Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:27

Ik zou het alleen doen als ik de foto's zonder die achtergrond wel portfolio waardig vind. Windmolens etc werk ik altijd weg maar als het heel veel tijd gaat kosten is het jammer voor het model maar zijn/haar keuze geweest.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:28

Bij ons staan er zo ontzettend veel windmolens dat je daar echt geen zin in hebt om ze allemaal weg te halen.. :P

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:29

Het gaat niet alleen om het portfolio. Je geeft foto's uit waar je zelf niet blij mee bent, maar die komen wel met naamsvermelding op internet... Niet een wenselijke situatie voor een fotograaf, volgens mij is dat wat Renee vooral bedoeld...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:31

kgambler schreef:
Het gaat niet alleen om het portfolio. Je geeft foto's uit waar je zelf niet blij mee bent, maar die komen wel met naamsvermelding op internet... Niet een wenselijke situatie voor een fotograaf, volgens mij is dat wat Renee vooral bedoeld...

Ja precies, ik snap Lifaya's punt ook.
Maar ondanks een minder wenselijke achtergrond kunnen de foto's alsnog mooi en kwalitatief goed zijn. Ik zou er dan zelf voor kiezen om niet mijn tijd te spenderen aan het wegwerken van een onwenselijke achtergrond, ik zou de foto's simpelweg niet voor eigen portfolio gebruiken.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:40

Ik vind een foto zelf pas mooi als alles klopt. Zodra de achtergrond lelijke elementen bevat vind ik de foto al heel snel niet meer mooi. Misschien is dat mijn fotografen insteek ;). Overigens kan ik een foto, ondanks het niet hebben van een ideale achtergrond nog wel leuk vinden.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:45

kgambler schreef:

Ik zou in dat geval geen internet bestanden aan de klant leveren in zo'n situatie inderdaad. De klant kan de foto's dan nabestellen voor privé gebruik :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:48

helaas willen veel mensen toch een fototopic maken :P daarom bewerk ik het dus ook. Wil geen "niet kloppende mooie" platen op internet van mij :)

Ach, ik probeer het altijd wel op te lossen hoor qua omgeving, maar soms zit je echt vast aan een zeer klein strookje kale bomen en kan je weinig kanten op

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:49

Misschien een rare vraag, maar vragen jullie voor een shoot ook waar men de foto's wil laten nemen of daar een foto van te sturen?
Niet iedereen heeft natuurlijk inzicht of een locatie handig is voor de foto of kan je ter plekke vaak nog uitwijken naar een andere betere plek in de buurt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:51

Ik vraag het altijd wel ja :) Maar helaas heeft men daar niet altijd een foto van en dan heb je toch andere verwachtingen.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:55

Als ik de locatie niet ken en er met bv googlemaps ook niet wijs uit wordt kan ik dat wel eens vragen ja, zeker.

Ik heb wel eens op een lokatie gestaan waar alleen een modderige weide met (lelijke) kale bomen waren. In de zomer vast een mooie plek als het allemaal groen is, maar in de winter komen daar dus sombere, grijze, saaie foto's uit.

Die reportage is al een tijd geleden, maar ik kreeg toen wel naar mijn hoofd geslingerd dat die foto's lelijk waren (niet de eigenaar van t paard, maar random iemand van bokt), terwijl die persoon niet wist hoe vreselijk de omstandigheden waren en dat de fotos nog 'goed gelukt' waren met waarmee ik werd opgescheept.

Wellicht denkt die persoon nu dat ik niet zou kunnen fotograferen, terwijl dat natuurlijk onzin is.

Dat soort reportages zijn altijd een beetje vervelend. Ik heb ze later een nieuwe reportage op een andere plek en met beter weer aangeboden, daar kwamen vele malen betere foto's uit! Die foto's werden dan ook nabesteld door de eigenaren van het paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:02

Ik vraag daar ook naar ja, het liefste met foto's of dat ik Google er even bij pak. :j

Bij fotomeetings hoop je natuurlijk paarden los te kunnen lopen maar helaas is dit niet altijd verantwoord. Daarom wordt er vaak gebruik gemaakt van een touwtje maar als ik dat touwtje op onderstaande twee foto's had laten zitten dan was dat naar mijn mening een inbreuk op de foto geweest, die worden dus weggewerkt. Beiden paarden hadden overigens geen halster of hoofdstel om, die laat ik trouwens vaak wel zitten omdat ik niet kundig genoeg ben om die weg te werken, plus het stoort niet altijd naar mijn mening. :o
- http://imageshack.us/a/img339/6974/p008l.jpg
- http://imageshack.us/a/img819/8453/p041.jpg

Bij dit paardje bijvoorbeeld stoorden de teugels mij enorm, dus heb ik voor he totaalbeeld ook weggehaald.
- http://imageshack.us/a/img534/7835/p028c.jpg

Net als deze met de hondenriem:
- http://imageshack.us/a/img811/8836/h018h.jpg

Mijn punt is dat ik dit soort dingen nog ethisch vind omdat de aandacht naar het onderwerp blijft uitgaan en niet wordt afgeleid door het lint, de lantarenpaal of de hondenriem. Soms moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt en tegenwoordig kun je daar makkelijker mee om gaan omdat dergelijke dingetjes makkelijker weg te shoppen zijn.
Maar ik als hobbyfotograaf houdt wel mijn grenzen aan, aan het paard/hond zelf kom ik niet in de zin van faceliften etc. Zulke foto's wil ik ook niet van mijn dieren ontvangen en die zal ik dan zelf ook niet afleveren.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:11

Zou iemand is foto's kunnen plaatse van die prik paaltje hoe dat in zijn werk gaat? Ik wil hier ook gebruik van gaan maken, maar jammer genoeg nooit de gelegenheid gehad om op zo een meeting mee te gaan.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:18

Gewoon een stukje afzetten en dan paard los laten, klik.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:19

Wel een gedoe om iedere keer die paaltjes en lintjes weg te werken. :o

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:22

Dankjewel!

