heb de kitlens + zoomlens van Sigma (70-300, 4-5,6) in mijn bezit. Ik zou graag een lichtsterkere lens willen ivm concert fotografie bijvoorbeeld.

Deze heb ik op het oog:

Canon EF 85mm f/1.8 USM
Canon EF 50/1.8 II of 1,4
Canon EF 100/2.8 MACRO USM

Ervaringen? Adviezen? Lachen

Voor kleine kroegen en gymzalen en dergelijke (SLECHT licht usually) heb je waarschijnlijk aan F2.8 te weinig. Behalve dat is het verschil tussen 85mm en 100mm niet schrikbarend groot en is 85mm een érg prettig concert-bereik op een crop-body, dus ik zou zeggen dat de 100 vast af mag vallen.

Dan; aangezien je ook de 50 F1.4 overweegt, mag het schijnbaar best ietsje meer kosten dan die 80-90 euro voor de 1.8.

De 50 F1.8 is z'n geld absoluut waard, maar érrug "plastic fantastic". De 50 F1.4 focust aanzienlijk sneller en heeft bovendien een stuk betere constructie. Behalve dat zou ik zeggen dat de 50 F1.4 nog steeds geen dure lens is, door Canon nog steeds als "niet heel bijzonder" wordt gezien en optisch nauwelijks beter is dan de F1.8. Als je erg veel waarde hecht aan de USM of de betere constructie of de winst op lichtsterkte zeg ik F1.4 kopen, in alle andere gevallen is de F1.8-versie net zo goed.

De 85mm heeft zoals ik al zei een erg prettig bereik op een cropbody voor met name closere shots van voor aan het podium. Behalve dat focust 'ie ERG (ERG) snel en is 'ie ERG (ERG) scherp. Veel proffotografen hebben het er echt niet voor over de L-variant aan te schaffen; de F1.8 USM is gewoon goed.

Kortom; ik ben erg te spreken over de 85mm.

Maar je zult het bereik in de gaten moeten houden, 50mm wordt ook vaak gezien als "ideaal bereik voor concerten". Ik persoonlijk heb 't vaak (veel) wijder of juist wat closer dan 50, ik fotografeer nauwelijks op 50mm.

Als je in één keer klaar zou willen zijn, zou ik zeggen de 85mm en de 50 F1.8. Weet je in ieder geval zeker dat je wat te kiezen hebt qua bereik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:16

Oh, ik zie ook nog even wat langs komen over de 28-70 F2.8 en 24-70 F2.8 Sigma en Canon...

De 24-70 F2.8 Sigma is leuk, maar op F2.8 nogal soft. Ik vond het storend, anderen heb ik er nooit over horen klagen. Diafragma verder dicht is 't een prachtlens.

24-70 F2.8 van Canon is duur, maar dan heb je ook topkwaliteit. En ja, daar betaal je inderdaad voor.

Mocht je er tussenin willen gaan zitten, zou je de 28-70 F2.8 van Canon kunnen proberen. Niet meer nieuw te krijgen, optisch vergelijkbaar met de 24-70 maar is een ouder model. Vanzelfsprekend een stuk goedkoper, tweedehands ca. 500 schat ik.

Maar then again; in de gemiddelde kroeg zul je je dood ergeren aan het gebrek aan licht Knipoog

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:08

@ Nouks, Welke zoomlens adviseer jij voor buitengebruik? Zoals ik eerder schreef gaat het m.n. om foto's op het circuit. Je kan daar niet echt dicht bij komen, dus een zoombereik is wel handig. Verder gaat het gewoon omhobbyfotografie en heb ik geen ambities om shoots te gaan maken. Ik hoop dat jij mij kunt helpen.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:27

Ik heb zo eens mee zitten lezen de laatste pagina`s en ik zoek ook een lichtsterk objectief voor binnen...in uitgaansgelegenheden maar ook voor bijvoorbeeld paardenbakken. Ik heb zo eens zitten kijken...heb een Canon 400D en bij Canon zijn de prijzen soms erg hoog! Ik zoek iets voor een bedrag van 300 euro mag iets meer. Mag ook sigma en tamron zijn mits het een "goed" objectief is. Heeft iemand ideeen?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:29

en daarbij nog mijn vraag...heeft iemand ervaring met een teleconverter? en kan die mij er iets meer over vertellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:41

Setti schreef:
@ [***], Welke zoomlens adviseer jij voor buitengebruik? Zoals ik eerder schreef gaat het m.n. om foto's op het circuit. Je kan daar niet echt dicht bij komen, dus een zoombereik is wel handig. Verder gaat het gewoon omhobbyfotografie en heb ik geen ambities om shoots te gaan maken. Ik hoop dat jij mij kunt helpen.

