[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon89

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:00

En beeldstabilisator is dat je geen bewogen foto's krijgt ?
(Sorry ik heb er echt geen verstand van!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:38

Met beeldstabilisator kun je met langere sluitertijden fotograferen dan zonder - het duurt langer voor je je eigen "trilhandjes" terugziet op de foto. Maar beweging van je onderwerp gaat een stabilisator niet tegen, dus als je bijvoorbeeld een paard in beweging fotografeert zal je hoe dan ook - stabilisator of niet - een korte sluitertijd gebruiken.

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:45

HLPhoto schreef:
Pareltje2 schreef:
Manon, heb net de 550D + objectief 18-55 IS gevonden voor 669.
Waarrrr dan :D

Bij de mediamarkt in Leeuwarden zag ik hem net voor 609 euro (sorry HLPhoto, geen 619 zoals in PB).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:32

Ga morgen m'n maatje die daar werkt ff bellen ;)

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 01:10

wie weet een leuke camera
waar ik vooral paardenfoto's mee kan maken, sport foto's die helder zijn en niet wazig.
en eventueel mee kunt filmen
ik wil wel een goede kwaliteit. en niet al te duur. graag onder de 300 euro blijven.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 01:34

een spiegelreflex? dat gaat niet lukken. compactcamera's heb ik geen verstand van.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:14

Nouks schreef:
Met beeldstabilisator kun je met langere sluitertijden fotograferen dan zonder - het duurt langer voor je je eigen "trilhandjes" terugziet op de foto. Maar beweging van je onderwerp gaat een stabilisator niet tegen, dus als je bijvoorbeeld een paard in beweging fotografeert zal je hoe dan ook - stabilisator of niet - een korte sluitertijd gebruiken.

Dus als ik naar mezelf kijk, ik zou graag een camera willen kopen, maar dan fotografeer ik voornamelijk paarden, natuur & mensen, maar paarden bewegen het ergst, dus het maakt dan eigenlijk niet uit of er wel of niet een beeldstabilisator op zit.. ?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:30

Sharon89 schreef:
Nouks schreef:

Dus als ik naar mezelf kijk, ik zou graag een camera willen kopen, maar dan fotografeer ik voornamelijk paarden, natuur & mensen, maar paarden bewegen het ergst, dus het maakt dan eigenlijk niet uit of er wel of niet een beeldstabilisator op zit.. ?
als je vooral paarden wil fotograferen klopt dat. Als het donkerder wordt heeft jouw camera meer tijd nodig om hetzelfde beeld op te vangen. Je trilt altijd een beetje en de trilling van je handen wordt dan dus zichtbaar - je foto wordt wazig. Bij een stilstaand onderwerp vangt een stabilisator jouw beweging op. Beweegt je onderwerp, dan wordt je foto dus nog wazig.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:33

Dus eigenlijk is het alleen handig om het te hebben voor als ik rijfoto's maak in een binnenbak ?!
Verder eigenlijk niet...

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:35

Ik zie bij media markt dat een CANON EOS 1000D EF 18-55 nu €329,- is, wel zonder lens. Een 450D+70-300 lens is €499,-.

Wat zal ik nemen? Een kennis heeft een 450D+70-300 te koop staan voor €450,-. Die is 2 jaar oud maar hier geeft ze me wel instructies bij en mag ik het in termijnen betalen aangezien ik het geld nu nog niet heb. Bij mediamarkt zal ik het geld moeten lenen van mijn ouders, wat waarschijnlijk niet gaat lukken. Wat zal ik kiezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:53

xkimmx schreef:
Ik zie bij media markt dat een CANON EOS 1000D EF 18-55 nu €329,- is, wel zonder lens. Een 450D+70-300 lens is €499,-.

Wat zal ik nemen? Een kennis heeft een 450D+70-300 te koop staan voor €450,-. Die is 2 jaar oud maar hier geeft ze me wel instructies bij en mag ik het in termijnen betalen aangezien ik het geld nu nog niet heb. Bij mediamarkt zal ik het geld moeten lenen van mijn ouders, wat waarschijnlijk niet gaat lukken. Wat zal ik kiezen?

Ik zou noooit dat risico nemen voor 50 euro.. := Dat ding is twee jaar oud, en dezelfde set gloednieuw is maar 50 euro duurder?! Ik wist het wel hoor..

