[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:30

Zwitsal schreef:
Een tilt en shift ja? Ik heb wel een lensbaby.. Maar weet toch niet of ik dat mooi vind voor product foto's..
Heb je een voorbeeld van een productfoto die je met een t/s lens genomen hebt?

Wel echt bedankt voor de reacties haha

http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0060
Dit is een tilt en shiftlens.
Hij is me net te duur maar misschien ga ik 'm toch wel halen. Ik heb een 90mm en die is eigenlijk net te lang voor het beoogde doel.

Zwitsal

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:39

Oh ik dacht dat een t/s ongeveer hetzelfde deed (maar dan mooier en betere kwaliteit) als een lensbaby. Haha

hollyfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:10

Ik ben voor mijn nikon d3200 op zoek naar een lichtsterke telelens.
Ik heb nu een nikon 55-300mm F/4.5-5.6 waarbij ik de iso vaak te hoog moet zetten om de sluitertijd nog snel genoeg te houden. Verder heb ik het idee dat de kwaliteit ook beter kan met een andere lens. Kwa afstand lever ik liever niks in. Maar als het niet anders kan is een lens tot 200mm ook acceptabel. Budget is ongeveer 1000 euro, wat raden jullie mij aan ? En hoe zit het met de kwaliteit van sigma en tamron lenzen ?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:53

Zwitsal schreef:
Oh ik dacht dat een t/s ongeveer hetzelfde deed (maar dan mooier en betere kwaliteit) als een lensbaby. Haha

Verre van! Tilt shift verplaats je je scherptevlak zodat je geen onscherpte meer hebt. Met een lensbany voeg je juist onscherpte toe :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:05

hollyfield schreef:
Ik ben voor mijn nikon d3200 op zoek naar een lichtsterke telelens.
Ik heb nu een nikon 55-300mm F/4.5-5.6 waarbij ik de iso vaak te hoog moet zetten om de sluitertijd nog snel genoeg te houden. Verder heb ik het idee dat de kwaliteit ook beter kan met een andere lens. Kwa afstand lever ik liever niks in. Maar als het niet anders kan is een lens tot 200mm ook acceptabel. Budget is ongeveer 1000 euro, wat raden jullie mij aan ? En hoe zit het met de kwaliteit van sigma en tamron lenzen ?

Ik zou kijken voor een tweede hands Nikkor 70-200 2.8, dat moet voor het budget wel lukken. Zelf ben ik in het bezit van een Sigma 50-150 2.8, wat echt een ragscherpe en snelle lens is. Helaas is deze moeilijk te krijgen, maar prijs/kwaliteit is fantastisch.

Nieuwe Tamron of Sigma 70-200 ga je binnen dat budget niet krijgen. Voor beide lenzen geldt dat de oudere types wel onder je budget te krijgen zijn, maar dat de kwaliteit tegenvalt (Tamron is erg zacht en Sigma is heel langzaam). De nieuwe varianten zijn beter, maar dik boven de 1000 euro (en voor het verschil van pak en beet 200 euro op zo'n bedrag zou ik een nieuwe Nikkor nemen).

Er bestaat ook een Nikkor 70-300 2.8, maar die legt het af tegen de 70-200.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:44

Leverage schreef:
Zwitsal schreef:

Verre van! Tilt shift verplaats je je scherptevlak zodat je geen onscherpte meer hebt. Met een lensbany voeg je juist onscherpte toe :)

Oh interessant!!
Ja met lensbaby heb je inderdaad een hele berg onscherpte ja.

Maar in wat voor opzicht krijg je dan een ander beeld dan wanneer je bijv een klein diafragma neemt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:25

Zwitsal schreef:
Leverage schreef:

Oh interessant!!
Ja met lensbaby heb je inderdaad een hele berg onscherpte ja.

Maar in wat voor opzicht krijg je dan een ander beeld dan wanneer je bijv een klein diafragma neemt?

