Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:47

Ik vind dit altijd zo'n vreemde discussie..
De foto's in de vogue is dus ook geen fotografie?Erwin Olaf dan.. geen goede fotograaf? Oh en Wold Press..? Kijk eens hoeveel daar in bewerkt word!
Daarnaast werd er 'vroeger' in de Doka ook al bewerkt.. dingen weggewerkt en doorgedrukt en tegen gehouden.

De basis moet goed zijn, compositie en lettend op de achtergrond, zo houd je het makkelijk voor jezelf en ben je niet alleen bezig met het wegwerken van dingen

Je blijft echt achter (en je 'bedrijf' ook) als je blijft vast klemmen aan dat het allemaal perfect moet zijn.
Soms zijn de omstandigheden niet perfect, een goede fotograaf maakt de foto dan wel zo gunstig mogelijk en ja, bewerking is dan nodig en hoort er gewoon bij.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:49

Ah, bewerken of manipuleren is natuurlijk een groot verschil ;) En een discussie op zich.
Welk voorbeeld in dit topic vind jij (Leonyr) dat gemanipuleerd is?

Wat degene hierboven ook al zegt: ik denk dat je nu inderdaad heel veel fotografen over de 'luiefotografen-kam' scheert.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 11-09-13 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Marrit13

Leverage schreef:
Marrit13 schreef:
Ik bewerk na in Apperture (niet heel extreem, tot nu toe ;-) weet iemand hoe ik daar de ogen kan oplichten? :-)

Zit daar ook geen dodge/burn tool in? :) Heb alleen met Apperture gewerkt toen ik foto's mocht maken met een Hasselblad en een TC, ken het programma verder niet.

Ik had geen idee hoe de functie heette, nu wel: dat maakt het zoeken makkelijker :D Tnx!!

Leonyr

@ Wiepke: Indien dat slaat op mijn reactie; Waar ik het dan ook over heb, is het extreme bewerken. Dus niet het lichtelijk verbeteren, maar het compleet veranderen van de situatie.

A Lypido: Wacht even, dan ga ik weer even terugbladeren. :)
Ik vind dit overigens ook een zeer interessante discussie, vooral erg leerzaam.
Laatst bijgewerkt door Leonyr op 11-09-13 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:50

Staan wel ik geloof 2 gemanipuleerde foto's in het topic ja :j

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:52

Leuk topic!

Afbeelding

Afbeelding

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:52

Omdat ik de fotografen niet persoonlijk wil aanvallen, even de boktnaam uit de quote gehaald.
Onder andere deze post vond ik zeer extreem.

Na
Afbeelding

Voor
Afbeelding

sophianemo

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:55

Wat grappig dit, haha! Nu snap ik het ik dacht altijd wat een mooie heldere foto's met donker weer! Haha nu weten we allemaal het geheim van fotografen.. Hah

Ivonka

Leonyr schreef:
Omdat ik de fotografen niet persoonlijk wil aanvallen, even de boktnaam uit de quote gehaald.
Onder andere deze post vond ik zeer extreem.

Na
Afbeelding

Voor
Afbeelding

Wat aan de lichte kant idd. Maar je moet niet vergeten dat we soms heel snel moeten schakelen wat iso en sluitertijd betreft, zeker met bewolkt weer, en dan kan het voorkomen dat je iso nog wat te hoog staat. Als je verder een goede foto in photoshop kan redden door de belichting daar terug te brengen dan zie ik het probleem niet :)

lieke123

JonneN schreef:
lieke123 schreef:
...ik heb wel het gevoel dat RAW foto's volgens mij extra dof zijn vergeleken met JPEG's...

Je maakt je foto's erg mooi Lieke, maar ervaar je écht dat je foto's doffer zijn in RAW dan in JPEG?
Bij mij is dat juist omgekeerd :oo De overgangen tussen verschillende kleuren zijn beter, en ik vind ook de kleuren op zich beter... waarschijnlijk omdat een RAW-bestand meer informatie bevat dan een JPEG.
Maar; interessante kwestie!