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:01

En welke camera zal ik dan nemen? Ik zit nu een beetje in het topic te kijken en lees dat een 18-55 lens erg fijn is om mee te beginnen. Ik heb er nog echt geen verstand van. :o
Camera's die ik heb gezien:
- CANON EOS 1000D EF 18-55 = €329,-. (Mediamarkt)
- CANON EOS 450D 18-55DC+75-300DC D/F/I/N €499,- (Mediamarkt)
- Nikon D3000 + 18-55 mm VR = €399,- (bol.com)
- Nikon D3000 + 18-55 mm II = €419,- (bol.com

Nu ben ik benieuwd welke camera jullie aanraden. (Kan ook een andere zijn buiten deze lijstjes)
En wat betekend: EF,VR,II ?

Ik wil echt niet meer als €500,- gaan. Ben nog een beginner en wil voornamelijk paarden en mensen fotograferen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:30

Sharon89 schreef:
Dus eigenlijk is het alleen handig om het te hebben voor als ik rijfoto's maak in een binnenbak ?!
Verder eigenlijk niet...

Nou nee, zelfs in een binnenbak heeft 't weinig nut, want in een binnenbak bewegen paarden toch echt net zo hard als in een buitenbak hoor :D

Tis meer handig bij bijvoorbeeld landschappen, portretten in de schemering, dat soort dingen.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:40

ja ik snap dat ze dan net zo hard bewegen haha :D
Oke dan hoef ik daar niet perse op te letten bij het kopen van een camera! Bedankt voor de uitleg! :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:43

@ Sharon89: Heb je nog ergens een oude verrekijker? Kijk er eens doorheen, waarschijnlijk zie je dat het beeld veel minder stil staat dan wanneer je zonder verrekijker kijkt. Niet alleen het beeld van helemaal daar achter, maar ook de kleine trillingen die je handen maken worden versterkt (of eigenlijk: uitvergroot) door die verrekijker, dus die maak je zichtbaar door het ding voor je ogen te houden.

Op het moment dat je een foto maakt met een camera zie je die trilling al veel eerder in je foto's terugkomen, ook zonder te "vergroten" kan het voorkomen dat trillingen zichtbaar worden. Dit gebeurt bij "normaal beeld" (dus ongeveer hetzelfde beeld dat je ziet als je langs de camera kijkt) rond een sluitertijd van 1/30e ~ 1/50e seconde of langer.

Wat beeldstabilisatie doet is kort gezegd jouw trillingen meten en zorgen dat de belangrijke onderdelen in je camera (Sony) of lens (Nikon/Canon) precies in de tegengestelde richting bewegen, zodat het voor de foto lijkt alsof je de camera perfect stilhield op het moment dat je de foto maakte. Het gevolg is dat je sluitertijd nog véél langer kan, tot bijvoorbeeld een kwart seconde.

Dit geldt dus alléén voor stilstaande objecten! Waarom?

Waarschijnlijk weet je zelf echter ook dat je in een kwart seconde nog behoorlijk wat kan bewegen.. een paard dat draaft kan bijvoorbeeld prima 20 kilometer per uur halen, en dat is gelijk aan 5,6 meter per seconde. Zou je die vast proberen te leggen met een sluitertijd van 1/4e seconde, dan krijg je dus geen scherp paard op de foto maar een wazige vlek die zich tijdens het maken van je foto nog 1,4 meter verplaatst heeft.
Aan je beeldstabilisatie heb je dus niks, want die is netjes bezig jouw trillingen op te vangen terwijl je onderwerp de foto uit rent! :)

Het is dus belangrijk dat je je sluitertijd in de eerste plaats aanpast aan het onderwerp dat je fotografeert en de hoeveelheid zichtbare beweging die je in je foto toe wil laten. Wil je een paard in draf echt "bevriezen", dan is 1/125e seconde vaak al te lang. Staat het paard echter stil, dan gaat 1/30e vaak zelfs perfect (mits het niet te hard in z'n manen waait). Dan kan beeldstabilisatie (IS/VR/OS/SSS/hoe het dan ook bij jouw camera- of lensfabrikant mag heten) plotseling wel een boel uitmaken, vooral als je je camerabeeld ook nog gaat vergroten met een "verrekijker" (telelens), want ook dan vergroot je weer de trillingen voor het beeld van je camera.

Zo duidelijk? :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:44

Het was niet mijn vraag, maar vond het toch een hele interessante en duidelijke uitleg om te lezen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:48

Manon_ schreef:
Het was niet mijn vraag, maar vond het toch een hele interessante en duidelijke uitleg om te lezen.
Dank u voor de veer! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:49

Nueve schreef:
xkimmx schreef:

Ik zou noooit dat risico nemen voor 50 euro.. := Dat ding is twee jaar oud, en dezelfde set gloednieuw is maar 50 euro duurder?! Ik wist het wel hoor..

