[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:38

IsaCalixa schreef:
Vraagje, niet fototechnisch maar: ik zou graag weer fotoshoots gaan doen om mijn portfolio uit te breiden en om te oefenen in portretfotografie. Maar hoe krijg je ''klanten''? Ik vraag er ook geen geld voor, puur voor oefening dus. Ik zet soms wel oproepjes op facebook en heb een site, maar geen reactie. Tot nu toe alleen nog maar een paar shoots met vrienden gedaan, maar dat is inmiddels ook al maanden geleden.

Ik snap trouwens wel dat dit niet echt goede fotografie-maanden zijn, maar ook in de lente en zomer vind ik het lastig mensen te vinden. Ik wil het natuurlijk ook niet mensen gaan opdringen ofzo.

Deze site is daar speciaal voor:

https://www.facebook.com/groups/1892312 ... 2/?fref=nf

Fearn

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:12

^ Oh wat handig, dankjewel!

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:46

Ik wil graag beginnen met fotografie, wat is belangrijk om op te letten? Ik heb een Fujifilm FinePix camera: Afbeelding. Geen spiegelreflex dus, ik wil er misschien wel eentje aanschaffen maar dan wil ik eerst zeker weten dat fotografie iets voor mij is ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:56

Erin schreef:
Ik wil graag beginnen met fotografie, wat is belangrijk om op te letten? Ik heb een Fujifilm FinePix camera: http://www.ephotozine.com/articles/fuji ... 779026.jpg. Geen spiegelreflex dus, ik wil er misschien wel eentje aanschaffen maar dan wil ik eerst zeker weten dat fotografie iets voor mij is ;)

Ik zou zeggen: oefening baart kunst. Durf van die auto-stand af te stappen en te spelen met instellingen :-)

Op internet zijn er tig pagina's te vinden waar alle basic informatie te vinden is rond sluitertijd, diafragma, ISO enzovoort. Verder veel kijken naar fotografen die je bewondert, hoe zij nabewerken en welke composities zij gebruiken. Niet rechtstreeks kopiëren natuurlijk, maar je krijgt wel veel nieuwe inzichten en ziet zelf een beetje hoe je bv een paard het meest flatterend op de foto krijgt :j

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:00

billionache schreef:
Erin schreef:
Ik wil graag beginnen met fotografie, wat is belangrijk om op te letten? Ik heb een Fujifilm FinePix camera: http://www.ephotozine.com/articles/fuji ... 779026.jpg. Geen spiegelreflex dus, ik wil er misschien wel eentje aanschaffen maar dan wil ik eerst zeker weten dat fotografie iets voor mij is ;)

Ik zou zeggen: oefening baart kunst. Durf van die auto-stand af te stappen en te spelen met instellingen :-)

Op internet zijn er tig pagina's te vinden waar alle basic informatie te vinden is rond sluitertijd, diafragma, ISO enzovoort. Verder veel kijken naar fotografen die je bewondert, hoe zij nabewerken en welke composities zij gebruiken. Niet rechtstreeks kopiëren natuurlijk, maar je krijgt wel veel nieuwe inzichten en ziet zelf een beetje hoe je bv een paard het meest flatterend op de foto krijgt :j

Bedankt!
Ohja, mijn camera heeft een probleempje. Soms worden foto's ineens heel onderbelicht. Op de display is er dan niks aan de hand, maar zodra ik de foto heb gemaakt wordt hij heel donker... -O-
Hoe zou dat kunnen? Het is afgelopen zomer begonnen en gebeurt de laatste tijd steeds vaker.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:05

Fotografeer je op manueel?

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:06

Op de auto-stand, ik weet eigenlijk niet of dat manueel is. Toen het laatst misging op het strand heb ik trouwens ook de beach-stand geprobeerd, maar de foto's bleven donker.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:18

Haha, automatisch is niet manueel nee :P

Als het echt pas sinds afgelopen zomer is zou ik toch eens contact opnemen met de fotowinkel of de fabrikant. Dat lijkt me niet echt pluis, zeker als daarvoor alles normaal was.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:27

Haha eigenlijk wel logisch ja :P

Oké, goed idee. Ik denk niet dat er nog garantie ofzo op zit, ik heb hem twee jaar geleden van mijn ouders overgenomen maar die hadden hem daarvoor al zo lang als ik me kan herinneren :+

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:29

Ik had ook een fujifilm finepix camera (ding was ouder dan tien) met hetzelfde probleem. Uiteindelijk bleek dat hij gewoon altijd het diafragma te klein maakte (hoger cijfer) dan moest. Alle foto's werden te donker.