Tilting doe je om trapezium tegen te gaan (bijvoorbeeld bij schuin omhoog een gebouw fotograferen).
Shifting ben ik nog niet helemaal uit maar een deel van de truc zou zijn dat je je perspectief kunt wijzigen zonder een andere positie in te nemen (omdat dat niet kan, bijvoorbeeld).
Ik denk ook wel dat shifting en lensbaby dicht bij elkaar in de buurt komen, gezien de lensbeweging op elkaar lijkt.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:06

hoi! Ik meld me hier even, omdat ik dus zit te dubben...
Ik heb een canon EOS 600D en nu de normale kittlens. Ik wil of de Canon EF 70-200 F2,8L IS USM kopen of de Canon EF 70-200mm f/4L IS USM. Ik neig naar de eerste keuze, het prijskaartje is opzich geen probleem, maar ik zit meer te denken aan het gewicht. Ik zag dat de f/2,8 ongeveer 1,5 kg weegt en de f/4 de helft minder. Vinden jullie de f/2,8 heel zwaar aanvoelen of kan je er wel de hele dag mee lopen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:12

Ballard_L schreef:
Ik heb een canon EOS 600D en nu de normale kittlens. Ik wil of de Canon EF 70-200 F2,8L IS USM kopen of de Canon EF 70-200mm f/4L IS USM. Ik neig naar de eerste keuze, het prijskaartje is opzich geen probleem, maar ik zit meer te denken aan het gewicht. Ik zag dat de f/2,8 ongeveer 1,5 kg weegt en de f/4 de helft minder. Vinden jullie de f/2,8 heel zwaar aanvoelen of kan je er wel de hele dag mee lopen?

Als de prijs geen punt is, ben je gek als je de f4.0 neemt. Die f2.8 heeft gewoon iets te melden in iets minder optimale lichtomstandigheden.
Die lenzen wegen gewoon een hoop dus dat is altijd een punt (of niet).

Ik heb onlangs zo'n schouderdraagband gekocht en dat maakt het een stuk comfortabeler om de camera te dragen. Als je die f2.8 neemt, neem er dan dus ook zo'n schouderband bij.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:18

ikke schreef:
Ballard_L schreef:

Als de prijs geen punt is, ben je gek als je de f4.0 neemt. Die f2.8 heeft gewoon iets te melden in iets minder optimale lichtomstandigheden.
Die lenzen wegen gewoon een hoop dus dat is altijd een punt (of niet).

Ik heb onlangs zo'n schouderdraagband gekocht en dat maakt het een stuk comfortabeler om de camera te dragen. Als je die f2.8 neemt, neem er dan dus ook zo'n schouderband bij.

Dat is een goede tip, dankje :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:21

Dat gewicht neem je al gauw voor lief met wat het je oplevert. :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:30

Bagheera_206 schreef:
Dat gewicht neem je al gauw voor lief met wat het je oplevert. :)

ja precies, dat dacht ik zelf ook al. Ik zou mezelf voor mijn kop slaan als ik een f/4 koop en dan bij indoorevenementen nog net niet het resultaat krijg dat ik zou willen. Ik denk dus dat ik toch voor de f/2,8 ga :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:35

Als je indoorevenementen wil fotograferen zou ik ook voor die 2,8 gaan idd! Heb zelf de f4 IS waar ik heel blij mee ben, vind em al zwaar genoeg en ik wil/ga niet binnen fotograferen :+ Dus voor mij prima.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:37

Binnenbakselen blijft zelfs met een f/2.8 een grote uitdaging... :=

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:43

ik had toen dit topic geopend met foto's van het ICNN Drachten:
[EV-ITP] 22 januari springen ICNN Drachten

toen dacht ik: niet heel slecht, maar het kan zoveel beter als ik een betere lens heb. Opzich ga ik niet heel veel binnen fotograferen, maar als ik het doe, wil ik wel het optimale resultaat eruit kunnen halen.
Heb net even 1,5 kg gewogen op de weegschaal...poeh dan krijg ik wel spierballen met die lens <<)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:53

