[FOTO] Verzameltopic: Picture of the week! Deel I

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky

Re: [FOTO] Picture of the week!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:43

Oh op mijn foto zie ik nu pas dat mijn pony énorm over bouwt lijkt. := (Hij is 6.)

Calice : Vind het echt een prachtige foto!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:24

Eindelijk gelukt mn header te updaten op de site :+ lukte eerst telkens niet(fout foto laden of fout bij saven)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:38

Is het niet handiger vanaf het begin zo'n overzicht te maken? Ik wil namelijk best feedback geven en dat is dan een stuk makkelijker.

Mijn inzending
Afbeelding
Het is erg nat in de kop van Overijssel.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:39

Dit is echt van deze week ? Oh my :oo heb er niks van meegekregen! Of is het archief?

Nette foto, had persoonlijk het hek wat meer in t midden gehad :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:43

Hij is van zondag eind van de middag :) Doordeweeks lange dagen dus wordt fotograferen niks.
Ik vond het riet rechts mooi erbij, heb het hek ook wel gecentreerd maar dan vond ik hem wat saai :)
Ik durfde niet verder te lopen, bang om te vallen (stond in de modder op een helling).
Edit: de rivier bij Kampen is erg breed en heeft van die 'kelders' (hoe heet dat?) waar het dus normaal is dat het in natte perioden onder komt te staan.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 08-01-13 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:43

Mooie foto blijf er echt naar kijken. :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:49

Erg mooi F_Orumster! Al is hij weer niet horizontaal. := De compositie vind ik verder perfect, ik zou inderdaad ook niet het hek in het midden hebben gezet en ik vind ook erg mooi dat je maar 1/3 lucht hebt.
Heel mooi!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:02

Echt? Ik zie het niet, bij de vorige foto zag ik het wel. Misschien moet ik eens niet op de laptop op de bank zitten :D Had ik me notabene tijdens het fotograferen erop betrapt en probeerde ik zo goed mogelijk recht te fotograferen... Ik zie het tijdens het fotograferen niet.
Edit: laptop op tafel gezet, maar ik zie het nog niet. Ik sta ook niet loodrecht ten opzichte van de rivier, het komt dus meer naar mij toe. Is het echt scheef? Ik zie het namelijk niet.

Bedankt voor de feedback!
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 08-01-13 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:03

ik zal morgen al jullie tips gebruiken en dan lekker fotos maken bij de paarden

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:08

F_Orumster schreef:
Echt? Ik zie het niet, bij de vorige foto zag ik het wel. Misschien moet ik eens niet op de laptop op de bank zitten :D Had ik me notabene tijdens het fotograferen erop betrapt en probeerde ik zo goed mogelijk recht te fotograferen... Ik zie het tijdens het fotograferen niet.
Edit: laptop op tafel gezet, maar ik zie het nog niet. Ik sta ook niet loodrecht ten opzichte van de rivier, het komt dus meer naar mij toe. Is het echt scheef? Ik zie het namelijk niet.

Bedankt voor de feedback!

Aaaah!! Daar zit hem de kneep!!! dan komt de rechterkant naar je toe en is de linkerkant verder weg! :j Ik heb hem! Thanks! Dan is hij wel degelijk horizontaal, maar LIJKT hij niet horizontaal.

Ik blijf het een mooie foto vinden hoor!

Edit, een trukje ok het te checken is een papiertje of cm naast je foto aan weerskanten te leggen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:16

Goede tip. Heb er erg vaak last van, maar met photoshop kun je het weer corrigeren toch? Zal dat eens opzoeken, het zal vast vaker gebeuren :=

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:31

Als ik de foto maak, heb ik het ook, maar je kan het inderdaad corrigeren in PS. Overigens moet ik met mijn opleiding er echt heel goed op gaan letten, we mogen niet bewerken... :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:36

Ook niet in raw achieten en dan enkel omzetten met correcties? Dat doe ik eigenlijk. Deze foto in raw geschoten en dan hoef je alleen nog dingen als contrast en wat kleuren aanpassen, waar anders de camera keuzes maakt in jpg. Telt dat ook als bewerken?

Photoshop vind ik nog best hocua pocus, probeer wat boeken te lezen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:54

We beginnen in JPG en gaan later over naar RAW. Op zich zien ze schieten in JPG niet als bewerken en als je al schiet in RAW, mag je echt niets doen. Ik schiet alles in RAW + JPG. Later in het jaar mogen we wel bewerken hoor, sterker nog, dan wordt het gevraagd (omzetten naar z/w enzo).

Ik heb PS Elements 11. Dat werkt voor mij prima. In principe vind ik dat als ik een foto extreem moet bewerken om hem mooi te maken, was het geen goede foto om te beginnen. Maar die goede foto maken is dus de kunst en de uitdaging!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:03

Wil toch even vast op de foto van F_Orumster reageren hoor :)

Vind het een mooie foto,ik krijg het idee dat je in het water ligt en nog even een stukje naar het het moet zwemmen :)

Volgens mij bedoel je een kwelder...buitendijks gebied wat met hoog water onder loopt.

