[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:00

Wuis schreef:
Ik ben op zoek naar een telelens voor het fotograferen van paarden op afstand, bijv. in de weide. Ik heb een canon camera. Iemand suggesties? Ik zoek wel echt iets goeds dus mag best wat kosten.

Tevens zoek ik een goede macro lens voor de paarden. Zelfde verhaal. :) Oja, en ik zoek nog een groothoeklens voor landschappen. :D

De hobby heeft te lang stil gelegen dus na een hele tijd niet investeren vind ik dat ik wel weer iets nieuws mag aanschaffen. O:)

De meeste paardenfotografen gebruiken een 70-200mm f/2.8. Als goedkope oplossing met meer mm's zou je er een x2 Extender bij kunnen nemen mits je een Canon 70-200mm f/2.8 hebt. Je maakt dan van je 70-200mm een 140-400mm f/5.6 objectief. Als je deze op een cropbody zet maak je er zelfs een 224-640mm f/5.6 objectief van. :+ Een duur alternatief is de nieuwe Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM.

Als macrolens vind ik zelf de Canon 100mm f/2.8L IS USM erg fijn. Ik maak daar vaak close-ups mee van manen, vlecht, staart, oog, etc. <3

Als groothoek voor landschappen is die nieuwe Canon 11-24mm f/4.0L USM om te kwijlen, maar een goedkoper alternatief is bijvoorbeeld de Canon 16-35mm f/4.0L IS USM. Die heb ik zelf.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:00

Nou als het echt iets mag kosten Wuis dan raad ik je 1 van de twee lenzen aan uit bovenstaand filmpje ^ de canon is daarbij weer iets beter dan de tamron - maar daar betaal je dan ook flink voor.

Qua macro heb ik geen verstand..wat betreft groothoek - heb je een fullframe camera of een crop camera?

Edit: Richard was me voor :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:04

Bagheera_206 schreef:
De meeste paardenfotografen gebruiken een 70-200mm f/2.8.

Als macrolens vind ik zelf de Canon 100mm f/2.8L IS USM erg fijn. Ik maak daar vaak close-ups mee van manen, vlecht, staart, oog, etc. <3

Ben je dan tussendoor lenzen aan het wisselen of heb je dan meerdere body's bij je? Of? :D

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:09

Wuis schreef:
Ik ben op zoek naar een telelens voor het fotograferen van paarden op afstand, bijv. in de weide. Ik heb een canon camera. Iemand suggesties? Ik zoek wel echt iets goeds dus mag best wat kosten.

Tevens zoek ik een goede macro lens voor de paarden. Zelfde verhaal. :) Oja, en ik zoek nog een groothoeklens voor landschappen. :D

De hobby heeft te lang stil gelegen dus na een hele tijd niet investeren vind ik dat ik wel weer iets nieuws mag aanschaffen. O:)

Ik heb overlaatst een canon 70-300mm f/4-5.6 L is usm gekocht (van de L-serie). Heb je net iets meer bereik dan de 70-200, maar is wel minder lichtsterk.

Bagheera_206

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:21

@sicayes: :P

@MyWishMax: Meestal mijn 70-200mm op voelvreempje en 100mm op mijn cropje.

@Chrlooott: Dat is inderdaad ook een erg fijn objectief. Past alleen geloof ik geen Extender tussen. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:24

Bagheera_206 schreef:
@sicayes: :P

@MyWishMax: Meestal mijn 70-200mm op voelvreempje en 100mm op mijn cropje.

