[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjon_

Re: [Centraal] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 01:40

liannes schreef:
_Marjon_ schreef:
Jep die heb ik, met Nikon vatting.

en..tevreden???

Mwa jawel. Prima lens maar heb nogal moeite met het vasthouden Clown.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:04

messica schreef:
Bedankt voor je reactie!!

Maar de lens die jij gebruikt is toch een lichtsterkere lens!!

De 2 lenzen waar ik tussen twijfel verschillen kwa lichtsterkte niet veel toch? Alleen is de ene een L lens en heeft de andere een IS functie....Ik blijf nog steeds een groentje dus correct me if i'm wrong!!

Ik wil gewoon graag uit de hand fotograferen en ik ben bang dat ik met de L lens dit niet meer kan!! En dat dit met de IS wel gaat lukken!!

Als het buiten is heb je genoeg lichtsterkte met een F4.0 objectief om een zodanig snelle sluitertijd te hebben dat je uit de hand kunt schieten. Die foto's op mijn site zijn vrijwel allemaal met diafragma 3.2 of 3.5 genomen. De 4.0 zit daar erg dichtbij. Als ik bv met 1/2000 sec. heb gewerkt kan dat met de f4.0 bij 1/1600 of 1/1400 en dat is snel genoeg voor uit de hand. De scherpte is van beiden gelijk. Je moet in het begin een beetje leren hoe je een langer objevctief het beste kunt vasthouden, want dat is erg belangrijk. Ikzelf kan meestal tot 1/30 uit de hand op volle telestand nog een scherpe foto maken. Ik heb die IS niet echt nodig.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:39

Hallo,

even een vraagje...zosrry voor als het antwoord hier al ergens misschien staat...

Ik heb de eos 400D en wil een vervolg lens op de kitlens 18-55,
Ik heb aan deze 2 zitten denken maar vind het prijsverschol nogal wat. Is die duurdere nou echt beter? Mijn doel is voor paarden en natuur/bloemen enzo er mee te fotograferen....wat zouden jullie mij uberhaubt aanraden???

-Canon EF 75-300mm F 4.0-5.6 III USM ø 58
-Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM (Actie)

En kunnen jullie mij misschien vertellen waar ik op moet letten als ik een statief zou kopen??? heb namelijk echt geeeeeeeeeen idee!!!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:44

Texas1 schreef:
Hallo,

even een vraagje...zosrry voor als het antwoord hier al ergens misschien staat...

Ik heb de eos 400D en wil een vervolg lens op de kitlens 18-55,
Ik heb aan deze 2 zitten denken maar vind het prijsverschol nogal wat. Is die duurdere nou echt beter? Mijn doel is voor paarden en natuur/bloemen enzo er mee te fotograferen....wat zouden jullie mij uberhaubt aanraden???

-Canon EF 75-300mm F 4.0-5.6 III USM ø 58
-Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM (Actie)

En kunnen jullie mij misschien vertellen waar ik op moet letten als ik een statief zou kopen??? heb namelijk echt geeeeeeeeeen idee!!!

De duurdere is niet echt scherper maar heeft een Image Stabilizer er in. Daarmee gaat hij dus het trillen tegen wat vooral te zien is bij 200/300mm. Je kunt dan in de regel met een 2 stops langszamere tijd foto's maken zonder bewegings onscherpte.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:22

Misschien een domme vraag, maar wat betekend die cijferjes nu voor het streepje, en wat achter het streepje?

dus bij een 18 - 55
waar staat die 18 voor, en waar staat die 55 voor Bloos

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 00:23

Dat is het zoombereik van het objectief. De grootste groothoekstand is in dit geval 18mm en de grootste telestand 55mm. 55:18=3 dat is dus een zoombereik van 3x dus je haalt je onderwerp 3x dichterbij. Nu geldt in de regel bij zoomobjectieven dat hoe groter het zoombereik hoe moeilijker het is om een goede kwaliteit te bouwen. Wil je dus goede kwaliteit neem dan een zoomobjectief met een zoom van maximaal 3x. Er bestaan wel goede zoomobjectieven met een heel groot zoombereik en dan vooral voor videocamera's, maar die kosten erg veel geld. Daar koop je een middenklasse auto voor.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:56

Volgens velen die de 70-300 is usm bezitten en volgens de tests is het juist een klasse objectief en L waardig. Ik denk dat Kokomo in de war is met de voorganger, de 75-300 IS. Die was niet echt scherp, maar de nieuwe 70-300 IS zeker wel.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:07

Dus om te zoomen is een 70/300 goed zat?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:56

JW18 schreef:
Volgens velen die de 70-300 is usm bezitten en volgens de tests is het juist een klasse objectief en L waardig. Ik denk dat Kokomo in de war is met de voorganger, de 75-300 IS. Die was niet echt scherp, maar de nieuwe 70-300 IS zeker wel.

en welke is dat? 1 van de 2 die in mijn vorige vraag staan toevallig?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:00

Nerootjeh schreef:
Dus om te zoomen is een 70/300 goed zat?

