[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:54

Slina schreef:
yellowtje8 schreef:
Het is inderdaad veel meer dan alleen maar wat op een knopje drukken, dat kan haast iedereen wel!
Het zit hem in de nabewerking. En als dat niet goed gebeurd, zoals op de foto's die op pagina 9 van dit topic werden laten zien (te felle kleuren etc.) vind ik niet dat je het bedrag wat je vraagt kan vragen voor de foto's.
Oefenen is prima en hartstikke leuk zelfs, maar begin dan bijvoorbeeld met gratis portfolio shoots geven. Dan hebben mensen leuke foto's van hun paard en dan kan jij ongestoord oefenen met het bewerken en maken van de foto's.
Want, zoals ik al zei, ik vind niet dat je voor foto's die maar half goed zijn zo'n prijs kan vragen. Hoe laag je uurloon in het begin dan ook is, want ik neem aan dat je dit nu nog gewoon voor je plezier doet of niet? ;)

Ben ik het niet mee eens. Je moet eigenlijk een foto kunnen maken die zonder te bewerken ook al heel goed is. Dat doe je dus door goede apparatuur (alhoewel, echt goede kunnen met hun mobiel ook supermooie foto's maken), de juiste instellingen en inzicht in mooie kaders.

Ben ik het ook absoluut niet mee eens yellowtje. Tuurlijk, ik zou liegen als ik zeg dat nabewerking niets kan doen en ik het zelf ook niet gebruik om sommige foto's wat omhoog te halen. Maar hoe goed je ook kunt nabewerken, een snert foto krijg je niet geweldig. Nu zijn dit absoluut geen snert foto's, maar je moet wel gewoon een bepaald sfeertje creëren om te gaan nabewerken. Je moet als fotograaf NOOIT beginnen met actions of effectjes op je foto, maar eerst enkel technisch correcte beelden maken. Heb je dat onder de knie, ga dan pas verder spelen.

Leuk Tineke, moodboardjes helpen echt enorm! Gebruik ze zelf elke shoot :D Gewoon lekker meenemen en proberen na te maken, daar is niks mis mee! Alles is toch al eens gedaan en je krijgt er toch wel een totaal andere foto uit :D

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:59

Marit schreef:
yellowtje8 schreef:
Het is inderdaad veel meer dan alleen maar wat op een knopje drukken, dat kan haast iedereen wel!
Het zit hem in de nabewerking. En als dat niet goed gebeurd, zoals op de foto's die op pagina 9 van dit topic werden laten zien (te felle kleuren etc.) vind ik niet dat je het bedrag wat je vraagt kan vragen voor de foto's.
Oefenen is prima en hartstikke leuk zelfs, maar begin dan bijvoorbeeld met gratis portfolio shoots geven. Dan hebben mensen leuke foto's van hun paard en dan kan jij ongestoord oefenen met het bewerken en maken van de foto's.
Want, zoals ik al zei, ik vind niet dat je voor foto's die maar half goed zijn zo'n prijs kan vragen. Hoe laag je uurloon in het begin dan ook is, want ik neem aan dat je dit nu nog gewoon voor je plezier doet of niet? ;)

Ben ik het niet mee eens. Je moet eigenlijk een foto kunnen maken die zonder te bewerken ook al heel goed is. Dat doe je dus door goede apparatuur (alhoewel, echt goede kunnen met hun mobiel ook supermooie foto's maken), de juiste instellingen en inzicht in mooie kaders.

Ben ik het ook absoluut niet mee eens yellowtje. Tuurlijk, ik zou liegen als ik zeg dat nabewerking niets kan doen en ik het zelf ook niet gebruik om sommige foto's wat omhoog te halen. Maar hoe goed je ook kunt nabewerken, een snert foto krijg je niet geweldig. Nu zijn dit absoluut geen snert foto's, maar je moet wel gewoon een bepaald sfeertje creëren om te gaan nabewerken. Je moet als fotograaf NOOIT beginnen met actions of effectjes op je foto, maar eerst enkel technisch correcte beelden maken. Heb je dat onder de knie, ga dan pas verder spelen.

Leuk Tineke, moodboardjes helpen echt enorm! Gebruik ze zelf elke shoot :D Gewoon lekker meenemen en proberen na te maken, daar is niks mis mee! Alles is toch al eens gedaan en je krijgt er toch wel een totaal andere foto uit :D[/quote]

Wat ik net op de vorige pagina al zei.
Ik vind inderdaad ook dat als de foto goed is, dat er eigenlijk geen nabewerking nodig moet zijn. En wat je zegt effectjes op een foto moet je zeker niet doen!
Maar aangezien TS op pagina 9 van dit topic verschillende over bewerkte foto's liet zien en zegt dat bewerken een belangrijke factor is...
Vandaar mijn reactie. :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:00

Oh mag ik jullie een tipje geven voor de tekst op de homepage? :)

"Leuk dat je een bezoekje brengt aan onze site.
Veel plezier met het bekijken van de foto's!
Heeft u nog vragen? Stel ze gerust.