@Chrlooott: Dat is inderdaad ook een erg fijn objectief. Past alleen geloof ik geen Extender tussen. :=

Okee, dus als ik straks ineens spontaan ook een 2e body heb is dat jouw schuld. :j O:)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:27

Ik heb gisteren voor mijn werk bij een aantal tuinders gefotografeerd met mijn Canon 17-55 IS USM, eerste keer dat ik écht met die lens bezig ben geweest. Is echt super goed bevallen! Wellicht kan ik wat voorbeeldjes plaatsen hier. Wat echt heerlijk werkt is de combinatie (betere) 50mm-achtig (die lens gebruikte ik daar eerst voor) en groothoek in één :j

Dus voor mensen die een lens zoeken waar je groothoek mee wil fotograferen en leuke close-ups/portretten mee wil kunnen maken, de 17-55 is echt dé lens :D

Richard, nogmaals bedankt dat jij 'em me destijds ook aangeraden hebt! :+

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:28

Thesserd schreef:
Ik heb gisteren voor mijn werk bij een aantal tuinders gefotografeerd met mijn Canon 17-55 IS USM, eerste keer dat ik écht met die lens bezig ben geweest. Is echt super goed bevallen! Wellicht kan ik wat voorbeeldjes plaatsen hier. Wat echt heerlijk werkt is de combinatie (betere) 50mm-achtig (die lens gebruikte ik daar eerst voor) en groothoek in één :j

Dus voor mensen die een lens zoeken waar je groothoek mee wil fotograferen en leuke close-ups/portretten mee wil kunnen maken, de 17-55 is echt dé lens :D

ah daar spaar ik nog steeds voor. *\o/* gaat alleen lang niet zo snel als ik zou willen als je voorbeeldjes hebt - graag :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:49

De 70-200mm f4.0 is de helft goedkoper, dan ook de helft minder goed?
Mis je die f2.8 echt, of valt dat mee?
Ik ben ook aan het kijken, maar vind 500 euro verschil toch wel erg groot.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:50

@MyWishMax: Geef mij maar de schuld hoor. ;) Denk dat je heel blij bent als je bijvoorbeeld een backupbody hebt die je dan voor je close-ups in kunt zetten. ;)

@Thesserd: Dat is ook een superfijn objectief! Het is dat ik hem aan een Bokker heb verkocht, omdat ik upgrade naar FF deed. := Anders had ik hem mooi gehouden! :+

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:54

Loiz schreef:

Ik heb sinds kort de f4.0 IS en ben er heel erg blij mee. :j Met de 2.8 heb je een mooiere DOF, maar voor mij is de 4.0 al een hele stap vooruit en de 2.8 was me toch echt even iets te duur..
Als je voor de versie zonder IS gaat zou ik het wel overwegen om de 2.8 te nemen, ga je voor met IS kan ik je ten zeerste de 4.0 aanraden!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:56

Bagheera_206 schreef:
@MyWishMax: Geef mij maar de schuld hoor. ;) Denk dat je heel blij bent als je bijvoorbeeld een backupbody hebt die je dan voor je close-ups in kunt zetten. ;)

@Thesserd: Dat is ook een superfijn objectief! Het is dat ik hem aan een Bokker heb verkocht, omdat ik upgrade naar FF deed. := Anders had ik hem mooi gehouden! :+

Het lijkt me inderdaad wel wat. Eerst wilde ik body verkopen tegen de tijd dat ik nieuwe wil kopen, maar ik denk toch dat ik hem ga houden tot hij dood gaat. Als is het maar dat je een back up heb idd. Maar eerst objectieven!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:57

Gewoon zorgen dat je op tijd je body upgrade voordat je huidige body helemaal is uitgewoond. Dan presteert je oude body nog prima als backup. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:00

Thesserd schreef:

Die met f2.8? In dat geval zou ik die weleens vast willen houden!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:07

Hier nog steeds meer dan tevreden met mijn 150-600mm tamron.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 12-03-15 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:08

Naoom_ schreef:
Loiz schreef:

Ik heb sinds kort de f4.0 IS en ben er heel erg blij mee. :j Met de 2.8 heb je een mooiere DOF, maar voor mij is de 4.0 al een hele stap vooruit en de 2.8 was me toch echt even iets te duur..
Als je voor de versie zonder IS gaat zou ik het wel overwegen om de 2.8 te nemen, ga je voor met IS kan ik je ten zeerste de 4.0 aanraden!