Ligt er maar net aan waar je hem voor wilt gebruiken. Ik gebruik hem voornamelijk voor sportfoto's zoals voetbal enz en dan heb ik meestal genoeg bereik.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:03

JW18 schreef:

De kwaliteit van alle objectieven van 70-300 hebben als euvel dat tussen 200 en 300 mm de kwaliteit slechter is als beneden de 200mm. Nu is het bedoelde objectief in zijn totaal het beste 70-300 objectief. Maar dan nog boven de 200 is hij minder scherp dan onder de 200mm, maar wel scherper dan alle andere 70-300 objectieven. Dat dit objectief vaak 'L' waardig genoemd wordt zegt genoeg. Alleen zal het nooit een 'L' objectief kunnen worden, want alle 'L' objectieven hebben een speciaal soort glas er in. Dat kan fluoriet zijn of UD of super UD glas. Dat heeft dit objectief dus niet. De 'L' komt oorspronkelijk van de benaming Low Dispersion Glass. Nu wordt het vaak, ook door Canon zelf, vertaald als 'luxury'. Maar doordat de 70-300 geen ander soort glas gebruikt mag het geen 'L' objectief worden genoemd. Grote nadeel van dat speciaal soort glas is dat het peperduur is. Daarom zijn die 'L' objectieven ook zo duur. Er zijn nog wel meer objectieven die zo goed presteren dat ze wel 'L' waardig zijn maar nooit zo genoemd worden. Bv. de 100mm F/2.0 en de 85mm F/1.8.
Laatst bijgewerkt door Kokomo op 15-06-07 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:05

Ik ben net naar de Mediamarkt gegaan, en gevraagt welke lens geschikt was voor portret en voor zoomen..

Toen werd mij een 55-200 aangeraden Lachen
149 euro kost ie, van tamron, denk dat ik voor de vakantie die nog aan wil schaffen Ja

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:20

Nerootjeh schreef:
Ik ben net naar de Mediamarkt gegaan, en gevraagt welke lens geschikt was voor portret en voor zoomen..

Toen werd mij een 55-200 aangeraden Lachen
149 euro kost ie, van tamron, denk dat ik voor de vakantie die nog aan wil schaffen Ja

Voor portretten is een zoom vanaf 55mm inderdaad beter. Met 70mm ben je vaak net even te ver van je model af. Het is wel zo dat de 55-200mm objectieven iets slechter te boek staan dan vergelijkbare 70-300 objectieven. De tester die de test van dit objectief schreef was zelf verbaasd over de goede optische kwaliteit van dit objectief. In zijn prijsklasse is deze dus de beste.

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:36

Thanks JW en Kokomo!

Ik ben nog even aan het kijken naar de 70-200 f2.8 en de 70-200 f4, maar als ik genoeg gespaard heb ga ik toch voor de f/4. Wel wat minder lichtsterk, mar heb veel gehoord dat hij erg goed is. Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:33

Ik ga hier ook even een vraag dumpen. Haha!

Ik heb net mijn Canon EOS 300D gekregen. Gewoon een simpel instappertje.
Mijn vader had nog een Tokina lens liggen. Past erop, maar is niet helemaal goed meer?
Nu zag ik de Tamron AF 70-300/4-5.6 macro voorbij komen met Canon fitting.
Lijkt mij een leuk, simpel zoomlensje. Heb geen geld voor een leuke 70-200mm F2.8, dus deze lens spreekt me wel aan.

Mijn vraag dus: Wie heeft er ervaring met deze lens? Goede of slechte ervaringen? Waar voor zn geld?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:39

@Julia, de Sigma variant is een stuk beter. Maar met de Tamron koop je geen kat in de zak.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:49

JW18 schreef:
@Julia, de Sigma variant is een stuk beter. Maar met de Tamron koop je geen kat in de zak.

En aan wat voor prijskaartje moet ik dan denken?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:46

Elessar: Ik heb hem nu een week, samen met een 400D. Hij maakt hele fijne foto's Ja Al weet ik het verschil met andere lenzen niet zo goed omdat dit mijn eerste slr is Knipoog
Maar echt een fijn ding om mee te werken voor niet veel geld Lachen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:06

ik ben stilaan aan het uitkijken voor een nieuwe lens voor mijn nikon d50...

ik kan alleen niet beslissen: koop ik nu eerst een iets goedkopere (van pakweg een kleine 200 euro) en spaar ik daarna door of laat ik die eerste weg en ga ik meteen doorsparen voor eenje van om en bij de 750 euro...
ik heb me dus al een beetje georienteerd...maar nu vroeg ik me af of jullie soms goede tips hebben:

Wat ik wil:
- actie/sport/rijfoto's van paarden maken die scherp zijn.
- mooie portretfoto's maken
- wat meer macro-mogelijkheden, vooral de scherpte van mij macro's nu, irriteert me ontzettend.

ik heb ook eigenlijk geen idee of dit combineerbaar is in 1 enkele lens Bloos
misschien ben ik dan beter dat ik een aparte macrolens koop?