Ik weet het niet zeker, ik gooi vaak de JPG bestanden weg omdat ik anders zoveel dubbele foto's krijg. Maar de echte ruwe onbewerkte RAW foto's zijn bij mij erg dof maar daarna kan ik ze heel mooi verbeteren van kwaliteit

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:57

sophianemo schreef:
Wat grappig dit, haha! Nu snap ik het ik dacht altijd wat een mooie heldere foto's met donker weer! Haha nu weten we allemaal het geheim van fotografen.. Hah

Is nooit een geheim geweest. Of je moet je oogkleppen afzetten als je op straat loopt en reclame ziet.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:58

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:58

Ik heb ook wat gemanipuleerde gepost :j
De foto's die ik daarvoor gebruik zijn ook altijd al met een einddoel in m'n hoofd gemaakt en daarop dus aangepast.

Slechte foto's worden imo nooit goede foto's in ps of de doka en gaan dan ook de prullenbak in. Je kunt met bewerken net het beetje extra aan je foto geven om van een top plaat een superplaat te maken. Het is zo lastig uit te leggen...

Interessante discussie in ieder geval, leuk om te volgen :)

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:03

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Behalve mijn eigen werk, bewerk ik ook voor fotografen omdat ze zelf niet sterk in photoshop zijn.. voorbeeldje
Afbeelding

Hier ook goed te zien hoe ik te werk ga.. De 1e is de RAW zo als ik hem binnen krijg.
In Lightroom maak ik hem neutraal, niet te hoge lichten en niet te donkere schaduwen.
Op de 3e foto werk ik in Photoshop en pas ik plaatselijk het contrast aan.

Afbeelding
Dit zal wel bestempeld worden als manipulatie.. haar is hier ook wat voller gemaakt

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:05

Lipydo schreef:
Whuh, met welke camera kan dat tegenwoordig Eline?

Instagram op je spiegelreflex? lol

Ik denk met elke spiegelreflex wel, bij Canon heet het image modes / beeldstijlen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:06

prachtige foto verschillen.

Maar hoe het word gedaan met elk penseeltje, welke manier van belichting heb je het gedaan.

als ik oplicht of donker maak in altijd foto verbeteren en dan slimme fotoselectie, krijg ik altijd dat blond haar oranje word, of dat soort dingen.

Welke knop van belichten pakken jullie.
en welk penseeltje gebruiken jullie voor mooie glanzende dieren ogen?.

Dit is mijn fotoshop programma heb ik wat verkeerd staan of niet geopend?. Ik kan ook heel veel optie's niet gebruiken.

Afbeelding

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:07

Wauw, wat zitten er mooie bij zeg!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:08

daphneM schreef:
prachtige foto verschillen.

Maar hoe het word gedaan met elk penseeltje, welke manier van belichting heb je het gedaan.

als ik oplicht of donker maak in altijd foto verbeteren en dan slimme fotoselectie, krijg ik altijd dat blond haar oranje word, of dat soort dingen.

Welke knop van belichten pakken jullie.
en welk penseeltje gebruiken jullie voor mooie glanzende dieren ogen?.

Dit is mijn fotoshop programma heb ik wat verkeerd staan of niet geopend?. Ik kan ook heel veel optie's niet gebruiken.

[ Afbeelding ]

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... houden.asp

femmielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:11

mag je ook vragen om bewerkingen?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:12

femmielove schreef:
mag je ook vragen om bewerkingen?

Hoe bedoel je? Aanvragen? Daar is een ander topic voor :)

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:13

Ik denk dat dit een van die eindeloze discussie's is.
Ik bewerk mijn foto's ook vaak redelijk heftig qua before / after maar ik schaam mezelf hier niet voor. Als niemand zou bewerken zou je alleen maar dezelfde foto's krijgen afgezien van de compositie / standpunten. Ik vind dat je juist in deze tijd jezelf goed kan onderscheiden door je eigen bewerkstijl.