Met vriendelijke groeten,
Kailey en Tineke"

In de eerste zin schrijven jullie 'je' , in de laatste 'u'.

Kleine dingetjes, maar op zich belangrijk denk ik :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:05

Ik vind dat foto's nagenoeg zo moeten zijn gemaakt dat er niet veel aan veranderd hoeft te worden. Dat vind ik fotografie. Het enige wat ik doe bij mijn foto's is hooguit het contrast iets aanpassen waar nodig en eens een lijntje wegwerken. Vind het anders niks meer met fotografie van doen hebben.

Ben het wel eens dat bewerken de foto's kan verbeteren van de ts. En daarom vind ik ze ook niet goed genoeg. Lekker nog een beetje oefenen. Toen ik betaalde shoots ging doen had ik ook al jaren geoefend en inmiddels is de markt zo verzadigd dat ik nog maar heel weinig shoots doe en hier ook geen reclame meer voor maak. Fotografeer lekker voor mezelf en dat geeft net zoveel plezier.

Ik zou zeggen oefen nog even lekker door en als mensen interesse hebben dan komt dit vanzelf en dan weet je dat je goed zit. Een foto van je eigen dier is al gauw speciaal terwijl het voor een ander een normaal kiekje kan zijn. En daar is niks mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:06

Laughterline, dat heb ik vanmorgen al aangepast toen iemand dat noemde, of is er iets niet goed gegaan en staat het er toch nog steeds?
Heb in ieder geval een pagina met tarieven toegevoegd. :)
Edit; nee hoor, bij mij staat het toch echt sinds vanmorgen gewoon U i.p.v Je.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:08

Ik zag het idd net ook nog staan. :j

Heb nu zelf mijn site ook aangepast, zaten idd wat foutjes in. :j

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:08

Oh nu staat het er wel goed en is de achtergrond ook wit (?) :P (mooier trouwens :j )
Persoonlijk, vind ik het ook niet belangrijk om te vertellen welk apparatuur je hebt. Dit kan mensen ook juist afschrikken. Ze kijken naar je foto's en je foto's zijn het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:09

Ja, die heb ik net aangepast, het thema. :j
Maar wat raar!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:14

Ik ga wel mee met Yellow dat je beter eerst nog even wat gratis oefenreportages doet zodat je en leert onder verschillende omstandigheden en omgevingen te fotograferen en dat je wat variatie aan je portfolio kan geven. Ik zou op basis van je huidige portfolio niet een reportage bij jou boeken, puur omdat het op mij overkomt als iemand die nog niet genoeg ervaring heeft. Ik zou als ik jullie was gewoon lekker veel fotograferen komende half jaar, heel veel ervaring op doen en dan denk ik dat je zelf ook een stuk zelfverzekerder bent en meer als 30 euro kan vragen. Neem contact op met wat eigenaren van knappe dekhengsten, altijd leuk als oefenmateriaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:20

Doet me ineens denken aan een vrouw uit Friesland die verwaarloosde paarden en pony's (en andere dieren) opving, die we dat aanbod hebben gedaan.
Kreeg ik de vraag wat ik in ruil daarvoor terug dacht te doen. :+
Vanuit mijn oogpunt wilde ik haar graag mooie foto's geven, omdat ik het zo lief vond dat ze die dieren opving.
Maar ze wilde dat we die dagen de stallen uit gingen mesten en voer voor haar dieren meenamen!
En iedereen was het met haar eens op facebook. :+
Heel vaag... dus het is ook nog uitkijken wie je benaderd. :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:22

Wauw dat gaat wel heel ver xD ik had ook aangeboden bij het dierenasiel foto's te maken van de dieren omdat het allemaal ontzettend lelijke foto's waren die online stonden. Mooie foto's verkopen beter dus jah. Kreeg terug dat ze al een vaste fotograaf hadden.... XD ja, die dus lelijke foto's maakt (echt niet overdreven)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:23

