[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:45

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:54

Jep, dat is 'm. Er is ook een Sigma 70-200 OS HSM (wel gestabiliseerd dus, bij Sigma heet dat "OS"), maar het prijsverschil is vrij klein en die Nikon is echt HAAAAARscherp en heel contrastrijk :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:46

Ok, dus die laatste Nikon raad jij aan? Hij is nu ook redelijk afgeprijst zie ik... Ik ga dr eens een nachtje over slapen ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 02:29

die durf ik wel aan te raden ja :)

Een 300 2.8 is gewoon een stuk duurder en een stuk minder flexibel.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:59

hallo ik heb sinds 2 maanden de eigenaar van sony alpha 290 ben er zeer tevreden over.
en schiet mooie plaatjes.. nu wil ik over 2 maanden of mischien eind januari een nieuwe lens er bij gaan kopen. vooral voor rijdende foto's te maken van en los springen gewoon buiten of hele lichte binnenbak.

nu denk ik aan deze Sony Objectief 75-300mm / 4.5-5.6 SAL75300 lens..

heb nu de standaard lens er op zitten waar ik ook heel te vrede mee ben losgooi foto's enzo maakt die goed maar op grote vlakte is die kort om niet geschikt heb je toch wat meer vermogen nodig om dicht er bij te kunnen halen. dus mijn vraag of de boven genoemde lens aan mijn wens gaat voldoen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:36

Van al het googelen word ik nog niet veel wijzer dus ik stel hier maar even mijn vraag! :D
Kun je met een 50mm f/1.8 II ook lensje keren (eventueel met omkeerring)?
Ergens las ik dat het met een 50mm eigenlijk geen nut heeft en op andere sites lees ik
weer andere dingen..

Ik hoor het graag!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:57

Dat gaat prima idd. Alleen het grote diafragma kan wat onhandig worden (weinig scherptediepte)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 02:19

Oké, bedankt voor de snelle reactie! Dan ga ik daar eens wat mee aan de gang. :)
Of is het lensje keren misschien handiger met de 18-55 kitlens (zonder IS)?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:18

De 50 is gediafragmeerd (teruggestopt) zonder twijfel scherper, ook verkeerd om. Vraag me alleen even af of je 'm nog terug kan stoppen als je 'm verkeerd om hebt... doe het zelf nooit meer, wil m'n sensor schoonhouden en heb tussenringen vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:41

Toevallig gisteravond nog over gehad, lensjekeren en tussenringen enzo. Diafragmeren met lensjekeren: lens gewoon op de camera, diafragma verkleinen, knop voor preview scherptediepte indrukken, ingedrukt houden terwijl je de lens er af haalt. Dan lens omgekeerd ervoor.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:44

Okay, weer wat geleerd op de vroege ochtend :D Thanks!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:33

Nouks schreef:
Toevallig gisteravond nog over gehad, lensjekeren en tussenringen enzo. Diafragmeren met lensjekeren: lens gewoon op de camera, diafragma verkleinen, knop voor preview scherptediepte indrukken, ingedrukt houden terwijl je de lens er af haalt. Dan lens omgekeerd ervoor.

Daar heb je ook van die hele handige ringen voor, dan hoef je hem niet steeds vast te houden :)
eBay; 1 dollar!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:36

Courses schreef:
Daar heb je ook van die hele handige ringen voor, dan hoef je hem niet steeds vast te houden :)
eBay; 1 dollar!

Voor het zorgen dat die op de camera blijft hangen (die ken ik) of om te zorgen dat diafragma gesloten blijft? (die ken ik niet).
Dat laatste zou nl. zo goed als alleen bij Nikon mogelijk zijn, Canon gaat de diafragmaverstelling volgens mij volledig electronisch.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:47

HLPhoto schreef:
Courses schreef:
eBay; 1 dollar!

Voor het zorgen dat die op de camera blijft hangen (die ken ik) of om te zorgen dat diafragma gesloten blijft? (die ken ik niet).
Dat laatste zou nl. zo goed als alleen bij Nikon mogelijk zijn, Canon gaat de diafragmaverstelling volgens mij volledig electronisch.

