[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:25

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:27

@ Dobbel: staat stukje terug in dit topic wat over de Panasonic Lumix DMC-F8, misschien is dat wat?

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:25

Ashleey_ schreef:
AAAH ik wordt GEK! Haha!

Mediamarkt; Nikon D40 voor €499,-!! Wow! met 18-55 lens..

Mijn handjes kriebelen zó erg! Maar mijn vader vind dat ik eerst maar m'n rijbewijs moet halen!

Ik zou absoluut niet voor de D40 gaan. De winkel-mensen raade hem mij sterk af. Dit omdat er weinig lenzen op kunnen. Zij zeiden dat er of alleen "flut" lenzen op konden of lenzen van ca. 1600,- euro.
* Niet aanvallend bedoeld Knipoog

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:00

Dank voor de link. Zal ik mij eens in gaan verdiepen. Ik kom morgen wel even langs om een topic aan te maken met voorbeeldfoto's van mijn nieuwe camera.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:14

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:41

Horsy_Lover schreef:
Ik zou absoluut niet voor de D40 gaan. De winkel-mensen raade hem mij sterk af. Dit omdat er weinig lenzen op kunnen. Zij zeiden dat er of alleen "flut" lenzen op konden of lenzen van ca. 1600,- euro.
* Niet aanvallend bedoeld Knipoog

Terwijl ik júist goede reacties hoor.. voor beginnend fotografe etc! Nagelbijten / Gniffelen

D50 heb ik ook over zitten denken, maar hmmm... weet het niet!

Ach zoals het er nu naar uit ziet, mag ik hem toch pas na de vakantie kopen! Dus kan nog wel even verder dromen Knipoog

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:19

Moeilijk he Haha!
Goed zoeken op internet, reviews lezen, kijk eens in verschillende winkels.
tweakers.net is bv fijn voor reviews net als www.fredmiranda.com, alleen wel Engels.
Laat je vooral niet gek maken door verkopers, vooral winkels zoals Mediamarkt, voel gewoon zo'n camera aan, probeer er een aantal uit, maar kopen via internet is véél goedkoper!! Scheelt je gauw een 100-150 euri!! Let er alleen wel op wát je besteld Knipoog Vaak is het alleen een kale body, buitenlandse versie en dan zit je gauw met de garantie.
Op die reviewsites zie je ook welke online shops veilig zijn Knipoog

Als je je camera vooral voor paardenfotografie wil gaan gebruiken, probeer dan om naats de gewone kitlens een (tele)zoom erbij te nemen, er zijn hele leuke zoomlenzen te koop voor niet zo heel veel geld en daar kun je zeker in het begin aardig mee uit de voeten.

Wb de D40..tja, daar passen idd niet alle lenzen op..
Zelf heb ik een D50, super fijne camera maar ze zijn nog maar beperkt leverbaar.
Wat je ook kunt doen is een 2e hands body kopen en je geld besteden aan een goede lens.
Zoveel keuze, zoveel verschillende meningen, je ziet door de bomen het bos niet meer Haha!

Succes met zoeken, mochten er nog vragen zijn: roept u maar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:21

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:48

Jaa die Revieuws heb ik ook al veel gelezen!
En toch €499,- is niet veel bij de Mediamarkt.. Ja

Moet zowiezo idd nog keer langs winkels gaan, om ze even in de hand te voelen. Heb dan ook erg kleine handen, dus dan is het helemaal belangrijk Haha!

Ja de D50 is inderdaad niet overal meer leverbaar, en met een tweedehands is het weer een nadeel, dat je niet veel af weet van wat de eigenaar er mee gedaan heeft..
Weet niet of ik dat zou durven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:28

Als je een tweedehands goed checkt en als er nog garantie (aankoopbewijs!!!) op zit, is dat behoorlijk safe hoor! Lachen

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:55

Ik zou voor nieuw gaan, waarschijnlijk..
Dan weet je tenminste zeker dat er niets mis aan is.
Ik heb ook kleine handen, en de Canon EOS 400D ligt lekker in de hand bij mij.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:01

Nouks, ja inderdaad met garantiebewijs is wel weer iets. Maar die moet je dan ook vinden Knipoog

Liesje89 bedankt voor je reactie! Dan weet ik dat ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:10

Nou ja, degene van wie je de camera koopt moet maar gewoon zorgen dat 'ie die nog heeft, en anders gewoon niet kopen! Knipoog

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:14

Is er dan nog iets waar ik op moet letten?

Want er zullen natuurlijk vast afstanden zijn, waarbij ik de camera niet persoonlijk op kan halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:21

ALTIJD zelf de camera gaan checken. Proeffoto's maken, deze direct bekijken op schermpje en bijvoorbeeld op laptop, aantal clicks checken (veel clicks --> veel kans dat je sluiter snel zal moeten laten vervangen), verder natuurlijk de werking van alle knopjes...

En natuurlijk checken of alles wel compleet is incl. body/lensdoppen, gebruiksaanwijzing, cd-rommetjes, accu('s), garantiebewijzen...

Mocht ik me nog wat bedenken, hoor je het Haha!