ik heb momenteel de kitlens 18-50mm, waar ik eigenlijk haast nooit mee werk Bloos
en de 55-200mm lens, waar de macro's dus niet scherp mee zijn, portretten zijn vrij tevredenstellend en actiefoto's zijn een beetje wisselend van kwaliteit. Soms mis ik toch nog dat ietsje meer bereik. Maar denk dat dat anderzijds wel op te lossen valt dmv croppen als de nieuwe lens maar meer scherpte biedt.
Ik ben dus bereid om tot zo'n 800 euro uit te geven voor een lens Clown
misschien later meer, maar ik moet mijn obsessie toch enigszins binnen perken houden Tong uitsteken en ik moet mezelf kunnen verantwoorden tegenover mijn vriend Knipoog
dus wie heeft ideeën over welke lens geschikt zou zijn voor mij?

enne: wat is het beste: kiezen voor een originele Nikon lens of is Tamron evengoed???

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:08

Hoop dat ik hier goed zit, maar ik denk dat dit topic het beste aansluit......
Ik ben voornemens om een nieuwe lens aan te schaffen. Hier komt uiteraard dan ook een filter bij. Aangezien het nogal een dure lens wil ik geen prutsfilter erop hebben. Dat is gewoon zonde!! Maar goed......de ultieme hoofdprijs betalen hoeft ook niet van mij Knipoog
Zelf zit ik te denken aan een B+W MRC.
Is dit een goed idee? Iemand alternatieven? etc.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:00

manzano schreef:
Hoop dat ik hier goed zit, maar ik denk dat dit topic het beste aansluit......
Ik ben voornemens om een nieuwe lens aan te schaffen. Hier komt uiteraard dan ook een filter bij. Aangezien het nogal een dure lens wil ik geen prutsfilter erop hebben. Dat is gewoon zonde!! Maar goed......de ultieme hoofdprijs betalen hoeft ook niet van mij Knipoog
Zelf zit ik te denken aan een B+W MRC.
Is dit een goed idee? Iemand alternatieven? etc.

De B+W is een uitstekende keuze. B+W is zowiezo al goed en de MRC is met een coating tegen reflectie. Er is een nog duurdere en betere kwaliteit, maar dat is dus de hoofdprijs.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:01

Tnx kokomo....welk filter bedoel jij?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:06

frenia schreef:
ik ben stilaan aan het uitkijken voor een nieuwe lens voor mijn nikon d50...

ik kan alleen niet beslissen: koop ik nu eerst een iets goedkopere (van pakweg een kleine 200 euro) en spaar ik daarna door of laat ik die eerste weg en ga ik meteen doorsparen voor eenje van om en bij de 750 euro...
ik heb me dus al een beetje georienteerd...maar nu vroeg ik me af of jullie soms goede tips hebben:

Wat ik wil:
- actie/sport/rijfoto's van paarden maken die scherp zijn.
- mooie portretfoto's maken
- wat meer macro-mogelijkheden, vooral de scherpte van mij macro's nu, irriteert me ontzettend.

ik heb ook eigenlijk geen idee of dit combineerbaar is in 1 enkele lens Bloos
misschien ben ik dan beter dat ik een aparte macrolens koop?

ik heb momenteel de kitlens 18-50mm, waar ik eigenlijk haast nooit mee werk Bloos
en de 55-200mm lens, waar de macro's dus niet scherp mee zijn, portretten zijn vrij tevredenstellend en actiefoto's zijn een beetje wisselend van kwaliteit. Soms mis ik toch nog dat ietsje meer bereik. Maar denk dat dat anderzijds wel op te lossen valt dmv croppen als de nieuwe lens maar meer scherpte biedt.
Ik ben dus bereid om tot zo'n 800 euro uit te geven voor een lens Clown
misschien later meer, maar ik moet mijn obsessie toch enigszins binnen perken houden Tong uitsteken en ik moet mezelf kunnen verantwoorden tegenover mijn vriend Knipoog
dus wie heeft ideeën over welke lens geschikt zou zijn voor mij?

enne: wat is het beste: kiezen voor een originele Nikon lens of is Tamron evengoed???

Als je echt scherpe macrofoto's wilt heb je 2 dingen nodig. Een echt macro-objectief en een statief. Dat macro-objectief hoeft niet per se van Nikon te zijn, want Sigma, Tamron en Vivitar doen niet onder aan kwaliteit. 100mm is een erg goede keuze. Ook kun je daar uitstekend portretten mee maken. Voor macro is een statief erg belangrijk, want het is haast niet te doen om macro, of beter close-ups vanuit de hand te doen. Als je deze 2 dingen hebt kun je altijd nog kijken of je daana verder spaart voor een 70-200 met diafragma 2.8.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:07

manzano schreef:

Het filter wat jezelf noemt. B+W MRC en ik neem aan dat je dan een UV filter wilt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:25

Kokomo schreef:
manzano schreef:

Het filter wat jezelf noemt. B+W MRC en ik neem aan dat je dan een UV filter wilt.

Ja
Ik bedoelde welke de nog betere was Knipoog