Je horizon is wel degelijk scheef,denk dat het een mm of 2 is.

Voor bewerkingen gebruik ik het liefst adobe CS,mooi programma met bijna onbegrensde mogelijkheden :j

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:05

Scheve horizon heb ik ook heel lang last van gehad := maar na veel oefenen op het strand ga je vanzelf rechtere foto's maken omdat je dan de horizon ook ziet :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:10

Lara, ik heb er heel vaak last van. Misschien komt het omdat ik vaak gehurkt zit en dan zit je zelf vaak al met een iets gekanteld hoofd oid. Ik zat nu ook gehurkt in de modder en op de helling van een dijk met het water al aan mijn voeten, geen relaxte houding dus :D
Die nachtfoto was slechte positie van de statief (les: zaklamp mee om de waterpas te lezen), maar ik heb er vaak last van met landschappen. Probeer er dan zoveel mogelijk op te letten en nog gaat het mis...

Tinky: Kwelder, dat was het :D Bij een rivier heet dat systeem anders, maar daar kom ik niet meer op. Dus toch een tikje scheef?
Irritante afwijking, ik moet ook maar eens aanleren met de laptop aan tafel te gaan zitten.

Agossie schreef:
We beginnen in JPG en gaan later over naar RAW. Op zich zien ze schieten in JPG niet als bewerken en als je al schiet in RAW, mag je echt niets doen. Ik schiet alles in RAW + JPG. Later in het jaar mogen we wel bewerken hoor, sterker nog, dan wordt het gevraagd (omzetten naar z/w enzo).

Ik heb PS Elements 11. Dat werkt voor mij prima. In principe vind ik dat als ik een foto extreem moet bewerken om hem mooi te maken, was het geen goede foto om te beginnen. Maar die goede foto maken is dus de kunst en de uitdaging!

Ik begrijp wel waarom ze dat willen en dat is heel goed. Het is een goed streven om tijdens het fotograferen zo bewust mogelijk met de instellingen om te gaan en de perfecte foto te willen. Het geeft mij ook de meeste voldoening om op die manier aan de slag te gaan en ik stel dus eerst zorgvuldig ter plekke mijn instellingen in; witbalans, focus, iso, diafragma, sluiter...

Als je met RAW gaat werken, móet je corrigeren (bewerken wil ik het niet noemen). Dat kan echt niet zonder. Als je jpg schiet, maakt je camera allerhande berekeningen en keuzes wat betreft contrast, kleuren etcetera. Als je RAW schiet doet hij dit niet en krijg je echt de ruwe data en moet je zelf de correcties doorvoeren die je camera anders maakt. Ik ben het namelijk niet altijd eens met de keuzes die de camera maakt en dan is het fijn om dat zelf te doen. Ik gebruik hiervoor lightroom, dat is niet met al die poespas maar straight forward correcties doorvoeren. Photoshop kun je meer grappige effecten maken, maar daar ligt mijn interesse minder hard dan gewoon mooie landschapsfoto's maken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:19

Welkom nieuwe mensen!

Laura: Jammer dat de foto is scherp gesteld op het gras, en niet de kat. Verder was het denk ik mooier/spannender geweest als de kat je recht had aangekeken. Katten hebben vaak een hele mooie blik waarmee je hele leuke foto's kan maken. Het is nu meer een leuk kiekje ipv een goede foto.

Blacky: Oew je achtergrond, erg jammer! Verder is hij niet helemaal scherp. En misschien kun je het touw nog wegwerken? Of anders volgende keer zonder touw foto maken.

Calice: Mooie foto!! Hij lijkt bij mij alleen niet helemaal scherp te zijn. Dat takje maakt de foto echt af! Dat geeft de foto net even dat extra's.

Forumster: Hele mooie compositie! Hek in het midden was inderdaad saai geweest. Hij lijkt bij mij alleen niet helemaal scherp ( kan ook aan de computer liggen, om dat alle foto's niet scherp zijn die ik nu beoordeel :P ) En de lucht lijkt bij mij heel vlekkerig.

Ik ga zaterdag of zondag foto maken. Heb mijn zusje opgetrommeld als model. Ik heb 4 zusjes, waarvan 3 altijd mooi op foto's staan. Foto 1 was ook 1 van mijn zusjes :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:44

Monster_tos schreef:
Laura: Jammer dat de foto is scherp gesteld op het gras, en niet de kat. Verder was het denk ik mooier/spannender geweest als de kat je recht had aangekeken. Katten hebben vaak een hele mooie blik waarmee je hele leuke foto's kan maken. Het is nu meer een leuk kiekje ipv een goede foto.

