[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:53

zo dat is mooi met die lensbaby, zeker die 2e link geeft erg mooie foto's Wil er liever ook niet naar kijken haha Clown
Wat voel k me slecht Bloos Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:00

Lensbaby 2.0 voor Canon is nu in de aanbieding bij Kamera Express!!

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:15

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:18

Dan kan je beter de 4.0 nemen. Die is nóg scherper Clown
Alleen is dat verschil zoooooooooooo minimaal dat het te verwaarlozen is Knipoog

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:24

Maar dan heb je weer 4.0 ipv 2.8 en het is juist die 2.8 die de foto's dat extra's geeft imo.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:26

Tja, en dan heb je de afweging wel of geen IS......... Ik vind juist de IS weer een toevoeging. En logisch dat je iets (is echt minimaal blijkt uit de tests) scherpteverlies hebt is logisch, want je zit met meer (glas)materiaal in je lens. En zo blijf je afwegen.....

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:32

Ja, dat is zo.
Ik betaal liever honderden euro's minder voor scherpere foto's, dan dat ik IS heb die ik toch nooit zou gebruiken. Maar daar verschillen de meningen denk ik over. Dat 'minimale' scherpteverlies is dan helaas wel erg goed zichtbaar trouwens.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:41

Dat ligt dan waarschijnlijk aan jou Knipoog

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:45

Wat ligt aan mij als ik vragen mag?

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:58

Voor paardensport maakt niet veel uit dat je met of zonder IS neemt
Heb beide namelijk en kan met beide net zo veel qua sluitertijd met snelbewegende objecten
Verschil is minimaal met beeldstabilisator, je merkt het wel met stilstaande objecten.
Komt met IS met lange sluitertijd er veel mooier uit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:00

Dat het zo goed zichtbaar is.

Heb voor de aanschaf enorm veel (objectieve) tests door gespit en dat verschil viel dus reuze mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:50

Ik geloof dat ik me hier maar even tegenaan moet bemoeien...

Het is algemeen bekend dat de 70-200 F4.0 (IS en non-IS) optisch absoluut het beste zijn van de 70-200's, dat ze optisch zelfs beter zijn dan de F2.8's. En een stuk betaalbaarder. Hoofdreden om de F2.8 te kopen is omdat je de lichtsterkte NODIG hebt. Is die noodzaak er niet? Direct de F4.0 kopen; optisch beter en bovendien een stuk goedkoper.

Maar dan; je hebt de F2.8 nodig, welke is dan beter, met of zonder IS? Met IS komt beter uit de tests die ik heb gezien, maar het verschil is minimaal. Canon zou het mijns inziens ook niet kunnen flikken om de duurste 70-200 ook direct de optisch minste te laten zijn, en dat snappen ze zelf ook heus wel.

Dat jij (Annemarie) met beide hebt gewerkt en dat jij daarbij tot de conclusie bent gekomen dat de lens zonder IS scherper is, zegt naar mijn mening niet zo veel. Je basseert je op praktijkervaring met een enkel exemplaar (waarschijnlijk, maar het zullen er geen 10 zijn oid in ieder geval).

- Kwaliteit van de foto's hangt af van de lens (wie zegt dat jouw IS-versie niet toe was aan een onderhoudsbeurtje?)
- Kwaliteit van de foto's hangt af van de omstandigheden (die nóóit gelijk zijn en dus ook nóóit representatief zijn voor een test)
- Kwaliteit van de foto's hangt af van degene die met de apparatuur werkt en hoe de apparatuur staat ingesteld.

Kortom; in mijn ogen kun je een dergelijke uitspraak niet doen zonder een test te hebben gedaan in gecontroleerde omstandigheden met beide lenzen tegelijk.

En dan nog: wie zegt dat je geen exemplaar had dat toe was aan een onderhoudsbeurt?

Beroep je alsjeblieft niet op praktijkervaring; tenzij een lens gewoon écht "off" is. Maar een lens die bijvoorbeeld niet consequent is of consequent back- of frontfocused en daardoor minder scherp is, is al niet representatief.

Ik heb zelf vrijdag een concert gefotografeerd. Zelfde set als anders bij me; mijn 16-35L II, 28-70L, 80-200L, 85mm. En desondanks... mijn god wat zat mijn apparatuur er af en toe naast.

Terwijl m'n foto's van gisteravond wél allemaal lekker scherp zijn.

Omstandigheden. Niet de apparatuur.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:51

Amen!!!!

Hoe zit dat met het laten checken en bijstellen enzo van je lenzen?? Wil ik binnenkort ook ff laten doen namelijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:54

Oh ik zie dat Rofa dat ook doet. Zal ze eens mailen........ Misschien gewoon eens ff een totale apparatuur-checkup doen. Kan nooit kwaad denk ik Knipoog

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:38

ja daar heb je gelijk in Nouks. Kan natuurlijk niet spreken voor alle lenzen, met degene die ik heb geprobeerd was dat wel zo. En het zou idd ook raar zijn van Canon dat de goedkopere beter zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:45

manzano: gewoon ff het hele zooitje bij Rofa langsbrengen inderdaad. Ze hebben mijn zut laatst met voorrang gedaan, 2/3 dagen later kon ik het weer ophalen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:46

Annemarie_ schreef:
ja daar heb je gelijk in [***]. Kan natuurlijk niet spreken voor alle lenzen, met degene die ik heb geprobeerd was dat wel zo. En het zou idd ook raar zijn van Canon dat de goedkopere beter zou zijn.

Nou ja, dat is dus al zo, want de F4.0's zijn optisch echt geweldig. Maar een lens van 1700 euro, daar verwacht de klant wel wat van Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:46

Nouks schreef:
manzano: gewoon ff het hele zooitje bij Rofa langsbrengen inderdaad. Ze hebben mijn zut laatst met voorrang gedaan, 2/3 dagen later kon ik het weer ophalen Haha!

Kwanta kosta???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:57

PM Clown

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:03

Ik heb besloten om voor een Sigma 70-200mm F2.8 II EX APO HSM te gaan voor mijn Nikon.

Onderandere wil ik deze gaan gebruiken voor concertfotografie, aangezien ik me daar meer in wil gaan verdiepen.

Op sommige sites staat hij met II aangegeven, en andere weer zonder, is hier verschil tussen?
En ik neem aan dat deze lens ook prima zonder statief te gebruiken is?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:15

II is de 2de versie van die lens

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:04

Brit, bij concertfotografie heb je vaak wel geen ideale sluitertijden... en om dan zo'n zware lens vast te houden moet je wel een stille hand hebben.

Maar onder normale lichtomstandigheden kun je met die 2.8 goed zonder statief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:10

Ik heb met concerten vaak te weinig licht om m'n 80-200 netjes stil te kunnen houden. Met 1/60 of 1/80 oid heb je echt al beweging.

Sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:29

Ik heb een vraagje Lachen

Ik ga binnenkort de Sony A350 kopen.
Nu zag ik net de oude NORMALE spiegelreflex van mijn vader liggen met een lens erbij.
Die lens + Camera zijn van het merk Canon, mijn toekomstige DSLR dus van Sony.
Zou dit passen en kunnen Lachen?

Bedankt alvast Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:31

Nee dat gaat niet passen. Zou dan als ik jou was voor canon gaan, daar past die lens wel op en er is over het algemeen meer te koop voor canon dan voor sony.