Ik ga hierin mee :j

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:49

Vind het ook wel heel intressant om te lezen. :D

En bedankt voor jullie meningen. Ik denk dat ik inderdaad maar voor een nieuwe ga. Welke van de camera's uit mijn vorige post zouden jullie aanraden?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:05

xkimmx schreef:

Je bedoeld dus dat je een EOS 1000D zag voor 329? Dat EF18-55 is namelijk wel een lens :)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:20

Die Canon 1000D is wel met lens voor 329 euro bij de MediaMarkt. Eigenlijk 319, ik heb hem net gekocht en er ging nog 'n tientje af.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:22

Dames bedankt voor alle nuttige tips in dit topic..

Ik heb zojuist op de knop bestellen geklikt voor mijn nieuwe aanwinst:
De Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm iS <3

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:24

HLPhoto schreef:
@ Sharon89: Heb je nog ergens een oude verrekijker? Kijk er eens doorheen, waarschijnlijk zie je dat het beeld veel minder stil staat dan wanneer je zonder verrekijker kijkt. Niet alleen het beeld van helemaal daar achter, maar ook de kleine trillingen die je handen maken worden versterkt (of eigenlijk: uitvergroot) door die verrekijker, dus die maak je zichtbaar door het ding voor je ogen te houden.

Op het moment dat je een foto maakt met een camera zie je die trilling al veel eerder in je foto's terugkomen, ook zonder te "vergroten" kan het voorkomen dat trillingen zichtbaar worden. Dit gebeurt bij "normaal beeld" (dus ongeveer hetzelfde beeld dat je ziet als je langs de camera kijkt) rond een sluitertijd van 1/30e ~ 1/50e seconde of langer.

Wat beeldstabilisatie doet is kort gezegd jouw trillingen meten en zorgen dat de belangrijke onderdelen in je camera (Sony) of lens (Nikon/Canon) precies in de tegengestelde richting bewegen, zodat het voor de foto lijkt alsof je de camera perfect stilhield op het moment dat je de foto maakte. Het gevolg is dat je sluitertijd nog véél langer kan, tot bijvoorbeeld een kwart seconde.

Dit geldt dus alléén voor stilstaande objecten! Waarom?

Waarschijnlijk weet je zelf echter ook dat je in een kwart seconde nog behoorlijk wat kan bewegen.. een paard dat draaft kan bijvoorbeeld prima 20 kilometer per uur halen, en dat is gelijk aan 5,6 meter per seconde. Zou je die vast proberen te leggen met een sluitertijd van 1/4e seconde, dan krijg je dus geen scherp paard op de foto maar een wazige vlek die zich tijdens het maken van je foto nog 1,4 meter verplaatst heeft.
Aan je beeldstabilisatie heb je dus niks, want die is netjes bezig jouw trillingen op te vangen terwijl je onderwerp de foto uit rent! :)

Het is dus belangrijk dat je je sluitertijd in de eerste plaats aanpast aan het onderwerp dat je fotografeert en de hoeveelheid zichtbare beweging die je in je foto toe wil laten. Wil je een paard in draf echt "bevriezen", dan is 1/125e seconde vaak al te lang. Staat het paard echter stil, dan gaat 1/30e vaak zelfs perfect (mits het niet te hard in z'n manen waait). Dan kan beeldstabilisatie (IS/VR/OS/SSS/hoe het dan ook bij jouw camera- of lensfabrikant mag heten) plotseling wel een boel uitmaken, vooral als je je camerabeeld ook nog gaat vergroten met een "verrekijker" (telelens), want ook dan vergroot je weer de trillingen voor het beeld van je camera.

Zo duidelijk? :)

Woww! Heel duidelijk! :) Bedankt voor de uitleg!
Ik snap het! :)
Maar wat denk jij, moet ik dan opzoek gaan naar een camera met of zonder IS ?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:25

Als je IS nodig hebt kan je bij Canon nog altijd lenzen kopen die IS hebben. Ik zou er dus niet op hameren als je het nu niet nodig hebt. V.w.b. de 18-55-objectieven is de 18-55IS overigens wel een stuk scherper dan de 18-55 II.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:29

Nee inderdaad! :)
Waarschijnlijk ga ik wel voor canon ja, alleen die aanbieding van de mediamarkt is volgens mij tot zaterdag en ik wilde eigenlijk eerst me andere camera verkopen voordat ik een nieuwe koop, dus ik kijk over een maand wel welke aanbiedingen ze hebben! :)