[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:35

Dan hwb ik er 3 keer overheen gelezen ofzo :=

Maar bedankt, dan weet ik dat ook. Is wel fijn dat beide scherp zijn namelijk :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:44

Gister foto's gemaakt van de honden, ook actie foto's.

Zowel met als zonder vr gedaan, 1000-4000 sluitertijd, 4-10 dia gedaan.. Maar de foto's dat mijn honden er helemaal op staan (1 m vandaan denk ik) zijn niet haar scherp?
Iemand enig idee? Iso was ook 100-400.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:46

Als ze te dicht op je camera staan kan het zijn dat je objectief niet meer scherp kan stellen... := Het is voor ieder objectief een andere afstand. Bij de meesten paardenlensjes zoals de 70-200mm's is de minimale scherpstelafstand rond de 1.5m. Als een hond dus dichterbij is kan je niet meer scherpstellen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:54

Ik heb scherpere foto's van ze dat ze bijna over mij heen racen dan dat ze 1 m van mij vandaan racen em er helemaal op staan. :')

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:48

Nog een vraag: ik heb geen bewerkingsprogramma en zou dit graag willen. Heeft iemand suggesties? Het liefst natuurlijk gratis als dit kan haha :P :')

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:52

Voor in de binnenbak: Kan ik best voor de canon 70-200 f/2.8 non is gaan? Of zal ik beter resultaat hebben met een lens met vaste brandpuntafstand en een diafragma van 1.8? Ik ben enorm aan het twijfelen... Momenteel heb ik een 55-250 f/3.5-5.6 IS en die vangt gewoonweg niet genoeg licht op en krijg ik dus natuurlijk ruis.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:01

Als ik mag spreken voor Sony. Mijn 50 mm F1.7 geeft goede resultaten voor de binnenbak, maar ik vind het zoomen daarbij wel een gemis. Je moet echt snel lopen of steeds een vaste plek uitzoeken.

Ikzelf heb nog geen ervaring met Tamron Nikon 70-200 mm F2.8 in de binnenbak.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:01

Ik ben ook benieuwd naar tips en trucs voor binnenbak. Ik heb Sony a 58. Ik wil mijn sigma 50 - 150 mm 2.8 lens gebruiken (heb ook een minolta 100 mm 2.8, maar kan dan niet zoomen). En evt wil ik nog sigma 24 mm (volgens mij ook 2.8) meenemen voor mogelijk nog iets portret foto's in stal, dan is 50 mm al veel. Vorige keer heb ik diafragma ingesteld op 2.8, helaas toen nog aantal bewogen foto's. Dus ik wil nu sluitertijd vast zetten evt ook diafragma en iso vrij laten en mijn foto's wat onderbelichten. Met lightroom kan ik ze iets oplichten. Ik zal de ruis op de koop toe moeten nemen of af en toe bewogen foto ben ik bang. Nog iemand tips? Wat is beetje jullie richtlijn voor sluitertijd en bewegende paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:06

kirsten4 schreef:
Nog een vraag: ik heb geen bewerkingsprogramma en zou dit graag willen. Heeft iemand suggesties? Het liefst natuurlijk gratis als dit kan haha :P :')

GIMP is gratis, kan je ook met lagen werken etc. Een prima opstapje. :) Verder blijft PS (en lightroom) natuurlijk het beste. :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:29

Iemand die me kan vertellem in welk programma je je logo kan zetten waar jij het wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:15

Horsefreak schreef:
Ik ben ook benieuwd naar tips en trucs voor binnenbak. Ik heb Sony a 58. Ik wil mijn sigma 50 - 150 mm 2.8 lens gebruiken (heb ook een minolta 100 mm 2.8, maar kan dan niet zoomen). En evt wil ik nog sigma 24 mm (volgens mij ook 2.8) meenemen voor mogelijk nog iets portret foto's in stal, dan is 50 mm al veel. Vorige keer heb ik diafragma ingesteld op 2.8, helaas toen nog aantal bewogen foto's. Dus ik wil nu sluitertijd vast zetten evt ook diafragma en iso vrij laten en mijn foto's wat onderbelichten. Met lightroom kan ik ze iets oplichten. Ik zal de ruis op de koop toe moeten nemen of af en toe bewogen foto ben ik bang. Nog iemand tips? Wat is beetje jullie richtlijn voor sluitertijd en bewegende paarden?

Ik zou eigenlijk afraden om lenzen met een lager bereik dan 70mm te werken met paarden.
Je krijgt er door de vervorming van het perspectief een nogal uitgerekte neus van. ;)

Zie hier ook het voorbeeld, dat ik destijds voor mijn paardenfotografie boek heb gemaakt:

Afbeelding

Wil je toch een portretfoto maken van je paard IN de stal?
Dan zou ik het paard helemaal achterin de stal zetten, staldeur open en jij zover mogelijk naar achteren de gang op. Zodat je toch zo ver mogelijk van het paard afstaat en daardoor toch je telelens kunt gebruiken.