Nu ze nog ergens zien te kopen of te maken hihi!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:23

Wacht maar tot je een meeting op het strand hebt. Elke foto een leger aan mensen wegwerken die allemaal met hun eigen fototoestelletje in beeld gaan staan.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:25

:=

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:27

Maar een strand is redelijk egaal qua omgeving, dat maakt het wel makkelijker om dingen weg te shoppen. :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:47

x_Lys schreef:
Dankjewel!

Nu ze nog ergens zien te kopen of te maken hihi!

Bij de Cranenbroek hebben ze ze. Echt een super fijne winkel, alles lekker "goeiekoop" haha

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:04

Ilona schreef:
Maar een strand is redelijk egaal qua omgeving, dat maakt het wel makkelijker om dingen weg te shoppen. :)

Dat wel. Maar op het eind van de dag waren er zó veel mensen dat ik bijna geen schoon stukje meer had dat ik kon klonen. Echt niet normaal was het.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:06

Ohhh ik hoop niet dat dat de 31ste ook zo is.. :=

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:14

Als het mooi weer is ben ik bang van wel :P zeker bij de middagploeg. Er zitten echt mensen tussen due gewoon pal voor je gaan staan en met hun eigen camera gaan roepen 'kijk eens hierheen!' Of mensen die dwars tussen jou en het paard doorlopen terwijl ze een heel strand hebben. Heb een hoop rare mensen voorbij zien komen die dag :+ Mijn naïeve houding dat mensen het wel zouden snappen heb ik gauw laten varen.

We hebben et toen over gedacht om met prikpaaltjes gewoon een stukje af te zetten, ook voor de portret foto's :+

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:16

Oh help.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:15

Air schreef:
Dat is niet de context waarin Menino het zegt. Ze zegt dat ze het niet meer dan logisch vindt dat een fotograaf zijn/haar portfolio (zwaar) bewerkt. Voor de reclame dus. Ik vind dat helemaal niet logisch.

Dan krijg je hetzelfde als een reclame van de MC donalds.

Ohw. sorry voor het misverstand. maar ik bedoelde precies wat lifaya en focussed zeiden. ht gaat om het eindproduct, en niet om het proces waarmee dat tot stand komt.
Maar voor de fotograaf heeft hetbpaard zelf geen sentimentele waarde, dus snap dat er dan wel wat aa het paard geseuted kan worden. Daarmee schep je geen verkeerde verwachtingen van de kwaliteitrn van de foograaf. Hoogstens van het paard. Maar goed, het is niet de taak van de fotograaf om dat paard te verkopen.

Wat mijn punt eigenlihk is, is dat je de fotograaf misschien niet altijd als fotograaf moet zien, maar ook als artiest do zijn eigen unieke onderscheidende werk af moet kunnen leveren. Of ie daar nou photoshop voor gebruikt of niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 22:53

Zo wat een reacties weer!
Persoonlijk vind ik croppen en dingetjes op de achtergrond wegwerken geen probleem. Ik fotografeer zelf geen paarden in principe, en dat komt oa doordat ik niet de 'standaard' foto's wil maken die de meeste mensen graag willen van hun paard (lees: paard er mooi herkenbaar en netjes op). Ik fotografeer voor mezelf, dus het gaat om mijn eindproduct. Of dat nu 100% fotografie is of ook een beetje Photoshop maakt voor mij dan niet uit. Ik vind persoonlijk nabewerken hartstikke leuk om te doen (dan heb ik niet over dingen weghalen maar meer de standaard dingen zoals contrast, kleur etc. want het komt zelden voor dat ik iets moet weghalen omdat ik in de meeste gevallen zelf zoveel mogelijk met de camera doe)
Ook voor shoots zie ik daarvan het probleem niet zo, het gaat bij de klant toch ook om het eindproduct? Hoe dat tot stand komt maakt dan toch niet zoveel uit? Als jij levert wat er in je portfolio staat lijkt het me dat de klant daar normaliter tevreden mee is.
Daarbij doet een fotograaf het hopelijk ook omdat 'ie het leuk vindt om te fotograferen en hij/zij wil daarbij het mooiste eindproduct verkrijgen, ik snap dan best dat je dat ene schriklintje even weg haalt. Als jij alleen maar slechte foto's maakt kun je Photoshoppen wat je wilt, maar dan worden je foto's heus niet ineens fantastisch. Een goede fotograaf weet het juiste moment te vangen en dat doe je niet puur met Photoshop.

Het verschil is voor mij vooral of je er eerlijk over bent of niet. Als je paarden manipuleert, zeg dat dan gewoon. Doe niet alsof het echt is en wat ik al helemaal not done vind is paarden bewerken voor handelaren. Als jij fotografeert voor een handelaar of hengstenhouder vind ik het absoluut niet kunnen als je als fotograaf zijnde de paarden manipuleert - die dieren worden commercieel aangeboden, dat is gewoon misleiding. Al helemaal als de handelaar/hengstenhouder niet weet dat jij aan de paarden loopt te sleutelen. Hetzelfde geldt voor shoots, dat zou ik eerst overleggen met de eigenaar.
Dus uiteindelijk is het voor mij vooral afhankelijk van het doel van de foto.