Is opgelost toen ik op manueel ging fotograferen, toen kon ik het gewoon instellen en kon de camera het niet meer verslechteren :P

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:52

Dan zal ik het ook eens op manueel proberen! :D

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:45

Hallo,
Ik werd doorverwezen naar dit topic. Dus bij deze mijn vraag. :Y)
Aankomende zaterdag gaan wij naar een dag van de kooikers vereniging.
En zie ik de broertjes en zusjes van mijn hond weer plus hij wordt gekeurd.
Dus leek 't mij leuk om foto's te maken en heb ik aan mijn broertje gevraagd of ik zijn spiegelreflex camera mag lenen. Dit mag, maar ik mag niet te veel met de instellingen experimenteren.
Hebben jullie dus misschien tips hoe ik de instellingen het beste kan zetten?
Het is binnen in een grote hal, qua belichting durf ik niet te zeggen hoe het daar is.

Alvast bedankt. :o

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:53

Dat is echt onmogelijk om van achter een computer zo even te zeggen :=
Als je niet handig bent in het ter plekke inschatten van de instellingen en je niet teveel mag prutsen, zou ik (helaas) voor één van de auto of semi-auto standen gaan. Sowieso is het in een binnenhal al erg moeilijk om kwalitatieve foto's te maken, tenzij je een lichtsterke lens erop hebt.

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:57

Okaay, dankjewel voor je reactie. Was al bang dat dat zo moeilijk te zeggen zou zijn.
Maar kon 't altijd proberen natuurlijk.
Ben in 't verleden wel eens aan 't experimenteren geweest maar daar was hij niet blij mee. Ben ook aan 't sparen voor een eigen camera zodat ik dat wel meer kan oefenen en leren.
Maar dan houd ik 't gewoon bij een automatische stand.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:20

Hoi hoi,

Ik loop tegen een probleem aan, mijn camera geeft me zooo veel ruis, dat het echt niet meer normaal is.

Ik studeer fotografie en ben me bewust van alles wat hoge iso waarden inhoud en correcte instellingen, dus daar zit het probleem zeker niet.

Op iso 200 kan ik echt al heel erg veel ruis hebben, terwijl ik wel correct belicht heb. Vraag ik dan écht te veel van mijn camera? Ik heb een 600d, met de kitlens, een 50 mm en de 70-200 f4.

Ook als ik foto's maak die goed belicht zijn volgens mijn histogram durven ze er heel erg donker uitkomen op mijn pc, opzich geen probleem want dat valt wel recht te trekken, alleen verergerd dat de ruis weer eens extra.. Ik vind het enorm vervelend, ik maak toffe beelden maar dan zitten ze vol ruis!

Denk dat het niet zo duidelijk is op screenshots, maar de instellingen staan in ieder geval rechts boven.

AfbeeldingSchermafbeelding 2015-03-14 om 11.23.42 by kellydonckers, on Flickr

AfbeeldingSchermafbeelding 2015-03-14 om 11.23.15 by kellydonckers, on Flickr

AfbeeldingSchermafbeelding 2015-03-14 om 11.22.50 by kellydonckers, on Flickr

En dan als de beelden bewerkt zijn:

Afbeelding_MG_3844 by kellydonckers, on Flickr
Afbeelding_MG_3699_1 by kellydonckers, on Flickr

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:29

Hoi,

Geen idee of het hier goed staat maar hoe bieden jullie fotoshoots aan?
Ik heb nu een mensen honden en paarden pakket. Dit heb ik vooral gebaseerd op ervaring maar ook omdat ik bij een paard vaak langer ben dan bij een persoon.