Nu moet ik zeggen dat mijn RAW foto's wel heel erg donker zijn en ik weet zeker dat ze op de camera er niet zo uitzien maar ik weet niet goed hoe dit komt.

Hier een redelijk heftige bewerking: (eigenaresse vond de hap uit de manen uiteraard ook niet mooi dus die gaf juist aan of ik dit kon photoshoppen). Je ziet het nog wel een beetje maar het is best lastig om dit realistisch te doen. Ik zeg niet dat iedereen dit mooi vind qua kleuren bewerking maar het gaat me juist om die doelgroep mensen die dat wel mooi vind. Smaken verschillen altijd.

Afbeelding

Afbeelding

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:14

Eline schreef:
Lipydo schreef:
Whuh, met welke camera kan dat tegenwoordig Eline?

Instagram op je spiegelreflex? lol

Ik denk met elke spiegelreflex wel, bij Canon heet het image modes / beeldstijlen.

Nog nooit gezien/opgevallen :') Misschien heb ik ook altijd camera's (gehad) uit de Oudheid.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:18

lieke123 schreef:
Ik bewerk mijn foto's ook vaak redelijk heftig qua before / after maar ik schaam mezelf hier niet voor. Als niemand zou bewerken zou je alleen maar dezelfde foto's krijgen afgezien van de compositie / standpunten. Ik vind dat je juist in deze tijd jezelf goed kan onderscheiden door je eigen bewerkstijl.

Nu moet ik zeggen dat mijn RAW foto's wel heel erg donker zijn en ik weet zeker dat ze op de camera er niet zo uitzien maar ik weet niet goed hoe dit komt.

Hier een redelijk heftige bewerking: (eigenaresse vond de hap uit de manen uiteraard ook niet mooi dus die gaf juist aan of ik dit kon photoshoppen). Je ziet het nog wel een beetje maar het is best lastig om dit realistisch te doen. Ik zeg niet dat iedereen dit mooi vind qua kleuren bewerking maar het gaat me juist om die doelgroep mensen die dat wel mooi vind. Smaken verschillen altijd.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat betreft scherm op je camera en op je computer kan natuurlijk veel verschillen. Kijk gewoon altijd naar je belichting, of die juist is. Misschien heb je je camera ook wel standaard ingesteld dat hij altijd een stop onderbelicht.

Qua bewerking; netjes gedaan. Maar let op letterlijk gekloonde stukjes, dus dubbele stukjes haren.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:19

Lipydo schreef:
lieke123 schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat betreft scherm op je camera en op je computer kan natuurlijk veel verschillen. Kijk gewoon altijd naar je belichting, of die juist is. Misschien heb je je camera ook wel standaard ingesteld dat hij altijd een stop onderbelicht.

Qua bewerking; netjes gedaan. Maar let op letterlijk gekloonde stukjes, dus dubbele stukjes haren.

Thanks. Ik stoor me nu inderdaad ook aan dat stukje manen waar je het duidelijk ziet. Ik fotografeer meestal op M en probeer de belichting meter altijd in het midden te houden.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:19

Bij mij gaan slechte foto's (bewogen, niet goed scherp enz) ook rechtstreeks de prullenbak in.
De foto's die ik wel goed vind optimaliseer ik met Lightroom en Photoshop.

De ene foto heeft wat meer werk nodig en aan andere doe ik vrijwel niks.
Dat is ook afhankelijk van de omstandigheden.
Fotografeer zelf hoofdzakelijk bij meetings dus als het een grauwe of mistige dag is doe ik wat meer aan de foto's.

Hoor ook graag als mensen mijn foto's te bewerkt vinden, vind het een erg leuke discussie en hoor graag andere standpunten :D