Ik richt me meer op portretten/documentaires. Maar (natuurlijk) is paardrijden mijn hobby, en lijkt het me leuk om wat meer paardenfotografie te gaan doen. Dit heb ik echter nog nooit gedaan. Dus was mijn plan om ook bij kennissen en vrienden te oefenen, gratis. Hoewel ik normaal gesproken voor een (familie) shoot op locatie met verschillende opstellingen 150,- reken, waarvan ik ook weet dat het dat waard is. Hoe 'erg' dit ook klinkt. 5 jaar geleden, toen ik met de opleiding fotografie begon op het MBO durfde ik hier niet eens van te dromen. Ik vond 50,- al duur! :P Ondertussen diploma binnen, eigen bedrijfje gestart. en je raad het al :') Moeilijk, klantenkring en naam opbouwen. Ondertussen begint het een beetje te lopen.. Maar zoals iemand al eerder hier zei, normaal kan je er zo 4 jaar voor rekenen. (helaas :P )

KoudbloedKim schreef:
Doet me ineens denken aan een vrouw uit Friesland die verwaarloosde paarden en pony's (en andere dieren) opving, die we dat aanbod hebben gedaan.
Kreeg ik de vraag wat ik in ruil daarvoor terug dacht te doen. :+
Vanuit mijn oogpunt wilde ik haar graag mooie foto's geven, omdat ik het zo lief vond dat ze die dieren opving.
Maar ze wilde dat we die dagen de stallen uit gingen mesten en voer voor haar dieren meenamen!
En iedereen was het met haar eens op facebook. :+
Heel vaag... dus het is ook nog uitkijken wie je benaderd. :j

Haaa, norma! Ik wilde haar ook gaan fotograferen, documentaire. :j
Ontzettend lieve vrouw en geef haar ook wel gelijk eigenlijk... Ze krijgt veel vragen of ze gefotografeerd en gefilmd wil worden. Ze heeft het natuurlijk heel erg druk en kan haar tijd 'beter gebruiken', en eigenlijk, modellen krijgen ook betaald :P

Ik heb het er wel voor over om te betalen om haar te fotograferen. Ook al woon ik in het zuiden van het land :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:25

Inderdaad, je wil iemand een plezier doen. :j

Ik wil het zelf echt graag bij paarden houden, maar wie weet in de toekomst wel uitbreiden. :)

Ja haha, zij inderdaad!
Ik heb respect voor haar werk, maar niet voor hoe ze me behandelde.
Het is een win-win situatie en dan ga ik niet de hele dag stallen uitmesten en voer voor haar meenemen. :n

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:28

KoudbloedKim schreef:
Inderdaad, je wil iemand een plezier doen. :j

Ik wil het zelf echt graag bij paarden houden, maar wie weet in de toekomst wel uitbreiden. :)

Ja haha, zij inderdaad!
Ik heb respect voor haar werk, maar niet voor hoe ze me behandelde.
Het is een win-win situatie en dan ga ik niet de hele dag stallen uitmesten en voer voor haar meenemen. :n

Oh dat weet ik dan niet, ik heb goed met haar kunnen praten. Ik denk dat ze eigenlijk wel genoeg mooie foto's heeft, en ze heeft het uiteraard heel erg druk. Maargoed, beetje off-topic :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:29

Ja haha, al is het wel handig dat je niet zomaar bij iedereen aanklopt. :j

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:35

Ik heb het hele topic door gelezen en zag al veel nuttige tips voorbij komen

wat ik nog wil meegeven is dat je je eventueel ook kan onderscheiden door meer een genre te kiezen. Zo ken ik als sgwer de sites van een heleboel fotografen die de sgws fotograferen. Door je te richten op een genre wat jij helemaal leuk vindt en daar mooie foto's van te maken creëer je binnen dat genre naambekendheid voor jezelf.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:49

Ik denk dat 'normale' fotos in je portfolio het ook altijd goed doen. Veel zie ik altijd thema fotos terug komen, of hele speciale fotos. Als steiger fotos of andere gekkigheid. I kdenk dat dit de 'normale' mens een beetje afschrikt want mijn paard kan niet steigeren, ik heb niet zon geweldige mooie jurk of ik wil juist niet die poespas.
hoop dat je een beetje snapt wat ik hiermee bedoel. Dat je je niet teveel gaat richten op speciale dingen maar ook op de 'normale' mens/paard. Als dit jou ook aantrekt natuurlijk

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:00

Ik vind best dat je dertig euro mag vragen hoor: een beetje tegemoetkoming voor de tijd die je erin steekt!
De foto's zien er nog niet uit zoals van een pro of een gevorderde hobby fotograaf, maar er zitten best leuke platen tussen. Probeer jullie shoots aan te bieden als oefenmateriaal met een onkosten vergoeding van € 15,- per persoon.

