Slina schreef:yellowtje8 schreef:Het is inderdaad veel meer dan alleen maar wat op een knopje drukken, dat kan haast iedereen wel!
Het zit hem in de nabewerking. En als dat niet goed gebeurd, zoals op de foto's die op pagina 9 van dit topic werden laten zien (te felle kleuren etc.) vind ik niet dat je het bedrag wat je vraagt kan vragen voor de foto's.
Oefenen is prima en hartstikke leuk zelfs, maar begin dan bijvoorbeeld met gratis portfolio shoots geven. Dan hebben mensen leuke foto's van hun paard en dan kan jij ongestoord oefenen met het bewerken en maken van de foto's.
Want, zoals ik al zei, ik vind niet dat je voor foto's die maar half goed zijn zo'n prijs kan vragen. Hoe laag je uurloon in het begin dan ook is, want ik neem aan dat je dit nu nog gewoon voor je plezier doet of niet?
Ben ik het niet mee eens. Je moet eigenlijk een foto kunnen maken die zonder te bewerken ook al heel goed is. Dat doe je dus door goede apparatuur (alhoewel, echt goede kunnen met hun mobiel ook supermooie foto's maken), de juiste instellingen en inzicht in mooie kaders.
Ben ik het ook absoluut niet mee eens yellowtje. Tuurlijk, ik zou liegen als ik zeg dat nabewerking niets kan doen en ik het zelf ook niet gebruik om sommige foto's wat omhoog te halen. Maar hoe goed je ook kunt nabewerken, een snert foto krijg je niet geweldig. Nu zijn dit absoluut geen snert foto's, maar je moet wel gewoon een bepaald sfeertje creëren om te gaan nabewerken. Je moet als fotograaf NOOIT beginnen met actions of effectjes op je foto, maar eerst enkel technisch correcte beelden maken. Heb je dat onder de knie, ga dan pas verder spelen.
Leuk Tineke, moodboardjes helpen echt enorm! Gebruik ze zelf elke shoot
Gewoon lekker meenemen en proberen na te maken, daar is niks mis mee! Alles is toch al eens gedaan en je krijgt er toch wel een totaal andere foto uit

(mooier trouwens 
Moeilijk, klantenkring en naam opbouwen. Ondertussen begint het een beetje te lopen.. Maar zoals iemand al eerder hier zei, normaal kan je er zo 4 jaar voor rekenen. (helaas