puppy1128 schreef:Hoe zat het trouwens nou met die scherpstel gebeuren met actie foto's?
Iso, sluitertijd en diafragma.. Sluitertijd zo 'hoog' mogelijk (bv 1/2000) en de dia? Moest die dan 'laag' of 'hoog' (in getal, dus bv 4 of 32)?
In dit geval noem ik eventjes: een galopperende paard die in het hele beeld staat (benen, manen en al) en je wilt dus alles van het paard scherp hebben?
Natuurlijk afhankelijk van het licht dat je hebt. Maar in regel wil je de beweging (benen) bevriezen en daarvoor heb je een snelle sluitertijd nodig (rond de 1/2000 S).
Qua diafragma (scherptediepte) is het een smaakkwestie, hoe "diep" wil jij het scherp hebben? Alleen je paard? Dan een zo laag mogelijke f-getal. Ook wat van de achtergrond meenemen? Dan opschroeven totdat je er tevreden mee bent.
Dan heb je ook nog het feit hoe het paard beweegt. Van links naar rechts, heb je niet echt een verspringend scherptediepteveld (diepte dus, de focus kan nog wel van oog veranderen naar de staart) en dan zou je hem ook laag kunnen houden. Komt het paard naar je toe, dan werk ik persoonlijk liever met f/5.6 of f/6.0, dan heb ik net even een wat groter bereik waarop het paard scherp blijft.
ISO kun je over de regel met normaal buitenlicht laag houden, rond de 200. Heb je meer last van bewolking, kun je naar de 400 gaan. Daar moet je even mee spelen totdat je tevreden bent.