Dat mensen zeggen dat hun vriend, buurman of moeder ook met een camera deze foto's kan maken: prima als ze dat doen. Maar als je een vreemd iemand vraagt om foto's te komen maken, of iemand biedt zijn diensten en jij krijgt daar foto's voor terug, mag je diegene daar best iets voor betalen. Ze investeren tenslotte wel tijd in je, dat moet in mijn ogen al genoeg zijn om ervoor te betalen.

Kbk, vooral blijven fotograferen! Fotograferen is leuk, en bijna iedereen begint eraan omdat het hun passie is. Vaak zul je ook ontdekken dat de moed je soms in de schoenen zinkt. Dat kan zijn omdat je kritiek krijgt, dit kan zijn omdat je heel veel mooie foto's zien van andere fotografen zodat je het gevoel krijgt dat je zelf prutswerk maakt. Maar je zult ook weer mooie momenten en tijden meemaken.

Probeer inderdaad veel verschillende foto's in je portfolio te plaatsen. Niet alleen verschillende paarden maar ook verschil in hoeveel van een paard erop staat: is hij een stipje aan de horizon en gaat hij helemaal op in een groots heideveld? Of heb je een prachtig detail van een opwaaiende hanenkam? En wat inderdaad ook al gezegd is: vind een niche!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:38

Jullie hebben allemaal een punt inderdaad. :j
Het is wel een goed idee om bepaalde thema's te hebben, maar daarnaast ook 'basis' foto's.
Bedankt voor de tips en het commentaar!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:29

Ik heb nog een tipje voor je; al die fotografen vragen voor portfolioshoots altijd om valken, cremello's, witte hengsten met paarse stipjes, pegasussen met turboaandrijving en eenhoorns met roze manen en gouden hoeven, maar een van zichzelf al 'fotogeniek' paard mooi op de foto zetten vind ik geen kunst...
Als ik mijn saaie bruine met ramshoofd en een beetje overgewicht voordelig op de foto wil hebben kies ik dus ook niet voor zo'n fotograaf waarvan ik na het zien van zijn portfolio vol wonderbeesten het gevoel heb dat die zich daar te goed voor voelt. Ga ook oefenen op minder ideale paarden, daar heb je denk ik heel wat aan :)

Edit: ik zie nu dat Carola dit ook al zo'n beetje zei, haha. :P
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 09-12-14 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:35

Ik hou van ramshoofden! :):)
Maar ik snap wat je bedoeld en ik denk dat dat ook erg belangrijk is inderdaad. :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:46

Konstantine schreef:
Ik heb nog een tipje voor je; al die fotografen vragen voor portfolioshoots altijd om valken, cremello's, witte hengsten met paarse stipjes, pegasussen met turboaandrijving en eenhoorns met roze manen en gouden hoeven, maar een van zichzelf al 'fotogeniek' paard mooi op de foto zetten vind ik geen kunst...
Als ik mijn saaie bruine met ramshoofd en een beetje overgewicht voordelig op de foto wil hebben kies ik dus ook niet voor zo'n fotograaf waarvan ik na het zien van zijn portfolio vol wonderbeesten het gevoel heb dat die zich daar te goed voor voelt. Ga ook oefenen op minder ideale paarden, daar heb je denk ik heel wat aan :)

Edit: ik zie nu dat Carola dit ook al zo'n beetje zei, haha. :P

Denk dat dat ook een beetje kort door de bocht is :p ik heb in mijn portfolio veel bijzondere modellen maar ook wat standaard modellen die toch weer bijzonder lijken. Zitten 3 standaard kwpners tussen, fjorden merrie die dag later ingeslapen was en ook nog wat Friezen. Oja, en niet vergeten wat boerenknol in Oostenrijk die niet eens gepoetst was hahaha. Ik probeer een paard zo natuurlijk mogelijk op de foto te zetten, maar vaak willen mensen dit bij betaalde shoots niet, die willen graag rijfotos etc. Of een paard nou fotogeniek is of n niet, je moet als fotograaf nog steeds zelf de foto maken en je eigen inbreng leveren aan een mooi resultaat.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:58

Ik overdrijf natuurlijk een beetje, maar ik heb het in het verleden echt meer dan eens langs zien komen. :j
"Ik doe weer gratis portfolioshoots! Heb jij een paard dat *vul hier een paar bizarre eisen in* is, pb me dan en voeg de volgende dingen bij *vul nog wat meer eisen in*
Ik pb alleen terug als je paard voldoet, geen antwoord betekent dus geen interesse."