Als je lang staat te fotograferen of net iets langere sluitertijden wilt gebruiken en je fotografeert met je linkeroog kun je body+bg op je linkschouder laten steunen en hoef je niet het volle gewicht met je linkerarm/hand te dragen. Druk je linkerelleboog tegen je lichaam aan en zo kun je het best prima volhouden hoor. ;)

Volgens mij is 1 van mijn omslagfoto's dat ik er zo op sta. :=

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:36

dat is inderdaad wel een goede tip! Dankje :)

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:50

Intressant,ik volg even me. Ben in bezit van canon 700D en tamron 18/270

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:04

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst gebinnenbakseld met mijn f2.8 non-IS + 600D en alhoewel het zeker STUKKEN beter is dan met mijn 55-250 verricht hij natuurlijk geen wonderen :') je bent nog steeds afhankelijk van het licht in de bak. misschien als ik eind dit jaar mijn 70D/7D2 heb dat het qua ruis ook ietsje terugloopt (en als ik zelf iets handiger word in het hanteren van mijn 70-200).

Voorbeeldje rechtstreeks uit de camera (klikken voor naar flickr is denk ik het beste):
Afbeelding

100% crop:
Afbeelding

ISO 800
f2,8
1/500
93 mm
Heb even expres de ruiters er af gecropt zodat ze niet herkenbaar in beeld waren.

Had misschien nog een stapje in de ISO en sluitertijd achteruit kunnen gaan maar dat is nog even zoeken qua tempowisselingen stap/draf/galop.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:29

Met 70D kan je denk ik wel iso rond de 1200 doen met het zelfde effect, of misschien zelfs minder ruis :D Vind het er verder netjes uit zien hoor.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:31

Ziet er dan toch naar uit dat die 70D gaat komen na de 'grote vakantie' / 17-50 f2.8 van canon.
:')
klotehobby ook :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:35

Haha :') Vervelend hè... xD Ben wel heel blij met dat ISO gebeuren. In slechte lichtsituaties gewoon even omhoog schroeven en er zo weinig van terug zien in de foto's <3

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:22

Leuk om te lezen over 70-200 en binnenbaksele! Al paar maanden ben ik er overuit. Bij mij komt de 70-200 2.8 IS eind maart / begin mei.

Het liefst haal ik hem gelijk op, maar moet van mezelf even doorsparen zodat ik ook nog een redelijk bedrag over ga houden :+ ben laatst al bij konijnenberg geweest en had m bijna meegenomen :)

Maarja, wedden dat ik na die lens wel trek heb in een andere body... :') erger me nu al kapot aan mijn eigen 1000D. Heb laatst met een 70D gewerkt. Ik mis nu in mijn eigen zoveel snelheid en erger me aan de hoeveelheid ruis tijdens schemering. Vind de ruisreductie van lightroom ook niet alles, maakt het zo nep.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:31

Ruisreductie gebruik ik ook nooit inderdaad, wordt het beeld heel raar van :') Zowel in Photoshop als in Lightroom.

Whaha en nieuwe body zal nog wel volgen dan, helemaal omdat je em al getest hebt... :+ Achja, ik zie het altijd maar zo.. je doet er jaaaren mee. En of je het geld nou nu of over een jaar uit geeft, het gaat er toch uit _O-

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:32

Haha Thesserd als mijn bankrekening een gezicht had zou het constant zo kijken: :n 8)7 van al die uitgaven aan de camera!

Klinkt bekend Iris :') ik ben echt ontzettend blij met mijn 70-200 f2.8 want hij is zeker weten ragscherp maar met binnenbakselen merk ik nu toch weer extra de beperkingen van m'n body := dit was dan wel de eerste keer dus nog een beetje zoeken naar de juiste verhouding qua instellingen maar toch B-)
Dan is het nog even twijfelen tussen 70D of 7D2.. liefst 7D2 maar dan moet ik financieel wel goed zitten.. 1600,- gaat 'm nu nog even niet worden :Y)

Ja maar Thesserd.. ik heb mijn 600D ook nog maar pas een jaartje :')