[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:37

puppy1128 schreef:
Hoe zat het trouwens nou met die scherpstel gebeuren met actie foto's?

Iso, sluitertijd en diafragma.. Sluitertijd zo 'hoog' mogelijk (bv 1/2000) en de dia? Moest die dan 'laag' of 'hoog' (in getal, dus bv 4 of 32)?

In dit geval noem ik eventjes: een galopperende paard die in het hele beeld staat (benen, manen en al) en je wilt dus alles van het paard scherp hebben?

Natuurlijk afhankelijk van het licht dat je hebt. Maar in regel wil je de beweging (benen) bevriezen en daarvoor heb je een snelle sluitertijd nodig (rond de 1/2000 S).

Qua diafragma (scherptediepte) is het een smaakkwestie, hoe "diep" wil jij het scherp hebben? Alleen je paard? Dan een zo laag mogelijke f-getal. Ook wat van de achtergrond meenemen? Dan opschroeven totdat je er tevreden mee bent.

Dan heb je ook nog het feit hoe het paard beweegt. Van links naar rechts, heb je niet echt een verspringend scherptediepteveld (diepte dus, de focus kan nog wel van oog veranderen naar de staart) en dan zou je hem ook laag kunnen houden. Komt het paard naar je toe, dan werk ik persoonlijk liever met f/5.6 of f/6.0, dan heb ik net even een wat groter bereik waarop het paard scherp blijft.

ISO kun je over de regel met normaal buitenlicht laag houden, rond de 200. Heb je meer last van bewolking, kun je naar de 400 gaan. Daar moet je even mee spelen totdat je tevreden bent.

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:38

Het is ook belangrijk om je AF goed af te stellen voor het onderwerp wat je fotografeert.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:43

Wellicht nog ter aanvulling:

Afbeelding

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:51

Ik ga heulen met de "vijand". _O- Ik wil voor IJsland nog de sensor van mijn bodies schoon laten maken en Chipclean en Canon Service Point zijn niet echt om de hoek. -O- Wat blijkt nu na een paar mailtjes? Ik kan gewoon bij het Nikon Service Point langs komen waar, tegen betaling, ze gewoon mijn sensors van mijn bodies kunnen reinigen. Jeeeej! *\o/* Worden ze iig fatsoenlijk en goed gereinigd ipv dat iemand even achter in de winkel in stofvolle omgeving even met een kwastje over mijn sensor aait. :')

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:34

Hallo camerageniën _/-\o_

Al een poosje ben ik aan het vechten met mijn camera. Ik krijg de instellingen niet zó ingesteld, dat alles tegelijkertijd goed staat.
Ik heb hier een voorbeeldfoto, die gewoon niet scherp is. De hoeveelheid ruis is echt belachelijk!
Ik moet er wel bij zeggen dat deze foto met een oude lens gemaakt is, een Tamron 28-200mm f3.8-5.6 van voor 2000.

Afbeelding

De instellingen:
f/5.6
belichtingstijd 1/800 (te laag?)
iso 1600
brandpuntsafstand 200mm (volledig ingezoomd dus)

Ik heb overigens een Sony Alpha a 58

Dankjullie wel alvast :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:37

Goed bezig Richard! :P

LinSa, waarom heb je gekozen voor zo'n hoge ISO? Dat geeft de ruis namelijk.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:39

Omdat het anders te donker werd. De ISO zou dus naar beneden moeten? Ik probeer 'm altijd op max 400 te laten staan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:47

Wat waren de omstandigheden buiten (zon/schemer)? Als het overdag is zonder wolken, zou ik de ISO op max 200 zetten. Met bewolking en schaduw zou je aan ISO 400 kunnen denken.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:51

Het was grauw en bewolkt.
De ISO moet dus lager. De sluitertijd ed is wel goed?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:55

Afbeelding
Oren zien er toch scherpig uit. Bewerk je wel na? Verkleinen van een foto zorgt ALTIJD voor scherptevermindering, het is dus zaak om na verkleinen nog weer wat te verscherpen. Je sluitertijd zou goed moeten zijn.
Als ik naar het histogram van je foto in Photoshop kijk, dan is de foto onderbelicht. De witwaarden iets verschuiven en 2x een USM er overheen geven dit resultaat.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:06

@KootMiraDrum Nee, ik bewerk niets na. Ik wil graag eerst m'n foto's goed krijgen, en eerlijk gezegd snap ik ook niet zoveel van Photoshop. Maar begin volgend jaar staat er een cursus in de planning.