Heb er zelf geen ervaring mee (circuit), maar ik denk dat je daar toch wel wat meer telebereik zou kunnen gebruiken. Het ging echt om de instapmodelletjes (55-200, 70/75-300 enzo) toch? Dan zou ik zeggen: 70 of 75 tot 300, keuze maken afhankelijk van budget. Maar nogmaals, dan kijk ik niet echt naar kwaliteit, puur naar bereik.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:37

Citaat:
Heb er zelf geen ervaring mee (circuit), maar ik denk dat je daar toch wel wat meer telebereik zou kunnen gebruiken. Het ging echt om de instapmodelletjes (55-200, 70/75-300 enzo) toch? Dan zou ik zeggen: 70 of 75 tot 300, keuze maken afhankelijk van budget. Maar nogmaals, dan kijk ik niet echt naar kwaliteit, puur naar bereik.

Is de kwalitiet van deze lensen zo slecht dan? Of kan ik wel gewoon mooie foto's hiermee maken. Ik zit zelf wel echt te denken aan de lenzen van Canon en niet aan de Sigma of Tamron. Meer telebereik is inderdaad wel fijn. Maar ik moet ook bewegende objecten kunnen fotograferen natuurlijk. Heb je wel ervaring met de lenzen zelf?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:11

Sigma is een zeer goed merk.... tamron wat minder, maar sigma staat echt goed bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:14

Setti schreef:
Is de kwalitiet van deze lensen zo slecht dan? Of kan ik wel gewoon mooie foto's hiermee maken. Ik zit zelf wel echt te denken aan de lenzen van Canon en niet aan de Sigma of Tamron. Meer telebereik is inderdaad wel fijn. Maar ik moet ook bewegende objecten kunnen fotograferen natuurlijk. Heb je wel ervaring met de lenzen zelf?

Ik heb inderdaad wel ervaring met dergelijke lenzen, maar 't is niet voor niets dat ik fotografeer met lenzen die snel een aantal keer zo duur zijn natuurlijk Knipoog

Van een lens van 150 euro (oid) kun je nu eenmaal geen topkwaliteit verwachten. Heel simpel: you get what you pay for. Voor 1000 euro mag je meer verwachten dan voor 100.

Als je al een maximaal bedrag in gedachten hebt bijvoorbeeld, zou ik misschien wel eens kunnen kijken wat binnen dat budget de beste keuze zou zijn.

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:30

even een vraagje,
ik wil binnenkort voor mijn canon 400D een andere lens erbij aanschaffen,
ik wil eingelijk graag de 70-200 van canon, maar dat laat mijn budget niet toe.
ik zat nu te denken aan een 70-300 van sigma. (heb nu 18-55 en 55-200 beide van canon)

maar ik zie dat er 2 versies van zijn, 1 met apo en 1 zonder.
maar kan iemand mij het verschil hiervan uitleggen?

met: http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... ts_id=1373
zonder: http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... cts_id=361

of hebben jullie misschien andere tips/opties?

alvast bedankt! Lachen

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:10

Bluem schreef:

canon 50d > 70-200 F2.8 L IS USM
canon 40d > 24-105 F4 L IS USM
canon 40d > 70-200 F2.8 L USM (2e persoon Vork )
En soms s'avonds bij slecht verlichte bak met 580 EX II Flitser

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:16

Setti schreef:
Citaat:

Ik heb zelf een sigma70-300 en tot nu toe heb ik er 2 jaar heel tevreden mee gefotografeert. Nu wil ik wat meer en nu ga ik dus voor een duurdere lens. Maar voor het geld vind ik het een goede lens. Tuurlijk is het niet te vergelijken met een duurdere en lichtsterkere lens,maar om mee te beginnen zijn ze perfect,althans dat vind ik.

Een handige link over apo: http://forum.belgiumdigital.com/f35/ver ... 33358.html

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:12

Zou wel op de D40 moeten passen ja. Maar lichtsterkte win je er niet mee hoor...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:14

Nee dat dacht ik al. Ik heb nu een 55:200 1:4-5.6G lens. Zegt mij allemaal niks, maar ik baal er zo van dat ie met een beetje grauwig weer niet echt super foto's maakt.

Ik heb ongeveer 400/500 of als het echt een goeie lens is 600 te besteden.
Ik wil dus iets meer lichtsterkte, en ook wat meer zoom.
Welke lens raden jullie mij aan? Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:37

Hij is zelfs minder lichtsterk............... Hoe lager de getallen achter de F, des te lichtsterker de lens.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:41

55:200 1:4-5.6G lens
f/4.5-5.6G

Is toch hetzelfde dan?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:46

De een begint op 4 (welliswaar 55mm) en de ander op 4.5.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:51

Oh, kijk dat soort dingen zie ik dan weer niet, haha.

Weetje misschien een andere goede lens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:09

Meer lichtsterkte binnen een dergelijk budget zul je in ieder geval kunnen vergeten... Lichtsterke telezooms kosten nogal wat.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:12

En aan hoeveel zou ik dan moeten gaan denken?
En zonder de telezoom?