Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:Toevallig gisteravond nog over gehad, lensjekeren en tussenringen enzo. Diafragmeren met lensjekeren: lens gewoon op de camera, diafragma verkleinen, knop voor preview scherptediepte indrukken, ingedrukt houden terwijl je de lens er af haalt. Dan lens omgekeerd ervoor.
Courses schreef:Daar heb je ook van die hele handige ringen voor, dan hoef je hem niet steeds vast te houden
eBay; 1 dollar!
HLPhoto schreef:Courses schreef:Daar heb je ook van die hele handige ringen voor, dan hoef je hem niet steeds vast te houden
eBay; 1 dollar!
Voor het zorgen dat die op de camera blijft hangen (die ken ik) of om te zorgen dat diafragma gesloten blijft? (die ken ik niet).
Dat laatste zou nl. zo goed als alleen bij Nikon mogelijk zijn, Canon gaat de diafragmaverstelling volgens mij volledig electronisch.
Sem_ schreef:Ik zou graag met mijn 50mm f/1.8 II ook wat macro willen proberen en nou ben ik
een beetje af aan het wegen wat dan een handige uitkomst is (ipv macro lens aanschaffen).
Nu lees ik dus over omkeerringen, over close up filters, over de raynox DCR-150 Macro,
of kunnen deze uberhaupt niet op de 50mm?
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen, wat handig is? Dat ik niet hetzelfde resultaat
zal behalen met een 50mm als met een macro lens snap ik natuurlijk.
Mijn budget is maar zo'n 50 à 60 euro, tussenringen lijken allemaal erg duur..
(Ik heb al veel op internet gelezen maar eigenlijk word ik er niet heel veel wijzer van).
HLPhoto schreef:Let wel dat de kwaliteit van je foto niet meer wordt dan de kwaliteit van de slechtste lens die je tussen je onderwerp en je sensor zet. Een simpele tussenring (eventueel zonder focuskoppeling) is vrij betaalbaar en er zit geen glas in. Je 50mm objectief blijft dus de kwaliteit leveren die je gewend bent, alleen op een andere afstand. Met een voorzetlensje is het maar de vraag wat er overblijft van je foto.
HLPhoto schreef:Courses schreef:Tsja, welke zijn dat dan en waar baseer je die conclusie op?De kwaliteit van mijn voorzetlensjes is over het algemeen goed hoorDe kwaliteit van een lens, filter of objectief beoordelen gaat iets verder dan "m'n eerste 5 testfoto's lukken prima"...
Courses schreef:Je kent me volgens mij wel net iets beter dan dat ik zo snel een conclusie zou trekken.
Nee, als ik m'n foto's met voorzet filter en zonder filter o.i.d erop vergelijk komt de kwaliteit goed overeen