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:54

hahaha oke! Maar snap nog niet helemaal wat je bedoelt met 'clicks checken' Knipoog

Zoo vriendin van m'n ouders heeft 'even' de 400d gekocht! * jaalooooers! Haha!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:11

ben helemaal trots op mijn cameraatje Haha! heb m gister in de binnenbak (s avonds) uitgeprobeerd)
veraf, dichtbij geen enkel probleem, alleen last van stof Tong uitsteken

vind de sony H5 een grote aanrader!
alleen het laden van de flitser duurt zooo lang, maja hij heeft dan ook een hele grote flitser.

voorbeeldfoto's (zijn niet perfect, maar dit was de 2e keer oefenen Tong uitsteken )
http://good-times.webshots.com/photo/24 ... 3261LKOjmk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:13

Ashleey_ schreef:
hahaha oke! Maar snap nog niet helemaal wat je bedoelt met 'clicks checken' Knipoog

Zoo vriendin van m'n ouders heeft 'even' de 400d gekocht! * jaalooooers! Haha!

Probeer even een linkje te vinden waar het staat uitgelegd. Kheb zelf Canon, dus weet wel ongeveer hoe dat werkt, maar Nikon zou ik zo niet weten.

In ieder geval: je foto's worden weggeschreven als "IMG_0123.JPG" bijvoorbeeld, in een mapje dat bijvoorbeeld "123CANON" heet. Als je een tweedehands gaat kopen altijd aan de verkoper vragen hoe veel foto's ermee gemaakt zijn, zegt 'ie bijvoorbeel "ongeveer 3000", kun je vrij gemakkelijk aan de file numbers zien of dit klopt.

In een mapje staan 100 foto's, dus:

100 (1e mapje) bevat 0001.JPG tot 0100.JPG
101 (2e mapje) betat 0101.JPG tot 0200.JPG
105 (6e mapje) bevat 0501.JPG tot 0601.JPG
300 (301e mapje) bevat dus 3001.JPG tot 3100.JPG

Wel allemaal uit mijn hoofd hoor, kan er IETS naast zitten.

Maar goed, belangrijk is dus even om te checken hoe ver de camera is met wegschrijven. Dit kun je op de camera bij het terugkijken van de foto's zien (100-0055 is bijvoorbeeld 0055.JPG uit mapje 100). Wanneer de camera véél verder (vooral 1e 3-cijferige nummer is dus belangrijk) is dan de verkoper beweert, zou ik het niet zo vertrouwen.

Grootste bezwaar tegen camera's met veel clicks is, dat de sluiter er dan vrij snel mee op zou kunnen houden. Deze gaat namelijk voor de meeste instapmodellen "maar" een keer of 50.000 mee. Kan iets minder zijn, soms heb je geluk en gaat 'ie mee tot de 90.000 bijvoorbeeld.

Een sluiter die ermee ophoudt is niet zo'n heel groot probleem wanneer je heel serieus bezig bent met fotografie, dan laat je die gewoon vervangen door (in dit geval) Canon. Kost een beetje, maar dan heb je weer een nieuwe. Kan me alleen voorstellen dat je als beginnend DSLR-fotograaf niet zit te wachten op een sluiter die er na 2 maand mee ophoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:14

Mocht je het trouwens écht zeker willen weten, kun je dit volgens mij laten checken bij de fabrikant....

Oh en edit: er is trouwens ook wel software te vinden op internet die zegt het te kunnen checken, heb er alleen geen ervaring mee of dit werkt.

Daarnaast kun je de nummering van digitale camera's vaak somehow wel saboteren. Héél betrouwbaar is dit dus niet, alleen geeft het wel vaak een indruk. Een verkoper met een tweedehands camera van anderhalf jaar houd waarmee "5000 foto's" zijn gemaakt en waarbij hij met de telling pas in mapje 102 is, zou ik bijvoorbeeld niet vertrouwen.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:17

ahaaa! snap het al wel een beetje!!

Heeeel erg bedankt zeg!! Super! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:18

Mocht ik een bruikbare website vinden waar het allemaal wat duidelijker uit wordt gelegd, zal ik het hier wel plaatsen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:25

Citaat:
Overigens: 117CANON betekent:
"1" tot de 10.000
"17" foto 1700 tot 1800, dus 1799 als laatste foto.

Uit http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=32827

Ik had het BIJNA goed met mijn nummerings-uitleg dus, maar dit is ook wel wat gemakkelijker te onthouden lijkt me.

En uit wat ik net zat te banketstaaf, plm. foto 3000 is dus mapje 130 Tong uitsteken

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:26

Je kan ook naar de EXIF gegevens kijken, met bijv. Opanda (kan je op http://www.opanda.com/ downloaden).
Als je dat programma installeerd en met je rechtermuisknop op een foto klikt en dan op view EXIF zie je een hele lijst met gegevens, oa Total Number of Shutter Releases for Camera ofwel hoeveel foto's er gemaakt zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:28

Opanda, die bedoelde ik inderdaad met de "software" waar ik het over had Haha!

Maar valt die niet te saboteren? Weet je dat?