Ik weet niet precies waarom je het paard in de stal wil fotograferen. Voor een mooi portret is het buiten natuurlijk nog wat mooier ;) En daar heb je ook alle ruimte.

Pas op met het vastzetten van je sluitertijd.
Je zou namelijk zomaar een sluitertijd kunnen kiezen die zó snel is, dat je diafragma een getal zou moeten zijn, wat je lens helemaal niet aan kan.
(voorbeeld: bij een lens die tot f5.6 open kan, moet het dan f1.4 zijn om tot een 'goede belichting' te komen, maar omdat die lens niet verder open kan, krijg je een zeer sterk onderbelichte foto).

Het heeft daarom dus niet heel veel zin om het diafragma automatisch te laten bepalen, omdat je al snel onder een waarde zakt die de lens aan kan, zonder dat je dat in de gaten hebt.

Daarom zou ik eerder het diafragma juist vast zetten, met een variabele sluitertijd.
Iso bepaal je zelf.

Je ziet dan direct wat je sluitertijd wordt op een correct belichte foto. En is die niet snel genoeg? Dan kun je alsnog met je +/- belichtingscorrectie knop wat aanpassen.
De camera maakt de foto bij onderbelichting ( de min - kant) dan dus wat donkerder door een snellere sluitertijd te kiezen.

Je merkt het dan ook gelijk als het echt zo donker is dat je het zelfs op je maximale ISO niet haalt.

Of natuurlijk de M stand, maar dat is een stapje (onnodig) extra werk. Vooral als de bak op bepaalde plekken lichter en op andere plekken weer donkerder is.

Sluitertijd proberen om in ieder geval sneller dan 1/250e te houden. Liever nog sneller.
Maar ieder paard beweegt anders en zal dus een eigen minimale sluitertijd hebben. Ook afhankelijk van het tempo en de gang.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:18

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:42

Punt is dat buiten helemaal niets gaat worden, daar staan 1 of 2 lampen. Het is onderling wedstrijdje, begint om 18u en dan is het dus donker. Vandaar dus portret evt in stal, daar is al stuk meer licht dan buiten. Het zijn daar alleen vrij krappe stalgangen, met 50 mm red ik net een hoofd. En paard en ruiter moeten lukken als zij aan begin van stalgang staan en ik bijna buiten. Maar dan laat ik lekker 24 mm thuis. Ik ben wel benieuwd met hoeveel afstand tot de paarden de foto's genomen zijn. Ik heb vorig jaar met mijn 11-18 mm lens leuke foto's van hond en paard in de bollen gemaakt. Maar dan stond ik wel op aardige afstand van het geheel.

Vorig jaar had ik idd diafragma vast gezet, maar was nog niet tevreden over snelheid, camera pakt soms lagere iso en dan langere sluitertijd en andere keer pakt camera wel hogere iso en kortere sluitertijd. Ik had toen helaas ook nog redelijk wat bewogen foto's. Dus vandaar mijn gedachte om sluitertijd te bepalen. Eerst eens proberen dan met iso omhoog en diafragma en ondertussen dan eens kijken hoe het wordt. Top foto's worden het niet gezien de omstandigheden. Maar is leuk als er een plaatje uitkomt waar ruiter en paard beetje scherp zijn. Ik ga sluitertijd van camera in de gaten houden dat 1/250 of hoger is, anders iso omhoog.
Ruis heb ik toch wel. Beweging kan er helemaal niet uitgehaald worden, ruis is nog beetje weg te werken. En paar punten licht is er nog bij te krijgen met lightroom. Dus ga belichtingscompensatie wel naar - zetten. Bedankt voor alle tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:19

Fotograferen zonder daglicht (nadat het donker is dus) zou ik sowieso niet aanraden.
Een TL buisje van de gemiddelde stal levert niet voldoende licht om aardige foto's in te kunnen maken...

Het is overdag met daglicht al moeilijk genoeg in een stal of rijhal.

Moeilijke situatie voor je om in te fotograferen. Ik hoop dat 't alsnog mooi lukt :)

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:38

Hoi!

Ik heb geprobeerd om het topic een beetje door te lezen maar ik kom niet echt verder met mijn vragen.
Ik probeer de laatste tijd wat te spelen met de instellingen (voorheen altijd de “sportmodus” gebruikt), maar ik krijg het niet voor elkaar om mooie, scherpe foto’s te krijgen.

Ik krijg meestal hele donkere foto’s, zet mijn diafragma zo wijd mogelijk en probeer mijn sluitertijd rond de 1/1000 te houden. Vaak zijn deze foto’s niet eens scherp en gewoon veel te donker. Om ze weer iets beter te krijgen en het goede licht te krijgen zet ik mijn ISO op 800, soms moet hij zelfs op Hi1 of Hi2. Alleen het probleem dan is dat weer enorm veel ruis krijg! Die heb ik trouwens ook al met een lage ISO.
Oplossing is om mijn sluitertijd dan naar 1/200 te zetten, maar alsnog hou ik de ruis en zijn mijn foto’s nog minder scherp!