Brrrr, de rillingen lopen nog over mijn rug :=
Dan betaal ik liever een gepassioneerde hobbyfotograaf dan dat ik zo'n arrogante semiprofessional gratis laat langskomen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:44

Arrogantie is gelukkige het laatste waar men ons van kan beschuldigen. :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:35

Een interessant topic :) Heb toch wel even nagedacht. Zou ik me hierin mengen of niet? Ik moet eerlijk bekennen, ik heb niet het hele topic gelezen. Maar volgens mij wordt er een interessante, leerzame discussie gevoerd waar veel mensen van wat kunnen leren :) Dus ik doe graag mee.

Ik denk dat het heel belangrijk is om jullie af te vragen wat nou écht jullie doel is :):
- Willen jullie graag oefenen met fotografie?
- Willen jullie iets anders doen dan anderen? Of blijven jullie liever in de veilige zone zoals heel veel andere fotografen?
- Hebben jullie het idee om hier een 'professionele', winstgevende business van te maken?

Bij het lezen van dit topic dacht ik meteen aan dat eerste. Jullie willen vast oefenen, zijn op zoek naar modellen maar er komt niemand. En die indruk bleef toen ik iets las over het organiseren van een fotomeeting :). En als ik dan jullie website bekijk, denk ik eerder aan dat tweede. Jullie hebben net als heel veel anderen een mooie website gemaakt waar jullie werk te zien is :). Niks anders dan dat vele anderen hebben gedaan. Maar als ik dan de openingspost van dit topic lees, heb ik juist een beetje het idee dat jullie richting de derde optie nijgen. Het klinkt net alsof jullie hier een business van moeten maken waarbij jullie graag geld verdienen. En volgens mij is het in dit topic vaker over geld gegaan... Jullie hebben het over je eigen bedrijfje. Dat is leuk, maar waar kan ik jullie bedrijfsgegevens vinden? Op jullie website zie ik geen mailadres, geen telefoonnummer, geen KvK nummer, geen BTW nummer :)

Het is wellicht handig om eerst goed te bedenken wat je wil gaan bereiken. Willen jullie fotoreportages gaan doen, dan zullen jullie op moeten vallen tussen de bulk aan fotografen die er is op Bokt. Jullie vallen nu niet op: niet op prijs (in deze prijsklasse zijn er al zoveel fotografen), niet op de kwaliteit van de foto's, niet met jullie website en ook niet met jullie fotobewerking. En het probleem is waarschijnlijk dat jullie niet goed weten wát jullie anders willen gaan doen dan alle andere hobbyfotografen hier op Bokt :). Bokt is natuurlijk ontzettend leuk en fijn om tips vandaan te halen, op discussies te houden als deze. Maar het zorgt er ook voor dat je in een soort van veilige zone getrokken wordt :)

Dan hebben jullie ook nog het nadeel dat jullie niet echt centraal in Nederland wonen. Dat zal het vinden van klanten wellicht moeilijker maken :) En het is niet om te algemeniseren, maar mijn ervaring is dat mensen uit Friesland, Groningen en Drenthe over het algemeen toch wel iets krenteriger zijn als het gaat om geld. Die reiskosten zijn dan opeens wel erg duur vergeleken met de fotoreportage...

Bovendien zijn november t/m maart de allermoeilijkste maanden als het gaat om fotoreportages (uitgezonderd als er sneeuw ligt, dan zijn er opeens voldoende kandidaten). Mensen wachten liever tot het weer mooi weer is, de paarden dun in de vacht zitten en de bomen weer groen zijn. En met die korte dagen is het ook nog eens moeilijk om een geschikt tijdstip uit te zoeken voor fotoreportages. Je kunt niet te vroeg afspreken omdat er dan nog niet zo veel licht is, maar het wordt ook alweer rond half 4 te donker om überhaupt te fotograferen. En dan heb je nog het grote risico dat je slecht weer hebt...

Maar wat jullie vooral missen is iets dat jullie uniek maakt en iets dat jullie anders maakt dan anderen. Het is geheel afhankelijk van jullie doel hoe jullie dat aan gaan pakken :).

Edit: dan is er nog één ander ding wat misschien niet zo handig is om op jullie website te zetten :) Jullie noemen eerst de tarieven en vervolgens hebben jullie het over portfolio uitbreiding. Maar iedereen vindt z'n eigen paard geweldig knap natuurlijk. Dus ik denk dat je op deze manier vooral veel mensen hebt die proberen om een gratis portfolio reportage te krijgen en als dat niet lukt, laten ze het er wel gewoon bij zitten.

Nogmaals sorry als er dingen in mijn post staan die al zijn behandeld. Ik heb simpelweg (nog) geen tijd gehad om alles te lezen, maar vind het leuk om mee te doen met deze discussie :)