Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Leverage schreef:Marrit13 schreef:Ik bewerk na in Apperture (niet heel extreem, tot nu toeweet iemand hoe ik daar de ogen kan oplichten?
Zit daar ook geen dodge/burn tool in?Heb alleen met Apperture gewerkt toen ik foto's mocht maken met een Hasselblad en een TC, ken het programma verder niet.
Leonyr schreef:Omdat ik de fotografen niet persoonlijk wil aanvallen, even de boktnaam uit de quote gehaald.
Onder andere deze post vond ik zeer extreem.
Na
Afbeelding
Voor
Afbeelding
JonneN schreef:lieke123 schreef:...ik heb wel het gevoel dat RAW foto's volgens mij extra dof zijn vergeleken met JPEG's...
Je maakt je foto's erg mooi Lieke, maar ervaar je écht dat je foto's doffer zijn in RAW dan in JPEG?
Bij mij is dat juist omgekeerdDe overgangen tussen verschillende kleuren zijn beter, en ik vind ook de kleuren op zich beter... waarschijnlijk omdat een RAW-bestand meer informatie bevat dan een JPEG.
Maar; interessante kwestie!
daphneM schreef:prachtige foto verschillen.
Maar hoe het word gedaan met elk penseeltje, welke manier van belichting heb je het gedaan.
als ik oplicht of donker maak in altijd foto verbeteren en dan slimme fotoselectie, krijg ik altijd dat blond haar oranje word, of dat soort dingen.
Welke knop van belichten pakken jullie.
en welk penseeltje gebruiken jullie voor mooie glanzende dieren ogen?.
Dit is mijn fotoshop programma heb ik wat verkeerd staan of niet geopend?. Ik kan ook heel veel optie's niet gebruiken.
[ Afbeelding ]
lieke123 schreef:Ik denk dat dit een van die eindeloze discussie's is.
Ik bewerk mijn foto's ook vaak redelijk heftig qua before / after maar ik schaam mezelf hier niet voor. Als niemand zou bewerken zou je alleen maar dezelfde foto's krijgen afgezien van de compositie / standpunten. Ik vind dat je juist in deze tijd jezelf goed kan onderscheiden door je eigen bewerkstijl.
Nu moet ik zeggen dat mijn RAW foto's wel heel erg donker zijn en ik weet zeker dat ze op de camera er niet zo uitzien maar ik weet niet goed hoe dit komt.
Hier een redelijk heftige bewerking: (eigenaresse vond de hap uit de manen uiteraard ook niet mooi dus die gaf juist aan of ik dit kon photoshoppen). Je ziet het nog wel een beetje maar het is best lastig om dit realistisch te doen. Ik zeg niet dat iedereen dit mooi vind qua kleuren bewerking maar het gaat me juist om die doelgroep mensen die dat wel mooi vind. Smaken verschillen altijd.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Lipydo schreef:lieke123 schreef:Ik denk dat dit een van die eindeloze discussie's is.
Ik bewerk mijn foto's ook vaak redelijk heftig qua before / after maar ik schaam mezelf hier niet voor. Als niemand zou bewerken zou je alleen maar dezelfde foto's krijgen afgezien van de compositie / standpunten. Ik vind dat je juist in deze tijd jezelf goed kan onderscheiden door je eigen bewerkstijl.
Nu moet ik zeggen dat mijn RAW foto's wel heel erg donker zijn en ik weet zeker dat ze op de camera er niet zo uitzien maar ik weet niet goed hoe dit komt.
Hier een redelijk heftige bewerking: (eigenaresse vond de hap uit de manen uiteraard ook niet mooi dus die gaf juist aan of ik dit kon photoshoppen). Je ziet het nog wel een beetje maar het is best lastig om dit realistisch te doen. Ik zeg niet dat iedereen dit mooi vind qua kleuren bewerking maar het gaat me juist om die doelgroep mensen die dat wel mooi vind. Smaken verschillen altijd.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wat betreft scherm op je camera en op je computer kan natuurlijk veel verschillen. Kijk gewoon altijd naar je belichting, of die juist is. Misschien heb je je camera ook wel standaard ingesteld dat hij altijd een stop onderbelicht.
Qua bewerking; netjes gedaan. Maar let op letterlijk gekloonde stukjes, dus dubbele stukjes haren.