Horsefreak schreef:Ik ben ook benieuwd naar tips en trucs voor binnenbak. Ik heb Sony a 58. Ik wil mijn sigma 50 - 150 mm 2.8 lens gebruiken (heb ook een minolta 100 mm 2.8, maar kan dan niet zoomen). En evt wil ik nog sigma 24 mm (volgens mij ook 2.8) meenemen voor mogelijk nog iets portret foto's in stal, dan is 50 mm al veel. Vorige keer heb ik diafragma ingesteld op 2.8, helaas toen nog aantal bewogen foto's. Dus ik wil nu sluitertijd vast zetten evt ook diafragma en iso vrij laten en mijn foto's wat onderbelichten. Met lightroom kan ik ze iets oplichten. Ik zal de ruis op de koop toe moeten nemen of af en toe bewogen foto ben ik bang. Nog iemand tips? Wat is beetje jullie richtlijn voor sluitertijd en bewegende paarden?
Ik zou eigenlijk afraden om lenzen met een lager bereik dan 70mm te werken met paarden.
Je krijgt er door de vervorming van het perspectief een nogal uitgerekte neus van. 
Zie hier ook het voorbeeld, dat ik destijds voor mijn paardenfotografie boek heb gemaakt:

Wil je toch een portretfoto maken van je paard IN de stal?
Dan zou ik het paard helemaal achterin de stal zetten, staldeur open en jij zover mogelijk naar achteren de gang op. Zodat je toch zo ver mogelijk van het paard afstaat en daardoor toch je telelens kunt gebruiken.
Ik weet niet precies waarom je het paard in de stal wil fotograferen. Voor een mooi portret is het buiten natuurlijk nog wat mooier
En daar heb je ook alle ruimte.
Pas op met het vastzetten van je sluitertijd.
Je zou namelijk zomaar een sluitertijd kunnen kiezen die zó snel is, dat je diafragma een getal zou moeten zijn, wat je lens helemaal niet aan kan.
(voorbeeld: bij een lens die tot f5.6 open kan, moet het dan f1.4 zijn om tot een 'goede belichting' te komen, maar omdat die lens niet verder open kan, krijg je een zeer sterk onderbelichte foto).
Het heeft daarom dus niet heel veel zin om het diafragma automatisch te laten bepalen, omdat je al snel onder een waarde zakt die de lens aan kan, zonder dat je dat in de gaten hebt.
Daarom zou ik eerder het diafragma juist vast zetten, met een variabele sluitertijd.
Iso bepaal je zelf.
Je ziet dan direct wat je sluitertijd wordt op een correct belichte foto. En is die niet snel genoeg? Dan kun je alsnog met je +/- belichtingscorrectie knop wat aanpassen.
De camera maakt de foto bij onderbelichting ( de min - kant) dan dus wat donkerder door een snellere sluitertijd te kiezen.
Je merkt het dan ook gelijk als het echt zo donker is dat je het zelfs op je maximale ISO niet haalt.
Of natuurlijk de M stand, maar dat is een stapje (onnodig) extra werk. Vooral als de bak op bepaalde plekken lichter en op andere plekken weer donkerder is.
Sluitertijd proberen om in ieder geval sneller dan 1/250e te houden. Liever nog sneller.
Maar ieder paard beweegt anders en zal dus een eigen minimale sluitertijd hebben. Ook afhankelijk van het tempo en de gang.