Ik zie ook wel eens mensen die verschillende soorten pakketten aanbieden, meer gericht op een budgetpakket, groot pakket etc. Vaak afhankelijk met een aantal webformaten of afdrukken.

Ik vraag mij namelijk af wat voor klanten het meest overzichtelijk is en duidelijk. En ook als je pakketten aanbiedt, waarom? Of waarom juist niet?

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:04

Hallo, mijn moeder was van het weekend aan het fotograferen op een feest en tijdens het fotograferen gaf haar camera aan dat er een bestandsfout is. Kan het zijn dat de SD-kaart te oud is of zijn er andere opties/mogelijkheden die wij nog kunnen proberen? Ben er zelf totaal niet bekend mee, dus vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt! :)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:48

Hallo! Ik wil graag beginnen op feestjes te fotograferen, zodat ik af en toe eens als fotograaf op een TD kan staan. Ik vraag me enkel af wat ik daar vooral voor nodig heb...
Een deftige portretlens heb ik sowieso nodig, maar wat voor brandpuntafstand zou ik nemen?
Ook een flitser zal ik nodig hebben, maar ik weet eigenlijk niet zo veel over flitsers. Iemand die me hierbij wat kan helpen? Alvast bedankt! :D

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:49

@wendy_92: lukt het, als je de kaart in een andere camera steekt, wel?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:23

Hallo,
Even een vraag een vriendin van mij wil graag een shoot doen bij mij en wil dan 3 foto's af laten drukken van 29x29 (dit is het formaat wat in de gewenste lijst moet) Heb eens rodn gekeken maar nog nergens gevonden waar deze af te drukken zijn. Zijn deze makkelijk bij een goede fotozaak af te drukken? Moet ik hem dan ook in dat formaat afleveren of kunnen ze hem daar passend maken?

Groetjes

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:38

CrazyIris schreef:
Hallo! Ik wil graag beginnen op feestjes te fotograferen, zodat ik af en toe eens als fotograaf op een TD kan staan. Ik vraag me enkel af wat ik daar vooral voor nodig heb...
Een deftige portretlens heb ik sowieso nodig, maar wat voor brandpuntafstand zou ik nemen?
Ook een flitser zal ik nodig hebben, maar ik weet eigenlijk niet zo veel over flitsers. Iemand die me hierbij wat kan helpen? Alvast bedankt! :D

Een TD? :=

Vaak is een 50mm wel erg fijn, goedkoop en lichtsterk. Als je Canon hebt is de Speedlite 430EXII wel een fijne. Hou er rekening mee dat het fotograferen met opzetflitser nog best ingewikkeld is en wat oefening vergt. :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:48

Bagheera_206 schreef:
CrazyIris schreef:

Een TD? :=

Vaak is een 50mm wel erg fijn, goedkoop en lichtsterk. Als je Canon hebt is de Speedlite 430EXII wel een fijne. Hou er rekening mee dat het fotograferen met opzetflitser nog best ingewikkeld is en wat oefening vergt. :=

Zeker als je niet alleen horizontaal wil fotograferen... wahahahaha

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:59

Wat bedoel je Samantha? Je kunt de kop toch nog steeds draaien zodat je kunt bouncen via muur/plafond? Ook in portrait stand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:11

Ash_ schreef:
Hallo,
Even een vraag een vriendin van mij wil graag een shoot doen bij mij en wil dan 3 foto's af laten drukken van 29x29 (dit is het formaat wat in de gewenste lijst moet) Heb eens rodn gekeken maar nog nergens gevonden waar deze af te drukken zijn. Zijn deze makkelijk bij een goede fotozaak af te drukken? Moet ik hem dan ook in dat formaat afleveren of kunnen ze hem daar passend maken?

Groetjes

https://www.profotonet.nl/producten/fot ... ijzen.html

Profotonet drukt ze gewoon in 30x30cm.

Als de lijst 29x29cm is zonder passe-partout, dan snij je er zelf met een liniaal en een scherp mes rondom 1cm af. ;)
Met passe-partout is het helemaal geen probleem, want dan valt hij gewoon mooi achter de passe-partout en zie je niets van die extra cm.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:10

Een td is een studenten feest bagheera. Haha