Dus hoe kan ik dit nou verbeteren? Hoe kan ik het beste op een lichte dag scherpe, ruisvrije foto’s krijgen?
Ik heb dit trouwens zowel met portret foto’s als met beweging foto’s.

O en nog een vraagje, hangt de scherpheid van een foto af van de body of van de lenzen? Ik heb nu een Nikon D3100, is het dan beter met bijvoorbeeld een D5200?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:43

Oke even een heel basic dingetje wat normaal wel moet werken bij mooi daglicht buiten.

Iso 100 - bij bewolking 200
sluiter - 500, dit is normaal voldoende voor beweging
DIAF - een zo klein mogelijk getal, ik weet niet wat jij ziet als diafragma zou groot mogelijk? Want dat is namelijk een zo klein mogelijk f. getal, zo laat je meer licht door, hoe groter je getal hoe minder licht je doorlaat.

Nu zal dit niet altijd werken, maar als je bij deze instellingen te licht zit zet je je sluiter korter, zo komt er korter licht op je sensor, waardoor je foto's donkerder worden. Bij buitenlucht en licht zul je normaal nooit hoger dan 400 iso moeten gaan, dit kan goed opgelost worden met je sluiter en eventueel diafragma.

Het hangt allemaal van je lichtomstandigheden af, wat ook mss handig is om te doen: Maak 1 foto op je auto stand en bekijk dan de instellingen die de camera zelf heeft gekozen, zo kan je deze op de manuele stand zelf ook instellen en dan zul je maar kleine aanpassingen moeten doen om een goed resultaat te bekomen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:47

@janntjuh: Fotografeer je dan wel op een zonnige dag buiten? Als het grauw/bewolkt is of in binnenbak is het inderdaad lastig om mooie goed belichte en scherpe foto's te krijgen. De scherpte/detail hangt vooral van je objectief af, maar je ook wel van je body. Sommige bodies kunnen bijvoorbeeld beter om gaan met hogere ISO's waardoor je ruis/detail verhouding dus ook optimaler is.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:00

Mijn diafragma staat zo wijd mogelijk, dus inderdaad een zo laag mogelijk getal :)
Ik probeer met het meeste licht te fotograferen, dus het liefst met zon of zo min mogelijk bewolking. Maar zelfs met een lichte bewolking moet ik mijn ISO al erg hoog zetten om mijn sluitertijd laag genoeg te zetten.

Zit net te kijken, had een beweeg foto met wat lichte bewolking (niet eens donker, vergelijkbaar met de foto van Richard hierboven) met sluitertijd 1/500, F.5.6 en ISO3200. Deze foto is niet helemaal scherp en heeft aardig wat ruis.
Ook heb ik een portret foto met sluitertijd 1/500, F.5.3 en ISO2800, hier hetzelfde probleem als hierboven, gewoon niet goed scherp.
Deze foto's zijn trouwens op de sportstand genomen, als ik dezelfde dingen handmatig invoerde kreeg ik alsnog erg donkere foto's...

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:07

Kan je eens een paar foto's plaatsen met instellingen?

Een portret foto kan je tot 1/60 gaan uit de hand, dit is zowat het laagste wat je kan gaan om scherp uit de hand te fotograferen. Of je moet een hele vaste hand hebben natuurlijk. 1/500 voor een portret is dus absoluut niet nodig, verlaag dat naar 1/60 en je iso kan al zeker pakken naar beneden.

De bewegings foto vind ik toch een vreemd geval, met iso 3200 en de andere instellingen moet dit bij goed licht overdag écht wel over belicht zijn.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:11

Mijn instellingen van mijn foto waren: 1/1000s @ f/4.0, ISO400. Zoals je ziet had ik daar ook bewolking.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:14

Afbeelding
Deze heeft s1/640, F5.6, ISO 1600

Afbeelding
Deze heeft s1/320, F4.5 en ISO 3200

Afbeelding
Deze heeft s1/500, F5.3 en ISO 2500

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:16

De 2de foto is niet scherp omdat hij daar naar mijn gevoel niet snel genoeg heeft kunnen focussen. Verder denk ik toch echt dat je op een lichtloze dag aan het werken bent geweest. Ik zie weinig / geen licht in je foto's. Maar dan nog vind ik dat je je iso wel heel hoog moet doen. Welke camera heb je met welke lens?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:18

De foto's zien er nog steeds donkerder uit dat dat het was...
Ik heb een Nikon D3100 en een Tamron SP AF70-300mm - f/4-5.6 Di VC USD - telezoom lens.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:19

Ik denk ook dat jouw body of lens bij de 1e twee foto's wat moeite had om het hondje bij te houden. Ik had zelf meer richting de 1/1000s gegaan met mijn sluitertijd en het lijkt er dan toch op dat het een donker dag was mbt je hoge ISO's. := Die foto van mij was van afgelopen zondagmiddag.

Bij de derde foto had ik verwacht dat hij wel scherp was met 1/500s bij zittend model...

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:23

Die van mij zijn ook van zondag :')
met 1/1000s was het echt pikkedonker, kon nauwelijks meer zien dat het een hond was xD