Bedankt voor je commentaar :)
Ik weet dat het mooier was als de kat in decamera keek, alleen dat deed ie ook toen ik klikte maar dat stond er net niet op. Ik ben nog geen kwartier bezig geweest maar steeds had ik de perfecte shot en dan keken ze nét weg, ernstig frustrerend :+
Ik vind t idd jammer dat die op t gras heeft scherpgested al vind ik t wel mooi dat je de druppeltjes ziet en de ogen komen erg goed naar voren dus daarom vi d ik het toch wel een mooie foto :)
Ik heb trouwens niet bewerkt qua kleur enzo alleen mn cr er op gezet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:35

F_Orumster schreef:
Lara, ik heb er heel vaak last van. Misschien komt het omdat ik vaak gehurkt zit en dan zit je zelf vaak al met een iets gekanteld hoofd oid. Ik zat nu ook gehurkt in de modder en op de helling van een dijk met het water al aan mijn voeten, geen relaxte houding dus :D
Die nachtfoto was slechte positie van de statief (les: zaklamp mee om de waterpas te lezen), maar ik heb er vaak last van met landschappen. Probeer er dan zoveel mogelijk op te letten en nog gaat het mis...

Photoshop kun je meer grappige effecten maken, maar daar ligt mijn interesse minder hard dan gewoon mooie landschapsfoto's maken.

Als je zelf staat te balanceren dan moet je soms een compromie sluiten :P Met het risico voorover te flikkeren of weg te glijden in de blub...mwoeah dan is die 2 mm correctie wel te vergeven hoor :D

Ik ben het zeker met je eens dat een foto eigenlijk standaard al goed moet zijn.De meeste aanpassingen die ik aan mijn foto's doe zijn dan ook minimaal...soms ontkom je er niet aan.Denk idd aan het rechttrekken van een foto of een beetje retoucheren.
Vind ik het fijne aan photoshop,daar kun je enorm subtiel mee werken :j

Sommige foto's mankeert zoveel aan...vind ik ook de moeite niet om zoveel tijd aan te besteden hoor.Uurtje is zo voorbij.Wel heb ik soms dat een foto niet goed is maar wel heel geschikt voor een manipulatie...maar dat is weer een andere tak van sport :D

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:37

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:47

Monster_tos schreef:
Welkom nieuwe mensen!

Blacky: Oew je achtergrond, erg jammer! Verder is hij niet helemaal scherp. En misschien kun je het touw nog wegwerken? Of anders volgende keer zonder touw foto maken.

Calice: Mooie foto!! Hij lijkt bij mij alleen niet helemaal scherp te zijn. Dat takje maakt de foto echt af! Dat geeft de foto net even dat extra's.

Forumster: Hele mooie compositie! Hek in het midden was inderdaad saai geweest. Hij lijkt bij mij alleen niet helemaal scherp ( kan ook aan de computer liggen, om dat alle foto's niet scherp zijn die ik nu beoordeel :P ) En de lucht lijkt bij mij heel vlekkerig.

Ik ga zaterdag of zondag foto maken. Heb mijn zusje opgetrommeld als model. Ik heb 4 zusjes, waarvan 3 altijd mooi op foto's staan. Foto 1 was ook 1 van mijn zusjes :)

Ik denk dat het aan je pc ligt, Monster_tos, want de foto's die jij hier beschrijft zijn bij mij allemaal echt scherp!

Lara schreef:
De oplossing om niet te balanceren: http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 3092_n.jpg :=
Afgelopen zondag :+ Maar je kunt ook rekening houden met door t zoekertje zit vaak ook een rooster welke je gelijk kunt houden met de horizon :)

Haha! Ik denk niet dat dat een optie was bij F_Orumster!! Die stond tot haar enkels in de modder!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:47

F_Orumster schreef:
Is het niet handiger vanaf het begin zo'n overzicht te maken? Ik wil namelijk best feedback geven en dat is dan een stuk makkelijker.

Dan blijft TS bezig denk ik..
Wat ik zelfs doe is gelijk beoordelen als er een foto geplaatst is en ik de tijd heb.
Waren nu 4 foto's in een keer. Vind ik ook fijner beoordelen als zo'n hele reeks. Dan weet ik op een gegeven moment echt niet meer wat ik moet zeggen :P

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:51

Ik beoordeel ook niet alles, als mensen dingen al gezegd hebben waar ik het mee eens ben ga ik het niet herhalen. Als ik er tijd voor heb/het zo uitkomt probeer ik wel te beoordelen :) maar als iedereen maar zn best doet om zich te verbeteren toch :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:09

Ik weet niet wie het was, maar één van jullie heeft op de verzamelpagina alle commentaren verzameld die bij een foto kwamen. Dat vind ik dus een heel goed idee en ga dat wellicht overnemen. Zo heb je de commentaren bij je foto bij elkaar en kun je per keer goed kijken waar je verbeterpunten zitten.
Ik begin tegen het eind van de week met het verzamelen van alle foto's en links (als er nieuwe zijn) en maak daar dan een samenvatting van. Ik kan nu al plaatsen, zodat er commentaar gegeven kan worden, dan is dit gewoon Versie 1, Week 2. Ga er zo even aan werken!