Die eerste haha :P

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:55

Ik zou graag met mijn 50mm f/1.8 II ook wat macro willen proberen en nou ben ik
een beetje af aan het wegen wat dan een handige uitkomst is (ipv macro lens aanschaffen).
Nu lees ik dus over omkeerringen, over close up filters, over de raynox DCR-150 Macro,
of kunnen deze uberhaupt niet op de 50mm?
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen, wat handig is? Dat ik niet hetzelfde resultaat
zal behalen met een 50mm als met een macro lens snap ik natuurlijk. :)
Mijn budget is maar zo'n 50 à 60 euro, tussenringen lijken allemaal erg duur..
(Ik heb al veel op internet gelezen maar eigenlijk word ik er niet heel veel wijzer van).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:00

Sem_ schreef:
Ik zou graag met mijn 50mm f/1.8 II ook wat macro willen proberen en nou ben ik
een beetje af aan het wegen wat dan een handige uitkomst is (ipv macro lens aanschaffen).
Nu lees ik dus over omkeerringen, over close up filters, over de raynox DCR-150 Macro,
of kunnen deze uberhaupt niet op de 50mm?
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen, wat handig is? Dat ik niet hetzelfde resultaat
zal behalen met een 50mm als met een macro lens snap ik natuurlijk. :)
Mijn budget is maar zo'n 50 à 60 euro, tussenringen lijken allemaal erg duur..
(Ik heb al veel op internet gelezen maar eigenlijk word ik er niet heel veel wijzer van).

Ik heb voor mijn 50mm F1.8 voorzetfilters, geen tussenringen.
+1, +2 en +4, maar je hebt ook sets die met +8 en +10 komen (:
Op eBay voor 6 a 7 euro + een omkeerring ben je voor 10 euro max klaar (:

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:03

Let wel dat de kwaliteit van je foto niet meer wordt dan de kwaliteit van de slechtste lens die je tussen je onderwerp en je sensor zet. Een simpele tussenring (eventueel zonder focuskoppeling) is vrij betaalbaar en er zit geen glas in. Je 50mm objectief blijft dus de kwaliteit leveren die je gewend bent, alleen op een andere afstand. Met een voorzetlensje is het maar de vraag wat er overblijft van je foto.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:04

HLPhoto schreef:
Let wel dat de kwaliteit van je foto niet meer wordt dan de kwaliteit van de slechtste lens die je tussen je onderwerp en je sensor zet. Een simpele tussenring (eventueel zonder focuskoppeling) is vrij betaalbaar en er zit geen glas in. Je 50mm objectief blijft dus de kwaliteit leveren die je gewend bent, alleen op een andere afstand. Met een voorzetlensje is het maar de vraag wat er overblijft van je foto.

De kwaliteit van mijn voorzetlensjes is over het algemeen goed hoor ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:05

Courses schreef:
Tsja, welke zijn dat dan en waar baseer je die conclusie op? :) De kwaliteit van een lens, filter of objectief beoordelen gaat iets verder dan "m'n eerste 5 testfoto's lukken prima"...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:06

Voorzetfilters, zijn dat dan de close up filters? Werkt dit goed voor jou?
Omkeerringen zag ik inderdaad al erg goedkoop voorbij komen!

Als ik kijk naar tussenringen weet ik niet zo goed naar welke ik moet kijken,
als ik zo op internet rond kijk zie ik de prijzen van tussenringen heel erg variëren
ik snap de verschillen niet zo goed, ik zie er van 5 euro, van 200 euro..
Ze verschillen dan in lengte neem ik aan? Maar wat is dan handig. :D
(Fotokonijnenberg)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:08

HLPhoto schreef:
Courses schreef:
Tsja, welke zijn dat dan en waar baseer je die conclusie op? :) De kwaliteit van een lens, filter of objectief beoordelen gaat iets verder dan "m'n eerste 5 testfoto's lukken prima"...

Je kent me volgens mij wel net iets beter dan dat ik zo snel een conclusie zou trekken.
Nee, als ik m'n foto's met voorzet filter en zonder filter o.i.d erop vergelijk komt de kwaliteit goed overeen :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:19

Courses schreef:
Je kent me volgens mij wel net iets beter dan dat ik zo snel een conclusie zou trekken.
Nee, als ik m'n foto's met voorzet filter en zonder filter o.i.d erop vergelijk komt de kwaliteit goed overeen :)

Teneerste: Ik ken jou een beetje van posts hier, maar de rest niet ;)
Ten tweede: Gewoon "even" foto's vergelijken zegt je weinig over de kwaliteit van een objectief. Ik weet graag precies waar ik mee fotografeer, want dan weet ik wat ik in allerlei situaties kan verwachten van m'n apparatuur. Als m'n apparatuur het niet meer fout doet kan ik 't alleen nog zelf zijn... ;)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:35

HLPhoto, welke tussenring zou jij mij aanraden? :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:07

Oeps, vraag over het hoofd gezien. Heb zo geen merk/type die aan te raden valt. Heb zelf hele goedkope, ooit op een beurs gekocht. Zit wel een elektronische koppeling in, dus kan m'n diafragma op de camera verstellen.

Heb het echter zelden nodig, heb een objectief dat tot 1:2 gaat en verder kom ik zelden.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:49

Oké, bedankt! Ik ga eens met mijn vader overleggen. :)