Bedankt voor het nabewerken, het ziet er nu beter uit! :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:11

Met je foto's nabewerken kun je vaak nog heel veel uit foto's halen. ISO1600 zou je Alpha 58 toch wel aan moeten kunnen? :=

Goed van je dat je een cursus Ps wilt gaan volgen. Ook al fotografie cursus gedaan? Ik geef zelf geen Ps workshops, maar alleen een Lr wokshop. :=

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:14

Ja, dat begrijp ik, maar ik wil eerst graag mn instellingen steeds juist hebben, en daarna pas gaan nabewerken. ;)

Nee, nog geen fotografiecursus. Het is allemaal wat lastig combineren met een drukke studie ;) Overigens lees ik wel veel artikelen en tips, maar dit gaat vaak over een Canon/Nikon en dan moet ik steeds zo veel zoeken naar de knopjes op m'n eigen camera ;)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:22

Ik val even binnen op deze conversatie maar ik ben eens rond aan het kijken voor een fotografie cursus - hebben jullie misschien aanraders? Basis tot semi-gevorderd. Ik wil gewoon wat dingen bevestigen bij mezelf en zo'n cursus lijkt me ideaal :) merk toch dat ik niet altijd de volle controle heb met mijn instellingen. ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:24

Marit en Nikki geven ze in ieder geval. Femke geeft ze dacht ik ook nog wel.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:28

LinSa schreef:
@KootMiraDrum Nee, ik bewerk niets na. Ik wil graag eerst m'n foto's goed krijgen, en eerlijk gezegd snap ik ook niet zoveel van Photoshop. Maar begin volgend jaar staat er een cursus in de planning.

Bedankt voor het nabewerken, het ziet er nu beter uit! :)

Zie het als de digitale doka, nabewerken hoort er gewoon bij (ja, ook verkleinen en naverscherpen is bewerken ;) ). Online zijn veel bewerkingstips te vinden, kijk eens op Youtube.

Femke geeft workshops: http://www.hypofocus.com/basis-workshop-fotografie.html
en heeft een boek geschreven, AANRADER: http://www.hypofocus.com/paardenfotografie-boek.html

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:33

Ik wacht op het hondenboek. :D

Zodra ik eindelijk aan de slag ben breid ik nog een beetje uit qua objectieven en dan zou een LR workshop wel goed van pas komen, ik sla het ff op!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:36

MyWishMax schreef:
Ik wacht op het hondenboek. :D

Zodra ik eindelijk aan de slag ben breid ik nog een beetje uit qua objectieven en dan zou een LR workshop wel goed van pas komen, ik sla het ff op!

Een stipje zetten in het topic uit mijn onderschrift mag altijd. ;) Ik geef er eind deze maand eentje en mss volgend jaar ook wel weer 1 of 2.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:33

KootMiraDrum, daar heb je dan wel weer gelijk in.

Anyway, iedereen bedankt voor het meedenken! :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:36

Ik heb cursus gevolgd bij fotoclass. Super fijn. Volg regelmatig workshops :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:06

Destijds dat ik net mijn camera een basiscursus fotografie gedaan en verder wat workshops studio-, paarden- en concertfotografie gevolgd. :) Het is altijd leuk om verder komen door workshops te volgen of andere dingen op youtube te bekijken of boeken te lezen.

Zo kun je met een kleine investering meer uit je camera halen en er meer plezier aan beleven. ;)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:28

Precies mijn idee Richard :)
Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga een aantal van jullie suggesties eens bekijken.

Op het boek van Femke zit ik al een beetje te azen. Ga maar eens over tot de aanschaf denk ik :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:32

Hele stomme vraag misschien, maar hebben jullie apps op telefoon om de aandacht te trekken van dieren?

Ik heb zo'n geweldig duo dat maar moeilijk leuk kijkt, ja de ene hond altijd, de andere zit in de starthouding met zijn kop op half zeven. :D Met balletjes of voer gooien heeft geen nut, want hij zakt alleen maar verder. :')
Voor paarden heb ik wel eens een hinnik app gehad, maar die heb ik niet meer.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:34

Ik heb vaak zakjes mee. Soms met wat erin en dan vraag ik of ik iets mag geven. Want vaak als je daarna weer met zakje 'rommelt' dan kijken ze wel! Of ze lopen doodleuk naar je toe _O-

Bij paarden heb ik een paarden app met hinnikjes, werkt 9 van de 10 keer ook :D

Mijn honden zijn wel een lastige.. Laat ze zitten en je pakt de camera.. En ze kijken weer van: ohnee niet weer _O-

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:36

Piepballetjes, voor een euro bij Euroland. :D