Als je de f2.8 IS neemt, kun je er een 2x converter voor schroeven.
Met wat gezond geduld en zoekwerk vindt je een goede occasion f2.8 IS voor de prijs van een f4.0......

edit:
Foto met de f2.8 + 2x converter:
http://www.duic.nl/wp-content/uploads/2 ... G_3238.jpg

Foto is iets te groot, vandaar linkje maar ter illustratie: de schoorsteen is 145mtr hoog en de afstand van mij tot het onderwerp was ongeveer 500 mtr. Het doek is 7,5mtr hoog, ter referentie.
Laatst bijgewerkt door ikke op 12-03-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:13

Eens met Naoom_ wat betreft de F4 IS! :) Erg blij met die lens. Voordeel t.o.v. de 2.8 is dan wel weer dat de F4 kleiner en lichter is. Maar occasion 2.8 is natuurlijk ook het proberen waard.

@ikke, de 2.8 idd ja. Sorry, vergeten te melden :')

Ok, komen wat voorbeeldjes... Ik ben maar een hobby fotograaf, maar vond de foto's toch zelf wel goed gelukt :') Zo veel mogelijkheden met deze lens! :j foto's zijn icm 70D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk groothoekje, al had ik diafragma wel wat te groot vond ik zelf. Geloof 7 ofzo.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnen met minder licht doet ie t ook goed:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet helemaal juiste focus, maar toch wel leuk..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In een donkere witlofschuur, waar net een straaltje zon naar binnen scheen :')
Afbeelding

Sorry voor de fotoexplosie hier, ben slecht in keuzes maken... :+

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:22

Mooie foto's! *voegt lens aan wensenlijstje toe* <3

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:26

Haha thanks en ik zeg doen! :+ De veelzijdigheid van de lens icm met de kwaliteit die de lens levert maakt het voor mij echt een topper. Enige nadeel is dat het niet zo'n degelijk ding als als de lenzen binnen de L serie. Zo zou er stof aan de binnenkant kunnen komen (wat overigens niet terug te zien is op de foto's) en is ie niet weathersealed bijv.

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:32

Wauw wat een prachtige foto's!

ik had zelf net de keuze gemaakt om de 12-24 F4 aan te schaffen, kwam me vader aanzetten dat hij de 11-16 F2.8 wel een erg mooie lens vond. Nu gaan we dus waarschijnlijk de 11-16 samen halen.

Scheelt mij ook weer in de kosten en hem ook win-win *\o/*

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:49

Ik heb vooral ook veel concertfotografie met de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM gedaan. :)

@Ilse: De Tokina? Nice! :D

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:05

Ja die ja! Ik ben echt een vreugde dansje aan het doen haha.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:07

Wat is het verschil tussen de F4 en de F4 IS? Is dat zo'n verschil, want qua prijs wel (2x zo duur namelijk)?
De 70-200mm F4.0 zonder IS is voor mijn budget wel veel schappelijker namelijk..

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:11

Prachtige kleuren/foto's Thesserd. Deze lens ga ik echt hoe dan ook aanschaffen voor ik naar Japan vertrek :')

Ik ga in mei ook al naar spanje.. misschien dat ik 'm dan al heb. Twijfelstwijfels.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:19

Loiz schreef:
Wat is het verschil tussen de F4 en de F4 IS? Is dat zo'n verschil, want qua prijs wel (2x zo duur namelijk)?
De 70-200mm F4.0 zonder IS is voor mijn budget wel veel schappelijker namelijk..

IS compenseert jouw trillingen, maar het is afhankelijk wat je ermee gaat fotograferen of je het nodig hebt of niet en hoe stabiel je zelf bent. Ik heb beide lenzen in de winkel getest en ben toch wel goed te spreken over die met IS (heb ik ook aangeschaft).
Wil je met lange sluitertijden werken of kan je gewoon je handen niet stilhouden zou ik die met IS nemen. Met IS is ook scherper als zonder.